Kijk weg als je maag het niet aankan.
Het is een bijzonder pijnlijk proces voor supercarfabrikanten om hun razendsnelle, miljoenen euro’s kostende voertuigen gereed te maken voor productie. Om de veiligheid te garanderen moeten ze op allerlei manieren worden getest, wat niets meer inhoudt dan dat ze met een noodgang tegen de muur worden gereden of op andere wijzen worden gesloopt.
Het Kroatische Rimac laat de wereld deze week kennismaken met het ontwikkelingsproces van de C_Two. In de video hieronder is te zien hoe het merk de volledig elektrische hypercar zo veilig mogelijk probeert te maken.
Het lastige voor een fabrikant als Rimac, dat niet zoveel voertuigen produceert als een grote fabrikant, is dat het auto’s op eenzelfde manier moet homologeren. Rimac begint het proces op de computer, waar het een virtuele versie van de C_Two ontwikkelt en daar verschillende simulaties mee doet. Vervolgens worden de materialen en componenten apart getest, om daarna op prototypes, pre-productieauto’s en tenslotte de “echte” versie aan de tand te worden gevoeld.
Wanneer Rimac de crashtests heeft afgerond en alles in orde lijkt te zijn met de basisversie van de C_Two, kan het de auto verder ontwikkelen en de puntjes op de ‘i’ zetten. In totaal zal Rimac 150 stuks van zijn nieuwe auto produceren, die ieder al zijn verkocht.
lljw zegt
kunnen ook de auto 1 week uitlenen aan Richard Hammond. Weten ze direct of hij veilig is ;)
vroaaaaaaaaaar zegt
@lljw: zou eerder uitwijzen of Richard Hammond wel een rijbewijs zo mogen hebben…
Dutchdriftking zegt
@lljw: hij is door zijn lengte (of het gebrek daar aan) geen geschikte test dummie.
lljw zegt
On Topic, prachtig dat zo’n jong bedrijf al zulke indrukwekkende auto’s en technologie maakt
ericc zegt
Een stofzuiger die crasht! Kan ik meermaals naar kijken!!!!! Wordt enkel beter moest het een Tesla zijn….
jerudo zegt
@ericc: want alles wat anders is is natuurlijk niet goed.
ericc zegt
@jerudo: Hoe kun je dat besluiten uit mijn reactie? Ik vind amerikaanse V8 leuk, europese sportwagens, AMG’s, M en RS-en, Dakar-voertuigen…… Maar van elektrische voertuigen wordt ik niet vrolijk. Zelfs niet met +1000pk en een reikwijdte van hier tot de Spanje en terug op 1 laadbeurt. (bij wijze van spreken) Niet alles wat anders is breek ik af, maar mobiele stofzuigers interesseren me totaal niet!
Ieder zijn mening toch?
flutterby zegt
@ericc: sport en racewagens zijn leuk, maar ermee naar het werk? Nee doe mij maar een stekker voor dagelijkse comfort en performance voor een betaalbare prijs (onderhoud en verbruik).
SimonMc zegt
@ericc: van “wordt ik”, word ik nou niet vrolijk…
antoombom2000 zegt
@ericc: wij zouden het misschien ook leuk vinden als jij als crash dummy zou functioneren.
ericc zegt
@antoombom2000: Kun je echt niets originelers bedenken????
waterisnat zegt
verdient onze nationale kampioen oneerlijke concurrentie TNO nog steeds zo veel aan de software om de crashes te modeleren? Of zijn ze geprivatiseerd door een ambtenaar toen het product uitontwikkeld was?
waterisnat zegt
@waterisnat: ps, ja er zit een splinter op mijn schouder ;-)