We hadden al eens eerder een schatting gedeeld, maar de overheid heeft nu zelf mensen aan het rekenen gezet. Spoiler alert: autorijden wordt niet goedkoper.
Kilometerheffing. Er wordt al ongeveer zo lang de auto bestaat over gediscussieerd. Maar nu de bpm-inkomsten langzaam verdwijnen door de opkomst van EV’s is er toch wat urgentie voor de overheid. In 2030 is het daarom zover: de kilometerheffing gaat ingevoerd worden.
Zoals we eerder vandaag al schreven heeft de overheid een vervolgonderzoek gepubliceerd over de invoering van BnG, oftewel Betalen naar Gebruik. In dat artikel hadden we het vooral over de fraudegevoeligheid van het hele systeem, maar we moeten het ook nog even over de tarieven hebben.
Dat is een beetje een ingewikkeld verhaal, want het kilometertarief kan op verschillende manieren bepaald worden. En er moet nog beslist worden welke variant er gekozen gaat worden. De overheid overweegt vier opties:
- Variant 1: hetzelfde tarief voor alle auto’s.
- Variant 2a: een tarief afhankelijk van het gewicht.
- Variant 2b: een tarief afhankelijk van het gewicht, met een dusdanige korting voor EV’s dat de vermindering van de CO2-uitstoot uitkomt op 2,5 Megaton.
- Variant 2c: een tarief afhankelijk van het gewicht, met een korting van 50% voor EV’s.
De definitieve tarieven moeten natuurlijk nog bepaald worden, maar in het rapport wordt al wel een rekenvoorbeeld gegeven, met de verschillende tarieven. We hebben de cijfers die genoemd worden hieronder voor je op een rijtje gezet. Dit zijn dus de bedragen die je per kilometer zou moeten betalen:
Var. 2a | Var. 2b | Var. 2c | |
A-segment benzine | €0,03 | €0,05 | €0,05 |
B-segment benzine | €0,06 | €0,08 | €0,07 |
C-segment benzine | €0,08 | €0,11 | €0,10 |
D-segment benzine | €0,10 | €0,15 | €0,13 |
B-segment diesel | €0,09 | €0,11 | €0,10 |
C-segment diesel | €0,12 | €0,16 | €0,14 |
D-segment diesel | €0,15 | €0,20 | €0,17 |
C-segment PHEV | €0,08 | €0,12 | €0,10 |
D-segment PHEV | €0,10 | €0,14 | €0,12 |
B-segment EV | €0,05 | €0,01 | €0,02 |
C-segment EV | €0,08 | €0,01 | €0,03 |
D-segment EV | €0,10 | €0,02 | €0,05 |
Zoals je kunt zien zou variant 2b de meest ongunstige zijn voor alle auto’s met een verbrandingsmotor (inclusief PHEV’s). Dat betekent overigens niet dat de andere scenario’s wel gunstig zijn voor benzine- en dieselrijders.
De onderzoekers hebben namelijk ook berekend bij welke kilometerstanden wegenbelasting goedkoper is dan Betalen naar Gebruik. Wat denk je? Het break-evenpunt valt gewoon altijd lager uit dan het gemiddelde aantal kilometers. Oftewel: je bent alleen goedkoper uit als je echt minder kilometers maakt dan gemiddeld.
Dat is ook bedoeling van het systeem: autorijden met zo’n vieze verbrandingsmotor moet een beetje ontmoedigd worden. Maar er moeten ook niet te weinig kilometers gereden worden, want dan heeft de overheid weer minder inkomsten. Heel lastig allemaal…
Als je benieuwd bent naar alle cijfers en bevindingen, raadplaag dan zelf het rapport ‘Betalen naar Gebruik: Effecten op autobelastingen en inkomenseffecten’
Foto: @jeremykou
karhengst zegt
Tegen dergelijke tarieven is zelfs een 5-Serie uiterst aantrekkelijk te noemen.
Johanneke zegt
Als ik 15 cent per km moet betalen in mijn D segment, bij 12k km per jaar, wordt dat 150 euro per maand wegenbelasting. Nu betaal ik 60. Dit is echt compleet achterlijk.
seabase90 zegt
Is er een belasting regel die in de afgelopen 5 jaar is ingevoerd die niet aan het criterium, volledig achterlijk voldoet ?
Flutterbear zegt
Mijn auto rijdt al voor 8ct/km en dat wordt straks mogelijk zelf verdubbeld!
gregorius zegt
Die wegenbelasting blijft gewoon bestaan. De accijnzen op benzine ook. Dit komt er gewoon bovenop.
AudiRS zegt
Nee
sirdrinksalotofpetrol zegt
Ik rij een D segment diesel (Mazda 6) en betaal nu elke maand €148,- wegenbelasting, dus €1776,- per jaar. Ik rij ongeveer 40k km per jaar.
In het meest ongunstige scenario in de nieuwe situatie zou ik €0,20 per kilometer betalen. Dus 8k per jaar. Dat is meer dan 4,5x zoveel! Dit kan toch niet de bedoelingen zijn!! Ze zetten niet eens de verdubbelaar aan, maar een verviervoudiger….
Ik richt een GmbH op bij de oosterburen. Ga ik wel in een auto van de zaak rijden. Krijgen ze geen cent meer.
sabrerator zegt
Ze durven het E segment er niet eens bij te zetten…
Ik rij een Jaguar S-Type diesel, zelfde wegenbelasting als jouw Mazda.
Gelukkig is 2030 nog 7 jaar (6,5 eigenlijk) weg en over 4 jaar staat er 4 ton op.
Tegen die tijd mag ik geen binnenstad meer in met de Euro-4, dus koop ik maar eens wat anders.
bmw335d zegt
En wat doet de overheid/gemeente Amsterdam? Die kopen lekker nog een lading vuilniswagens (zie elders hier op Autoblog) en die rijden vrolijk in het centrum. En jij mag er niet in met je Euro-4
faalhaas zegt
Dat is precies de bedoeling!
Ik denk dat ze voor alle opties gaan in het kwadraat.
Richard zegt
Schakelaar monteren tussen de snelheidsmeter en sensor. Bepaal je zelf hoeveel km per jaar je rijdt. Dat ze de tering krijgen in Den Haag.
Benny_Weisz zegt
Wordt dan de accijns component binnen de brandstofprijzen ook afgeschaft?
Want, volgens mij, zorgt die al dat iedereen nu al naar gebruikt betaalt.
Uiteraard zien de de heren in Den Haag dat anders……
berlinetta zegt
Iedereen behalve de EV-rijders. Juist daarom wordt er nu een ander systeem bedacht, zodat ook de EV-rijders gaan meebetalen.
mp014 zegt
Dus op een dikke Defenser V8 koop ik in de toekomst zonder BPM en ik betaal geen wegenbelasting….. en als ik hem dan in de garage zet en er nauwelijks in rijd betaal ik maar een fractie km heffing 😳😀
AudiRS zegt
Bpm blijft.
ronaldotour zegt
Ik lees niks over auto’s met grijs kenteken, of vrachtwagens. Die zullen neem ik aan ook een korting krijgen?
luchtgekoeld zegt
Grijs kenteken. Krijg er nog buikpijn van wat ze de particulieren met grijs toen geflikt hebben en hoe het nu geregeld is. Mijn broer bouwt websites en mag grijs rijden want bedrijf. Hij rijd RAM….
b00st zegt
Komt geregeld voor dat een website te zwaar is. Komt die RAM goed van pas!
dutchneon zegt
Ga je toch ook een beetje ondernemen, hoeft niet eens veel te zijn hoor… als je dan een grijs kenteken bak als beloning ziet, heb je het sowieso al niet voor niks gedaan
Turbo S zegt
Blijft natuurlijk allemaal speculeren totdat de definitieve tarieven en regels bekend zijn. Voor een petrolhead die er meerdere auto’s op na houdt kan het eigenlijk alleen maar goedkoper worden.
johnhert zegt
Iets goedkoper worden in Nederland, geloof je het zelf ?
Tenzij je minimaal miljonair bent, dan kan het niet op…
p993 zegt
Het is idd niet te geloven, maar toch. Als je een paar auto’s hebt waarin je niet meer dan 2k per jaar aflegt…?
Maar dan moet er ook wel ontheffing zijn voor auto’s ouder dan 40 jaar, zoals nu ook het geval is.
jaso013 zegt
Als ik even uit ga van de 0,10 cent per km. Ik rijd ongeveer 10K per jaar. Dat komt op 1000€ wat 83€ pm is. En dat is dus 30€ duurder dan wat ik nu aan MRB betaal. Pompompom….
Wel goed dat EV’s ook gewoon gaan betalen. Die gebruiken hetzelfde alsfalt als ik en zorgen door gewicht en optrekken wrs meer slijtage ook nog.
Flutterbear zegt
MRB verdwijnt in de algemene middelen. Je wordt belast op bezit van de auto, niet op gebruik. Slijtage aan de is geen factor. De enige reden voor onderscheid in gewicht is dat zware auto vaak ook duurdere auto’s zijn.
por100 zegt
Uit jouw opmerking maak ik op dat we ons niet zo druk moeten maken (als je het anders bedoeld mijn excuses) Maar zoals ik het lees rijdt jij minder dan gemiddeld in een kleinere auto dan gemiddeld en je gaat meer betalen dan nu …
Richard zegt
Zet je toch een schakelaar tussen de snelheidsmeter en sensor. Bepaal je zelf hoeveel km je maakt per jaar. Flitsmeister aan voor de snelheid en gaan!!!!
mjpamsterdam zegt
En wat doen we met buitenlandse kentekens ?
Richmond zegt
Betaal jij dan (tolwegen uitgesloten) in het buitenland?
3246cm252kw zegt
Nou denk nog interessanter, hoe gaan ze om met de gereden KM’s in het buitenland
Thomas20vt zegt
Deze tellen gewoon mee. Ze kijken gewoon hoeveel km je rijdt per jaar, ongeacht waar deze gereden zijn.
janmetdelangeachternaam zegt
Gelukkig is iedereen er financieel flink op vooruit gegaan na oorlog in Oekraïne. Niet zo zeuren, gewoon voorover bukken en accepteren.
rob5nismo zegt
Weer een prachtige constructie om de hardwerkende burger een poot of nier of milt uit te draaien.
Ik denk dat ik tegen die tijd maar motor ga rijden.
lekkerlinksrijden zegt
Gewoon stoppen met werken, vreten uit de ruif en 3 dagen zwart werken, hou je veel meer over
johnhert zegt
Mee eens, maar als de CBDC het contante geld heeft vervangen zal je met ruilmiddelen moeten gaan werken.
Want cash gaat er uit, wat ze ook in Den Haag en Brussel zeggen.
por100 zegt
ruilhandel dan,
b00st zegt
Wordt gezellig in de AH
herve11f zegt
Men zal dan gewoon in U$ onderling betalen. Europa is zo achterlijk.
wessel94 zegt
Haha heerlijk, precies mijn gedachte. Die linkse graaiers moedigen enkel en alleen dit aan. Lekker het systeem en de belastingbetalers omzeep helpen zodat we straks geen enkele reden meer hebben om niet het handje op te houden.
ralfast zegt
Met accijns verlaging op brandstof (wat in de basis gewoon een hele slimme kilometerheffing is waarbij ook met gewicht en zelf rijgedrag rekening gehouden wordt, zonder fraude gevoeligheid) zou dit best wel een goed systeem kunnen zijn.
Ik heb echter zo’n vermoeden dat de echte motivatie niet echt belasten naar gebruik is, maar zo hoog mogelijk belasten…
ouwedibbes83 zegt
De komst vd elektrische auto maakt belasten op brandstof op termijn lastiger
dutchneon zegt
Je weet dat belasting op stroom Nóg hoger is dan op brandstof?
mc96 zegt
De tarieven liggen te hoog. Ik vind ook dat de tarieven per provincie moeten verschillen. Randstad deze tarieven. Daar kunnen ze makkelijker het OV gebruiken. Andere provincies lager 😀
lekkerlinksrijden zegt
Zijn zat dorpen in de randstad waar 1 maal per uur een bus rijdt, dus makkelijker het ov gebruiken?
Foramen zegt
Wat je zegt geldt natuurlijk enkel voor de grotere steden, deze heb je buiten de randstad ook.
Vanaf mijn dorpje wat 1.800 inwoners telt en in de randstad ligt ga je weinig bereiken met het OV.
potver7 zegt
Het uitgangspunt is altijd al geweest dat de inkomsten van BnG gelijk zouden moeten blijven aan de inkomsten van de MRB. Dus dat je alleen goedkoper uit bent als je minder dan gemiddelde afstanden aflegt is niet meer dan logisch. En dat de tarieven ook een beetje omhoog worden afgerond was te verwachten. Ze hadden het ook naar beneden kunnen afronden maar dan moeten de gemiste inkomsten ergens anders worden gecompenseerd.
De uitvoering het systeem kost meer geld dan de MRB, en ook die kosten moeten uit het systeem betaald worden.
Hubert zegt
Graag!! Laat maar komen, zo snel mogelijk.
Ik ga er op voorruit. Ik betaal nu 4x houderschapsbelasting over mijn auto’s. En kan maar in eentje tegelijk rijden.
Eigenlijk een goede reden om gewoon wat leuke auto’s erbij te nemen.
Ohja, ik ga er wel van uit dat de houderschapsbelasting helemaal afgeschaft gaat worden…
racerx zegt
Ga daar maar vanuit, ik hoop vooral dat er ook iets met de accijnzen op brandstof gedaan gaat worden (maar dat zal wel niet). Gelukkig rijd ik de helft van mijn km’s nog steeds per motor
.
Hubert zegt
Helaas rijdt mijn motor 1 op 13, dus daar is niet veel winst te behalen.
Tenzij deze buiten de km-heffing gaan vallen…. (zal we niet)
por100 zegt
Maar Hubert dat is toch ook niet de bedoeling? 4-5 auto’s rijdend houden. Al dat materieel. Straks zijn er net zo veel auto’s in Nederland als fietsen.
Hubert zegt
Ik voorkom hiermee dat iemand anders er km’s mee gaat maken.
Dus eigenlijk ben ik erg groen bezig op deze manier.
dutchneon zegt
Ja precies zo denk ik er ook over, stuk of 9 auto’s hier die tenminst niet dagelijks in de file staan te pruttelen om nutteloos naar kantoor heen en weer te rijden.
Als we het dan over boeren hebben die beter kunnen stoppen omdat we voedsel exporteren…. dan kunnen we beter stoppen met heen en weer rijden naar kantoor om werk te doen wat nog minder nuttig is dan voedsel produceren
Arjen zegt
Waarom wordt de MRB niet verwerkt in de brandstofprijs. MRB weg, brandstofprijs omhoog. Dat is betalen naar gebruik toch?
Hubert zegt
Dan gaat iedereen ten oosten van Utrecht in Duitsland tanken…
por100 zegt
We leven toch in één Europa? Althans de politieke partijen die dat zeggen stellen nu het rekeningrijden voor.
Hubert zegt
Wil jij soms de pensioenvoorziening van Hongarije hebben?
Europa is gewoon een farce.
por100 zegt
Precies, europa is een Farce maar van europese natura2000 regels (en Timmerfrans zijn Green deal), mogen wij steeds minder in dit land waar een Hongaar nog steeds hetzelfde mag in dit land. Gevalletje wel de lasten, niet de lusten.
maotje zegt
Heeft niks met 1 europa te maken. Ieder land mag gewoon zn eigen regels en wetgeving bepalen en uitvoeren.
dutchneon zegt
omdat je veel meer binnen kunt harken als je het over allemaal verschillende belastingen verdeeld!
Autokenner zegt
Misschien gewoon asiel stoppen, scheelt je 30 miljard.
Maar nee gaan de burgers nog even verder uitknijpen
lekkerlinksrijden zegt
Niet overdrijven, afgelopen jaar maar 24 miljard
Hubert zegt
op website overheid :
De kosten die het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) in 2021 heeft gemaakt voor de opvang van asielzoekers bedragen ongeveer € 706 miljoen.
Is maar 2,5% van de 30 miljard…
por100 zegt
Dat lijkt mij onmogelijk. Voor de kleine gemeente (30K inwoners) waar ik als raadslid werkzaam ben geweest was het in 2015 al 5 miljoen.
berlinetta zegt
De kosten die het COA maakt voor opvang van asielzoekers zijn natuurlijk niet de enige kosten die gerelateerd zijn aan het asielbeleid. Alle medewerkers van het COA moeten ook betaald worden, evenals de medewerkers van de IND. De IND maakt daarnaast zelf ook kosten, die moeten ook betaald worden. Dan heb je nog alle indirecte kosten, bijv. voor politie en zorg. Ik zou er niet raar van opkijken als dit allemaal miljarden kost.
PunicaOase zegt
En gaat de BPM dan verdwijnen? Dan komen 6-cilinders weer in beeld :-) Misschien zelfs wel een nieuwe Mustang.
p993 zegt
Houderschapsbelasting zal verdwijnen, denk ik
mrrobot zegt
Fijn dat er na D-segment geen tarieven zijn. Dat wordt dus gratis gassen.
petert zegt
Vergeet niet dat mrb door de provincie geint word en dit door de centrale overheid. Gegarandeerd dat de provincie het misgelopen geld ook op een andere manier gaat innen. Dat komt hier dan nog bovenop!
driver79 zegt
Er word geen rekening gehouden met of het e-fuel of duurzame energie is. Dus een EV op de energie van een kolencentrale heeft hetzelfde tarief als ik met mijn zonnepanelen. Oh nee. Die niet duurzame stroom wordt dan zwaarder belast
Stefje zegt
Is er nou echt niemand hier in de comments die begrijpt wat er hier gebeurt? De overheid gooit er veel te hoge tarieven uit om de bevolking te peilen. Iedereen verontwaardigd. Duh. Nu vaak tot het 4- of 5-voudige. Overheid luistert zogenaamd naar bevolking, past de tarieven naar beneden aan, naar ‘slechts’ het 3-voudige en iedereen blij want er is naar de bevolking geluisterd.
Nee! Je wordt genaaid waar je bij staat. En heel NL accepteert het maar weer. Man wat ben ik blij dat ik daar weg ben zeg. Lekker Duits kenteken. De groeten!
Hubert zegt
Zoveel is het rondrijden met een Duits kenteken mij niet waard.
Dan liever wat meer betalen.
Stefje zegt
Prima Hubert, dan geniet ik er dubbel van. Die auto rijdt namelijk exact hetzelfde, maar ik heb nog wel geld over voor leuke dingen 😂
por100 zegt
Inderdaad is dit de handelswijze. Om iets verschrikkelijks in te voeren begin je met iets nog afschuwelijker voor te stellen.
Het wordt sowieso stemmen op een partij die hier op een strategische manier korte metten mee maakt.
O plaat zegt
Mooi toch, in navolging van de Azteken je zelf op offeren om het weer te veranderen. Hou vooral vast aan de klimaat mythe.
Towel986 zegt
Ik geloof er geen bal van dat MRB gaat verdwijnen, dit komt er vast gewoon bovenop. Wat houd hen tegen? Een Malieveld vol auto’s?
p993 zegt
Hoe gaan ze de km’s meten? Gewoon jaarlijks de tellerstand opnemen? Maar dan kun je niet differentieren naar tijdstip en locatie. Dat was ooit wel het idee!
Thieuke zegt
Zoals altijd is het idee goed, maar de uitwerking in Den Haag weer om te janken.
Wordt de benzine of Diesel hybride (zeg maar de Priussen / Volvo V60 D6’en) op de hoop benzine en Dieselauto’s gegooid?
Ik mis die categorie (misschien staat hier niet de volledige lijst?)
Laten we nou eens onze kop uit het zand halen, want EV is helemaal niet zo schoon voor het milieu, niet zolang er voor batterijenproductie en grondstoofenwinning, en stroom opwekken nog meer CO2 uitgestoot wordt dan voor een ICE-bolide in zijn hele leven uit stoot.
Belachelijk om de (relatief duurder in aanschaf) EV zo een korting te geven. Zo wordt de kloof arm en rijk maar steeds weer groter.
por100 zegt
Waarom zou iemand voor zijn plezier 40.000 of soms wel 100.000km per jaar gaan rijden? uitgaande van veel snelwegkilometers is zijn bij 100K en gemiddeld 70 km/u gewoon 1500 rij-uren. Dat zijn gewoon werkkilometers en blijkbaar is dat nodig, want wie doet dat nou echt voor zijn plezier? Maar straks mag die persoon in een diesel rustig €15 tot €20K per jaar aan wegenbelasting gaan betalen?
Ik snap het echt niet. We krijgen straks zo een kleine groep mensen die nog inzetbaar zijn om het werk te doen, de rest is gepensioneerd of misschien zelf als zorgbehoevend en dan zo de werkende mensen nog verder demotiveren om te gaan werken.
Een goede politicus is altijd een goede demograaf, maar als topambtenaren ze niet op demografische problemen wijzen wordt het ze ook wel moeilijk gemaakt.
faalhaas zegt
Ik doe 20K per jaar woon-werk en 15K tot 20K per jaar voor priveritten en vakanties. Ik heb geen camper en geen boot, maar wel een donderszuinige auto. (Hybride met LPG)
Ik werk in de hightech en er is niet echt iets dichterbij wat net zo uitdagend is.
por100 zegt
Dus jij hebt straks iets van 8 tot 10K nodig (ivm je accupakket) om je wegenbelasting te betalen om uberhaupt te kunnen werken. Misschien verdien je wel 2x of 3x modaal, maar dan nog heb je 2-3 maanden nodig om dit bedrag netto op te kunnen brengen. Ieder jaar weer, naast je gewone levensonderhoud.
Groninger zegt
Ik rijd momenteel 75.000km per jaar in mijn BMW 1 serie met 3 cilinder diesel.
Bij het gunstigste geval zou dat dan €6.000,- euro per jaar oftewel €500,- euro per maand kosten ipv €145,- euro per maand.
Tijd om echt eens serieus emigratie te overwegen.
por100 zegt
Een toerist kan straks in Nederland wel met de auto lekker shoppen, naar het strand of gewoon lekker een rondje rijden. Jawohl een Duitser is straks vrijer in Nederland dan een Nederlander! … hmmm
maotje zegt
Emigratie? Waar naartoe?
marcomanta zegt
En laten onze bewindsvoerders dan ook allemaal in Den Haag gaan wonen, iedereen voortaan op loopafstand bij het werk gaan wonen en geen vliegtuigen en plezierjachten meer en geen caravans, hebben ze dan hun zin!
Dutchdriftking zegt
Enig geluk voor mij is dat in 2030 mijn dieseltje wel afgeschreven zal zijn. Maar met dergelijke tarieven is vervoer voor Jan Modaal absoluut onbetaalbaar straks. En nee, openbaar vervoer is geen optie. Ondanks dat ik in de randstad woon…
schuimbekje3 zegt
Wanneer rekeningrijden doorgaat ben ik weg uit Nederland en kom nooit meer terug.
Ik vind belasting betalen niet erg, betaal nu in het buitenland soms ook al 50% belasting, maar daar krijg ik dan wel veel voor terug… Ambtenaren die VOOR je werken, ipv TEGEN je. Ik ben regelmatig naar de kaakchirug gemoeten in het buitenland omdat die elke keer op de grond viel van verbazing.
Zeker in kip-ei problemen… Hier in nederland is het dan ‘jouw probleem’… Maar daar dachten ze mee… (bijvoorbeeld een bankrekening, of een internet verbinding waar je een SOFI nummer voor moet hebben… Je krijgt pas een sofi als je er woont, maar je kunt er niet wonen als je geen bankrekening hebt, en de boel aanvragen via nationaal internet gaat niet omdat je de aanvraag via internet moet doen, die je niet krijgt zonder sofi bijvoorbeeld.
Je kunt je er natuurlijk ook gif op innemen dat deze bedragen niet de echte bedragen zijn. Zoals geopperd KAN het zijn dat ze hoog inzetten zodat ze daarna terug kunnen schroeven en toch erg veel geld kunnen binnenharken, maar zoals met de BPM is gebleken, kan die ook nog verder omhoog. Zo zag ik dat een franse collega van me nog geen 30.000 euro betaalt voor zijn Land Cruiser, terwijl de bijna in de BTW/BPM zo’n 110.000 euro moet kosten fiscaal. Oja, en hij betaalt 350 euro aan bijtelling, ik 2000 PER MAAND (hij 350 per jaar),…. (maarja, moet wel iets hebben wat 3500kg mag trekken en iets wat enigszins vol te houden is om heel europa door te rijden.
Wegenbelasting zou ook omlaag gaan bij invoering van de BPM… is nooit gebeurd… Ik betaal nu 700 euro wegenbelasting per maand voor mijn auto’s en motoren.
Hoezo 1 europa? En wij maar vragen waarom we zoveel belasting moeten betalen aan de EU… dat gaat allemaal naar landen onder Belgie die deze bedragen niet binnenharken.. want dan hebben zij gele hesjes in hun tuin… hier gaan ze al huilie doen wanneer ze het leven van 52.000 boeren cancellen alsof het woke is en het vreemd vinden wanneer die verhaal komen halen… Ja, gek he… excelsheets reageren niet zo heftig als mensen…
por100 zegt
Het land ontvluchten is inderdaad een gedachte die mij ook is gepasseerd. Maar ik denk nu eerder aan stoppen met werken voor geld. Ik zoek wel een tandarts die iets aan zijn tuin verbouwd moet hebben, of die een familielid heeft met mentale problemen die ik dan GGZ verleen.
Werkend Nederland heeft wel wat te bieden, daar hoeft geen geld tegenover te staan.
Wat helaas wel hand in hand gaat met de rug toekeren naar de roverheid = georganiseerde misdaad.
maotje zegt
En welk land ga je dan naartoe?
chefturbo zegt
Mooi beleid, zouden ze door moeten trekken naar alle belastingen en toeslagen. Dus mensen met kinderen moeten de kindertoeslag ophoesten. Mensen die zorg nodig hebben betalen alle zorgkosten. En mensen die werkloos zijn hun eigen uitkering. Betalen naar gebruik toch?
Richard zegt
Km registratie bij de APK. Dat wordt dus ff een schakelaartje monteren tussen de snelheidsmeter en sensor. GPS aan voor de snelheid en gaan met die 🍌. Ik rij echt maar 1000 km per jaar met deze auto. 🤣
herve11f zegt
Gelijk welke verhoging een staat doorvoert zorgt voor stijging van de goederen prijs en is omgekeerd evenredig met de koopkracht van de burger. Hoelang houd de burger dit nog vol?
realhustler zegt
Werkelijk belachelijk dit. Voor corona reed ik 30k in een diesel per jaar, woon werk, kerk en familiebezoek, en vakantie. Sinds corona is dit minder geworden en rij ik op benzine en nu rij ik 13-14K en dan nog 5-6k op vakantie in het buitenland. Private lease op 20K, en ik betaal 36 euro per maand mrb. In het goedkoopste voorbeeld betaal ik 100 euro p/m, dus een stijging van 177%, gekkenwerk. 36 euro p/m komt neer op 7200 km per jaar, wie koopt nou een auto als je maar 7200 per jaar rijdt? Mijn vrouw haar auto moeten we ook betalen, 10k per jaar, zelf zij gaat meer betalen. En waarom moet ik betalen voor mijn buitenlandse km? Ik betaal dan al tol in Oostenrijk en in Hongarije, en ook in Slowakije en Tjechië en Polen. Ook mensen die naar Frankrijk gaan, bijna overal is er tol. Misschien plak ik het kenteken van Mark Harbers op mijn auto en koop geen vignet, krijgt hij een boel post. Tenslotte heb ik al betaald.
realhustler zegt
Heel Europa is ook al dom bezig. Natuurkunde, hoe groter het object wat je verplaatst, hoe meer energie dit kost. Dus kleine auto’s zijn efficiënter dan grote. Maar alle A segmenters sneuvelen door Europese emissie normen. Auto’s werden al jaren groter door toenemende veiligheids eisen maar nu helemaal.
Elektrische auto’s zijn vooral efficiënt door subsidie (geen co2 heffing, minder bijtelling, geen mrb) maar vaak zwaar en groot. Er is een ideologisch doel, om dat te halen maken ze afspraken, die niet werken maar veel geld kosten. In de USA senaat was een voorstel om x miljard uit te geven tegen de opwarming. Iemand vroeg, hoeveel graden opwarming minder zou die x miljard opleveren. Het bleef akelig stil. Dat is hier hetzelfde. Bakken met geld investeren maar de uitkomst is erg onzeker. Klinkt als een bos kappen om zonnepanelen te zetten om co2 uitstoot te verminderen.