De Zweedse onderkoning Zlatan Ibrahimovich doet een schokkende onthulling. Volvo is volgens hem niet Zweeds meer, doch Chinees.
Soms komt heet nieuws uit onverwachte hoek. Voetballers worden vaak een beetje getypeerd als een beetje dommige rijkelui die allemaal in een grote SUV met Mansory tuning rijden. Maar de moderne voebeler is natuurlijk een homo universalis. Nee, wees gerust voetballende lezers; dit is geen aantijging die lijkt op de spreekkoren in het stadion. We doelen op een Latijnse (dat is een uitgestorven taal) term die zoveel wil zeggen als de man die alles kan. Wat we bedoelen is dat je tegenwoordig, tenzij je echt uitzonderlijk goed bent, liefst ook een beetje moet kunnen nadenken als je prof wil worden. De stereotypes gaan zelden meer op.
Een man die sowieso alles kan is Zlatan Ibrahimovich. Nu is Zlatan daar, zoals Wim Kieft zou zeggen, ook zelf wel een beetje ‘in gaan geloven’. Wat natuurlijk een valkuil is. Maar goed, je sleept er geen carrière van 20+ jaar uit puur op talent. De Zweed weet wat hij doet. Hij rolt dan ook liever in zijn Ferrari’s dan in een foute SUV. Zo heeft de voormalig Ajacied bijvoorbeeld een Ferrari Monza SP2 en een SF90. Afgelopen week deed hij zichzelf ook nog een SF90 XX cadeau, voor zijn 43ste verjaardag. Het is inmiddels een soort traditie geworden. Jarig? Dan een nieuwe Fezza. Heerlijk.
Dat de voetballer iets van auto’s weet, is dus helder. Zodoende was het geen verrassing dat hij ‘Ferrari’ antwoordde op een vraag wat de beste auto is om elke dag in rond te tuffen. De onderzoekende reporter was echter wel verrast. Zij had namelijk het antwoord ‘Volvo’ verwacht, omdat dat Zweeds is. Hierop geeft de man die vaak naar zichzelf verwijst in de derde persoon enkelvoud, een vernietigend antwoord:
The Chinese bought it, so it’s made in Sweden but it’s a Chinese company. Back in the days they were Swedish.
Zlatan Ibrahimovich, trotse Zweed
Maar ja, BREEK dus, Volvo is niet meer Zweeds, doch Chinees. Het was ooit Zweeds, in die goede oude tijd. Toen mannen (m/v/i) nog mannen (m/v/i) waren, CO2 nog voedsel voor planten was en Zweedse sporthelden nog blond haar, blauwe ogen en een achternaam eindigend op ‘son’ hadden, in plaats van luisterden naar de naam Ibrahimovic of Duplantis. Wacht…huh?
Enfin, Ibra’s ietwat bijzondere blindheid voor zijn eigen roots in deze even daargelaten; koop jij net als deze held ook een Ferrari in plaats van een Volvo omdat Volvo nu Chinees is? Laat het weten, in de comments!
lekkerlinksrijden zegt
Breaking news
cdlop01 zegt
Daar heeft hij 100% gelijk in.
Waardeloze Chinese troep, alleen interessant voor de leaserijder door EV optie, verder snel vergeten.
mjpamsterdam zegt
En ik kan niet helemaal ongelijk geven ( zegt een absolute Volvo-Diehard ).
utregcity zegt
Gelukkig maar, anders bestond Volvo niet meer, net als Saab. En dan was het ook allemaal janken.
mjpamsterdam zegt
Jou kan ik ook niet helemaal ongelijk geven. Maar wat zou er gebeurd zijn als ze vriendjes waren gebleven met Ford ?
cdlop01 zegt
Volvo werd onder Ford regiem al opgeleukte Mondeo’s en Focus aftreksels maar onder Geely ging de kwaliteit pas echt zwaar onderuit.
Als ook diehard Volvo rijder, 300, 200, 760 gle, 850, 900 serie en laatste een V70, al jaren afgehaakt.
Nu Lexus en bevalt prima.
marcus zegt
Ford heeft het chassis inderdaad gebruikt. Mazda ook. Landrover nog steeds in doorontwikkelde vorm voor de Evoque en Disco Sport.
Maar Volvo is volgens mij dus wel met de ontwikkeling begonnen en was het eerste merk dat het chassis heeft gebruikt. Zodoende is het een echt Volvo chassis. Qua motoren mocht Volvo ook gewoon de eigen blokken blijven gebruiken van Ford en ook die zijn ergens anders gebruikt (Hallo Focus RS). Alleen de 1.6 & 2L 4 cylinder Diesel was via Ford bij Peugeot gehaald. Multimedia was ook van Volvo en werdt door Ford in de rest van de groep bij Aston gebruikt. Net als de sleutels.
Dus waar Jaguar bij Lincoln in de schappen duiken moest voor de XF heeft Volvo volgens mij altijd hun eigen chassis en andere techniek kunnen ontwikkelen onder Ford…
cdlop01 zegt
Volvo was redelijk autonoom maar moest wel degelijk shoppen bij Ford. Wij hadden in die periode nog een 940 gle, echt Zweedse tank. Ford gooide de productiemethoden volledig ‘ om’ , de 900 werd nog deels met de hand gebouwd en de opvolgers volledig geautomatiseerd, dat moest ook wel uiteraard. Echter de laatste jaren bij Ford betekende bezuinigingen en onder Geely zeker, bijvoorbeeld op roestbescherming en lakafwerking. Vlgs onze oude dealer, Volvo specialist, met name veel minder goede lak en mindere materialen onderzijde. Roest is dan ook wel een issue bij Geely Volvo’s, onderzijde.
MarcoM zegt
Trek de motorkap eens open van de gemiddelde Duitse auto, kijk eens waar de meeste onderdelen vandaan komen, en van je TV, telefoon etc. Juist!
str8six zegt
Tja, daar is geen woord aan gelogen toch?
audirs3 zegt
Nee het is geen “Chinese company”, het is een Zweeds bedrijf met een Chinese eigenaar.
tortuga zegt
Geely, Polestar en Volvo 1 pot nat
audirs3 zegt
Dat de eigenaar Chinees is wil toch niet zeggen dat het een Chinees bedrijf is? Moet je eens kijken wie de grootste aandeelhouders van ASML zijn, veelal Amerikaanse pensioenfondsen of grote beleggers buiten Nederland.
lpgbarrel zegt
Vulva, of het Chinees of Zweeds is? Maakt het uit, het blijft Vulva
mashell zegt
Hij heeft een bal teveel tegen zijn hoofd gehad… Met deze redenatie is Dodge niet Amerikaans, Fiat niet Italiaans en Mercedes niet Duits.
Het maakt niet uit waar de aandeelhouders wonen of waar de productie gedaan wordt, het gaat er om waar de R&D gedaan wordt. Verstuurd vanaf mijn iPhone, designed in California…
verdebosco zegt
Yanky Joe heeft weer vreselijke teksten eruit geperst over achternamen en nationaliteit. Maar goed, sowieso heeft Zlatan gelijk. Heb je wel eens in een hotel in Duitsland gezeten gerund door Chinezen? Ik wel. Da’s geen Duits hotel meer. Ook al staat er Schweinhaxe op de menukaart. Het lijkt erop, maar is het niet. Net als bij de (nieuwe) Volvo’s. De V60 is nog een echte Volvo, ook al is Geely eigenaar sinds 2010 en daarvoor Ford vanaf 1998. De EX30 niet meer, de EX90 zeker niet meer. Een Geely-product dat langzaam wordt afgeknepen door Chinese wurgslangen die liever Zeekr of Lynk & Co. vooraan zien staan. Of Smart. Van Polestar worden ze schizo. Uiteindelijk willen de Chinezen geen Zweden. En andersom ook niet. Chinezen brengen geen identiteit mee, hebben historie verpatst aan de Communistische Partij en ome Xi. Dus.
En Zlatan? Die mag ook zeggen dat Ferrari 100% Italiaans is. Al weet ik de achtergrond van de aandeelhouders op de beurs niet volledig (naast Exor en Piero Ferrari).
mashell zegt
Xi Jinping heeft zojuist per decreet bepaald dat jij de de hele maand bami moet eten maar geen toiletpapier mag gebruiken, dat zal je Chinese identiteit leren!
drdre1 zegt
😂
Motomoto zegt
Zlatan heeft dus ook lang in de Chinese competitie gespeeld alvorens hij naar de Amerikaanse competitie ging. Is daar met voetbalpensioen gegaan.
Zweedse pannenkoek
drdre1 zegt
Precies dat. Maar laten we hier een blog gaan maken over de 10 manieren hoe je z’n statement kan interpreteren. Interessant. 💤
mmax zegt
Prima, wat hij wil.
Is hij dan ook ineens italiaans omdat hij voor geld zich inzet voor een italiaans bedrijf? Of is hij uberhaupt wel een zweed? Ik vind het ongepast dat dit soort polariserende dingen over herkomst gesproken kan worden in tijden waarin dat over mensen nooit gezegd kan worden.