Ja. Die neus op de BMW M3 blijft toch nog wel een beetje de gemoederen bezig houden. Zij we nu al gewend aan de neus? Of toch maar wachten op de facelift?
Het was eventjes schrikken in 2019. BMW onthulde daar de 4 Serie Coupé Concept. Die enorme neus was nogal, eh, wennen. Vervolgens kwam deze neus op de BMW 4 Serie, M4 én M3. De rest van de auto is vrij conventioneel gestileerd. Typisch een 2020-auto, niets mis mee verder. In de juiste configuratie zelfs een heel knappe auto.
Maar dan die neus. Zijn we daar nu al aan gewend? We moesten daar even aan denken bij het zien van het laatste project van Senner Tuning. Senner komt uit Ingelheim am Rhein (vlakbij Wiesbaden) en houdt zich bezig met allerlei automerken. Dus je kan er ook je Toyota Yaris, Skoda Octavia of Ford Mustang langs brengen.
Anti-Twist
In dit geval hebben ze zich ontfermd over de BMW M3 (G80). Het meest in het oog springende detail (naast die grille) is in dit geval de velgenset. Er zitten enorme HE1-FF-wielen van Wheelforce onder.
In tegenstelling tot wat BMW zelf doet, is er nu géén hoogteset. Rondom meten de wielen namelijk 21 inch in diameter.
Het is wél een breedset. Voor zijn de wielen 10 inch breed, achter zelfs 11 inch. Dit zorgt ook voor platte bandjes. Ze zien je graag aankomen bij de lokale bandenboer. Sterker nog, als je een beetje sportieve rijstijl zul je gewoon de verjaardagen van de kinderen van de bandenboer onthouden.
En hij die van jou, die 275/30 ZR21 voor en 295/25 ZR21-banden zijn namelijk niet goedkoop. Handig: in de wielen zit een ‘Anti-twist’-klemmetje. Daardoor kunnen de wielen niet ‘in de banden’ spannen.
Zijn we nu al gewend?
Het onderstel is afkomstig van KW Suspension. De Kw V4 schroefset is op allerlei manieren instelbaar. Uiteindelijk nemen ze bij Senner Tuning ook de motor onder handen.
In dit geval is het een Competition, dus standaard met 510 pk en 650 Nm. Dankzij een sportluchtfilter en aanpassingen in de ECU staat er ineens 630 pk en 750 nm voor je klaar! Heel dik allemaal en als je een M3 hebt, altijd doen.
Maar wat ons ook opvalt: ze hebben een zwart exemplaar onder handen genomen. En dan ziet de neus er minder polariserend uit. Althans, dat vinden wij. Maar wat vindt jij?
Begint het te wennen? Of is het nog steeds schrikken als er een 420i M Sport ‘M4 uitgevoerd’ om de hoek komt zetten? Laat het weten, in de comments!
Fotocredits: Senner-Tuning.de
GebakkenLei zegt
Ik heb hem nu talloze malen in het echie gezien, en ik vind het nog steeds too much.
Robert zegt
Ik vind het in het echt eigenlijk nog wel meevallen.
Wat ik vooral too much vind, is die velg/banden combinatie. Volgens mij zal zelfs het rijden met de standaard runflats van BMW een comfortabelere ervaring zijn dan dit.
okdoei zegt
Ja, ik ben er aan gewend dat het lelijk is.
canon4ever zegt
Ben inmiddels deze varkensneus eraan gewend. De voorkant is nog steeds BMW’s lelijkste M3 en M4.
Johanneke zegt
Ik ben er aan gewend dat ie lelijk is. Net als een Audi Q2 bijvoorbeeld, de 1e paar keren was het echt nakijken van hoe maak je dit en wie koopt dit. Nu ben je er aan gewend en denk je oja Q2, die bizar lelijke auto.
brammetjedeb zegt
Ronduit prachtig! Zo zie je maar…
erics zegt
In alle gevallen blijft het overgestyled (alle BMWs) met hondslelijke neus.
Met een zwarte is het nog zo zo…..
petroldrinker zegt
De huidige designtaal van BMW zal alleen wennen int feit dat we weten dat ze lelijk zijn tegenwoordig, met de varkensneus vd M3 en M4 voorop, maakt niet uit hoevaak ik hem zie, bkijft een mega mispeer kwa design dit
Richmond zegt
Het is pas een mispeer als de verkopen er onder lijden. En dat is volgens mij niet zo.
Dakhaas zegt
We zullen nooit weten hoeveel hoger de verkopen waren geweest als ze wél een fatsoenlijke neus hadden ontworpen..
maotje zegt
Maar je kan wel uiteindelijk de verkoop aantallen vergelijken met het model ervoor.
Richmond zegt
https://www.bmwblog.com/2022/01/13/bmw-m-record-sales-2021/
Volgens deze bron zijn de verkopen een succes, dus pijn voelen ze niet.
etronabt zegt
Ik vind als alles in een donker kleur is en een blacked-out neus het best ok in het echt. Op de foto is het niks.
heckblende zegt
Ja, al lang.
En iedereen dit dat niet doet is geen ekte
BMW-purist
reactief zegt
De gewone 4-serie neus vind ik best fraai ondertussen. Dat die neus bij de M modellen nog wat opgetrokken en hoekiger is doet hem niet goed, dus die zou ik niet kiezen.
leaper035t zegt
Wat me vooral interesseert is een verkoopsrapport van huidige en vorige generatie. Doet de nieuwe het beter of niet?
En neen ik ben er nog niet aan gewend. Hoe graag ik ook zou willen. In het echt valt ie beter mee dan op foto maar de neus vind ik nog steeds niet mooi, bruut of stoer.
str8six zegt
Vind ze op de M-modellen erg dik. Op de 4 serie vind ik ‘m nog steeds een beetje raar ogen.
mt03 zegt
Idem bij mij. Alleen mooi met het juiste velgformaat en een verlaging. Vaak zie je ze met een te kleine velg en dan smoelt het niet goed.
shalomleon zegt
Ik schrik nog steeds een beetje als zouets mij in tegengestelde richting nadert. Moet ook altijd lachen
HZW zegt
De Neus van de M3/M4 vond ik van het eerste moment geweldig, eindelijk een nieuwe moderne Design stap aan de voorkant van een BMW.
Ook de eerste BMW waar ze eindelijk afgestapt zijn van het bejaarde oubollige grill design met zelfs een mooie verwijzing naar het sportive verleden.
https://i.ytimg.com/vi/hDHNhSBu0vE/maxresdefault.jpg
rrk147 zegt
De neus is nog niet gewend, maar de rest van de auto ook nog niet. Kijk naar de achterbumper, hoeveel vouwen e.d. zitten daarin? En heeft het een functie? Hetzelfde geldt voor mij, voor de RS6. Veel te druk met spoilers en extra (nutteloze) roosters. Voor mij graag iets van Mercedes
racerx zegt
Nee, ik vind het nog steeds niet fraai. Doe maar een Alpina B3 dan.
sander1980 zegt
Toen we van de E39 naar de E60 gingen stond de wereld van liefhebbers ook “in brand”. BMW durft het zo nu en dan aan om erg gewaagde stappen te maken. Over het algemeen pakt dat met de tijd best goed uit. Persoonlijk vond ik de neus eerst niet om aan te gluren. Nu vind ik hem best gaaf soms, maar wel heel erg afhankelijk van kleur en specs.
maotje zegt
Best apart dat mensen nog steeds erover vallen. Maar toen de m3 touring werd geintroduceerd. Vond iedereen hem prachtig.
petroldrinker zegt
Ook die is enorm lelijk met zn varkensneus
ponnie zegt
Wat een absurde bandenmaten, voor is gewoon bijna 2cm hoger dan achter.
Dat vind ik er misschien nog wel billiger uit zien dan de varkensneus :P.
545e60 zegt
Hoe kom je aan die 2cm? Verschil is 8,75 mm dus nog geen cm. Voor hoogte is 275×0,3 = 82,5mm, achter 295×0,25 = 73,75mm. Dus mjnder als 1 cm verschil.
ponnie zegt
De diameter van de 275/30 is 698,4mm De 297/25 is maar 680,9mm
Dat is een verschil van 17,5mm inderdaad geen 2cm, maar close.
werf76 zegt
Doet me nog steeds denken aan dat groene varken van Angry Birds
smex zegt
De neus is nog steeds verschrikkelijk lelijk.
lexis zegt
Mja het is een M dus je beseft wel dat het motorisch top is, en duur is maar mooi, eigenijk niet als je eerlijk bent. Tis er gewoon over ,precies zo een “tjoening” auto. Laatst toch eens gaan kijken naar de m240i, op you tupe leek dat wel wat maar in echt toch ook geen beauty, het zijn idd al die vouwen en hoeken die het een enorm druk en weinig tijdsloze look geven. De lichtunits achteraan ook niet ieders smaak. In het zwarte kleur wordt veel visiueel gecamoufleerd maar zwart daar moet je voor zijn is zo een inspiratieloze keuze.
Ik heb toch de indruk dat je de 4 minder ziet dan vroeger, de M voorlopig nog maar 1 keer kunnen spotten in het wild. (BELGIË regio Brugge)
Dutchdriftking zegt
Zoals @jaapiyo al zei, de C-stijl en heup van de 4-serie zijn een veel groter probleem dan de grille. De M3 is dan ook een stuk mooier dan de M4. En M4 bekt gewoon niet. M3 coupé is nog altijd veel legendarischer.
kniesoor zegt
De 4-serie cabrio wordt met dit weer kennelijk weer eens wat vaker uit het vet gehaald, hier in het buitengebied kom ik ze met een zekere regelmaat tegen. Niet-M versies. Vanochtend nog eentje, in een donkere kleur. Ben inmiddels wel aan de neus gewend. Ergens aan gewend zijn betekent niet, dat het meteen als ‘mooi’ kwalificeert. Maar in the flesh vinnik het ook niet perse lelijk.
wvdse21 zegt
Tja… Die neus daar wen ik wel aan. Zoals hier iemand anders aangeeft: met de komst van de e6x gingen ook alle “liefhebbers” in de fik. En voorwiel-aangedreven 1- en 2-series? Als warme broodjes. MAAR: wat ik niet begrijp is dat BMW vanaf de facelift van de G20 het dashboard verwijderd heeft uit de 3- en 4-series. Dat was al zo bij de i4, maar dat hebben ze nu dus allemaal. Af-schu-we-lijk…. Alleen zo’n kaal tablet-scherm. Dat kan ik maar niet begrijpen… Terwijl je daar toch iedere kilometer tegenaan moet gluren… Die neus zie je alleen buiten de auto of wanneer een andere 3- of 4-serie je binnenspiegel binnen komt vliegen…
Just my 2 cents.
Redrum zegt
Geweldig!