Zo’n zelfontbrander is niet meer van deze tijd. De verkoop van de diesel keldert als een malle.
Nog niet zo heel erg lang geleden kon je in Nederland subsidie krijgen als je een diesel reed. Ja, echt waar. Sterker nog, sommige auto’s als de Polo Bluemotion hadden zelfs vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting! De combinatie van gunstige NEDC-waarden en een niet al te snugger samengesteld subsidiebeleid zorgden ervoor dat iedereen diesel reed.
Dat is nu al lang niet meer het geval, natuurlijk. Maar hoe staat het dan nu met het aandeel diesel qua autoverkoop? Nou, niet al te best. ACEA heeft de verkoopcijfers voor het tweede kwartaal van 2022 bekendgemaakt en het is duidelijk dat de diesel alsmaar verliest aan populariteit, dit ten koste van alternatieve aandrijflijnen. In Q2 van 2022 was slechts 17,3 procent van de nieuw geleverde auto’s uitgerust met een diesel.
MEV op bijna 10%
Het meest populair is nog altijd de auto met benzinemotor. 38,5 procent heeft namelijk een reguliere ottomotor onder de kap. Verder is 22,6 procent een hybride en 8,7 procent een plug-in hybride. De volledig elektrische auto neemt juist enorm toe in populariteit: 9,9 procent is een BEV (Battery Electric Vehicle).
De elektrische auto is ook de enige waarvan de verkoopaantallen toenemen. Ondanks dat de HEV en PHEV qua marktaandeel winnen, zijn de verkoopcijfers lager dan dezelfde periode vorig jaar.
Diesel verkoop keldert ook in Nederland
Kijken we alleen in Nederland, dan zien we dat die trend nog veel heftiger is. De dieselauto zakte namelijk met 36% qua aantallen! Slechts 1.533 nieuwe oliestokers werden voorzien van gele platen in Q2 2022. De verkopen van volledig elektrische auto’s steeg met 47% naar 17.177 exemplaren.
De PHEV noteerde een voorzichtig plusje van 5,6% (8.751 stuks), terwijl de reguliere hybride met 4,1% zakte (18.084 stuks). Dan de benzineauto, daar werden er 29.215 van verkocht, een daling van 27,7 procent.
Welke conclusies kunnen we trekken? Diesel speelt nu een rol in de marge en de populariteit van de HEV en PHEV lijkt tanende, terwijl EV’s in de lift zitten. Maar houdt er rekening mee dat bijna elk merk behoorlijke leveringsproblemen heeft. In veel gevallen is de vraag (veel) groter dan het aanbod.
Fabrikanten kiezen er logischerwijs voor om de modellen te leveren waar de meeste winstmarge op zit en/of wat snel geleverd kan worden, niet zozeer wat de vraag vanuit de markt is.
Meer lezen? In deze provincie is de EV het meest populair in Nederland!
rwdftw zegt
Het wordt over een jaar of wat pas echt lachen….
Het langst lopende model van Tesla is de S. De roadster was eerder maar niet in significante aantallen. De oudere S modellen krijgen nu last van dode accu’s. Een vervangende “Refurb” accu kost 12.000 euro. Voor de ID.4 vond ook iemand een prijs, dat is 27.000 dollar (https://parts.vw.com/p/Volkswagen__/BATTERY/98441935/0Z1915910N.html).
De leaser gaat geen problemen krijgen, de eigenaar erna ook nog niet maar tegen de tijd dat de auto een jaar of 8 is en over de 2 ton zit heb je grote kans dat de accu ineens niet thuis geeft.
CYBRTRK zegt
Die ‘dode’ accu’s uit de vroegere model S zijn al lang onder garantie vervangen. En de accu’s die er nu in liggen hebben na 320.000 km nog 90% cappaciteit over. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken
petroldrinker zegt
Denk het niet, op je telefoon of tablet ofzo zie je het ook niet aankomen dat de duur vd accu afneemt…
berlinetta zegt
Maar voor een telefoon of tablet laat je ook geen aankoopkeuring uitvoeren. Voor een tweedehands EV is dat wellicht wel aan te raden in de toekomst.
Richmond zegt
Fabrikanten zijn verplicht om na de garantie een certificaat af te geven over de batterij toestand. En natuurlijk kun je bij een aankoop keuring vragen om een gezondheidstest van de batterij.
rwdftw zegt
Op het Tesla forum staat er nu eentje met 230.000 km op de teller, 1e eigenaar. Net uit garantie gaat de batterij defect. Van 300 naar 0 km range. Dat is uiteraard n=1 en er zullen vele packs onder garantie gewisseld zijn maar ik denk dat er nog wel een paar over zijn die minder rijden/minder laadcycli hebben en nog aan de beurt komen.
Een accu heeft gewoon een bepaalde levensduur en dan is het net een telefoon. Doet niets meer. Een vervanende accu kost dan een godsvermogen.
Ik denk dat je er tussen 2025 en 2030 pas goed statistiek op kan bedrijven omdat de grote hoos aan BEVs pas eind 2019 begon.
Donstil zegt
Ja voorbeelden genoeg, maar dat geld ook voor vastgelopen benzine en diesel motoren. Zeker in de auto categorie model S kunnen dat hele dure reparaties zijn, vergelijkbaar prijzig als een accu pakket.
Redrum zegt
Kan je redelijk simpel (laten) uitlezen.
mashell zegt
Er zijn nu honderden bedrijfjes die gespecialiseerd zijn in het reviseren van turbo’s, versnellingsbakken of electronica. Kost vaak een stuk minder dan een nieuw onderdeel. Tegen de tijd dat batterijen van elektrische auto’s stuk gaan komen er natuurlijk batterij revisie bedrijven.
rogerzz zegt
Dat er ±9k PHEV’s en het dubbele ±18k aan normale hybrides verkocht wordt verbaasd mij haast meer. Waarom zou je bijvoorbeeld een Audi A6 MEV kopen als je ook een BMW 530e kunt kopen die je kunt stekkers en 50km elektrisch kan tuffen en waarschijnlijk gecombineerd sneller/zuiniger is?
Als iemand een glazen bol heeft hoor ik graag wat er met de dieselprijzen gaat gebeuren, want minder vraag en evenveel aanbod (afschalen van productie heeft niemand zin in) – zou mijn onderbuikgevoel zeggen dat de dieselprijs ten opzichte van de benzineprijs kan gaan zakken op termijn. Maar ik hoor het graag als mijn speculatie onjuist is.
ouwedibbes83 zegt
Die dieselprijs zal denk ik niet zoveel dalen, wat dacht je van alle vrachtwagens en bedrijfswagens? Die maken flink wat dieselkilometers de komende jaren. De invloed van dieselpersonenauto’s is voor mijn gevoel niet heel groot.
karhengst zegt
Als je niet zelf kunt laden sleep je vooral dood gewicht mee. Dat gewicht moet in bedwang worden gehouden wat de rijeigenschappen niet ten goede komt.
Wellicht dat het dan wat unfair voelt als de MEV even duur is als een PHEV en je dan dus meer belasting betaalt voor een technisch gezien goedkopere auto, maar in bovenstaand scenario kan het alsnog de voorkeur hebben.
Dutchdriftking zegt
Even gekeken, Een doodgewone Golf met een dieselmotor bestellen lukt al niet eens meer. Niet zo gek dat ze dan ook niet verkocht worden. In Duitsland kan het nog wel.
bernoulli zegt
Hier in Frankrijk (voel me nu met Charles als ik dit tik) dieselgrom alom. Voel me hier helemaal thuis met m’n TDI’tje met 130 op de klok overdag. Nog even en dan weer 100 zoemen van laadpaal naar laadpaal.
ericc zegt
Laatst een artikel gelezen in een Belgische krant over een EV met sleurhut van Brussel naar Nice. De wagen een Merc EQE en de caravan woog 1,6ton.
Maar liefst 10x aan de snellader om in Nice te geraken. Tweede probleem: als je het gewicht van de caravan en auto samentelt en je komt boven de 3,5ton uit heb je in België een vrachtwagenrijbewijs nodig. Laat nu veel eigenaars van een caravan dit niet hebben. Leve de diesel voor caravaneigenaren!!
bernoulli zegt
Een vrachtwagenrijbewijs? Als Nederlander heb je gewoon E achter B nodig. En als je Belg bent even je code 96 halen (of E achter B als je een enorme Tabbert hebt).
https://www.vlaanderen.be/rijbewijs-b-voor-auto/welke-voertuigen-mag-ik-besturen-met-rijbewijs-b-code-96-en-be
ericc zegt
Laatst een artikel gelezen in een Belgische krant over een EV met sleurhut van Brussel naar Nice. De wagen een Merc EQE en de caravan woog 1,6ton.
Maar liefst 10x aan de snellader om in Nice te geraken. Tweede probleem: als je het gewicht van de caravan en auto samentelt en je komt boven de 3,5ton uit heb je in België een vrachtwagenrijbewijs nodig. Laat nu veel eigenaars van een caravan dit niet hebben. Leve de diesel voor caravaneigenaren!!
ericc zegt
Laatst een artikel gelezen in een Belgische krant over een EV met sleurhut van Brussel naar Nice. De wagen een Merc EQE en de caravan woog 1,6ton.
Maar liefst 10x aan de snellader om in Nice te geraken. Tweede probleem: als je het gewicht van de caravan en auto samentelt en je komt boven de 3,5ton uit heb je in België een vrachtwagenrijbewijs nodig. Laat nu veel eigenaars van een caravan dit niet hebben. Leve de diesel voor caravaneigenaren!!
mashell zegt
Elektrisch rijden vergt wat aanpassingen en de grootste aanpassing is dat je moet accepteren dat de caravan niet meer mee kan op vakantie.
kennone zegt
Ik wil juist nu wel een diesel aanschaffen. Lekker zuinig en voor relatief weinig geld heb je best een dik hok. Mijn oog is gevallen op een van de laatste 330d E90.
kenner zegt
Oprijden dan, of verkopen met een flink verlies
dare2think zegt
Wel even heel goed opletten: het gaat om de NIEUWverkoop.
11,1% van het Nederlandse wagenpark is nu een diesel. Als 17,3% van de nieuwverkochte auto’s een diesel is, stijgt het relatieve aandeel diesels dus.
Er zal een dalende trend zijn maar die zal niet doorgaan met dalen; er zal nog wel even een groep rijders blijven die snel bijgetankte 1000+ km range en gemak niet kúnnen opgeven. Het diesel distributienetwerk zal ook veel langer in stand blijven dan het benzinenetwerk vanwege de vrachtwagens.
kaspertje zegt
Hoe kom je aan 17,3% diesel als er 1533 diesels zijn verkocht afgezet tegen 17.177 EV’s, 8751 PHEV’s, 18084 hybrides en 29215 benzines? Nu is rekenen niet mijn sterkste kant, maar volgens mij is dit maar zo’n 2%
towi1989 zegt
Die 17% is over het totaal europeese verkopen. Die 1533 zijn de verkopen in Nederland.