Er werden al wat vraagtekens gezet toen Lamborghini met de Huracán Performante bloedsnelle tijden wilde neerzetten op de Nürburgring. Verloopt de poging met de Huracán STO wél eerlijk?
In 2017 was het resultaat van dieselgate nog steeds duidelijk te zien. In ieder geval dat VAG-merken nog steeds synoniem staan aan sjoemelen met cijfers. Niet perse alleen uitstoot, ook rondetijden werden niet helemaal serieus genomen door sceptici.
Valsspelen
Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht, want toen Lamborghini meende dat de tijden van de Huracán Performante op de Nürburgring zo bloedsnel waren als ze beloofden, werd er kritisch gekeken naar de gedeelde video. De video zou versneld zijn en zo gemanipuleerd zijn dat het logisch leek. Lamborghini ontkrachtte deze uitspraken, maar dubieus blijft het zeker.
STO
Dat was vier jaar geleden, inmiddels heeft Lamborghini de aantijgingen ontkracht en kunnen we weer allemaal verder met ons leven. Lamborghini is momenteel bezig met de tijden op de Nürburgring van de nog snellere Huracán, de STO. Je zou het nu als Lamborghini zijnde absoluut niet kunnen maken om weer beschuldigd te worden van sjoemelen met het record. Helemaal omdat men het Performante-fiasco zeker niet vergeten is.
Ronderecord
Maar dan duikt bovenstaande video op. Toegegeven, hij lijkt erg op de video van AutoAddiction die we al hadden gedeeld, maar dan gefilmd door CarSpyMedia. In andere woorden: Lamborghini heeft weer testrondes gereden om tijden op de Nürburgring neer te zetten met een Huracán STO, wellicht zelfs een ronderecord. De mensen die dagelijks langs de ‘Ring staan is dit opgevallen en daar komen de video’s van.
Benzine
We dwalen af. Bovenstaande video valt op vanwege de eerste passage, waar de STO wordt klaargemaakt in de pits. Een aantal monteurs eromheen, wat laptopjes om de data uit te lezen en doe er dan ook maar wat extra benzine in. Om het record voor straatauto’s op de ‘Ring eerlijk te houden, wordt alles van de straat gebruikt. Banden die ook de straat op mogen en benzine wat je gewoon bij eenieder om te hoek kunt scoren. Dat laatste lijkt even een punt van discussie te zijn, aangekaart door Motor1. Kijk nog eens goed naar het vat waar de benzine uit komt.
We zien twee termen die je dan eigenlijk niet wil zien wanneer Lamborghini tijden neerzet op de Nürburgring: Benzina Speciale, wat Italiaans is voor racebenzine. Het staat er ook nog eens een keer bij in het Engels. Toch weer gesjoemel met het ronderecord?
Het hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar wanneer je eenmaal in een complot gelooft, tellen alle hints mee. Voordat er op de zaken vooruit gelopen wordt, willen we eerst tijden zien. Los van racebenzine of niet is de Huracán STO sowieso al een goede kandidaat voor een nieuw ronderecord.
Auto Addiction Media zegt
@redactie: “hij lijkt erg op de video van AutoAddiction die we al hadden gedeeld, maar dan gefilmd door CarSpyMedia.” Bedoelen jullie niet andersom?
ericc zegt
Geef een wagen aan het magazine SportAuto en laat hen het record proberen neer te zetten.
Van zegt
Down in the w´ceee
ghengiskhan zegt
Italianen die vals spelen? Welnee, hoe kom je erbij? Dat is nog nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren. Trots en eer zijn voldoende ingrediënten om je doel te bereiken. En Machiavelli was ook geen Italiaan.
pa045 zegt
@ghengiskhan: hahaha. Geef de schuld maar aan de Italianen. Dat is lekker makkelijk.
Bij welke groep behoord Lamborghini nog eens? Oh ja de in Nederland zo gerespecteerde pruusjen.
ghengiskhan zegt
@pa045: Duitsers spelen ook nooit vals.
lithiumion zegt
@ghengiskhan: euhm je kunt beter zeggen “Duitsers” die vals spelen en ja iets met diesel en sjoemelen…
stationcar zegt
Het is echt supertof om een record neer te zetten, maar wie overtuig je daarmee en waarvan overtuig je diegene? Dat dit een échte racewagen is? Waarom is dat boeiend voor die anderhalve miljonair die zo’n ding koopt? Alsof de klant er daadwerkelijk mee gaat racen. Get alive, dat gaat dus niet gebeuren. Beetje stoer doen voor nop dus, en het is helemaal triest als je dan ook nog eens vals speelt. Komop gasten, dit gaat toch nergens over??
harrie zegt
Hoe langzaam je over de Noordwijkse boulevard kan is inderdaad interessanter.
lotuselises2 zegt
@stationcar: prestige en dus marketing, om van die anderhalve miljonair twee miljonairs te maken. En dat werkt, schijnbaar.
supertjeduc zegt
Ik zag pas een filmpje van een Porsche , nou dat was ook niet van we sluiten aan in de rij en rijden een rondje
En ach dat vaatje benzine dat lag nog ergens en hebben ze keurig gevuld bij de witte pomp
Lijkt me trouwens dat ze met de ecu instellingen moeten rijden van de auto die gewoon verkopen
Denk niet dat die afgesteld is op racebenzine
jw67 zegt
Telt Euro 100+ van TanQyou niet? 100+/’racebenzine’ zal in Duitsland toch ook wel ergens aan een pomp beschikbaar zijn? Of zit er een omschreven minimum aan de mate van beschikbaarheid?
supertjeduc zegt
@jw67: toch gewoon 102 te koop aan de pomp , heb die ook wel eens getankt daar
Cuprafan123 zegt
Gewoon aral ultimate 102. Ook goed voor maximale prestaties.
supertjeduc zegt
Waarom rijden er andere auto’s?
Dacht dat zo’n fabriek gewoon het circuit afhuurt bij zo’n poging
87sandyd zegt
Misschien kunnen alle viruswappies hier nu over gaan vallen.
Gabriel Lozano-Moran zegt
Oh neen, stel je voor dat iemand die een wagen kan kopen van +300.000 euro geen gewone E5-benzine tankt, zoals normale stervelingen.
kuip zegt
Ik vraag mij af hoe veel kopers zo’n rondetijd nou echt wat interesseert.
Al zou ik in de positie zijn om in deze klasse wat te kopen, zou die tijd het laatste zijn waar ik mij druk om maak.
torsen zegt
https://molgroupitaly.it/en/panta-racing/car-racing-fuels
NR is dus RON 102 wat je ook aan de (betere) pomp kunt krijgen.
torsen zegt
@torsen: correctie op bovenstaande. Er is wel zuurstof aan de benzine toegevoegd.
Dat maakt het dus wel weer echt race benzine.
911targa zegt
……inmiddels heeft Lamborghini de aantijgingen ontkracht…….
Hoezo “weer”?