Het is voor sommigen bijna onmogelijk om af te rijden, het CBR heeft er wat op verzonnen om de extreme achterstand weg te werken.
Mede door het coronavirus is het een flinke puinhoop geworden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Door uitgestelde examens is er een enorme achterstand ontstaan. Sinds recente versoepelingen mogen rijscholen weer lessen organiseren en is het CBR weer operationeel in het afnemen van examens.
Het CBR staat echter onder druk om die extreme achterstand weg te werken. Daar hebben ze wat verzonnen. Het CBR overweegt een aantal maatregelen om die achterstand, op papier, minder te maken. Als je een blinddoek voordoet zie je immers niet wat er aan de hand is. Ten eerste overweegt het CBR om de leeftijd voor de praktijkexamens tijdelijk te verhogen van 17 naar 18 jaar. Ook moeten faalangstexamens tijdelijk geschrapt worden en zijn tussentijdse toetsen niet mogelijk.
17-jarigen, leerlingen die een tussentijdse toets willen en leerlingen die in aanmerking komen voor een faalangstexamens hebben daardoor tijdelijk het nakijken. Aan de andere kant waren de wachttijden flink opgelopen. Bijna een halfjaar wachten tot je eindelijk eens examen mag komen doen is ook geen pretje. Duizenden Nederlanders die een rijbewijs willen halen krijgen hoe dan ook met een (grote) vertraging te maken. De plannen van het CBR zijn nog niet officieel, maar voorgesteld aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie gaat zich nu buigen over de plannen.
Robert zegt
Voor sommigen zullen deze keuzes uitermate pijnlijk zijn, maar helaas wel onontkoombaar, vrees ik.
mashell zegt
Rare keuzes, afwerken op volgorde van aanmelden is veel eerlijker.
lckies zegt
Wat dacht je van dubbele shifts, examentijd van 55 naar 45 minuten en de administratie uitbesteden.
Ze hebben lang genoeg thuis niets hoeven doen.
faalhaas zegt
@lckies: Schouders eronder en af en toe een overuurtje maken tot de grote bult voorbij is ook niet erg. Half Nederland doet dat wel een en sporadisch is dat prima.
outlook zegt
@faalhaas: totally agree!
moveyourmind zegt
Best wel begrijpelijk dat het CBR kandidaten met faalangst het nakijken geven.
Dat is immers een doelgroep waar het CBR totaal geen affiniteit mee heeft. Want als er één ding is waar mensen die bij het CBR geen last van kunnen hebben is het wel faalangst.
Anders zou je er niet kunnen werken, als er één instituut is dat keer op keer faalt is het het CBR wel. Je zou er bang van worden.
Robert zegt
@lincoln: je vergeet de dubbele punt achter iedere zin ..
bmwf20 zegt
Wat een belachelijke instelling ook. Al jaren een mega achterstand en nu wordt het alleen maar erger. Ze zouden die ambtenaren eens achter de veren aan moeten zitten! Tevens ook geen theorie examen mogelijk terwijl er gewoon ruimte of veilige oplossingen al waren genomen voor de “lockdown”
Maargoed het licht waarschijnlijk gewoon aan de functie die ze bekleden..
dutch zegt
Wat niet in de berichten naar voren komt is dat het CBR nog steeds geen theorie examens afneemt. Dit lijkt, gezien de lange wachttijd voor praktijkexamens niet zo’n probleem maar veel leerlingen beginnen veel te laat met de theorie en die zal je toch echt moeten hebben voordat je een praktijkexamen kan doen. Als je dan bedenkt dat het meerendeel het niet in 1x haalt en een deel het heel vaak moet proberen, lopen de problemen op langere termijn nog veel verder op.
karhengst zegt
Dat klinkt als een strategische beslissing om dus eerst de achterstand qua praktijkexamens in te kunnen lopen zonder dat er achteraan de rij nog meer gegadigden aansluiten.
In feite dus vooral ook slecht nieuws voor degenen die nog geen theorieëxamen op zak hebben. Je mag straks daar in de rij aansluiten en hopen dat je, zodra je dan je certificaat hebt gehaald niet wederom in een grote rij komt te staan voor het praktijkexamen.
Overigens ontbreekt in het artikel wel dat het CBR 20% extra examinatoren in wil zetten. Geen onbelangrijk feit die de toon wellicht wat minder cynisch en wat zakelijker maakt.
mashell zegt
In de stem van Olav Mol: In de race om de wedstrijd meest incompetente overheidsinstelling gaat het CBR nek aan nek met de GGD maar de Belastingdienst ligt niet ver achter. Alhoewel ze heus hun best doen zijn het UWV en DUO kansloos voor de overwinning.
sportabgasanlage zegt
“De GGD” bestaat niet. Iedere (onafhankelijke) veiligheidsregio heeft haar eigen GGD. Er is geen koepelorganisatie voor de GGD. Daar zit ook een deel van het probleem: te veel koninkrijkjes die geen sturing accepteren.
spidermann zegt
Waarom geen commercieel CBR dat examens afneemt, voor mijn part EUR 100 duurder maar examen afnemen wanneer het de kandidaat past, uiteraard met dezelfde kwalteitsregels.
sportabgasanlage zegt
Dat creëert ongelijkheid (de rijken mogen meer) en dat is in dit land onbespreekbaar.
outlook zegt
@spidermann: of commerciële instellingen de juiste drivers hebben voor succes, lijkt me een uitdaging. De norm kwaliteit/bekwaamheid/rijvaardigheid is wat mij betreft leidend niet de marge en of de wens vd aandeelhouder. Maar ben het met je eens dat een frisse blik op het runnen vd business geen kwaad kan. Het gehalte debiteuren crediteuren zal hier wel aanzienlijk zijn.
mashell zegt
@spidermann: juist de examens moeten neutraal door de staat worden afgenomen om het kwaliteitsniveau te kunnen waarborgen. Dat is belangrijker dan snelheid.
spidermann zegt
@mashell: commerciele bedrijven bewaken ook hun kwaliteitsnormen, zeker indien deze ook nog wettelijk zijn vastgelegd.
ahaaa zegt
@mashell: en waarom zouden commerciële instellingen dat niet kunnen?
In mijn ogen is een beetje concurrentie iets wat het CBR gigantisch hard nodig heeft. Want waarom zouden ze zichzelf verbeteren als ze hun geld toch wel krijgen?
Rijscholen en hun leerlingen zijn wel het laatste wat het CBR boeit.