Dat de luitjes in Wolfsburg hun fixes voor de 1.6 en de 2.0 TDI klaar hebben wisten we al, dat ’t zo weinig om het lijf heeft echter niet.
In een persbericht heeft VW laten weten dat de technische maatregelen die nodig zijn om de gewraakte EA 189-motoren alsnog conform Europese wet- en regelgeving te maken, eigenlijk vrij weinig voorstellen. Bovendien zijn de maatregelen goedgekeurd door the Federal Motor Transport Authority, dus ga er maar vanuit dat de boel nu ook écht opgelost wordt.
Voor de liefhebber van technische duiding volgt hierna technische duiding.
De 1.6 TDI’s krijgen een flow transformer die ervoor zorgt dat de sensor die de luchtmassa in het inlaattraject meet beter en dus nauwkeuriger werkt. Om één en ander soepeltjes te laten verlopen, krijgt de software een update. Alles bij elkaar duurt de fix per auto minder dan 1 uur.
Dan de 2.0 TDI’s. Deze units krijgen louter een software-update en dat duurt alles bij elkaar ongeveer een half uurtje. Waarom? We laten VW zelf even aan het woord.
Thanks to advances in engine development and improved simulation of currents inside complex air intake systems, in combination with software optimisation geared towards this, it has been possible to produce a relatively simple and customer-friendly measure.
De updates stellen eigenlijk dus helemaal geen fluit voor, zeker als je nagaat hoeveel aandacht er is besteed aan Dieselgate. Wel gaat VW ervan uit dat het heel 2016 nog bezig gaat zijn met het fixen van alle geïnfecteerde diesels. Voor wie trouwens de 1.2 in dit verhaal mist: de fix voor die motor zal aan het einde van deze maand worden gekeurd en betreft vooralsnog louter een software-update.
UPDATE: Volkswagen laat in een brief weten dat de subsidiegelden worden terugbetaald, mier info in dit artikel!
*althans: binnen de Europese Unie.
desjonnies zegt
Juist en wie gelooft dat de Amerikanen, Koreanen, Australiërs, Zwitsers stoppen met VAG gerechtelijk te vervolgen zijn van de bijzonder naïeve soort.
Een beetje advocaat weet dit juist TEGEN VAG te gebruiken.
Waarom niet eerder?
Waarom pas als jullie gesjoemel uitkomt.
Eén zwaluw maakt in dit geval zeker geen zomer voor VAG !
Trouwens, het volgende schandaal schijnt zich al in Duitsland aan te kondigen : gesjoemel door VAG met de Co2 uitstoot waardes .
FelixF zegt
@desjonnies: Volgens mij noemt VW dit dan ook een fix voor de sjoemelsoftware, niet een fix voor de aasgieren.
En dat van de CO2 waardes is ook al lang bekend…
lincoln zegt
@desjonnies:
De Europese normen ..
Je weet wel ..
Die “normen” die vorige maand in precies 5 minuten tijd veranderden ..
Toen waten ze het eventjes heeeeeeel snel met elkaar eens ..
martinus zegt
@desjonnies: Opel is er ook gloeiend bij volgens de DUH. Praktijkwaarden van Opel zijn een tientallen keer zo hoog als wat mag.
lincoln zegt
@martinus:
Je valt in herhaling ..
arjontje zegt
@martinus: je kan het niet hebben he.
Als je dit vaak genoeg post dan ga je het zelf misschien nog geloven.
bofkont zegt
@desjonnies: De beste stuurlui staan duidelijk weer aan wal hier ;)
super zegt
lijkt me icm het terugschroeven van vermogen in bepaalde lastregionen.
FelixF zegt
@super: Dat is natuurlijk het interessante voor de consument: Wat zijn de effecten. Helaas zal het nog even duren voordat we daar een duidelijk antwoord op krijgen. Tot die tijd kunnen we het met een hoop fantasie doen van mensen die toch niet weten waar ze het over hebben.
knipperlichtje zegt
Een handig artikeltje dat uitlegt wat de luchtmassameter, EGR-klep en NOx nou met elkaar te maken hebben vond ik op de website van Squadra Tuning. Misschien hebben anderen er ook iets aan, ik wist namelijk zelf nog niet dat de luchtmassameter ook andere dingen regelde dan optimale verbranding.
http://www.squadra-tuning.nl/luchtmassameters-en-egr.html
lincoln zegt
@knipperlichtje:
Toptip ..
Had em al eens gelezen maar ga weer eens opfrissen ..
clarkson zegt
Dit maakt me dan verschrikkelijk nieuwsgierig waarom ze dit dan niet meteen hebben gedaan? Er zullen wel wat bijeffecten aan zitten, zoals vermogensverlies? Ik kan niet wachten om de eerste reacties van klanten te horen!
audirs3 zegt
@clarkson: gelukkig voor VW is het onmogelijk dit vermogensverlies objectief te meten op een rollenbank, want als je dat met een onaangepaste diesel doet gaat ook de cheat software in werking. Stiekem heeft een onaangepaste motor mogelijk op de weg iets meer vermogen, maar objectief meten is lastig.
freeze zegt
Ik vraag mij af of deze “fix” geen enkele invloed heeft om de prestaties van de motor. Zo niet dan snap ik niet waarom VW überhaupt deze software gebruikte?! Mijn verwachting was dat ze juist sjoemelde om prestaties met onhaalbare milieu-eisen te kunnen combineren, een motor met 200pk met een super lage uitstoot….
RuVi zegt
@freeze: ja de techniek staat ook niet stil en deze motoren zijn vaak al een paar jaar oud.
bennieokkels zegt
@freeze: ik vraag mij ook af wat dit doet met het vermogen. Krijgt de 2.0 ipv 140 ineens 130? En de 1.6 100??
gijsso zegt
Ach, we weten toch allemaal dat Dieselgate door de Amerikanen, en met name de Amerikaanse media, is opgeblazen tot in den treuren om de aandacht weg te halen bij GM en hun ingnition switch schandaal, waar aantoonbaar 124 mensen aan zijn gestorven (zo niet meer).
Amerikanen zijn er altijd als de kippen bij om buitenlands spul maximaal af te kraken en het eigen volk te laten geloven dat ‘hun’ producten superieur zijn. Het was helemaal een inkoppertje door VW’s ‘Clean Diesel’ reclame campagne, en vergeet niet dat hoge bomen veel wind vangen.
Freewarefreak zegt
@gijsso: Inderdaad. Opgeblazen zooi. Kijk dat het niet klopt.. oke. Maar dat er zo een gezeik van moet komen? Da’s teveel. Hat0rs.. De grootste melkkoe van de 21 eeuw.. millieu gezeik.
stfu zegt
@Freewarefreak: Uh, VW heeft zelf toegegeven dat ze GEFRAUDEERD hebben. Ontslagen, claims, alles. Dus doe niet alsof het opgeblazen is. Wel bijzonder dat het zo makkelijk op te lossen is, waardoor je je afvraagt waarom ze het niet gelijk goed hebben gedaan…
awesome zegt
@stfu: weet je wat een ontkenning teweeg gebracht zou hebben? Nog veeleer claims. Koppen rollen is normaal in situaties als deze, dat gebeurt overal.
Maak je vooral geen zorgen om die lui, krijgen een beste zak geld en aandelen mee hoor…
406_v6 zegt
@Freewarefreak: en jij vraagt je niet af waarom we geen echte winters meer hebben?
desjonnies zegt
@406_v6:
Weet eigenlijk niemand, van die winters. Wat we WEL weten is dat er in de middeleeuwen druiven voor wijn werden verbouwd in Limburg !
Milieu is eigenlijk een groot punt van gezeik, helemaal als je het afzet tegenover de toename van de wereld bevolking.
Zie je dat dan wordt alles qua vervuiling, leegvissen van de oceanen, afslachten van wilde dieren duidelijk: Er is gewoon teveel van ons !
En qua milieu rampen voltrekken zich de grootste rampen in stilte zoals nano deeltjes plastic in het zeewater, die onder andere van het wassen van een fleece-trui afkomen, om maar één ding te noemen !
Author zegt
Inhakend op je laatste zin: we kunnen dus beter de Libelle-zomerweek verbieden dan dat we overstappen op elektrische auto’s? Zit ik in de goede richting te denken?
awesome zegt
@mauritsh: blijf van mijn uitje af
Groetjes Henny en de kids
Author zegt
@awesome: +1
Capibaro zegt
@desjonnies: er worden nog steeds druiven voor wijn verbouwd in Limburg. Ook in Made trouwens. Dus wat is je punt?
henkhekje zegt
Ze passen nu nieuwe sjoemelsoftware toe :-)
Dutchdriftking zegt
hmmm, ik vermoed dat dit een milieu lobby alleen maar goed uitkomt…
grrrrommmmm zegt
@dutchdriftking: yep, iedereen met de bus ;))
Freewarefreak zegt
Ik erger me kapot aan heel dat Dieselgate. Wat een bullshit zeg. Ergens voelt het alsof VW gewoon aan de schandpaal moet. Ik las gisteren verwachte claims van de EPA in de US: 19 miljard. Gaat toch nergens meer over, vuile zuigneven.. vanwege een beetje NOx geneuzel. Alsof er niks ergers in de wereld is. Flikker toch op.. ik hou er geen seconde minder om van VW.
stfu zegt
@Freewarefreak: beetje NOx geneuzel? Er komt niet 2x meer uit ofzo, maar 40x of iets in die trant.
motoragent zegt
@Freewarefreak: “Niks ergers in de wereld”. Natuurlijk is er vast wel wat ergers, maar moeten we deze fraude dan maar negeren?
Ik zit al te balen van een nieuw krasje op mijn achterbumper, maar dat is bij lange na niet zo erg als een atoombom op mijn huis. Betekend dat dat ik dat krasje dan maar moet negeren?
VW heeft willens en wetens gefraudeerd en daar vele miljoenen/miljarden mee bespaard (aan ontwikkeling) en verdiend (met name op de Amerikaanse markt). Dat is simpelweg niet goed te praten. Wie zijn billen brandt…
thomasthomas zegt
@Freewarefreak: Dus ze kunnen gewoon frauderen want het is niet zo erg. Van mij mogen ze een mega boete krijgen. Vind het belachelijk.
speedie zegt
Een simpel probleem vraagt meestal een simpele oplossing. Achteraf bekeken is heel dieselgate een storm in een glas water.
pesu zegt
@speedie: Een simpel probleem is het zeker niet, de ophef eromheen is mijn inziens idd te groot. Autofabrikanten kunnen gewoon simpelweg niet voldoen aan de eisen die worden gesteld. Alles moet maar omlaag, terwijl bijvoorbeeld een lagere CO2 gelijk staat een hogere NOx. De dieselgate was een klein probleem, maar al die politici die met hun VWO natuurkunde even denken te weten hoe het allemaal werkt zijn het probleem.
Jantje_555 zegt
het aandeel is ook al weer mooi terug gestegen, staat op 130+ momenteel
pesu zegt
“Beter meet”. Oftewel de andere kant op sjoemelt. Daar gaat je vermogen, of je het ook merkt is wat anders.
reistje zegt
Om ze niet meteen af te knallen wacht ik het liever af. Het kan best een verschil maken aangezien dat NOx nogal afhankelijk is van factoren als de temperatuur tijdens de ontbranding, alhoewel je dan wel weer naar de Co2’s en andere gassen moet kijken. Software optimalisatie kan daar in best ver gaan.
lincoln zegt
Raar hoor ..
De cheat-modus uitzetten is dan zeker geen optie ??
audirs3 zegt
@lincoln: de cheat code staat dus gewoon altijd aan
gregorius zegt
Komt ie: Ik denk dat VAG met de aanpassingen de NOx hebben kunnen limiteren terwijl het verbruik op de test niet toeneemt:
Op NU.nl staat dat VAG zegt aan MinFin dat ze misgelopen belastingen in NL zullen compenseren.
Aangezien die VAG dieseltjes toch over het algemeen net binnen de bijtellings-grenzen vallen; zal het een hoge rekening worden als ze met de software er net buiten vallen.
Als dat zo zou zijn, kan ik me niet voor stellen dat VAG zich zo snel, van te voren, al gewonnen geeft.
lincoln zegt
@gregorius:
Iets zegt mij dat er een hoop beloftes gemaakt worden maar nix wordt overgemaakt ..
Wiebes is tenslotte gewoon een lulletje voor VAG ..
audirs3 zegt
Verbaasd me niks dat het een makkelijke oplossing is. Want alle VW’s hebben al de software aan boord die goed is, alleen staat die nu alleen tijdens de metingen aan. Gewoon deze software altijd aanzetten, en klaar is kees.
pomoek zegt
Vindt het opvallend dat de manier van handelen van VAG nu al zo word gedownplayed door de media (autoblog) en sommige reacties. Fijn dat de oplossing zo eenvoudig is, dat maakt de fraude alleen maar opmerkelijker en schandelijker. Dat het makkelijk is op te lossen doet gewoon niets af aan het handelen van VAG in deze. Ik hoop op een keiharde financiële sanctie van Europa en het strafrechtelijk vervolgen van de verantwoordelijken.
Author zegt
Ik weet niet of je specifiek op dit artikel doelt, maar het was absoluut niet m’n insteek om het handelen van VAG te downplayen. Juist door één en ander dik gedrukt in het artikel te zetten hoopte ik het tegenovergestelde te doen. Wellicht is dat niet helemaal zo overgekomen.
pomoek zegt
@mauritsh: Ok dan zijn we het met elkaar eens.
grrrrommmmm zegt
Dat is best een simpele en “goedkope” oplossing…. Zet te denken…
stefanvts16v zegt
De marketingafdeling van VAG heeft weer goed werk geleverd… Iedereen trapt er in!
Want als er zoveel ontwikkelingen zijn geweest op motorisch/technologisch gebied waardoor ze de iets oudere motorblokken alsnog aan de eisen kunnen laten voldoen, waarom zijn dan ook de 2015 en 2016 modellen ook voorzien van sjoemelsoftware? Waarom zit die nieuwe fantastische sensor daar dan niet in? Of heeft Klaus de VAG ingenieur dat afgelopen weken opeens bedacht…?
En waarom hebben de 2.0 TDI’s opeens genoeg aan alleen een software update?
Al met al krijgen ze het bij VAG aardig voor elkaar om het inderdaad te downplayen voor de buitenwereld… De marketingmanagers zullen als enige managementlaag binnen VAG een aardige eindejaarsbonus in de wacht slepen denk ik!
mpowerm3 zegt
Als ze er zo snel al een oplossing voor hebben waarom hadden ze dan die fakesoftware moeten gebruiken/ontwikkelen??Bosch zal wel een deal hebben gemaakt van 300euro per auto…als ik een 2.0tdi had dan zou ik hem gelijk laten chippen…fcuk maar op met die garage bezoek bij PON.
norge zegt
Waarom heb ik het idee dat dit sjoemelware 2.0 is?
bofkont zegt
@norge: Dat is echt regelrechte onzin, ze liggen gigantisch onder een vergrootglas.
Dat risico gaan ze echt niet nemen.
postzegel zegt
Federal Motor Transport Authority – Kraftfahrt-Bundesamt ( KBA )
Kan dat even veranderd worden? Waarom een engelse term, terwijl het over de KBA gaat? Nu lijkt het alsof de USA er iets mee te maken zou hebben..