We weten al twee jaar hoe snel de hete sportwagen “ongeveer” gaat worden. Ford heeft nu de volledige specsheet vrijgegeven en het internet staat bijkans in brand.
Deze Amerikaanse concurrent van de Ferrari 488 GTB en consorten is namelijk goed voor niet minder dan 647 pk’s @ 6.250 rpm en een koppel van 746 Nm @ 5.900 rpm! Vermogen en koppel komen allemaal uit een 3.5L Twin Turbocharged EcoBeast V6 en niet meer uit de vertrouwde V8. Verder is het goed om te weten dat 90% van het koppel vanaf 3.500 rpm beschikbaar is.
Ford maakte er van begin af aan al geen geheim van dat de GT is ontwikkeld voor pittige rondetijden op het circuit. Dat horen we vaker, maar de Amerikanen zetten hun woorden kracht bij door een rijtje rondetijden vrij te geven. Het gaat om het Calabogie Motorsports Park te Canada (nooit van gehoord), waar volgens Ford de volgende rondetijden mogelijk zijn:
- Ford GT: 2:09.8
- McLaren 675LT: 2:10.88
- Ferrari 458 Speciale: 2:12.9
Niet verkeerd! Verder heeft de nieuwe GT een topsnelheid van maar liefst 348 km/u, mede mogelijk gemaakt door de actieve aerodynamica. Die zorgt ervoor dat de downforce beschikbaar is indien gewenst. Moet de snelheid op een recht stuk omhoog, dan klapt de boel netjes in om de luchtweerstand te beperken. In V-max mode blijft de Cw-waarde hangen op een fraaie 0,35.
Leuk om te weten: de originele Ford GT40 (rijtest) heette zo vanwege zijn geringe hoogte van 40 inches. De nieuwe Ford GT is íets hoger, maar het scheelt niet veel. In huis tuin en keuken-modus zweeft het dak 43,7 inch boven het asfalt (111 cm), in racemodus wordt dat slechts 41,7 inch (106 cm). Je hebt dan nog maar 7 centimeter aan bodemspeling, wat op het circuit genoeg moet zijn. Op de openbare weg kun je hier en daar in de problemen komen.
Dan nog even over het gewicht. Volgens Ford heeft de GT een drooggewicht van 1.388 kg en da’s voor een auto in deze klasse bijzonder netjes. Een 488 GTB doet 1.370 kg. De McLaren 675LT is met 1.230 kg een klap lichter, maar da’s ook wel een auto uit een andere categorie.
Hongerig geworden na al die duizelingwekkende specs? Wellicht heb je mazzel! De GT was eigenlijk uitverkocht, maar Ford besloot om de productie met twee jaar te verlengen.
Dutchdriftking zegt
Hij is toch zo mooi!
viezefreddyw zegt
Het zijn heel bijzondere specs inderdaad, al is er niets meer dat mij verbaast in de supercar/hypercar wereld. Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe hij er uit ziet als hij voor me staat en hoe het zal rijden en vooral zal klinken. De vorige Ford GT klonk door zijn V8 als een beest. Verder ben ik er nog niet helemaal over uit of ik het nou wel of geen mooie auto vind. Op de plaatjes zeg ik van niet, maar ik zal hem toch even in het echt moeten aanschouwen om daar een mening over te kunnen vormen. Dat is vaak zo bij dit soort auto’s.
Gulli zegt
@viezefreddyw: Ik hoop dat het een beetje á la Nissan GT-R wordt, die maakt ook een goeie bak herrie met z’n V6
jbkleyn zegt
@gulli: GT-R maakt zeker herrie en klinkt goed maar in deze auto moet mi gewoon een V8, supercharged graag.
JanJansen zegt
@gulli: door de turbo’s zal het geluid tegenvallen, maar ook dat went
pinut187 zegt
@viezefreddyw: ik denk dat deze in het echie er inderdaad beter uit zal zien. Had ik bij zijn voorganger namelijk ook.
viezefreddyw zegt
@pinut187: Zijn voorganger vond ik direct bij introductie al mooi vanaf de plaatjes. Zijn voorganger was voor mij namelijk hét perfecte voorbeeld hoe een opvolger er uit moet komen te zien. Bijna een kopie er van maar door subtiele wijzigingen toe te passen werd het een tijdloos mooie auto. Bij de nieuwe Ford GT heb ik dat toch een stukje minder…
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik vind hem vooral gaaf, omdat hij zo uniek is. De meeste supercars van Ferrari, Lambo en Mac hebben toch altijd ongeveer dezelfde vorm. Deze Ford wijkt er lekker vanaf. Ik vind het wel fraai vorm gegeven.
pieterpoes zegt
@viezefreddyw: Dat over die specs heb ik ook. Misschien door de hype dat ik meer had verwacht. Want een aventador sv, die wel aardig vergelijkbaar is op de v12 na (beide hardcore circuit auto’s) doet het een stuk beter. Moet ik er wel bij zeggen dat ik de prijs van de ford gt niet weet, maar zelfs een 488 gtb doet het op papier al beter. Dan vind ik dit toch wel tegenvallen..
rodger zegt
Ja dit is een zeer fijne machine!
Stefje zegt
Lekker bijzonder voel je je dan als je deze met pijn en moeite had bemachtigd. Afschrijving in 3, 2, 1…
fordnut zegt
@stefje: Afschrijving? Ooit wel eens de prijzen van het vorige model gezien?
Stefje zegt
@fordnut: die zijn hoog, maar dat waren ze niet direct en dat had bij deze wel gekunt. Maar dat gaat niet gebeuren want de mensen die achter het net vistten hebben er nu ook 1. Dus wat gebeurt er met de waarde en gewildheid? Die dalen :)
fordnut zegt
@stefje: Ik spreek je over een paar jaar wel.
jasvl zegt
@Stefje: Ook met de 2de productie periode erbij worden er in totaal ongeveer 1000 stuks afgeleverd, dat zijn aantallen waar de carrera GT en de f40 in geproduceerd zijn en kijk die prijzen.
Het ligt eraan of de Ford GT zich gaat bewijzen. Als die dat wel doet word t weer een icoon en gaan de prijzen stijgen. Doet die dat niet, word t een flop.
breakingpoint zegt
Fuck de specs. Het design is gewoon al geil genoeg!
rob636 zegt
Ik wou dat ik rijk was…
rolov zegt
@rob636: kan je wat aan doen he.
rob636 zegt
@rolov: ik zal mn best doen
john4545 zegt
Mooie wagen, erg snel, klinkt voor geen ene meter.
trustmeiamanengineer zegt
Niet slecht, maar dat mag ook wel voor ruim een half miljoen dollar. Bovendien bouwen ze hem zo traag dat er tegen die tijd ook alweer een 488 Speciale beschikbaar is, die ongetwijfeld harder gaat. Shmee150 (YouTube kerel) is al een beetje aan het twijfelen of hij hem überhaupt nog wel wil, aangezien zijn build slot pas ergens over ruim 2 jaar is.
Boomer zegt
Wat een gaaf apparaat. Niet dat ik het kan betalen maar waarvoor gaan ze weg eigenlijk?
mercedesclk350 zegt
@airc: tonnetje of 4, minimaal. Dacht ik.
pomoek zegt
Ik vind ‘m leuk! Ik zou het dubbel leuk hebben gevonden als ze ook de laferrari en de P1 hadden getimed, of misschien hebben ze dat wel gedaan en die tijden voor het gemak weg gelaten ;-).
TimoBac zegt
Wat een debiel dikke wagen. Toch heerlijk dat de makers van de Fiesta en Mondeo gewoon met een beest zoals dit op de proppen komen?!
PunicaOase zegt
Wat is het toch een supergave wagen geworden :-)
flatsix010 zegt
Maar wat kost dit dan? Volgens mij een stuk duurder dan de concurrentie.
berlinetta zegt
@flatsix010: Half miljoenste. Duurder dan een 488, maar een 675 tikt volgens mij ook bijna de 500k aan met opties.
reobnednab zegt
Mooi Ecobeast…
Dimglor zegt
Mooie specs..
Wel grappig dat ze bij de rondetijden de 675 Lt noemen en dan bij het gewicht zeggen dat de 675 Lt een ander soort auto is..
Verder doet deze wagen me niet zo veel..
Ben waarschijnlijk 1 van de weinigen die het niet zo’n mooie wagen vindt…
berlinetta zegt
@dimglor: Het is Maurits die iets zegt over de Mac, niet Ford zelf.
Dimglor zegt
@berlinetta:
Het feit dat Ford zelf vergelijkt met de Mac geeft dan toch enigszins aan dat de auto’s toch vergelijkbaar zijn ;-)
berlinetta zegt
@dimglor: Ja daar heb je zeker gelijk in. Specs en prijs komen met elkaar overeen. Ik denk ook dat Ford de 675LT aanhaalt, omdat het in die klasse momenteel de snelste is. En als Ford dan sneller weet te zijn op dat circuit, dan vind ik dat een knappe prestatie. Zeker als je bedenkt dat de LT de uitgeklede hardcore-versie is van McLaren’s Super Series.
viezefreddyw zegt
@dimglor: Een van de weinigen inderdaad, minimaal twee vinden hem niet zo mooi. Ik namelijk ook niet.
PeugeotGTI zegt
Max koppel bij 3500 rpm? Klinkt laggy…
DaveB zegt
@PeugeotGTI: max bij 5900 rpm. 90% bij 3500.
Arnoud zegt
Maar dat design… brrrr
jasvl zegt
Hij moest ook zeker wel sneller zijn als bijvoorbeeld een 675LT om zichzelf te bewijzen als hardcore circuit auto.
Het nadeel voor de GT is dat Ford er nog wel een poosje over doet om alle GT’s uit te leveren aan klanten. Tegen die tijd staat er alweer een nieuwe mclaren 720s te trappelen voor zijn debuut.
Dat is de auto waar die dan mee vergeleken gaat worden en die word ongetwijfeld veel sneller dan de GT…
Gaat denk ik niet leuk voor ze uitpakken.
berlinetta zegt
@jasvl: 720S? Ik weet dat er een opvolger voor de 650S in de maak is, maar komt ie zo te heten? Verder ben ik het wel met je eens. Niet alleen Mclaren, maar ook Ferrari zal tegen die tijd wellicht met een 488 GTO aankomen. Zal ook geen langzaam apparaat worden.
viezefreddyw zegt
@jasvl: Zeker weten! Het zou goed kunnen dat de GT een flop gaat worden als je puur en alleen kijkt naar de cijfers. De 488 GTB heeft meer vermogen en meer koppel dat ook nog eens wat eerder vrijkomt dan de Ford GT. Ferrari kennende komen ze nog eventjes met een 488 GTO en die zal de GT dan helemaal zoek rijden.
Maar goed, zo ver zijn we nog niet. We moeten ook niet verbaasd gaan opkijken als de Ford GT wel alles en iedereen zoek gaat rijden.
kareljansen zegt
@viezefreddyw: een auto als deze en consorten koop je toch om een beetje te flaneren langs de boulevard?
viezefreddyw zegt
@kareljansen: Nee, daar koop je een Ferrari voor..
kareljansen zegt
@viezefreddyw: geintje man. Maar serieus, 1 of 2 seconden op een racecircuit. Is dat voor jou belangrijk bij de aanschaf van een supersportwagen?
viezefreddyw zegt
@kareljansen: Nee, dat is voor mij niet belangrijk. Ik zou niet de ene auto kunnen kopen omdat hij sneller is dan de andere. Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige klanten wel zo denken.
rob5nismo zegt
Fuck yeah america
dare2think zegt
Ze maken natuurlijk niet voor niets zo ‘laat’ de gegevens van de auto bekend. Zo blijft hij virtueel gezien ‘nieuwer’ en heeft de concurrentie minder tijd om op die specs te gaan concurreren. Het is voor Ford dé manier om te verbloemen dat hun uitlevering wel erg lang duurt.
fordnut zegt
Dit ziet er toch vele malen beter uit als zo’n Bugatti hok.
mrrallycross zegt
Wat was de rondetijd van de 488?
tvr1974 zegt
@mrrallycross: 488 was sneller op alle tracks dan 458speciale dus zullen vergelijkbaar zijn met de Ford ; http://www.zeperfs.com/en/duel4652-5623.htm
hugoe zegt
Leuk dat ze hem gaan bouwen, maar ik vrees voor onderwaardering. Prestaties zijn niet bepaald baanbrekend, zeker niet tegen de tijd dat de eerste exemplaren het asfalt zullen zien. Nou is de nieuwe GT wel een looker, maar absoluut geen tijdloze schoonheid en met een V6 TT gaat hij ook niet echt bijzonder klinken I imagine. Hiernaast wordt alles rondom deze auto ook nog is giga gehyped, maar goed; ik laat me graag verrassen zal ik maar zeggen.
allesmetturbo zegt
Apart design, sla deze even over
ghost zegt
Lekker hoor! Helaas allemaal al uitverkocht.
cossiekiller zegt
Ik vind het echt prachtig. Zeker in de juiste kleurencombinatie.
Eens een echt afwijkend design. En toch herken je er nog een GT40 in.
rob5nismo zegt
Maar deze heeft toch le mans 2016 gereden?
hadsjikidee zegt
Dikke bak, maar interieur zwaar verpest. Zit je dan in je fors gt, maar voelt t nog steeds als een focus van binnen. Maar het uiterlijk maakt deze auto natuurlijk.
bmw335d zegt
Leuke specs, prachtig ontwerp (moet je smaak zijn) maar tot nutteloos van binnen.
Zie de video van Auto-Motor- und Sport op YouTube. Verslaggever van ca. 1.85m die er én niet in komt én die als de gebochelde van de Notre Dame achter het stuur zit…
thebestcarsnederland zegt
Vind hem er nog steeds niet uit zien, ik kan er maar niet aan wennen. Doe mij maar de Ford GT uit 2005/2006 met een lekkere dikke V8.