Deze feilloos afgewerkte volledig elektrische auto heeft een nieuwe vanafprijs. Kwaliteit heeft een prijs.
We gaan allemaal volledig elektrisch rijden. Uiteindelijk. Of we nu willen of niet. We worden inmiddels overspoeld door de nodige betaalbare elektrische auto’s uit China, maar ook in Europa wordt keihard aan de weg getimmerd.
Zo trok Renault deze week het doek van de, naar verwachting, zeer betaalbare Renault 5 E-tech electric en ook Europese premium merken als Mercedes-Benz, BMW en Audi elektrificeren in rap tempo.
Japans premium
Een merk dat zich graag begeeft in het rijtje van die laatste drie Duitse merken is het Japanse Lexus. Het luxe merk van het Toyota concern richt zich op klanten die op dit moment vaak kiezen voor een auto uit dit rijtje. Het elektrificeren gaat wat trager, maar lijkt toch wel op gang te komen nu.
Met de Lexus UX300e Electric wilde het nog niet zo vlotten, maar nu is daar de Lexus RZ. Die is er al als vierwielaangedreven 450e, maar het op premium gerichte merk zet daar een nieuwe voorwielaangedreven instapper onder, de Lexus RZ 300e
Prijs Lexus RZ 300e
Het merk Lexus staat, wat je er ook van vindt, bekend om zijn hoge standaard qua afwerking. Alles ziet er even netjes en luxe uit. Premium noemen ze dat bij het merk zelf. Dat betekent dat ook deze volledig elektrische Lexus wel wat moet kosten.
De Lexus RZ 450e, dus met vierwielaandrijving, een maximale WLTP actieradius van 440 kilometer en twee elektromotoren is er vanaf 61.995 euro. Haal daar een 80kW sterke elektromotor op de achteras vanaf, hou dezelfde 71,4 kWh batterij en zie daar de RZ 300e.
Hij is iets minder zwaar en komt dus ook iets verder, veertig kilometer om precies te zijn. De maximale actieradius is volgens de WLTP voor de RZ 300e namelijk 480 kilometer. Dit zijn overigens de getallen voor de versies met 18 inch wielen. Ga je voor 20 inch dan komt de AWD tot 407 kilometer ver en de nieuwe voorwielaangedrveen versie tot 432 kilometer.
Het prijsverschil dan? Vierduizend euro. De prijs van de Lexus RZ 300e is namelijk minimaal 57.995 euro.
Uitvoeringen
Wat is er voor dat geld dan nog te kiezen hoor ik je denken. Hij is er in zes uitvoeringen. Identiek overigens aan de uitvoeringen van de RZ 450e. Elke uitvoering dan ook precies 4.000 euro goedkoper. Kan maar duidelijk zijn.
Het begint allemaal bij de Comfort Line. Dan krijg je zaken als het 14 inch beeldscherm, regensensor, 10 speakers Lexus Sound, “Hey Lexus” Siri kloon en een automatisch dimmende binnenspiegel.
Daarboven zit de Executive Line, met extra’s als lederen interieur, stuurwielverwarming en elektrisch verstelbare stoelen. Gaan we nog een stapje hoger dan is daar de Luxury Line. Hier de gepolijste 20 inch lichtmetalen wielen die 48 kilometer van je actieradius opsnoepen en onder andere stoelventilatie en Smart Entry.
Als topuitvoering zoals we verwachten van Lexus, de President Line. Ultra Suede bekleding, stoelverwarming op alle stoelen en Mark Levinson geluidsinstallatie zijn enkele zaken die hier voor de verwennerij moeten zorgen. Deze uitvoering kost dan als RZ 300e inmiddels wel minimaal 68.995 euro.
Zakelijke uitvoeringen
Iedereen die een beetje kan tellen komt tot vier uitvoeringen tot nu toe. Zoals alle merken die zich een beetje serieus nemen heeft ook Lexus speciale business uitvoeringen. Te weten de Business Line en de Business Line Pro. Die hebben dan weer een aantal zaken aan boord die voor de leaseknallers moeten zorgen.
Prijs concurrentie Lexus RZ 300e
Een lastig blokje, want wie zijn nu de concurrenten voor deze Japanse SUV? Premium volgens Lexus, onderhuids gewoon een Toyota bZ4X voor anderen. Zelf kijkt Lexus naar de top van de markt, wat je ook terugziet in de prijs van de Lexus RZ 300e. Maar doet de koper dat ook?
Kijken we naar een merk als BMW, dan is daar de BMW iX1. Vanaf 48.475 euro in de prijslijst. Let wel, daar gaat de teller wel lopen als je de optielijst af gaat lopen, maar in de basis toch 9.000 ekkermannen goedkoper.
Een Audi Q4 e-tron dan? Vanaf 54.835 euro. Die komt al in de buurt. Een Volvo EC40 Full Electric rij je vanaf 50.495 euro. Ga je voor een Tesla Model Y, dan kun je voor 43.990 euro een nieuwe auto rijden. Maar dan heb je niet de afwerking van het niveau van Lexus. Wel bij allemaal een grotere actieradius.
Eén ding heeft de concurrentie niet, en dat is dezelfde garantie. Elke Lexus rijdt namelijk de fabriek uit met een garantietermijn van 10 jaar en 200.000 kilometer. Op de batterij zelfs 15 jaar en 1 miljoen kilometer. Zelf samenstellen kan in de configurator.
Robert zegt
Kijk, een whopping 15 jaar en 1 miljoen kilometer garantie op het accupakket. Daar kun je nog eens wat mee, ook als occasionkoper.
mashell zegt
Maar voor de occasion koper van straks moet er nu wel iemand deze wagen nu nieuwe RZ kopen, of dat met dit design en deze prijzen gaat gebeuren?
JelmerS zegt
design kunnen we hier met elkaar over praten, over de prijs kan je met de dealer praten, echter zal je het over beide waarschijnlijk niet eens worden..
pietertje123 zegt
Garantie geven en garantie krijgen is niet altijd hetzelfde…. hallo Pon … maar bij Lexus staan ze toch niet in de rij bij de dealer om problemen op te laten lossen onder garantie. Dus dan zou toch eigenlijk die Toyota bZ4X net zo goed moeten zijn?
Mooie twist: het heet premium dus moet het wel wat kosten.
Klassiek denken zou opleveren dat het premium IS en dus wat meer kan kosten. Uit de tijd natuurlijk, waarom zo goed mogelijke spullen maken als de marge met een lik marketingpraat ook omhoog kan.
Rokende Wielen zegt
Ik heb ervaring met garantie kwesties bij Pon en bij Lexus. Ik kan je vertellen dat beiden hun reputatie op betrouwbaarheid ook waarmaken op service en garantie. Bij Toyota zal de garantie net zo goed zijn, de Lexus-beleving zit met name in de omgang met de klant. Die Red Carpet Treatment is geen fabeltje, die werkt echt zoals geadverteerd.
Gulli zegt
Dat effect heeft een naam; Veblen Effect -> https://en.wikipedia.org/wiki/Veblen_good?wprov=sfti1
PunicaOase zegt
Lexus heeft er, vind ik, een handje van zich hier uit de markt te prijzen. De concurrentie BMW, Volvo, Mercedes, Audi zijn altijd nog wat beter qua afwerking en vaak een stuk mooier qua design. En die garantie boeit niet echt voor de nieuwkoper. Al die auto’s blijven het wel 5 jaar goed doen en worden dan weer weggedaan..
cdlop01 zegt
Audi beter afgewerkt???????? Nou jij hebt nog nooit in een lexus gezeten, zoveel fraaier afgewerkt dan een Audi, Mercedes of Bmw. Om over de geweldige bouwkwaliteit nog maar te zwijgen…..
PunicaOase zegt
Ja hoor in meerdere. Materialen zijn het vaak net niet, infotainment achterhaald. Doen de Duitse drie echt beter.
cdlop01 zegt
LOL
mashell zegt
Psst. Je bent met een Lexus fanaat in discussie geraakt. Die meent Lexus te moeten verdedigen. Is een psychologisch effect dat je ook bij andere religies zoals Tesla ziet, mensen weten heus wel dat het allemaal niet helemaal goed is maar om te voorkomen dat hun ego gekrenkt wordt omdat ze miskoop gedaan hebben gaan ze het product ophemelen. Meestal zo overdreven dat ze gemakkelijk door de mand vallen.
Rokende Wielen zegt
Je zegt het precies goed volgens mij, garantie boeit de nieuw-koper niet want die ruilt z’n Audi weer in vlak voor of na afloop van de garantie. En als je referentie “nieuwe auto’s” tot 5 jaar is, dan speelt dat niet. De Duitse 3 innoveren simpelweg sneller dan Toyota/Lexus. Voor de occasionkoper die auto’s koopt van pak ‘m beet 5 jaar en ouder en er een jaar of 5 tot 7 mee rijdt is het een ander verhaal. Ik heb zowel Audi gereden als Lexus als jonge occasion. Gekocht bij dealers. Bij die Audi was ik na 3 jaar al klaar met hoge reparatiekosten naast regulier onderhoud. De Lexus die ik daarna kocht, rij ik nog steeds. Qua afwerking scheelt het niet veel. De Lexus is na 2 ton nog steeds rammel- en kraakvrij. De Audi was dat bij 70.000 km al niet meer. Maar eerlijk is eerlijk, als ik nieuw kon kopen om vlak na afloop van garantie weer in te ruilen en dat steeds herhalen, dan was ik zeker bij een Audi showroom binnen gelopen.
cdlop01 zegt
De nieuwe Audi’s zijn qua materiaalgebruik en afwerking zeer veel minder dan Audi’s van 2 modelseries geleden….. . De huidige A1, A3, A4, alle etrons, harde plastics in interieur, lakafwerking minder etc etc. Vag bezuinigd zichtbaar op dit moment bij Audi en Vw…..
mashell zegt
Maar het idee dat een premium interieur vooral uit veel opgeschuimd kunststof met een soft touch laagje zou moeten bestaan is ook wel wat raar. Het gaat om zoveel meer bijvoorbeeld maatvoering, ergonomie en vormgeving.
cdlop01 zegt
Prima prijsstelling en idd heel fraai afgewerkte wagen. Range ook prima, en uitstekende garantie. Kan best wel eens een bescheiden suc6je worden voor Lexus.