Het is weleens beter gegaan met Aston Martin, financieel gezien.
Het is bijna traditie dat het niet goed gaat met Aston Martin, financieel gezien. Aston Martin is eigenlijk sinds zijn oprichting een geplaagd merk. Niet dat ze het expres doen, maar de boekhouders hebben intussen voldoende rode pennen op voorraad.
Tekortkomingen
Onder de vlag van Ford konden veel tekortkomingen worden gefinancierd vanuit Dearborn. Maar Aston Martin staat op zijn eigen benen en dat gaat met wat vallen en opstaan. Het is een van de sterkste merknamen, alleen is de financiële huishouding daarachter niet zo denderend.
Denderend
Hoe denderend? Om heel eerlijk te zijn: totaal niet eigenlijk. Er moeten namelijk 500 mensen worden ontslagen. Volgens Aston Martin is dat nodig omdat de winstgevendheid van het merk te verhogen. De kosten en uitgaven moeten namelijk sterk dalen om überhaupt te kunnen overleven. Het merk heeft aanzienlijk minder auto’s dan gepland was kunnen produceren. Ook ziet het er niet naar uit dat de verkopen binnenkort zullen stijgen, integendeel.
Lucratieve projecten
Aston Martin verwacht namelijk dat met name de auto’s met motor voorin minder populair zullen zijn. Logisch, daar bouwen ze er een heleboel van. De supercars met middenmotor zijn lucratieve projecten waarvan alle exemplaren (in principe) eenvoudiger verkocht zijn. Aston Martin is op dit moment in gesprek met vakbonden om de ontslagen in goede banen te leiden. Het mag duidelijk zijn dat het niet al te best gaat met Aston Martin, financieel gezien.
Lichtpuntjes voor Aston Martin, financieel gezien
Ondanks het vele slechte nieuws, zijn er een paar lichtpuntjes aan de horizon. Denk aan de bemoeienis van Lawrence Stroll. De legende wilt dat zijn zoon Lance Stroll hem vroeg om een Aston Martin, niet het gehele merk Aston Martin, maar per abuis heeft Lawrence Stroll toch dat laatste gedaan.
Tobias Moers
Daarnaast is de komst van AMG-topman Tobias Moers zeer serieus te nemen. Hij volgt Andy Palmer op, die er klaarblijkelijk nogal een puinhoop van heeft gemaakt. Tevens komt Toto Wolff de gelederen versterken. Als laatste is er natuurlijk nog de DBX, de straatauto waarop alle hoop is gevestigd.
fransananas zegt
Die DBX is best een mooie auto maar past in de tijdsgeest van de eerste generatie Cayenne. Zo zonde. Minstens 15 jaar te laat op de markt gekomen
PunicaOase zegt
@fransananas: mooi? Vind het net een Ford Kuga.. interieur, geluid en prestaties zullen wel mooi zijn..
ekidey zegt
@punicaoase: Deze auto zou inderdaad niet misstaan als nieuw Ford ‘suv’ design
slickrick zegt
@punicaoase: hahah je hebt nog gelijk ook, ik vond een paar jaar geleden de grill van Ford best gaaf omdat het zo op de Astons leek, maar ja , nu associëren we die grill met Ford :)
Yzord zegt
Hoe vaak kan je ‘financieel gezien’ in een artikel stoppen lol
deeberton zegt
financieel gezien kan dit best vaak.
albertjan zegt
@deeberton: zelfs denderend vaak
ouwedibbes83 zegt
@yzord: lijkt wel een SEO tekst, financieel gezien. Ik denk dat Willem een grapje wilde uithalen
mashell zegt
Zijn die supercars met middenmotor wel zulke lucratieve projecten? Ja, het zijn kleine aantallen die ondanks de hoge prijskaartjes gemakkelijk verkocht raken maar daar staan ook hoge ontwikkelingskosten tegenover. Niets voor niets zijn al die Lamborghini speciaaltjes telkens weer een Avantador met ander koetswerk, niet voor niets brengen Ferrari en Porsche maar eens in de 10 jaar een wagen in dit segment uit.
ouwedibbes83 zegt
@mashell: ik denk dat je moet kijken naar volumes en de manier waarop producten gemaakt worden. Bij Porsche gaat het om serieuze volumes en daar is de productielijn voor geoptimaliseerd. Een speciaaltje die niet zo op de lijn wordt gemaakt, is daar duur om te maken (gokje, 918 spider kost onevenredig veel meer om te maken dan een volumemodel zoals een Carrera 4 of Cayenne Turbo). Aston draait niets in dat soort volumes, eigenlijk is alles daarmee duur om te maken. Bij een speciaaltje wordt dat met de prijs aardig goedgemaakt, de modellen die eigenlijk in grote aantallen pas lucratief worden, worden nu te duur geproduceerd.
sanderalfa zegt
Ach Aston en financiële stabiliteit zijn nooit echt vrienden geweest. Het merk blijft links of rechtsom toch wel bestaan.
donvincenzo zegt
Ik begreep een tijdje geleden dat er in de hele geschiedenis van Aston Martin letterlijk geen enkel boekjaar met winst is afgesloten. Er was altijd wel weer een partij die het merk wilde overnemen, met een plan om het rendabel te maken. Dat lukt vervolgens niet en na een paar jaar is het de beurt aan de volgende investeerder – die denkt dat hij het tij wel kan keren.
monaco zegt
Wat een zooitje zeg. Schrapen met specials waar niet bijzonders aan is en dan ook nog eens zeer slechte kwaliteit auto’s afleveren…
reactief zegt
De DBX vind ik echt heel mooi. Lijkt me dat die wel gaat verkopen.
De V8 coupe is echter niet zo mooi met die rare bumpers. Als ze dat nou rechttrekken zoals ze bij de Roadster hebben gedaan is die best mooi. Zal de verkopen goed doen denk ik.
ArnoldH zegt
@reactief: hebben ze gedaan, je kan de coupe met de cabrio bumpers bestellen.
reactief zegt
Ow.. cool. Dat wist ik nog niet. Misschien moeten ze dan aan betere PR doen. :)
ericd zegt
Porsche bewijst hoe je economisch toch met supermodellen kunt komen met enorme marges. Aston zegt vooral: wij zijn anders, speciaal en ambachtelijk duur, koop maar. De samenwerking met AMG kan veel ten goede veranderen. Genoeg voorbeelden waar op basis van Duitse engineering toch een typisch Britse auto kan worden gemaakt. Donder die ouwe, gesmede Ford V6+V6 maar weg. Laat AMG de V8 ervoor in de plaats doen. De Vantage moet terug naar AMG’s 6 inline.
karaya zegt
Ferrari is een beter voorbeeld, daarbij stellen de marges van Porsche niets voor.
reactief zegt
Komt dat niet vooral door de merchandise van Ferrari. Op de auto’s zelf is Porsche nog wel koploper dacht ik…
karaya zegt
Ik lees 86.000 dollar per auto. Dat was vorig jaar, in 2018 was het zelfs bijna 87.000 euro. Daar komt niemand bij in de buurt.
dwfc zegt
Volledig juist, maar die hebben een andere rekenwijze … 1 + 1 = 3
Je moet het maar doen, circa 50 k extra vragen voor een steigerend paardje.
Marketing avant la lettre !
karaya zegt
Volgens mij heeft Porsche vaker in de rode cijfers gezeten dan Ferrari. Dat zal dus wel meevallen.
Ze zijn niet voor niets een volume fabrikant geworden. Op die badge engineered VW’s en Audi’s zit blijkbaar nog wel wat marge. Zelfs voor diesels haalden ze hun neus niet op al refereerde dat wel fijntjes aan haar verleden als tractorfabrikant.
davelepeef zegt
@dwfc: Porsche heeft ook ’n steigerend paardje hè :)
Richmond zegt
@ericd: zonder moeder VAG was Porsche hetzelfde lot begaan als Aston Martin. R&D wordt gedeeld binnen de groep, ze hoeven niet overal het wiel voor uit te vinden. Ze hebben 3 cashcows op platforms die ze zelf niet ontwikkeld hebben. Dus die hebben het vrij gemakkelijk
ouwedibbes83 zegt
@benja01: de 3 cashcows zijn Macan, Cayenne en Panamera?
raoufff zegt
Maak gewoon weer een remake net als de Cygnet en een Renault Captur met AM neusje en succes gegarandeerd!
ukbob zegt
Aan die boekhouders met al die rode pennen op voorraad: schrap eventjes alle race activiteiten. Heeel vroeger was het “race on Sunday, sell on Monday”.. nu niet meer.
Daarnaast niet alle hoop op gekke projecten en één suv gooien, want dan zit je over 2 – 3 jaar weer in de put want dan zijn die dingen niet meer ‘nieuw’.
Verder denken en heel goed naar rendabele sportwagen fabrikanten kijken als Porsche:
– meerdere SUV’s
– een statige sportieve sedan (de Rapide is stokoud)
– nieuwe technieken van een grote partij gebruiken (waarom een eigen 6 cilinder ontwikkelen als je de Daimler producten kan inkopen)
– onderscheiden met luxe aankleding, personalisatie, etc waarop ook nog eens een mega marge zit.
Alles om ervoor te zorgen dat ik voor de V8 Vantage die m’n vriendin me in 2035 cadeau doet ook nog ergens onderdelen kan vinden.. bedankt!
PunicaOase zegt
@ukbob: precies, hopelijk gaan de opvolgers in de leiding dit wel goed doen
ttr6 zegt
“Volgens de legende” heel erg leuk, @ willeme
crepito zegt
financieel gezien
dwfc zegt
In België lezen we dit als …. ze hebben u bij uw kloten gehad :-)
ericc zegt
Niet alleen AM, ook McLaren heeft het moeilijk. En wat met Lotus? Oudere producten (wel briljant om te besturen) die mondjesmaat verkopen. Gaan hier ook mensen worden weggestuurd? De komende maanden gaan we nog wat zien denk ik.
albertjan zegt
Weer een denderend stukje.
dwfc zegt
Willeme, ik zou aanbevelen om wat shares te kopen van AM ipv een stickertje van het Rode Kruis.
Je bent goedkoper af !
https://www.google.com/search?q=aandeel+aston+martin&oq=aandeel+aston+martin&aqs=chrome..69i57j0l3.5861j1j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
cdlop01 zegt
Matige bouwkwaliteit en saaie vormgeving, veel en veel te duur. Ian Callum heeft dit merk met zijn suffe karakterloze ontwerpen verprutst.
ouwedibbes83 zegt
@cdlop01: lijkt me niet helemaal fair, ze zijn denk ik te lang doorgegaan met zijn ontwerpen. De stijl viel dacht ik aardig in de smaak, maar na ~10 jaar hadden ze meer moeten vernieuwen.
cdlop01 zegt
Dat is wel zo maar Callum leek maar 1 design te kennen, ook de F type en diverse jaguars, m.i. allemaal zelfde probleem en weinig succesvol.