De Nissan 200SX is bizar duur tegenwoordig. Maar ja, deze heeft een handbak!
Tegenwoordig zijn we enorm verwend met veel vermogen. Op zich wel geinig, maar niet echt ‘leuk’. Bij de turbomotoren van tegenwoordig heb je heel snel maximaal koppel, halverwege het toerenbereik maximaal vermogen en bij een elektromotor is dat nog erger. Dus als je normaal rijdt, zijn de nieuwere auto’s sneller en beter. Maar voor een leuk rijdende auto verwacht je meer.
Nu zijn we allemaal enorme puristen online, maar op het asfalt valt dat wel mee. Met name mensen die auto’s nieuw kopen kiezen al jarenlang de verkeerde auto. Dat is niet alleen anno nu, maar ook 15 jaar geleden en ook in de jaren ’90.
Nissan 200SX
Daar is de Nissan 200SX het rijdende bewijs van. Je zal het niet geloven, maar deze auto is ook gewoon in Nederland leverbaar geweest!
Ja, echt! Je kon naar de Nissan-dealer rijden en je eigen wagen naast de Maxima QX van de verkoopdirecteur parkeren. Dan moest je vervolgens door de showroom langs allerlei Micra’s, Almera’s en Sunny’s een weg banen omv ervolgens bij het verkoopeiland te mogen smeken om een foldertje van de 200SX.
S14-platform
Althans, zo moest het wel gegaan zijn, want echt niemand kocht de laatste generatie 200SX die je in Europa kon krijgen (de S14). Dat betekent dat er nauwelijks occasions zijn. de gebruikte exemplaren die op de markt kwamen, zijn ten prooi gevallen aan de drifters van deze wereld. Het S14-platform is perfect voor de betere driftdoeleinden.
Goedkoop is een Nissan 200SX dus nooit geweest en dat is dit exemplaar dat we vonden op Marktplaats ook niet. Er zijn een paar dingen bijzonder, naast het feit dat ‘ie bizar duur is. Ten eerste is de auto grotendeels standaard.
Dat betekent dat we maar zo’n 25 modificaties kunnen waarnemen. Nu hoort dat bij een Japanse auto. Porsche-eigenaren kunnen het vaak niet hebben als iets niet origineel is, maar JDM-mensen zijn wat ruimer van geest.
Wat. Een. Geld.
Nu zijn het vooral modificaties die je zo weer kunt uitwisselen met het origineel. Uitlaatje, schroefset, OZ-wielen (ja, dezelfde als op de Geiger Corvette 45th Anniversary) en dergelijke zijn vrij makkelijk over te zetten. Daarbij is het niet zo dat de modificaties verkeerd uitpakken.
We zeggen weliswaar bizar duur, maar is dat wel zo? Nou, in vergelijking met de extreem dure R34 GT-R’s die de verkoper ook heeft staan, valt dat wel mee. De vraagprijs is 32.950 euro en dat is voor een niet-fabrieksoriginele coupé uit de jaren ’90 best een hoop geld. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn de tofste Japanse coupés uit de jaren ’90 in Nederland!
camber24 zegt
Ik weet nog dat ik een klein jochie was en naar de autorai ging met m’n zwager. Op de Nissan stand zat er een man achter het stuur van een 200SX (ik dacht een zwarte), sullig figuur met blonde paardenstaart. Bestelde er eentje. Blijkbaar was ik dus ooggetuige van een exclusief tafereel.
marh zegt
Een zwarte auto of man?
ferrari94tr zegt
Hoeveel zwarte mannen met blonde paardenstaart ken jij :)
brammetjedeb zegt
Zijn wij verplicht hier antwoord op te geven?
William zegt
De eenvoud van die airco vind ik absoluut briljant. Mooi hoog gemonteerd ook. Jammer dat de audio weg is, en vervangen door vijf lelijke meters. Die traditionele handrem is wel fantastisch.
JelmerS zegt
In een hele hele oude Top Gear coupe test kwam deze ook naar rvoren, uiteindelijk won de Alfa GTV op de looks. Vandaag de dag wint de GTV naast looks ook op prijs.
isleofman zegt
Echt gave wagen maar manmanman wat haak ik toch af op die interieurs. Heb dat ook met de 2000 gen Porsches en Mercedessen en de impreza etc. Zo’n interieur is toch waar je constant mee moet dealen ;-)
okdoei zegt
Ik knapte van de week af op t interieur van een ID4. Verschrikking. En in dit soort auto’s boeit t interieur echt totaal niet – je koopt dit om te rijden en dan kijk je veelal uit t raam.
ouwedibbes83 zegt
Snap je in dit geval, het straalt weinig uit. Zijn er wel oudere te auto’s met een interieur waar je nog blij van wordt? 90’s Jag bijvoorbeeld?
isleofman zegt
Hele goede vraag. En dan is er nog een nuance: eenninterieur dat gewoon goed is zonder heel mooi te zijn, zoals de vw’s met de blauwe tellers verlichting uit die tijd, is ook acceptabel wat mij betreft.
Vind verder de Volvo’s uit die periode wel goed en vrij tijdloos. BMW heeft een paar goede voorbeelden. Een e46 heeft een goed en redelijk tijdloos dash. Ben dan weer geen fan van de e36 qua interieur. En wel weer van de e30… Begin jaren 2000 had de mini zeker een tof dash. Materialen minder maar ontwerp sterk. En audi over algemeen weer te sober in die tijd…
Het lijstje floppers is veel langer ;-) ford met al die vreemde vormen en veel te grote ronde knoppen om er nog maar 1 te noemen.
rollingstoned zegt
@ouwedibbes83 Nou, Lancia’s bijvoorbeeld ;-)
p3r0x zegt
Saab?
petroldrinker zegt
Ik heb dat dus juist bij die moderne auto’s. Waarom moeten er zoveel schermen in? en waarom hebben ze de knoppen vervangen, vind het lelijk en onhandig in gebruik, dan ontelbaar x liever dit soort interieurs. Daarbij dit koop je om van het rijden te genieten ipv je interieur, bij een daily driver is dat wel andersom inderdaad
isleofman zegt
Prijs is ondertussen al ruim 10 procent gecorrrigeerd!
Robert zegt
Jup. Nu € 28.495,-
Maar nog steeds niet binnen m’n budget, helaas.
kennone zegt
Zou nog wel eens een S15 SpecR willen, maar ben bang dat dit al snel richting de 50k voortaan gaat.
Texhnolith zegt
Anders heb ik wel een Spec S met RB25 te koop voor je ;) die hoeft niet op 50k te zitten.
mc96 zegt
Ik vond de eerste generatie met de klapkoplampen en de schuine achterkant mooier. Ik me nog herinneren dat dat model op de markt kwam. Was een sensatie vanwege de betaalbare prijs, achterwielaandrijving en de krachtige turbomotor (voor die tijd dan, 180 pk 😀).
Matc zegt
Nog.. Is niet de juiste tekst. Weer bedoelen jullie. Want ze zijn wel degelijk een tijd heel goed te betalen geweest.
Het was mijn 1e auto toen ik 19 was, geniaal natuurlijk, maar echt goed waren ze niet. De drijfstanglagers gaan er veel te vroeg aan.
Ik pikte hem op voor 11 duizend euro met 55k en 6 jaar oud, eigenlijk een koopje. Daarna zakte de prijzen richting 5 a 6k en de laatste jaren zijn ze belachelijk duur aan het worden, net als de S13 en tevens andere iconische wagens van toen. Niet echt meer te betalen voor de gewone man, dat is best jammer.