![](https://www.autoblog.nl/files/2023/11/Volkswagen-ID7-wit-970x545.jpg)
Er is een nieuwe instapversie van de Volkswagen ID.7, maar verheug je nergens op.
Als je bij Volkswagen voor een sedan wil shoppen kun je niet meer terecht bij de Passat, want die is er alleen nog maar als Variant. Je bent dus aangewezen op de Volkswagen ID.7. Die is alleen vrij prijzig, zoals we in september al ontdekten. De vanafprijs was €63.990. Dat is toch even schrikken.
We wisten echter ook dat er nog een goedkopere (of in ieder geval minder dure) versie aan zou komen. Daar maakt Volkswagen vandaag de prijs van bekend. Onder de ID.7 Pro Businesss komt nu de ID.7 Pro als instapper.
De ID.7 Pro heeft een vanafprijs van ‘slechts’ €59.990. Het verschil met de Pro Business zit ‘m puur in de opties, het gaat gewoon om dezelfde aandrijflijn en accu. We hebben het dus over de versie met 286 pk en de 77 kWh-accu. Dat is vooralsnog ook de enige versie.
![Zo duur is de Volkswagen ID.7 instapper](https://www.autoblog.nl/files/2023/11/Volkswagen-ID7-wit-3-970x545.jpg)
![Zo duur is de Volkswagen ID.7 instapper](https://www.autoblog.nl/files/2023/11/Volkswagen-ID7-wit-2-970x545.jpg)
De ID.7 Pro Business is trouwens ook iets goedkoper geworden. In plaats van de eerder gecommuniceerde €63.990 betaal je hier nu €61.490 voor. Dan heb je wel velgen die een maatje kleiner zijn (19 inch), maar als je de 20 inch velgen aanvinkt ben je alsnog goedkoper uit. Blijkbaar kon er dus nog wat van de prijs af.
Er is trouwens een reden om de 20 inch velgen juist niet aan te vinken. Kleinere velgen betekent namelijk meer range, ook bij de ID.7. Met de 19 inch velgen komt de actieradius uit op 617 km, in plaats van 599 km.
![Zo duur is de Volkswagen ID.7 instapper](https://www.autoblog.nl/files/2023/11/Volkswagen-ID7-wit-5-818x545.jpg)
![Zo duur is de Volkswagen ID.7 instapper](https://www.autoblog.nl/files/2023/11/Volkswagen-ID7-wit-4-818x545.jpg)
Concurrentie
Een nieuwe instapper betekent dat we ook weer even opnieuw de concurrentie van de Volkswagen ID.7 erbij moeten pakken:
- Xpeng P7 RWD Long Range (276 pk, 576 km range): €49.990
- Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh (229 pk, 614 km range): €50.895
- Tesla Model 3 Long Range (498 pk, 678 km range): €50.990
- Volkswagen ID.7 Pro Business (285 pk, 617 km range): €59.990
- Nio ET5 75 kWh (490 pk, 456 km range): €62.700
- BMW i4 eDrive40 (340 pk, 590 km range): €62.995
De conclusie is eigenlijk niet heel veel anders dan is september: de ID.7 is nog steeds vrij prijzig. Voor maar €3.000 meer rijd je in een BMW i4 met een vergelijkbare range. Die is weliswaar kleiner, maar ja, je rijdt wél in een BMW.
Als je in de configurator kijkt van de Volkswagen ID.7 zul je trouwens tevergeefs zoeken naar de nieuwe instapper. Die wordt namelijk pas vanaf begin volgend jaar leverbaar.
Het verschil met de Pro Business zit ‘m puur in de opties: Welke opties dan?
Tesla Model 3 Long Range (498 pk, 629 km range): €50.990
Volgens mij wordt hier 678km range bedoeld (met de 18″ velgen). Met 19″ is dit 629km (WLTP, net als alle andere waarde). Met 19″ zou de prijs ook €1700 duurder zijn. Aan de andere kant is de prijs ook vreemd, want de standaard ID7 heeft niet eens een warmtepomp en is een optie van €1090…
Je hebt gelijk! Heb het aangepast
ID7 is meer formaatje Model S/Phaeton, dus de vergelijking loopt een beetje mank…
Die bmw i4 is zo sterk gepositioneerd en in verhouding goedkoop in de lease vanwege betere restwaarde.
En toch blijft het bedrijf waar ik werk standvastig enkel VW/Skoda bestellen. Terwijl een elektrische Tesla of BMW minder kost in lease. Er is een reden voor dat VW hun ID’s (vooral ID3) aan de straatstenen niet kwijt kan (particulier al helemaal niet). Hoog tijd voor die aangekondigde hervorming daar bij VW.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Als je deze prijzen nodig hebt voor zo’n product dan is de organisatie moddervet en tergend inefficiënt. Daar kan en moet flink wat van af
Doe me dan maar een Ionic 5 N voor maar ietsje meer.
Ding is pas juist gelanceerd. Geen goed teken qua orders als ze nu al de prijs doen zakken.
Want Tesla wijzigt nooit iets aan de prijs,
Niet zo kort na lancering meen ik. Dat is het punt van ty5500.
Het heeft iets intens treurigs dat je geen 19 inch wielen wil/kan nemen omdat dit je 17 kilometer aan hypothetische range scheelt…
De ID7 lijkt overigens wel een forse slag groter dan het rijtje EV’s waarmee ie in prijs vergeleken wordt. Is dat wel fair?
Waarom vergelijken jullie hem niet met de i4 e35? Die levert hetzelfde vermogen, is beter geprijsd, en zit standaard al prima in zijn opties.
Standaard opties bestaan niet. Een optie is iets dat je moet bijbetalen. Dat wat er standaard al op zit heet uitrusting.
Goed punt
Ik zie dat die i4 e35 in Nederland ook 59k kost. Betere vergelijking dan de i40 edrive40.
Buiten dat die erg duur is, ziet de auto er ook niet uit net als de andere id modellen.
Het is zeker een prijzige auto.
Vorige week goed bekeken en er in gezeten.
Kwaliteit is met sprongen vooruit gegaan, en het is werkelijk een mooi slagschip geworden.
Beter dan op foto’s.
De kwaliteit en beleving in de auto maken het dan ook wel weer goed.
Volkswagen doet met de id7 wel een goede slag in de juiste richting.
VW vergelijkt m zelf met de I5 en EQE, of dat terecht is weet ik niet. Qua grootte en prijs wel in ieder geval