De 100-200 km/u sprint in een dragster is echt zo voorbij.
Bij Autoblog zijn we altijd met auto’s met bezig. Als we er niet over aan het schrijven zijn, dan praten we er al wel over. Of we zijn bezig met onze eigen auto’s. onze zoekhistorie in de browser staat vol met de meest NFSW-autoprojecten.
Op social media zijn er enorm veel toffe groepen en kanalen. Onze cameraman @martijngizmo heeft de gave om 3 uur aan videomateriaal in 10 minuten te consumeren. Hierdoor weet hij ons altijd te voorzien van de leukste projecten. Daarnaast houdt ‘ie ook alle Facebook-pagina’s in de gaten.
Snelste van Zeitenjagd 100-200
De leukste daarvan is misschien wel ‘Zeitenjagd 100-200 km/u‘. Heel erg informatief om te zien hoe snel een auto van 100 naar 200 km/u gaat. Kijk, die 100 km/u sprint is leuk, maar vertelt tegenwoordig vooral hoe snel een auto van zijn plaats komt, niet zozeer hoe snel die auto echt is.
Daarbij moet je ook bewijs meenemen op Zeitenjagd 100-200 km/u. Dus alleen zeggen dat je Staasje 3 Golf GTI 100-200 km/u in ongeveer 8 seconden kan doen, is niet voldoende. Om eventjes een idee te geven, de oude 325d duurtester deed het in 14 seconden, de M135i van Martijn doet het in 10 seconden en de 320Ci van @jaapiyo in 36 seconden.
De echt snelle jongens met getunede M3’s en C63’s doen het in 6-8 seconden. Dan heb je het over auto’s met 600-700 pk. Een stevig onder handen genomen 911 GT2 met 930 pk doet het in 4 seconden. Nu heb je dus een beetje context.
Dragster
En hoe zit het dan met een Top Fuel Dragster? nou die zijn bizar veel sneller! Iemand nam eventjes de Dragy mee aan boord van de competitiesprinter. De 100-200 km/u sprinttijd is by far de snelste van het Zeitenjagd-scorebord. In slechts 0,4 seconden is die tussensprint achter de rug. Laat dat even inzinken. 0,4 seconden! Dat is echt bizar snel.
De Top Fuel dragster heeft wel alle goede specificaties voor een sneller sprint. Het vermogen van de V8 is 13.000 pk aan vermogen en 14.638 Nm aan koppel. Het gewicht is slechts 1.030, inclusief een 74 kg wegende bestuurder.
Oh, en het verbruik: de kwartmijl die in 3,2 seconden voorbij is, kost ongeveer 54 liter aan speciale brandstof.
Fotocredits: Michael Scott (nee, niet de medewerker van Dunder Mifflin)
drdre1 zegt
Verbijsterende statistieken. 74kg voor een Amerikaan. 🤔 O, dit is Duitsland… Nog steeds bijzonder!
papa zegt
onlangs is er een aflevering op yt geweest van cleetus mcfarland, hij vertrok met zijn Corvette met +-1500 pk en even later vertrok de topfuel draagster, het geweld waarmee die langskwam is bizar.
anthwan zegt
Klopt de “Corvette” viel zelf uit op het moment van passeren, geweldig om tezien.
Gulli zegt
Dat is allemaal wel leuk, maar de 100-200 is vooral handig op de Autobahn en daar mag deze niet komen he! Hahaaa!
Stap ik weer in mijn Kia die de 200 niet eens haalt :D
rollingstoned zegt
Even serieus. Wat moet je met een one-trick pony die alleen hard rechtuit kan op een dragstrip? Leuk dat het kan, daar niet van, maar het is totaal nutteloos. En op de autobahn is een M3, C63 of GT2 nog steeds stukken sneller, want die dragster mag niet eens op de openbare weg 😋
pomoek zegt
@rollingstoned: @gulli is 20 minuten leuker!
rollingstoned zegt
GMTA momentje? Zijn reactie was nog niet zichtbaar op het moment dat ik dat schreef. Zal wel iets met het beruchte moderatie-filter te maken hebben ;-)
joki zegt
Dus als één of andere idioot die een klein beetje een stuur, of joystick kan vasthouden, in een Tesla zijn sprinttijd geeft is het allemaal ok en tof dat die rijdende computer het kan, maar als een man met b*llen het stuur ter hand neemt in een wagen die ervoor gemaakt is is het niet meer relevant en mag hij er de weg niet mee op. Stop dan maar met de F1 verslagen ook hé…
Zo, dat moest me even van het hart want ik vind dit soort info wel leuk… Nu ik het er toch over heb vraag ik me wel af wat bvb Dhr Verstappen zijn bolide erover zou doen, of is het ook niet interessant genoeg omdat deze ook niet op de Autobahn mag? Waar blijven jullie motorveslagen trouwens? Straks moet ik nog motorwebsites gaan zoeken. Ik hou van alles dat met auto- of motortechniek te maken heeft en vind deze blog juist verfrissend, omdat het soms ook eens over de randfenomenen gaat, dus laat die info maar komen!
rollingstoned zegt
“Dus als één of andere idioot die een klein beetje een stuur, of joystick kan vasthouden, in een Tesla zijn sprinttijd geeft is het allemaal ok en tof dat die rijdende computer het kan, maar als een man met b*llen het stuur ter hand neemt in een wagen die ervoor gemaakt is is het niet meer relevant en mag hij er de weg niet mee op.”
Sprintjes in een rechte lijn zijn – ongeacht de auto – überhaupt niet bijster interessant, net als die onzinnige pk-race van vandaag de dag. Verder ik weet wel zeker dat je hier wat grotere ballen en dito skills voor nodig hebt, dan gasgeven op een dragstrip. ;-)
joki zegt
Ik weet ook wel dat er andere sporttakken bestaan die serieus wat vergen… maar ik vind het niet nodig om alles te benoemen en een score van nul tot vijf sterren te geven om de moeilijkheidsgraad aan te duiden. Ik zal dit dan in het vervolg ook doen, alsook zal ik steeds vermelden dat als ik iets tof vind er ook een overtreffende trap is in een andere sporttas. Zo vind ik rallycoureurs vijf sterren waard en f1-piloten 4,5. Maar dat neemt niet weg dat een dragster besturen, in tegenstelling tot een elektrische personenwagen, echt wel wat vergt… alvorens zo negatief uit de hoek te komen zou ik me er eens in verdiepen. Als je al ziet hoe nauwgezet de bandenspanning berekend en aangepast wordt alvorens de race. Het is qua engineering zeker niet niks. Gewoon dit appreciëren en de schoonheid ervan zien maakt het leven soms wat lichter…
drdre1 zegt
Je mag gewoon ‘billen’ zeggen hoor.
Richmond zegt
Een F1 auto doet 0-100 in 2,6 sec, 0-200 in 4,5 sec en 100-200 in 1,9 sec
Robert zegt
Zo, ik weet eigenlijk niet wat indrukwekkender is: accelereren van 100-200 in 0,4 seconden óf van 0-563 km/u in 3,2 seconden óf in diezelfde 3,2 seconden ‘even’ 54 liter brandstof opbranden.
motorhead zegt
Iemand die dit met motorfietsen doet legde het me eens als volgt uit; als je een emmer gevuld met brandstof op z’n kop houdt; dat gaat langzamer dan wat zo’n topfuel ding doet. Indrukwekkend.
KEV9 zegt
Van 0 naar 500 km/u in even ruim 3 seconden, inclusief bruine onderbroek
https://youtu.be/dWp9c1I0g_w?si=qUjY3nuQizic7T0O
arta zegt
Het is zeer aan te raden om eens te gaan kijken in Santpod, Mantorp of Hockenheim. Zeer indrukwekkende machines.
cossiekiller zegt
Ik ging vroeger geregeld met een team mee die met een top fuel funny car rijden.. +-6000pk. De kwartmijl in ongeveer 5 sec. Dan moet je al ballen van staal hebben. Ik zou er niet durven inkruipen.
Die topfuel dragsters die onder de 4s rijden moeten na elke run hun volledig motorblok herbouwen. De zuigerringen zijn volledig weggesleten en soms zijn ook de pistons gesmolten als de brandstofinjectie niet heel precies is…
Vaak verslijten die 3 à 4 motorblokken op een weekend.
En je gelooft je eigen ogen en oren niet als je zoiets ziet vertrekken.
cossiekiller zegt
O ja. Van de G krachten bij het accelereren gaat bij de meeste coureurs 1 a 2 sec het licht even uit… Dit is te vergelijken met een gevechtsvliegtuig dat op een schip wordt gelanceeed.