De cijfers van de autoverkopen februari 2021 zijn binnen. In vergelijking met vorig jaar deze maand, zijn ze niet florissant te noemen.
Het zit allemaal niet mee in autoland. Met name het coronavirus hakt er flink in de afgelopen maanden. Deze crisis heeft ervoor gezorgd dat de autoverkopen blijven dalen. Er zijn lichtpuntjes, maar de algehele lijn is neerwaarts.
Dit komt met name omdat we de autoverkopen van februari 2021 vergelijken met die van februari 2020. Dat was de laatste maand die nog niet was geraakt door de coronacrisis. Daarnaast mogen de dealers ook niet open voor verkoop, vanwege de lockdown-maatregelen ingevoerd door het kabinet.
De showrooms mogen pas in maart weer (op afspraak) open. Bij de Bovag doen ze wel een voorspelling voor de totaalverkopen voor 2021. De brancheorganisatie verwacht dat er 400.000 auto’s verkocht gaan worden. Echter, er wordt wel een slag om de arm gehouden vanwege de onvoorspelbaarheid van het coronavirus en de uitwassen ervan.
Autoverkopen februari 2021
Er werden in februari 2021 slechts 21.862 auto’s verkocht. Met verkocht wordt bedoeld: nieuw op kenteken gezet. Reeds op kenteken gezette auto’s die werden afgeleverd of occasions tellen niet mee. In vergelijking met vorig jaar deze maand is dat een daling van bijna 23 procent. Toen werden er namelijk 29.665 auto’s op kenteken gezet. Dat komt neer op 56.933 auto’s in de eerste twee maanden van 2021, tegen 73.681 in 2020.
Kijken we naar de top 5 autoverkopen van februari 2021 qua merken, valt er een ding op: Kia staat op nummer 1. Echter, een heel grote verrassing is het niet, de Zuid-Koreanen doen het al langere tijd heel erg goed in Nederland. Vorige maand stonden ze op nummer 4.
Top 5 merken:
- Kia
- Peugeot
- Volkswagen
- Toyota
- Ford
Kijken we naar de autoverkopen februari 2021 qua modellen, dan valt op dat de Ford Fiesta de nummer 1-positie heeft gepakt en de Kia Picanto nummer 2. Beide auto’s zijn niet verkrijgbaar met een elektromotor. Dus de niet-bijtellingsknallers worden na de jaarwisseling beter verkocht. Logisch, er is immers geen druk vanwege nieuwe regels die ingaan vanaf 2021.
Top 5 modellen:
- Ford Fiesta
- Kia Picanto
- Volvo XC40b
- Toyota Aygo
- Opel Corsa
bentley1969 zegt
In België stond BMW op 2 en Mercedes op 5.
rodger zegt
-Edit: dat gevoel was geheel terecht ;-). Is inmiddels aangepast! –
brera22 zegt
Waar zijn de BEV s zie ze niet eens 1 x in de top 10 staan…
TheMaster zegt
Die zijn allemaal (door dealers) in 2020 op kenteken gezet ivm bijtelling. Daarom kan je nu nog 2300+ VW’s kopen (zie gaspedaal.nl).
Bij Tesla is dit iets anders, die verkoopt direct, zonder dealers. Die zijn dus nog niet op kenteken. Daarom (volgens gaspedaal) maar 41 Tesla’s te koop vanaf bouwjaar 2020.
Dit geeft ook het totaal onrealistische beeld van de “goede” verkopen van VW ID3 weer. Dit was puur vanwege die CO2 boete, daarom alles snel op kenteken. Het verkopen aan écht de ‘lease rijder’, moet in 2021 gebeuren met bijtelling van 2020. Dit gebeurd bij Tesla realistischer, aangezien dit échte verkopen zijn.
Los hiervan zijn Tesla’s natuurlijk superieur qua gebruiksgemak, comfort en rijbeleving (nog los van range, verbruik en superchargen). Dit zie je ook terug in de occasions. Daarom zijn er b.v. (vanaf bouwjaar 2020) meer dan 3x zoveel Taycans te koop als Tesla’s (zie gaspedaal.nl).
wimof zegt
En de dealer mag voor de kosten opdraaien, zoals altijd.
En daarna moet hij, om te overleven, het opgelegde peperduur uurloon aanrekenen.
Richmond zegt
@TheMaster: laat Charles dat niet horen
mashell zegt
Op basis van dezelfde cijfers kun je natuurlijk ook heel andere conclusies trekken: de handel ziet wel brood in de ID.3’s en Taycan’s maar amper nog in Tesla’s. En aangezien ik nu, twee en halfuur later, nog maar 1103 ID3’s uit 2020 op gaspedaal ziet staan loopt het blijkbaar storm met die wagens!
dwfc zegt
De verkoop laat dit niet optekenen , sorry hoor !
De elektrische auto heeft het moeilijk in Nederland. Door de veranderingen in de fiscale bijtelling van 2021 zijn ze niet meer zo aantrekkelijk. En ook de subsidiepot voor elektrische auto’s voor 2021 is alweer op. Dat zie je terug in de cijfers: de Volkswagen ID.3 werd maar 126 keer verkocht over heel 2021, de Volkswagen ID.4 114 keer. Tesla verkocht dit jaar 55 auto’s in Nederland. In totaal werden 56.133 nieuwe auto’s op kenteken gezet in 2021, tegen vorig jaar 73.681. Een daling van bijna 23 procent.
We zijn nog maar Maart, maar toch significante cijfers.
Het Tesla decennium komt ten einde, als ik de NL verkoopcijfers bekijk.
giulia64 zegt
@brera22: die zijn natuurlijk allemaal in december op kenteken gezet
vodgen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
simonbv zegt
weten jullie zeker dat dit de verkopen van februari zijn? Op Automotive online staat de teller op 56.000 voor jan en feb bij elkaar opgeteld. En de Autoweek heeft bij feb 2020 als verkoopcijfers 29.868. Of maak ik nou een domme fout?
simonbv zegt
ik zie nu een paar uur later dat het artikel stiekem is aangepast
caprio zegt
Dit is toch wel heel treurig eigenlijk, het 5 na rijkste land ter wereld (de oliestaten daar gelaten) koopt zowat de 5 goedkoopste auto’s. Dank u wel politiek Den Haag
mashell zegt
Dat rijke landje is natuurlijk wel erg klein en zit al bomvol met auto’s geen wonder dat de compactere wagens populair zijn.
caprio zegt
@mashell: Gemiddeld zijn parkeervakken tussen de 5 en 6 m lang, daarin passen een A, B, C, D, en E segment auto prima in. Snap je opmerking niet zo
MrHyde zegt
Kijk, zolang er nog 21.500 auto’s in NL te koop staan van 2020, met minder dan 1000km, hoeft er natuurlijk niets nieuws verkocht te worden: dat zijn namelijk nieuwe auto’s die wachten op een nieuw baasje.
Maar aan de andere kant, heeft het niets te maken met de productieproblemen die bijna alle merken momenteel hebben? Er staan best veel fabrieken stil, of op halve kracht momenteel.
Iets voor @autoblog om uit te zoeken misschien wat dit betekent voor de verkopen?
arias zegt
Met dankzij de afbraak politiek van Rutte & Co.
bennyyy zegt
A en B segment in de top 5, daar zal de dealer ook heel blij van worden. Wat zou het leuk zijn als ze de belastingen op de auto gaan afbouwen. Nu nog een pro-auto partij zien te vinden om op te kunnen stemmen.
MarcoM zegt
De meeste Nederlanders zijn gewend om in hokjes te denken, daarom rijden ze er ook in :-)
brera22 zegt
Nu de bijtelling inmiddels 12% is zie je dat de BEV het moeilijk heeft en dan gaat ie over 10mnd precies naar 16% Dat kan zomaar de genade klap betekenen
Aan de andere kant is de ICE auto peperduur geworden in Ned door de hatelijke BPM
Ik denk dat er gewoon minder autos verkocht gaan worden in Nederland en zeker de dure autos krijgen een enorme tik heb ik het vermoeden..
De BEV word ons door de strot geduwd net als de energie transisitie ,we zijn slaven geworden van dit systeem ,maar je ziet nu al dat de mensen het niet pikken..
Gasloos in 2030 of 2050 is een illusie er zijn dit jr 200 huizen vh gas afgehaald dus nog 8 miljoen te gaan..
Wat een comedianten hier in de poliitek en dan vooral de linkse kant