Hyundai doet het lekker met luxe slagschepen en het einde is nog niet in zicht.
In Nederland kennen we Hyundai als een fabrikant van keurige auto’s tegen een scherpe prijs en ruime garantievoorwaarden. Als het gaat om elektrische auto’s hebben ze zelfs een behoorlijke voorsprong op veel Europese merken. Ook was het merk erg vroeg actief met compacte crossovers als de Santa Fe en Tuscon. Waar Hyundai niet bekend om staat, zijn de luxe slagschepen. Ja, er zijn dikke Sonata’s, XG30’s en Grandeurs geweest en heel soms zie je op mobile.de een verdwaalde Equus, maar die zijn dus zoals gezegd vrij zeldzaam.
Toen het Hyundai het merk ‘Genesis’ lanceerde waren we benieuwd of het een succes ging worden. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Aziatisch luxemerk het niet red. Infiniti is niet meer actief in Europa en Xedos/Amati van Mazda bleek ook geen succes.
We hadden dus onze bedenkingen bij een Zuid-Koreaans luxemerk. Wat blijkt: volkomen onterecht. Het merk is er pas sinds 2015, maar inmiddels is de eerste mijlpaal bereikt. Dat meldt het Zuid-Koreaanse luxemerk.
Eerste mijlpaal
Er zijn namelijk meer dan een miljoen luxe slagschepen van Hyundai, Genesis dus, verkocht! Dat is een een enorm knappe prestatie. De markt voor premium automobielen is namelijk extreem conservatief, waar Europese luxemerken huishouden, met name die uit Zuid-Duitsland. Om alles in perspectief te plaatsen, BMW verkocht vorig jaar (samen met MINI en Rolls-Royce) meer dan 2.000.000 auto’s). Ook Mercedes-Benz deed meer dan twee miljoen exemplaren in een jaar.
Nu moeten we er voor de context wel bij aantekenen dat Genesis nog niet op elke markt actief is. En misschien wel nog knapper is dat Genesis het enkel doet met heel dikke luxe slagschepen. Bij BMW heb je Mini’s, 1 Series en 2 Serie Active Tourers die het aantal flink opstuwen. Bij Genesis is het D-segment de absolute onderkant.
Meest verkochte luxe slagschip
We weten niet precies welke auto de 1 miljoenste is. Dat hebben ze niet bijgehouden, waarschijnlijk waren ze te druk bezig met kwaliteitscontrole. Genesissen staan bekend om hun betrouwbaarheid en hoge klantentevredenheidsscores in diverse kwaliteitsonderzoeken.
Wat we wel kunnen zeggen, is dat 690.627 exemplaren van die 1 milljoen verkocht zijn in Zuid-Korea. Dus in Zuid-Korea gelooft men in een Zuid-Koreaans luxemerk. In de Verenigde Staten – een zeer belangrijke markt voor luxeauto’s – heeft Genesis er 225.000 stuks verkocht. De best verkochte Genesis tot nu is niet een crossover of SUV, maar de G80, een grote sedan met achterwielaandrijving en dikke benzinemotor. Precies wat @jaapiyo premium vindt.
Niet in Nederland. Nog niet.
Genesis is op dit moment actief in enkele landen in Europa, maar nog niet in Nederland. Bij onze Oosterburen kun je wel terecht voor een superluxe Hyundai. Vanwege de BPM-regelgeving lijkt het ons onwaarschijnlijk dat Genesis die gaat voeren in ons land.
De elektrische versies daarentegen moeten zeker een kans kunnen maken. Zeker nu er een hoop dure Chinese merken naar Nederland komen, kan Genesis eigenlijk niet achter blijven. De volledig elektrische GV60 en de ‘Electrified GV70’ zijn zeker niet kansloos op onze markt.
mashell zegt
Maar blijven de mensen ook Genesis rijden? Of volgt er na het eerste leasecontract een Exodus?
DeWitteCondor zegt
Ze scoren kennelijk hoog in klanttevredenheid dus dat lijkt me wel een indicatie. Het zal vooral afhangen van of ze bij de tijd blijven met hun modellen en ook de opvolger weer een volwaardige concurrent is van de gevestigde orde. Dat zal de grootste valkuil zijn vermoedelijk.
cossiekiller zegt
Genesis is Skynet !!!
Always remember that.
cdlop01 zegt
Genesis en Lexus beste van het beste en Duitse premium ver, ver voorbij als het gaat om afwerking, bouwkwaliteit en materiaalgebruik. Lexus moet oppassen voor Genesis want inmiddels op helijke hoogte. Toyoda heeft de afgelopen jaren Lexus totaal geen prioriteit gegeven binnen Toyota corp en heeft een deels verouderd modellenaanbod helaas…. .
Vlgd jaar komt de opvolger van onze ES, wordt slag groter want gaat ook de LS vervangen en zal uitsluitend in Japan geproduceerd worden, dat is positief maar Genesis zal niet stilzitten… . De G90 is zeer indrukwekkend.
DeWitteCondor zegt
Eens. Ik heb van alles gereden: c-klasse, e-klasse, jaguar xf, mijn vriendin rijdt BMW, maar vergeleken met de Lexus RX die we nu hebben waren die niet op hetzelfde niveau qua afwerking en materiaalgebruik (en we reden niet de instapmodellen). Tel daar nog even de riante garantie en betrouwbaarheid bij op en het is eigenlijk geen vergelijk meer. Ik ben minder gecharmeerd van de designtaal van Lexus (incl. de auto die wij zelf hebben), maar dat nadeel woog voor mij niet op tegen de evidente voordelen. Bovendien is het een van de weinige in dat segment en met die bouwjaren (waar afschrijving zijn werk al een beetje heeft gedaan) waar je betrouwbare hybride techniek kan krijgen. Bij de concurrenten stond dat nog in de kinderschoenen.
mashell zegt
Als mensen hun keuze met zoveel superlatieven menen te moeten verdedigen “premium ver, ver voorbij” dan weet je dat je het met een korrel zout moet nemen (doen we ook bij de Tesla fanboys). Zoals je zelf zegt, verouderd modellenaanbod daarbij verouderde motoren, onhandig infotainment, liefdeloze EV’s. Het was een leuk experiment dat Lexus en best wel een succes in markten waar de mensen aan gruwelijk slechte auto’s gewend waren (de VS) maar Toyota kan er in Europa eigenlijk net zo goed mee ophouden.
DeWitteCondor zegt
Het is mij een raadsel waar je dit allemaal op baseert. Volgens de website van Toyota heeft Lexus in Q1 en Q2 2023 43% meer afzet gehad in Europa dan in dezelfde periode 2022. Je verkondigt hier gewoon onzin.
https://newsroom.toyota.eu/toyota-motor-europes-sales-grow-to-573976/
Je mag van de modellen van alles vinden maar je slaat nogal door. Lexus een experiment noemen terwijl ze wereldwijd 625k voertuigen hebben verkocht gaat vrij ver.
mashell zegt
Volgens je eigen cijfers verkocht Lexus in Europa in de eerste helft van 2023 34,020 wagens, van alle modellen. Dat is ongeveer net zoveel als Volkswagen aan ID.3 in dezelfde periode in Europa verkoopt. Hiervoor een merk op de markt houden met alle marketingkosten, dealerkosten, importeurskosten etc, is eigenlijk waanzin.
DeWitteCondor zegt
Het zijn de cijfers van Toyota, niet van mij. Waarom kijk je naar absolute aantallen? Doe je dat ook bij Ferrari? Dan kunnen we die ook wel opdoeken.
Europa is nooit de belangrijkste markt geweest van Lexus en zal dat ook niet worden vermoedelijk maar dat lijkt me irrelevant. Marketingkosten? Welke? Lexus maakt vrijwel 0 reclame in Europa. Dealerkosten? Ieder Lexusdealer zit samen een Toyotadealer die er toch al zat. Zelfde geldt voor middelen om de boel te onderhouden want het is gewoon Toyota techniek. Importeurskosten heeft elk merk. Denk je nu echt dat Toyota dit in Europa op de markt houdt terwijl ze er niets mee opschieten? Dat is pas waanzin …
cdlop01 zegt
Lexus is succesvol in de Usa, Midden Oosten en Japan zelf. Lexus is matig succesvol in Europa en dat heeft te maken met het design, dat spreekt weinigen aan en de bijna totale afwezigheid van gerichte promotie. Louwman doet helemaal niets met Lexus….een schande wat mij betreft. De Lbx zal daar verandering in moeten brengen maar zal het zwaar krijgen tegen de nieuwe kleine elektrische Volvo, zeker in Nederland. De LX, RX, verkopen in de States, net zoals de ES, erg goed. De Ls en Lc nauwelijks, helaas.
Kwalitatief is Lexus, japans perfect. Zie op youtube ” the carnut” een twchnisch zeer onderlegde journalist die elk Toyota en Lexus model technisch ” fileert” en zeer te spreken is over de kwaliteit met hier en daar een kritische noot.
ghini zegt
Wat kost zo’n slagschip?
wimof zegt
if you have to ask the price you can’t afford it
Grapje, grapje (en ik meen het)
thjvanvlerken zegt
Check se website, je kan ze kopen in duitsland. Gv70 met toeters en bellen 70k en een gv80 een ton dacht ik zo.
Ghiacciato zegt
-thanks: is gefixt! –
KEV9 zegt
Heb in een Genesis mogen rijden en was meer dan onder de indruk van de rijkwaliteiten, het comfort en de enorme hoeveelheid luxe aan boord.
normalantrieb zegt
Het is gewoon een feit dat de duitse 3 onder druk staat om een beter product te leveren danwel de prijs te laten zakken om hun marktaandeel en/of eventuele groei vol te kunnen houden.
Op basis van objectieve parameters zoals prijs, afschrijving, betrouwbaarheid en kosten van onderhoud laten ze het gewoon afweten. Aan de meer subjectieve kant op design en merkimago en wellicht zelfs afwerking en materiaalgebruik hebben ze nog een kleine voorsprong al is dat ook in rap tempo in twijfel te trekken.
In Europa (lage groei) is men daar ook conservatiever in terwijl de cijfers laten zien dat elders in de wereld (USA/China en hoge groei) er veel gemakkelijker overgestapt wordt en er ook tikkie minder waarde gehecht wordt aan het laatste beetje verfijning in afwerking of materiaalgebruik. Toch iets waar de duitsers iets aan zullen moeten doen….