Wil de nieuwe instapper van Ferrari een beetje aanslaan?
Eerder deze week presenteerde Ferrari de cijfers over het derde kwartaal. Niet heel spannend allemaal, al viel op dat de nieuwe instapper het volgens Ferrari ontzettend goed doet. De Portofino lijkt aan te slaan onder de klantenkring van de Italiaanse autofabrikant en daarmee doet het merk goede zaken.
Veel Portofino-rijders hebben niet eerder een auto van het merk gekocht, liet Louis Camilleri tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers weten. De Italianen verkochten 10 procent meer auto’s in vergelijking met dezelfde periode, een jaar eerder.
Kijkende naar de specificaties én het prijskaartje is het bijna oneerbiedig om over een instapper te spreken. De cabriolet levert maar liefst 600 pk uit de welbekende geblazen achtcilinder. Wie losgaat met de optielijst kan de prijs van de Portofino over de 300.000 euro tillen. Wat nou instapper?
In Nederland levert Ferrari de Portofino sinds het tweede kwartaal. Tot nu toe zijn er 10 stuks van het goedkoopste model verkocht, aldus VWE Automotive. Ter vergelijking, van de 812 Superfast verkocht Ferrari dit jaar tot nu toe 12 exemplaren, van de 488 Coupé/Spider zijn er 16 stuks verkocht en de GTC4Lusso(T) ging negen keer ‘over de toonbank’. Als je beseft dat de Portofino één kwartaal achterloopt op de rest van het gamma, dan kun je concluderen dat de cabrio het helemaal niet verkeerd doet.
Bron: VWE Automotive. Foto: een Portofino van 307.690 euro in Amsterdam. Via @thomcarspotter op Autojunk
ghost zegt
Ik vind de portofino ook wat minder mooi dan een california, die volgens mij wel goed werd verkocht. Een 812 SF is gewoon heel dik dus ik snap dat er daar meer van worden verkocht. Genoeg rijke gekkies die er 1tje willen hebben.
Loek zegt
@ghost: ik vond juist de California een beetje een dikke lelijke auto, vooral de op vrij veel plekken (vooral de VS) geldende wet dat je geen lampen op bewegende onderdelen mocht hebben, vernachelde de achterkant nogal. De Portofino vind ik één van de mooiste Ferrari’s van recente jaren. Zelfs met het dak dicht is het een super gaaf uitziende auto.
viezefreddyw zegt
@720s: Je klinkt als Doug Demuro.
Loek zegt
@viezefreddyw: shit, cover blown. Abort mission!
acizane80 zegt
@ghost: iemand die een dergelijke bedrag kan ophoesten kan waarschijnlijk de meedte ferraris betalen. En dan ga je eerder een duurder/exclusiever model kopen. Als de instapper goed verkoopt is dat in dit geval gevoelsmatig(mooier, sterker) of dergelijke reden.
maotje zegt
@acizane80: nou het houd natuurlijk wel een keer op.
sjeemsbond zegt
@ghost: het arikel stelt dat portofino goed verkoopt, net als die california. Waar lees jij dat de verkopen niet lekker loopt?
viezefreddyw zegt
Lang niet gek. Ik vind het ook een hele mooie auto geworden. Schijnt ook een erg goed ding te wezen.
leendertjeanpaulgodfried zegt
@viezefreddyw: rijdt geweldig.
Sir_Vmax zegt
@viezefreddyw: ik vind t dan weer niks. Doe mij dan maar een dikke nieuwe 5 serie bijvoorbeeld ;)
str8six zegt
Ik word er niet warm van. Maar de Ferrari’s van tegenwoordig kunnen me sowieso niet echt bekoren design-wise.
chriscross zegt
@str8six: mijn smaak is het ook niet helemaal. Lelijk kan ik het niet noemen maar ik mis gewoon de vloeiende elegante lijnen. Smaak is gelukkig erg persoonlijk
MaartenD zegt
Nee dankje..ze zullen vast als warme broodjes verkopen, maar ik kan maar niet wennen aan het design van Ferrari de laatste jaren…
lekkerlinksrijden zegt
Hele mooie auto, zowel open als dicht
tvklarenbosch zegt
Zal ook wel helpen dat de wachtlijst voor een Portofino korter is dan voor een 812 Superfast. Ik begreep van iemand die er een heeft besteld dat de wachtlijst voor een Superfast ruim 2 jaar was bij de introductie. Dat zal voor die Portofino wel minder zijn.
Breinstein zegt
De Portofino is gewoon alles wat de SL niet meer is, een rete sexy CC. Wat een mooi apparaat.
berlinetta zegt
@breinstein: De SL en de Portofino zijn onderhuids toch wel wezenlijk anders. De SL is een GT met een klapdak. De Portofino is een volbloed sportauto.
banaan7 zegt
Heb hem in Frankfurt op de IAA gezien. Prachtig ding in het rood. Mogen er nog veel verkocht worden!
lijpelijpe zegt
Ik vind de achterkant een beetje Zagato achtig ?
granlusso zegt
De Portofino is een auto die weer een beetje de sierlijke lijnen uit begin jaren ‘90 en ‘00 van Ferrari heeft.
Die ingetogenheid kan ik waarderen. Hopelijk krijgt de facelift nog iets rustigere lijnen, dan verdient ie misschien een plaatsje in mijn denkbeeldige garage.
schreute01 zegt
“Veel Portofino-rijders hebben niet eerder een auto van het merk gekocht”. Ik neem aan dat deze opmerking een grap is?!
2wheeler zegt
@schreute01: waarom? Hoop nieuw geld in deze hoog conjunctuur. Kan best zijn dat mensen die normaal voor een dikke 911 kiezen nu een Portofino kiezen toch?
schreute01 zegt
@2wheeler: je snapt m niet. Veel? We hebben het over 10 verkochte exemplaren in NL.
jpoers zegt
@schreute01: 10 stuks gaat over Nederland. Bericht verteld niet hoeveel Portofinos wereldwijd verkocht zijn. Dat kan het misschien wel een aanzienlijke club mensen zijn die nog niet eerder een Ferrari hadden.
sjeemsbond zegt
@schreute01: geen grap. Ferrari had precies dezelfde stelling voor de California. Uitleg was dat die dingen massaal als auto voor de vrouw werden gekocht (in de VS), daar het een eenvoudig te rijden auto was.
pindakoning zegt
Vind het grappig om te zien dat de reacties op de Portofino zo positief zijn, kan mij daar eigenlijk niet in vinden. Ik vind California T beter geslaagd
m5rijder zegt
Portofinio is een fraai model vind ik. Aandrijflijn vind ik minder, maar goed dat vind ik van alle auto’s na 2010 zo’n beetje. Alsnog een flinke vooruitgang ten opzichte van de California – dat was toch wel een vrouwen auto.