Elon Musk was duidelijk: Tesla heeft het nieuwe Ringrecord voor elektrische productieauto’s met een compleet standaard Model S Plaid gereden. Eén van de ‘recordauto’s’ doet echter anders vermoeden.
Recordtijden op de Nürburgring, het meest bekende wedstrijdje verplassen wat er is. Hoe veel kosten dan wel moeite autofabrikanten investeren om het snelste rondje op deze Duitse tolweg te rijden is eigenlijk bizar. Toch is het ook begrijpelijk. In dezelfde omstandigheden zijn auto’s natuurlijk het beste te vergelijken.
Tesla Model S Plaid Ringrecord
Porsche had dus de bragging rights met de Taycan rond de ‘Ring, maar Elon Musk bevestigde op Twitter dat de Tesla Model S Plaid dat Ringrecord nu in handen heeft. En dat met een Model S Plaid die zo uit de fabriek kwam rollen. Indrukwekkend! Er is wel een maar.
Fake?
Op Twitter worden nu echter vraagtekens gezet bij het Ringrecord van de Tesla Model S Plaid. Ene Ben K. observeerde namelijk wat details van de rode Model S Plaid die rondreed op de Nürburgring. Eigenlijk gaat het al mis bij de dubbel-vijfspaaks velgen gebruikt worden: die kun je niet bestellen op de Model S. Maar wat daarachter schuil gaat al helemaal niet. Grotere remklauwen én grotere (carbon(keramische)) remschijven.
Daarnaast maakt Tesla ook furore met de yoke, het vliegtuig-achtige stuurwiel wat op vele gemixte reacties kan rekenen. Maar de record-Plaid heeft een stuurwiel dat gewoon rond is. Verdere reacties doen ook vermoeden dat de vering aangepast (lees: verlaagd) is ten opzichte van een fabrieksmodel. Kortom: deze rode Tesla Model S Plaid kwam zeker niet zo uit de fabriek rollen.
Big deal
Je denkt nu misschien: big deal, een beetje de regels niet zo nauw nemen op de Nürburgring gebeurt wel vaker. Kijk maar naar bijvoorbeeld Lamborghini. Het gaat natuurlijk om de claim “zoals ‘ie uit de fabriek komt rollen”. Tenzij je via je dealer allemaal belletjes kunt maken om alsnog carbon-keramische remmen op je Plaid te krijgen, lijkt het niet om een Tesla Model S te gaan die uit de fabriek komt rollen. Al werd er wel bijgehaald dat deze extra ’track-onderdelen’ een ding zijn, maar volgens Musk ging het om een standaard Model S Plaid die het record in handen heeft.
Wel werd bevestigd dat er twee auto’s op het circuit reden ten tijde van het Tesla Model S Plaid Ringrecord, een rode en een zwarte. De zwarte reed wel op standaard wielen en wellicht dus ook standaard overige dingen. Daarom zeggen de Twitteraars ook dat we graag de VAR zouden willen inschakelen en de beelden even willen zien, of het ook daadwerkelijk dan die zwarte was die het ronderecord heeft gereden.
Met dank aan @bottestudent voor de tip!
Johanneke zegt
Per nieuwsbericht over het ringrecord begin ik het ringrecord minder belangrijk te vinden. Alle fabrikanten proberen wind mee te krijgen bij het verplassen, maar niemand mag weten dat ze wind mee hadden.
JanJansen zegt
Gewoon zorgen dat je de remmen, verlagingsset, banden enz online kan bijbestellen. Dan is de discussie klaar.
potver7 zegt
Dan is ’t nog steeds geen auto die zo uit de fabriek komt rollen…
Variomatic zegt
Volgens AMS is het toch wel een officieel ‘Sport Auto’ gemeten tijd die door een notaris is bevestigd en heeft Porsche die moeite tot nu toe niet genomen:
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/tesla-model-s-plaid-mit-nuerburgring-rekord/
w0o0dy zegt
Exact, in een officiële sessie onder toezicht van de notaris. Compleet bullshit verhaal.
TheMaster zegt
Sensatieartikel van niks, gebaseerd op een bron van Twitter zonder enige vorm van controle. Ronde tijd voor stock auto is zelfs erkend door Nürburgring. Dit TOV de Porsche Taycan bijvoorbeeld, die heeft niet eens een officieel record (voordat de Model S Plaid dit had). Porsche heeft zelf dit record “geclaimd”, omdat dit gedaan is tijdens een eigen testdag. Tesla heeft dit tenminste officieel laten controleren door de Nürburgring en is zodoende ook (officieel gezien) de eerste EV met dit record.
Dat Tesla hier (al jaren) meerdere test auto’s heeft rijden is normaal. Zie ook b.v. deze met een actieve achtervleugel. https://techau.com.au/tesla-model-s-refresh-captured-with-active-aero-wing-is-this-the-plaid/.
En wellicht is dit onderhuids wel een test met 4680 cellen voor in de Roadster. Time will tell.
tinnemans zegt
Los van alle discussies over EV’s en Tesla als automerk; die Musk is toch een rare man. Hij doet me nog het meest denken aan de Bond villain uit ‘A view to a Kill’.
Dat hij een paar jaar terug een duiker in Thailand op de korrel moest nemen bijvoorbeeld omdat z’n mini duikbootje niet voldeed terwijl die man z’n leven aan het wagen was om kinderen te redden. Dat is toch wel heel apart als je daar wat langer over nadenkt.
JanJansen zegt
@tinnemans: als je in je leven 0,0001% hebt bereikt van wat hij al heeft klaar gespeeld, ben je een hele vent.
tinnemans zegt
@janjansen; Dat heb ik, ruimschoots. Misschien niet op de manier die jij of Musk belangrijk vindt, maar ik zou niet willen ruilen.
werf76 zegt
Ja zo lust ik er ook wel een paar. Hij heeft ook niet eens bereikt wat ik heb, en ook niet wat jij hebt.
Johanneke zegt
Kerel is helemaal niet zo heel bijzonder. Hij investeert enkel, maakt en bedenkt zelf niks. Hij heeft met heel veel mazzel een hoop geld meegenomen vanuit paypall, terwijl er juist plannen werden uitgevoerd waar hij tegen was. Toen inversteringen gedaan, 1 daarvan was Tesla, de roadster was er al toen hij instapte.
Begrijp mij niet verkeerd, wat ie doet is knap, bijzondere prestaties enzo, maar voor de rest enkel het hoofd van voor de media. Thats it. En populair zijn = gratis reclame, dus het is gewoon slim. Alle bedrijven waar hij in zit liften mee op zijn populariteit, maar hij kan nog geen knipperlicht ontwerpen hoor.
flutterby zegt
@Johanneke: de roadster zoals wij hem kennen was er niet toen Elon Musk bij Tesla kwam. Ze waren destijds enkel aan het oriënteren welke kant ze op moesten op basis van een aandrijflijn van AC motors (AC Cobra?).
911targa zegt
Treffend verwoord. Veel geld van zijn ouders meegekregen, die in de diamantenhandel in Zuid Afrika zaten. Geld verdient met Paypall. Daarna het bedrijf van Eberhard en Tarpenning (oid) overgenomen en techniek van AC Propulsion in een Lotus gekieperd. Met behulp van Mercedes de S ontwikkelt. Het zijn goede en mss gelukkige beslissingen. Hoe dan ook; goed dat hij deze stappen heeft gedaan.
Sempiternal zegt
@tinnemans het is ook gewoon een enorme weirdo. Net als Steve Jobs maar óók Bill Gates, als je die biografieën leest denk je ook dr zitten toch wel wat stekkertjes verkeerd aangesloten maat.
Vind het überhaupt een bijzonder idee dat je zo idolaat kan zijn van een automerk obv een inwisselbaar persoon aan de top. Valt hier in NL wel mee maar in de US heb je echt gekkies die helemaal idolaat zijn van ‘m.
lekkerlinksrijden zegt
@Sempiternal: wij zijn, gelukkig, een beetje meer nuchter. Zie je toch ook met de paparazzi en de sterren daar, af en toe lijkt het daar in de VS wel een GGZ instelling als er een filmster een avondje uit eten gaat met vrienden. Dan leef ik zelf liever hier, maar ieder zijn keuze/ding
rs62k5 zegt
Dat hele duikverhaal is ook zo een kant op geschoven. Musk\tesla’s hulp kwam op verzoek van Thaise overheidsambtenaren, Musk heeft de mails getweet. De britse duiker riep hierop dat Musk die duikboot in z’n reet moest steken.. Musk reageerde (kinderachtig en onverstandig) dat het een pedo was, omdat het een gescheiden brit was die al een hele tijd bij Pattaya Beach woont, een om prostitutie bekendstaande plek.
Turbo S zegt
Op de video was toch duidelijk te zien dat de Tesla wel de yoke had.
ty5500 zegt
Willeme heeft toch tweede auto met carbon remmen verklaard in zijn vorige artikel?? Er zouden ook nog runs gebeuren met een meer trackgerichte setup om dit nadien aan te bieden als upgrade via shops.
“Next will be modified Plaid with added aero surfaces, carbon brakes & track tires (all things that can be done without Tesla being in the loop)”
billymobiel zegt
Ben K heeft wat plaatjes gevonden. Waar is het bewijs dat deze plaatje niet van een ander moment zijn. Tesla heeft zelf deze video op YouTube geplaatst. https://www.youtube.com/watch?v=Ujp3q_aryRA. Oordeel zelf.
flutterby zegt
@billymobiel: inderdaad erg kansloos. Daarnaast heeft Elon Musk ook genoemd dat ze verder gaan met aanpassing die je ook zonder Tesla kan implementeren zoals de banden, remmen, vering en misschien zelfs strippen van het interieur zoals ook gedaan was voor Pikes Peak hill climb.
flutterby zegt
@billymobiel: de video laat trouwens wel een rode S zien en geen zwarte.
Sempiternal zegt
@billymobiel het is ook gewoon officieel erkend door Nurburgring.
Maar al die gekkies die reageerde in dat artikel van gister hebben weer wat om op te sabbelen en te schuimbekken.
garp zegt
@billymobiel: precies dit. En er is nog steeds een plan van Tesla/Muskias om een rondetijd te zetten met CCB remmen, sportievere banden en wat aero aanpassingen? Waren de opgedoken foto’s dan mogelijk van het test exemplaar? Die gebruikt gaat worden voor de volgende tijd die ze willen gaan zetten?
dijan zegt
Heb gehoord dat er een extra benzinemotor in was gebouwd.!
Variomatic zegt
@dijan: hahaha, klasse 😂
frank2b zegt
Ging Tesla niet iets met straalmotoren en auto’s doen?
Dit kon maar zo het eerste prototype daarvan zijn.
Sempiternal zegt
Toch wel het belangrijkste nieuws wat ik vandaag weer heb gelezen. Haal de hooivorken..!
str8six zegt
Juist omdat t een Tesla is heeft een ring ronde 0 waarde voor me.
w0o0dy zegt
Het record van Tesla heeft aan aanzienlijk strengere eisen voldaan dan dat van de Taycan turbo s… Dat record werd in een niet -officiele sessie gereden (dus zonder de officiele tijdmeting van de Nurburgring zelf) zonder technische inspectie en zonder toezicht van de notaris..
Variomatic zegt
@w0o0dy: taycan turbo ‘zonder S’ was het!
Rick-dos zegt
Of het waar is of niet laat ik even in het midden. Laten we even stilstaan en appreciëren dat we hier een discussie hebben over ev’s die rondetijden neerzetten van rond de 7.30/7.35. Dat is iets dat als we 5 jaar geleden gezegd zouden hebben dat een productie ev die tijden zou rijden, je voor gek verklaard zou worden. Zouden we nog grappen hebben gemaakt dat die auto niet eens een halve ronde zou redden.
Ontwikkelingen gaan razendsnel op dit moment.
ty5500 zegt
En dat Tesla op de ring testrondjes doet. Kunnen hun auto’s enkel maar beter van worden
Bella Macchina zegt
Waar gaat dit eindigen als batterijen kleiner en lichter worden toch een hogere capaciteit zullen hebben?
yellowcab zegt
Yoke. Aha, dus zó heet die blije koala.
mt03 zegt
Het houdt ons in ieder geval wel lekker bezig
saxoke zegt
Via deze link zijn on board beelden te zien van de record rit. Mij lijkt het dat bvb de stoel al niet standaard is. Een bestuurder die beter op z’n plek blijft zitten, rijdt snellere rondes. Dus nee, het is absoluut geen standaard te leveren Tesla. https://youtu.be/Ujp3q_aryRA