Trajectcontrole, het is de gruwel van iedereen met een loden voet en een gezonde weerstand tegen betutteling. Maar vanaf nu, blaas je er ongestraft doorheen.
Onlangs liep ik van mijn vochtige recent gehuurde Villa Fungi naar Villa Volta, waar ik nu nog resideer met wat andere co-assistenten. Plots ontwaarde ik een gek gevoel onder mijn voeten. De tegels waar ik op liep, waren onverwacht boterzacht. Nadere inspectie leerde dat de stoeptegels niet van steen, maar van rubber waren. Misschien hadden de glijbaan en de rekjes om me heen me al de hint hadden moeten geven. Verwondering maakte plaats voor ergernis. Je mag als kind in Nederland tegenwoordig niet eens meer een mooie schaafwond op je knie oplopen.
Trajectcontrole doodt de ziel
Maar ook groot geworden kinderen worden tegenwoordig ernstig betutteld. Op ’s lands traagwegen mag je overdag namelijk nog maar honderd. Burgerlijke ongehoorzaamheid is hier en daar nog wel een beetje mogelijk, maar niet op plekken waar je vrije geest langzaam maar zeker gedood wordt door de trajectcontrole. Volgende stap: pillen die je elke dag moet slikken om al je emoties wat af te vlakken.
Golden Hour
Gelukkig is er een uitweg. Nee, we hebben het niet over emigreren. BN de Stem vond uit dat er niet alleen een golden hour is voor kekke Insta-shots, maar ook voor ragen against the machine. Nu de maximumsnelheid op snelwegen namelijk dagelijks om 19:00 uur verspringt van 100 km/u naar 130 (of 120) km/u, is er een kleine window waarop de trajectcontrole op desbetreffende wegen geen boetes uitdeelt. Dat zou immers gemeen zijn voor mensen die om 19:00 ergens op het traject zitten.
Ongestraft blazen
Tien minuutjes per dag kijkt Big Brother daarom even niet. Volgens de kwaliteitspublicatie worden er tussen 18:55 uur en 19:05 uur geen overtredingen geregistreerd door het trajectcontrolesysteem. In die krappe window, kan je dus volle bak doorvlammen. Dat is ongetwijfeld goed voor de ziel. Waarvan akte.
Dank Kenneth voor de tip!
sportabgasanlage zegt
@jaapiyo fixed
OT: wie probeert dit een keer uit? Je wilt het toch zeker weten hé 😉
koen23 zegt
Ik ben gestopt met lezen na de huilie huilie anti Nederland propaganda intro.
Wat mij betreft heel de randstad trajectcontrole maken. Scheelt een hoop ergernis aan klapidioten die denken dat ze Max zijn.
deSjonnies zegt
Inderdaad.
Allemaal ook hetzelfde te groot vallende groene Mao pak dragen, allemaal een Kim Jong Un coupe en wee degene bij wie het door natuurlijk haarverlies onmogelijk is deze coupe te dragen, deze worden verbannen naar Noord West Friesland.
Of Limburg.
superhans zegt
Natuurlijk want al dan niet bezopen goed op snelheid kleine kindertjes doodrijden is vrijheid en iedereen die dat niet begrijpt is een totalitaire autocraat.. te hard rijden is voor mensen die niet op tijd vertrekken (slechte planners dus) en types die te krenterig zijn voor een trackday te betalen.
macchina zegt
@superhans: zit Duitsland dan helemaal vol met slechte planners en auto-kindermoordenaars? Ik weet niet wanneer je voor het laatst op een snelweg bent geweest, maar de hoeveelheid spelende kinderen valt wel mee. Het is denk ik meer een verschil van inzicht. Persoonlijk kan ik moeilijk wennen aan de limiet van 100 en heb ik liever geen limiet. Dat dwingt niet iedereen om 250 te rijden. Zie maar wat er in DE gebeurt: als jij dan 100 wilt rijden, doe je dat.
superhans zegt
Kinderen zijn passagiers. Daarbij is het niet aan jou of mij om wetten in Nederland te beoordelen (een mening hebben mag wel). Te denken dat regels optioneel zijn is moreel onzuiver.
wif1 zegt
@koen23: Wat heeft Max Westerman hier nou weer mee te maken?
kniesoor zegt
@koen23: ok boomer.
The Stig NL zegt
@koen23: Nou, een flink aantal roodlichtcamera’s zou meer helpen! Godsamme wat wordt er hier veel door rood gereden…
jaapies zegt
@koen23:
Waarom reageer je dan als je het artikel toch niet gelezen hebt…
petroldrinker zegt
of gewoon de snelheid opschroeven, de snelheden die we hebben zijn gewoon niet van deze tijd meer, als ik in UAE kom mag ik ook gewoon 80 over de wegen rijden in de stad
Ze kunnen in Nederland zich beter richten op rood licht rijders, mijn god ik blijf altijd schrikken hoeveel er in nl door rood licht gereden word (niet gek ook als de boete voor een telefoon achter het stuur hoger is dan een rood licht pakken)
rumour zegt
Jaap:
Ongestraft en mokerhard? popie jopie termpjes wordt toch eens volwassen man.
Aanzetten en ondersteunen strafbare feiten. Waarom doe je hier aan mee?
Pillen die emoties af moeten vlakken? kunnen 87 andere redenen voor zijn.
Met 12 uur per dag schermpjes loeren met veelal wanstaltige mensonterende bagger en A-Sociale Media wat 95% nep/ fake en uiterlijk vertoon rommel is. Terug brengen naar 60 minten per dag.
Wanneer je gelukkig-ongelukkig bent (of wordt) bij 100 of 120km/h zit (ook) in je hoofd.
Op verlaten snelweg……beter is …..altijd binnen 50kmh blijven die je te hard gaat. Inleveren rijbewijs, einde oefening. Politie niet de schuld geven. Niet janken “ik heb rijbewijs nodig”. Te laat. Veel te laat. Had je je eerder moeten bedenken. Inleveren zes maanden helpt beter dan € 4000,- boete
Trajectcontrole mede “te danken” aan honderden doden en duizenden (zwaar) gewonden. Plus door overal schijt aan hebbende aso’s / gekken, die het voor anderen hebben verpest. Oorzaak en gevolg.
jarnobakker zegt
@rumour: op bepaalde punten geef ik je gelijk . maar op een geestdodende weg als de A2 hadden gewoon 24 per dag 130 moeten kunnen rijden.
jarnobakker zegt
@rumour: die aso’s moeten ze veel harder straffen vind ik. Gelijk met naam en foto op internet en een ongelooflijk zware boete.
wildbeest zegt
@rumour: haha een afgestompte melkkoe die het evangelie zelf gaat verkondigen, want oh wat waren er veel ongelukken op de A2 met 130 kmph
rumour zegt
@wildbeest:
A2 en 130 noem ik nergens. Niet relevant. Om verkeer in één reactie samen te vatten door A2 detail eruit te pikken? niets met mijn reactie te maken Martha 106 of toch Truus 86 haha😜
wildbeest zegt
@rumour: graag artikel lezen
meetsysteem zegt
Jaapiyo,
U is een gevat scribent, tevens een eminent verwoorder der zieleroerselen, niet louter en alleen van uzelven, maar tevens van enigen, misschien zelfs van velen onder ons. Vervolgt zo uw pad, en verblijdt ons op zowel zonnige als andere dagen met de vrucht uwer pen.
Ik groet U.
erikabarth zegt
@meetsysteem kerel doe normaal.
meetsysteem zegt
“Doe lekker zelf normaal, tjongjonge” 😆
jarnobakker zegt
@meetsysteem: u hebt een gelijke geest als de mijne👌
sportabgasanlage zegt
@meetsysteem prachtig eloquent. Jammer van de taalfout 😉
meetsysteem zegt
Je hebt ‘m ontdekt, klasse! 👌
probono zegt
@meetsysteem: i like it!
realhustler zegt
Leuk, de ambtenaar wordt geconfronteerd met een probleem, en laat de programmeur het eventjes uitzetten iedere dag. Net zo simpel was gewoon iets eerder de hoogste snelheid goedkeuren, dat wist de programmeur, echter hij besloot niets te zeggen….
r3fl3x zegt
Wat een gejammer. Zin en onzin van snelheidslimieten en trajectcontroles is best een interessant onderwerp, schrijf daar dan echt wat over en zoek uit hoe het wel moet.
Cupatea? zegt
Hoe komt het dat ik me dooderger aan aso’s die 140 (120) rijden waar je 120 (100) mag en ‘joepie!’ zeg als mensen aan 250 voorbij gaan op de Autobahn?
OT: Ik begrijp de reden van de marge eigenlijk niet zo goed. In mijn wereld versnel je toch als je van 100 km/h naar 130 km/h gaat. Dan is het toch zo simpel als iets om gewoon over te springen om 19u? Net als dat je ook maar versnelt bij een bord en niet 400m ervoor omdat je het al in zicht hebt. In de omgekeerde zin is het wel zo netjes om die window in te bouwen.
Nu, sowieso vind ik het nogal bizar waarom een autostrade op 100 gezet wordt. Waarom er dan ook niet gewoon meteen een gewestweg van maken? Scheelt dan meteen weer veel in het landschap als ook in het onderhoud.
Shaw zegt
100 is onnatuurlijk langzaam. Strakste snelwegen maar laagste limiet ter wereld. Pure uitlokking, pervers systeem wat uitnodigt tot afleiding. Dat moet stoppen. Vvd’s slogan was toch Normaal Doen? Gewoon normaal doen idd en overdag weer overal terug naar 120-130. Facebook.com/Overal130
grandmasterb zegt
In NL hebben we de laagste maximumsnelheid van Europa, maar er zijn blijkbaar genoeg deelnemers aan dit forum die dat nog snel vinden. Dat moeten toch wel heel saaie pieten zijn met waarschijnlijk kleine autootjes en zeker geen liefhebbers van autorijden.
jeroenm83 zegt
@jaapiyo,
Kostelijk stukje. Heel contrast met al die zuurpruimen en belerende Braaflanders hierboven. Advies van het RIVM83: blijf thuis, blijf op de rechterbaan.