Het is een specifiek segment, maar ook daarin is er dus een goedkoopste zevenzits EV.
Langzaam beginnen er telkens meer elektrische modellen aan te komen. Heel erg leuk dat er enorme SUV’s of limousines zijn met elektromotor. Maar die zijn bijna net zo relevant als de enorme SUV’s of limousines met dikke verbrandingsmotor. Logisch, daar is het meeste geld mee te verdienen. Maar om te zorgen dat we uiteindelijk allemaal overstappen, moeten er gewoon meer eenvoudige auto’s bij komen.
Naast eenvoudige auto’s moeten er ook meer eenvoudige uitvoeringen bijkomen. Dus niet alleen maar topmodellen met 500 pk die in 4 tellen op de 100 km/u zitten, maar gewone, normale auto’s. Nou, onze gebeden zijn gehoord, want dit is de Mercedes-Benz EQB 250. Bijzonder: het is de goedkoopste zevenzits EV van Nederland.
De EQB250 is stiekem nog best wel een krachtige versie. De elektromotor is namelijk goed voor 190 pk en 385 Nm. Daarmee is het mogelijk om in 9,2 seconden naar de 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt een uiterst bescheiden doch in Nederland hoogs illegale 160 km/u.
Dan de range van de crossover van Mercedes-Benz. Er is een accupakket aanwezig met een capaciteit van 66,5 kWh. Daarmee kun je zo’n 433 tot 469 km halen op, aldus de WLTP. Nu is dat alsnog een vrij theoretische waarde, maar 300 tot 350 km moet niet zo’n probleem zijn, schatten wij zo in.
Prijs goedkoopste zevenzits EV van NL?
Dan de prijs van de goedkoopste zevenzits EV van Nederland. Je hebt ‘m al vanaf 56.408 euro. De ‘Luxury Line’ kost 57.618 euro en voor de AMG Line vraagt Mercedes-Benz Nederland precies 61.490 euro. Houdt er rekening mee dat de twee achterste stoelen niet standaard zijn. Dat is een optie van 1.004 euro op elke uitvoering.
Wel prettig: het ‘Advantage’-pakket is gewoon standaard op de EQB250, evenals het ‘Advanced’-pakket. Uiteraard kun je nog kiezen voor het Premium-pakket om ‘m nog luxer te maken. Vervolgens zijn er ook nog zat opties om de goedkope zevenzitter ietsje duurder te maken.
Leaseprijs Mercedes EQB 250
En wat ‘doet’ zo’n EQB 250 dan in de lease? Daarvoor belden we direct even Autoblog partner Mobility Service. De EQB 250 is in de lease net iets duurder dan de Model Y. Die staat vanaf € 707 excl btw in de boeken. Uitgaande van leaseprijs per maand voor 60 maanden en 10.000 km per jaar. En de EQB 250 zit daar net boven met € 721 excl btw per maand (ook 60 mndn/10.000km per jaar).
Je kan de Mercedes EQB250 samenstellen in de configurator en vervolgens direct bestellen.
Johanneke zegt
Zijn er echt mensen die denken ja joh 870 euro in de maand, ik lease zo’n auto, om vervolgens vrij weinig (10k) per jaar te rijden.
Johanneke zegt
Ik bedenk me nu pas, dat is gewoon meer dan een euro per kilometer. Moeten er nog elektronen in ook.
pa045 zegt
Maar wat verwacht je dat een auto in deze klasse kost?
faalhaas zegt
@pa045: De goedkoopste 7 zitter EV ? €29.995,- eypo excl subsidie.
lecomte zegt
@Johanneke: Er zijn mensen die wel meer per maand betalen voor een auto en er dan weinig mee rijden.
GH zegt
Vind het starttarief sowieso al misleidend. 15.000 tot 20.000 lijkt mij het meest aannemelijke voor een gemiddelde automobilist. Rij je minder dan 10k moet je echt per se de wens hebben om nieuw te rijden, anders kan je toch beter een occasion kopen.
Meestal kan je er voor die 15.000 tot 20.000 zo nog even 50-80€ bovenop plussen.
bernoulli zegt
Meestal leasen mensen zo’n auto niet, maar doet de werkgever dat.
ZZP-ers in 3, 2, 1 …
skid zegt
Goedkoopste 7-zitter EV?
Nope.
In ieder geval goedkoper is al de Peugeot E-Rifter, €45500 rijklaar. Misschien iets anders nog wel iets voordeliger.
Erik zegt
Voor de prijs van de Mercedes kun je ook 3x Dacia’s Jogger kopen op LPG, Kun je tenminste wél met een compleet voetbal-elftal inclusief reserves, verzorgers en trainer naar een uitwedstrijd.
Robert zegt
@erik2907: Dit dus. Onbegrijpelijk dat men in de Botlek en in Pernis (en zo’n beetje elke andere raffinaderij in de wereld) jaarlijks miljoenen kubieke meters aan gas affakkelen, terwijl het een prachtig schone (want technisch gezien een ge-upcycled afvalproduct) brandstof is waar een ICE auto met minimale aanpassingen uitstekend op kan rijden.
bernoulli zegt
Goedkoopste appel? Nope, voor minder koop je een gebutste peer.
banderas zegt
Dat is wel enorme afwijking van de WLTP. Veel merken zitten veel dichterbij het opgegeven bereik.
Robert zegt
De meeste EV’s halen niet meer dan 2/3 van het onder WLTP testcyclus gevonden testresultaat als praktijkverbruik. E.e.a is natuurlijk wel afhankelijk van rijstijl, buitentemperatuur en weersomstandigheden, natuurlijk.
300-350 km, ik zou het er voor doen, ware het niet dat ik geen dikke 60 mille of ruim 700 euro per maand wens af te rekenen voor die 20- tot 25.000 km/jaar.
rutgerg zegt
@banderas: met mn ID.4 haal ik met moeite nu de 300km (winterbanden en koud) wltp is 500 nog wat volgens mij… valt wel mee wat ze hier schrijven dus.