![Saab WTF?](https://static.autoblog.nl/images/wp2010/saab-wtf-1.jpg)
Allemachtig. Ik ken vrouwen die sneller kleding uitgezocht hebben dan GM eruit is wat het precies met Saab wil doen.
Paul Aakerlund, hoge pief bij Saab, heeft laten weten dat de beslissing van General Motors om Saab al dan niet uit zijn lijden te verlossen niet langer per se moet vallen vóór 31 december. Met andere woorden, eerst nieuwjaar vieren, dan moeilijke knopen doorhakken. Ook hebben ze nog een paar geïnteresseerden die maar stug blijven bieden op het merk, waaronder Spyker (vasthoudend, die Hollanders).
Ondertussen is de fabriek in Trollhättan gewoon even dicht vanwege de kerstvakantie. Op 11 januari gaan de deuren weer open, waarna er hopelijk wat meer duidelijkheid verschaft kan worden aan de werknemers. Op dit moment kan alles nog gebeuren. GM houdt de lippen vrij stijf op elkaar; de meest recente, allesomvattende stelling komt van woordvoerder Chris Preuss:
“We are winding down Saab and talking with interested parties as part of that process. We will not comment further.”
Jullie ook een fijne jaarwisseling, enne, we horen het wel he! (via businessweek)
UPDATE: Muller heeft vandaag gezegd dat de deadline nu 7 januari 2010 is.
ook leuk om te lezen is het volgende stukje: http://www.topgearmagazine.nl/autonieuws/artikel/saab-voortbestaan/
gewoon verkopen ipv afbouwen!
Ja en dan zekker met een dronke kop die knop door hakke nee dat gaat em worde
-edit: nutteloze bijdrage-
Ah, de delicate verfijning die AB-photoshop heet… :)
Waar is mijn ‘met dank aan’???
Heb ik al 2675890x geschreven vandaag!!
ok, 3 keer…
;)
Maar inderdaad, wordt een gebed zonder eind.
@ Johan: topstukje! Mooi geschreven.
Als mrtn dit nu maar even leest…
@Svenska Aeroplan AB:
Ik heb’m gelezen. Wat je er mee bedoelt is een raadsel? Je duidt op de “achterban” van Saab, die totaal niet bestaat bij andere merken? Overigens, het is wel een heel speculatief gequote artikel (ik hebt over de Marc van de Saab club) dat Saab wel winstgevend zou kunnen zijn. Ik als nuchtere Tukker denk er anders over. Het is nu eenmaal niet zo, Saab bouwt nu geen onderscheidende auto’s (afgezien van de enkele concepts en de Aero X Turbo nog wat die ook op ABHD te zien was). De hele achterban die daar ook reageert heeft het enkel over de oude klassiekere Saabs, waar ik het helemaal mee eens ben. Die worden echter niet meer gebouwd. Rust in vrede, Saab. Klaar. Basta.
Stond namelijk al veel eerder op Bloomberg: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aBXC98Kb1WDc
Ziet er dus voor Victortje niet super uit! Lijkt erop dat Merbanco met Saab aan de haal gaat. Misschien wel beter ook, blijft Saab Zweeds ipv dat het Nederlands wordt. (Zit een grote groep Zweedse investeerders achter)
saab, dat merk is zo dood! hoevaak zie je die nog rijden? GM is helemaal gek geworden!
-edit: caps lock terror-
@Svenska Aeroplan AB: Had ‘m ff getipt dan! ;-)
@RubenBaeten: jullie lezen reacties toch wel..
gewoon allemaal bluf zodat geregistreerden meer gaan bieden.
Was helemaal te verwachten. Ik heb hier visies op. Ten eerste denk ik dat ze hetzelfde proberen als met Opel: zo lang mogelijk wachten, en als er beterschap optreedt, meteen de bange handjes terugtrekken. Ten tweede denk ik dat de geldzucht bij hen nooit groter is geweest. Door de wil om te speculeren, schuiven ze alles op de lange baan. Ten derde stellen ze alles zo lang mogelijk uit om ieders geweten te sussen en om werknemers en aanverwante bedrijven in het ongewisse te laten. Je ziet maar: de geldwolven in Detroit gaan desnoods over lijken om iets te bereiken.
Jeetje laat ze die knoop maar snel doorhakken want begin inmiddels wel een beetje SAAB moe te worden. Net als met bepaalde muziek heb ik het gevoel dat het bij SAAB: Hate it or love it is. Nou hoor ik bij de Hate it groep dus ik hou verder mijn mond maar weer.
@Mezelf: Ah ik weet weer met wie ik de vergelijking bedoelde met de muziek, namelijk Neil Diamond… You hate it or you love it. Dus SAAB is voor mij de Neil Diamond in de automotive industrie
@mrtn alsjeblieft. Als je dan zo’n nuchtere Tukker bent, laat je dan niet van de wijs brengen door al die slecht-nieuws berichten. Tot op heden hebben de media er steeds naast gezeten. Als GM Saab echt had willen dumpen, dan hadden ze dat nu wel gedaan. Een ‘hele harde’ deadline laten varen brengt je in een slechtere onderhandelingspositie. Je geeft immers toe aan de potentiële kopers.
Deze muis krijgt nog wel een staart (of twee of drie)
Haha, die eerste uitspraak! :P
@JW: Daarom heeft Svenska tot nu het beste commentaar erop: gebed zonder einde. Wat ik met mijn nuchterheid niet zou moeten snappen aan negatieve berichtgeving? Tot nu toe draait Saab als jaren verlies, toch? Niet dat ik het dagelijks bijhou, maar dat klopt toch? De productie liep toch terug? Nou, 1+1 = 2.
CEO’s leren het over het algemeen nooit. Ze halen het hart uit een bedrijf en vinden het dan vreemd dat het geen winst meer maakt. Ze onderschatten op deze manier ook de consument.
geregistreerden moet zijn geïnteresseerden
prachtige foto by the way
@mrtn als je je écht had verdiept in de materie, dan had je kunnen concluderen dat SAAB helemaal niet ‘al jaren’ verlies draaide. Tot aan 2007 draaiden ze in de boeken misschien verlies, maar dat kwam door creatief boekhouden door GM. Verkopen in de USA (één van de grootste markten voor Saab) werden bij Saab USA afgeboekt, en direct naar GM doorgesluisd. Verlies draaien in Zweden is goedkoper dan winstmaken, voor zo’n groot concern.
De media praten elkaar maar na en Autoblog doet vrolijk mee. Er zijn – los van het tweede bod van Spyker na de eerste afwijzing door GM – eigenlijk geen harde berichten naar buiten gekomen over de status van onderhandelingen. Spyker heeft haar deadline laten varen, GM doet dat nu ook. Verder nichts neues, alleen maar aannames en veronderstellingen van mensen die er wat dichter bij zitten dan de journalisten. Dan moeten de media wat te schrijven hebben verzinnen ze wat leuks. Die uitglijer van RTL/Reuters op kerstavond was klassiek. Iedereen nam het klakkeloos over zonder ook maar ergens hoor/wederhoor toe te passen. Momenteel is het 99% herkauwen van oud nieuws in de media. Als jij je daar door laat leiden, dan geloof ik dat ‘nuchtere Tukker’ niet zo meer hoor… ;)
@JW: Waarom speel jij het de hele tijd zo persoonlijk? In het andere topic werd een link gelegd naar Apple en hun fanatieke gebruikers (ik ben zelf ook een Apple-gebruiker hoor), maar ik moet zeggen dat Saab-fans aardig te vergelijken zijn met een aantal fanatici. Als je een andere mening hebt, is dat niet mogelijk. Aha, als het zo creatief boekhouden van GM is, waarom lopen de productieaantallen dan terug. Het is ook niet zo dat ik de jaarrekeningen van GM dan wel Saab heb doorgenomen.
@mrtn ik word een beetje moe van al die ongefundeerde ‘meningen’ die op niets zijn gebaseerd, behalve op aannames en geruchten. Jij stelt nuchter te zijn, maar eigenlijk praat je alleen maar na wat men in de media roept. Da’s in tegenspraak met elkaar Dan spreek ik je er inderdaad persoonlijk op aan.
Laat ik eerlijk zijn: Als men bij Saab de nieuwe 9-5 nu niet had gehad, dan hadden ze er van mij net zo goed de stekker uit mogen trekken.
@JW: Ik praat niets na. Ik vraag je wat. Je komt met loze verklaringen opzetten die nergens op gebaseerd zijn. Als ze zo waar zouden zijn, zoals jij dat zegt, zou jij wel ergens bronnen vandaan kunnen toveren. Of alle media is gek en is het net zo een complot als 9/11 en de moord op JFK?
De hele SAAB soap komt mijn neus nu uit. Laat maar doodbloeden. Beter dan dit suffe gedoe.
Nederlanders geven niet snel op he? Echt niet:P Ik denk dat Spyker er uiteindelijk toch nog met een stukje Saab vandoor gaat!
Heren (en de enkele dames): hoe lang staat Volvo al in de etalage? ’t Is nog maar net dat de knoop daarrond is doorgehakt. Even geduld dus rond de Saab-saga. De enige reden waarom GM zo’n vaart wil maken met Saab, is omdat ze zichzelf klem hebben gezet met de overheidsleningen. De Amerikaanse staat is nu een grote aandeelhouder, en heeft geëist dat er met de grove borstel gewerkt wordt. Daarom het (originele) plan om 5 merken te dumpen. En dat betekent: Saab verkopen. Maar het probleem bij Saab is dat er behoorlijk wat technologie en patenten bij hoort, en noch GM, noch de Amerikaanse overheid wil dat zomaar in gelijk welke handen laten vallen (bvb. geen Russische mafia, maar ook liefst niet gelijk welke Chinees). Alleen heeft het GM-management in deze iets andere prioriteiten dan de Amerikaanse overheid (toekomstige concurrentiepositie vs. terugbetalen van de leningen). Het hoeft dan ook niet te verbazen dat dat hier tegelijk warm en koud wordt geblazen. Het verhaal is nog lang niet ten einde.
ZUCHT,… zucht,…
AB. Had je ook wel even mogen zeggen.
maar dan nog waarom die verkrachting van het mooiste concept sinds jaren, met een lullige paintjob?
Zat er dik in dat Saab nooit in z’n geheel meer verkocht zou worden.. Niet op de korte termijn die ze bij GM willen, was gewoon een onhaalbaar doel een merk als Saab binnen zo’n korte tijd willen verkopen..
@mrtn ik spreek je persoonlijk aan omdat je wél napraat wat de media zeggen. Al je negatieve gebabbel heb ik allemaal wel voorbij zien komen op Audiweek of hier. Allemaal uit de lucht gegrepen of uit zijn verband getrokken nieuwsfeitjes.
De productie die terugloopt, dat zou dan gelijk het einde van het bedrijf moeten betekenen. Ik weet niet of je het hebt doorgehad, maar alle merken hebben moeten terugschroeven. Het zegt helemaal niks. Wat wél wat zegt is dat Saab in 2007 125.000 eenheden produceerde met 1500 man minder dan in 2001, toen ze ook rond die productiecijfers zaten. Efficiënte fabriek dus. Dit jaar hebben ze opnieuw gereorganiseerd en de verwachting is dat het geheel nog strakker zal draaien.
Dat de liefhebbersgemeenschap alleen maar oog zou hebben voor de oude brikken is weer zo’n misvatting. Sterker: het is gewoon niet waar. De schare liefhebbers is breed geschakeerd en men draagt de Tweetakt net zo’n warm hart toe als de V6 2.8T. Sterker: de nieuwe 9-5 werd door veel fans onthaald als de eerste Saabige Saab in jaren. Steek je licht es op bij de liefhebbers-clubs en fora. Daar zijn ze met tweetakt-tuning én ECU-tuning bezig.
Je commentaar over ‘omgebouwde Opels’, omdat er een platform gedeeld wordt met een Buick en dan kinderachtig doen als ik vraag of je de wagen al in het echt hebt bekeken ineens gaan spartelen… je vraagt er wel een beetje om, hoor.
Een mening is prima hoor, maar je moet wel een beetje je best doen om serieus genomen te worden, kerel.
En ja, ik vind dat een nichemerk als Saab wel degelijk bestaansrecht heeft. Dat kan ook prima met gedeelde platforms (een 9-1 op het platform van een fiat 500) en motoren. Zolang de styling en het merkgevoel maar Zweeds is. Daar is onder GM de klad in gekomen, maar dat kunnen ze nu weer helemaal rechtrekken.
Waarom nemen de Saabliefhebbers Saab niet zelf over? Zie hier mijn blog over een nieuw ‘disruptive businessmodel’ in de autobranche :-) http://bit.ly/66buf1
Volgens mij is het lot van Saab allang duidelijk: “We are winding down Saab…” ofwel “We zijn Saab aan het afbouwen”; hoe helder wil je ’t hebben?
@ Ruben Baeten: ik tip me een ongeluk…
;)
@ Lustigson: dat bericht klopt niet. Zijn al rectificaties onderweg. De winding down is stopgezet gedurende de onderhandelingen met de geïnteresseerde partijen.
Geeft direct mooi aan hoe de pers werkt…
Het wordt moeilijker en moeilijker de juiste berichten tussen alle crap te vinden.
Net als dit bericht trouwens: iemand van de raad van bestuur van Saab heeft gezegd: ’31 december is geen harde deadline’. 1 zinnetje in een artikel wat heel ergens anders over ging! En daar krijg je dan weer zoveel opgeblazen aandacht omheen.
Alles ligt bij Saab momenteel onder een vergrootglas…
Ik verneem net uit betrouwbare bron dat de productie na 1 januari wordt hervat. Dit mede omdat GM de deadline heeft losgelaten.
UPDATE: Muller heeft vandaag gezegd dat de deadline nu 7 januari 2010 is.
Ik word een beetje moe van Saab door al die overnameperikelen…