Een Porsche van dik twee ton is alsnog bloedsnel op de Nürburgring.
Gisteren konden we zien hoe een fris en fruitig Spaans elftal 11 Britse BV’tjes uit de finale speelden. Zoals je kon zien waren Spanjaarden blij dat hun elftal won. Engelsen baalden om dat ‘hun’ team had verloren.
Dat is eigenlijk heel maf, want het doet er totaal niet toe. En toch ook weer wel. Hetzelfde hebben we met rondetijden op de Nürburgring. Die doen er écht totaal niet toe. En toch ook weer wel.
Vandaag heeft Porsche een record verbroken, zo meldt, eh, Porsche zelf op hun website. Uiteraard eentje van henzelf. De auto in kwestie is de Porsche Panamera. Er was ooit een snelste Panamera. Er is nu een snellere Panamera!
Bloedsnel op de ‘Ring
Porsche heeft beroepschauffeur Lars Kern even in hun nieuwste en snelste Panamera gezet. Althans, we weten dat de Panamera snel is in een rechte lijn, maar is dat ook het geval als er bochten zijn. Of in dit specifieke geval: 154 bochten. Want dat is het aantal bochten dat de Nordschleife heeft (volgens Wikipedia dus dan is het waar).
Lars Kern ging met een volle accu en waarschijnlijk bijna lege tank de baan op en zette afgelopen vrijdag een rijd neer van 7:24.17. Dat is een heus record, zij het in de wel erg specifieke klasse ‘luxeauto’s met hybride-aandrijving’. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om de bestaande Panamera Turbo E-Hybrid, maar om een nieuwe topversie die nog niet onthuld is. Waarschijnlijk dus een Turbo S of Turbo GT.
Om even in context te zetten, dit zijn een paar andere dikke auto’s:
- Mercedes-AMG GT 63 E 4MATIC+ | 7:23.01
- Jaguar XE SV Project 8 | 7:23.16
- Porsche Panamera | 7:24.17
- Nissan GT-R (R35, 2011) | 07:24.22
- Maserati MC12 | 7:24.29
- Pagani Zonda F Clubsport | 7:24.44
- Lambnorghini Aventador LP700-4 | 7:72.000
- Tesla Model Plaid Track Package | 7:25.231
Ja, de Panamera is echt heel erg snel. We moeten er bij aantekenen dat die supercar-tijden gereden werden door ‘normale’ coureurs (Marc Basseng, Horst van Saurma) voor een magazine, niet door een coureur om het maximale eruit te halen. Ook is de baan in de tussentijd iets sneller geworden (minder hobbels, zeker aan het begin) en uiteraard heeft de bandentechnologie niet stilgezeten. Daarmee willen we zeggen, leg die Michelin Cup 2’s onder een een MC12 en zie wat er dan gebeurt.
Volgens Kern komt het niet zozeer door het extra vermogen, maar wel door de hardware van de Panamera. Hierdoor heeft de Panamera een veel betere wegligging. Het nieuywe Active Ride-chassis schijnt enorm te helpen. Nu mag dat ook wel voor 10 mille, maar toch.
Ook de aerodynamica scheen geholpen te helpen (de auto was voorzien van de carbon aerokit). Lars komt ook tot de kern van de zaak: de Panamera stond Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Dat is extreem plakkerig rubber, zeker voor het type auto. Meer iets voor een GT3 RS, dan een Panamera.
Meer lezen? Dit zijn 9 redenen waarom Nordschleife rondetijden waardeloos zijn!
mattr zegt
Wie had het record? MB AMG GT63S e performance?
vondick zegt
Idd, en die zit hier dus nog altijd onder. Evenals de Taycan, wat ik ook eenzelfde type auto vind (4/5deurs coupe), zit er VER onder 7:07. Dit mot sneller kenne.
mmax zegt
Ja ik snap het best, het moet snel, het moet nieuws maken om te verkopen en al dat soort dingen. Maar 2400 kilo!!!! systeemvermogen, dat betekent dus dat er accu’s, eletromotoren en een brandstofmotor en benzinetank in ligt. ik vind dat allemaal erg dubbelop. Het heeft geen enkel praktisch nut, het is ontzettend vervuilend, en het is bovendien totaal niet het punt van een luxe 4deurs. En niemand die zon auto koopt gaat dit zelf doen. We zien er hooguit af en toe eentje bij zo’n 402 event waarbij die komt laten zien hoe snel die rechtuit kan. (wat overigens een andere ergernis is, waarom houdt tegenwoordig niemand meer van racen en is het alleen maar acceleratie/dragrace/stoplicht).
On topic, die voorkant heeft wel eens minder op een nissan GTR geleken
stefanvts16v zegt
@willeme: de “Lambnorghini” heeft een tijd van 7:72:00 staan. Is dat dan eigenlijk 8:12:00…?