Een stoer design dat slechts beperkt bleef tot een protoype.
Maar wat is ‘ie gaaf! Deze Saab 900 Speedster werd halverwege de jaren tachtig speciaal in samenwerking met een Zweeds autoblad gebouwd. Het design is afkomstig van Leif Mellberg. Hoewel Mellberg al een tijdje niet meer onder ons is, is de Saab dat nog wel. De auto zou op dit moment in bezit zijn van een verzamelaar uit Frankrijk.
Het prototype werd in amper drie maanden in elkaar gestampt. De cabrio is in feite een veredelde 900 Turbo, maar dan een stuk lager en stijver. In tegenstelling tot een reguliere 900 cabrio oogt de Speedster hoekig, scherp en een tikkeltje lomp. Drie fijne ingrediënten voor een stoere sportwagen. De twee bobbels achter de stoelen maken van deze Saab een echte Speedster. 1984 was simpelweg nog niet klaar voor deze Zweedse creatie. Maar ach, ze deden wel gekkere dingen in die roerige jaren tachtig.
thowmas97 zegt
Op een of andere manier doet deze auto me denken aan Lotus
cadrez zegt
@thowmas97: inderdaad. Lijkt wel een Elan.
matter zegt
BMW 3 serie achterlichten?
Dizono zegt
@matter: ze lijken de op die van een E21, maar ze komen van een VW Scirocco II
matter zegt
@dizono: oh ja, nou zie ik het! ?
Dutchdriftking zegt
@matter: zijn net te lang voor de E21.
bartteeuwen zegt
Wat een geweldige auto. Mag zo in mijn denkbeeldige garage naast mijn denkbeeldige 900 Turbo Aero, en ander denkbeeldig leuk spul.
giuliettalover zegt
Nee, VW Scirocco achterlichten…
bsxc2 zegt
BX turbo voorkant!
nidlaobud zegt
Saab is een onwijs overrated merk.
1audi1 zegt
@nidlaobud: néé Saab is gewoon geweldig
rob5nismo zegt
@1audi1: de nieuwe 159?
toniominestrone zegt
@1audi1: vandaar dat dit overschatte merk ter ziele is.
estoque zegt
@toniominestrone: Saab is gewoon een gaaf merk met een eigen unieke identiteit en een rijke historie waar menig automerk jaloers op mag zijn.
De laatste jaren zijn niet de jaren waar je aan moet denken, maar in de jaren 70, 80 en 90 was saab lekker tegendraads en een sterk merk.
1 van de redenen dat het kapot is gegaan is dat de moederconcerns meer waarde hechten aan keiharde cijfers en winst en doordat Saab door het moeten gebruiken van bestaande onderdelen(van Opel etc) niet meer de auto’s kon maken die ze wilden.
Ik vind het jammer dat Saab ten Ziele ism
roppp zegt
@estoque: bedrijfsdoel 1 om de continuïteit erin te kunnen houden, is het maken van winst. Haal je dat doel niet, wordt het een hobby. Dus exit Saab.
mashell zegt
@estoque: “doordat Saab door het moeten gebruiken van bestaande onderdelen(van Opel etc) niet meer de auto’s kon maken die ze wilden.”
Ehh. Doordat Saab weigerde standaard compenenten te gebruiken kwamen er geen nieuwe auto’s en zakten de verkopen in. Dat is niet de schuld van GM dat is de schuld van Saab.
martinus zegt
@nidlaobud:
Saab is geweldig.
Gewoon de de matige GM technologie,maar dan in een chique jasje.
Jammer dat het ooit de nek is omgedraaid om het verlieslijdende Opel te financieren.
Alleen maar nette mensen in een Saab.
lincoln zegt
@martinus:
Idd .. Just another 159 ..
BaRa zegt
@martinus: Dat was pas vanaf 1990, en dat voor 50%. GM had SAAB volledig in handen vanaf 2000. Dit prototype is van ’84, en dus van uit de periode dat het samen met Scania nog onder het “echte” SAAB viel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@martinus: Saab is onder meer zelden winstgevend geweest omdat ze juist niet klakkeloos de GM technologie overnam, maar deze bleef doorontwikkelen tot perfectie…
Bovendien was het ook genoeg andersom: Saab ontwikkelde turbomotoren en XWD systemen bijvoorbeeld die later hun weg vonden in andere GM producten.
Maar ach, dat wist je vast al wel…
martinus zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Geweldig mooi merk inderdaad Saab.
De buurman heeft de laatste 9-5,
Echt mooier worden sedan’s bijna niet.
beefcake zegt
@nidlaobud: ga je mond spoelen.
9000cse zegt
@nidlaobud:
Jij bent vast en zeker géén architect.
ko3n zegt
@nidlaobud: saab is gwn cool
Calimero zegt
Ik kan hem niet mooi vinden. Speciaal zal hij wel zijn maar ik meen er ook onderdelen van andere automerken in te herkennen. Zoals de achterlichten inderdaad. Ik neem aan dat de 2e foto bij een dealer in Frankrijk is gemaakt vanwege de andere Saabs, de showroom-achtige sfeer en het Franse handelaarskenteken op de auto?
9000cse zegt
@milan0:
Kan kloppen. Hij is in ieder geval gekentekend in het departement Pyrénées-Atlantiques, het meest zuid-westelijke departement van Frankrijk, aan de golf van Biskaje tegen de Spaanse grens. Geen verkeerde omgeving voor een Zweedse cabrio. Prachtige stranden met metershoge golven en vlakbij heerlijke bergwegen door de Pyreneeën.
lincoln zegt
@9000cse:
Garage VSA Bayonne .. Le Pays Basque ..
Waar de multi millionairs in een Renault Clio rijden ..
Idd het mooiste stukje (rode) aarde ter wereld ..
Calimero zegt
@rubenpriest
Saab CX & EX
http://www.saabplanet.com/saab-cx-ex/
Ik vind deze 2 ook wel de moeite van een artikel waard.
Vooral de EX is een “dik ding” (naar mijn mening)
zetje zegt
@milan0: Die kende ik nog niet. Ze zijn inderdaad erg gaaf! Saab heeft sowieso hele mooie auto’s, doet me denken aan de wagens die KCperformance maakt, een tuner waarvan ik de auto’s moest keuren. (dat was bij mijn vorige werkgever, laten we het daar niet over hebben…) Retesnel ook, sommige projecten van ze. Niet kapot te krijgen die blokken.
9000cse zegt
@milan0:
Allemachtig, @milanO! Wat een beauties! Deze kende ik nog niet. Zou ik misschien dan toch nog méér om een Saab kunnen geven dan om mijn zo geliefde Volvo? Man! Dit wordt een moeilijke nacht……….
theyoungsaablover zegt
Meh doe mij maar een straightpiped 900 turbo 16 klepper! Mmm heerlijk
micrak11 zegt
@theyoungsaablover: jij hebt mightycarmods aflevering ook gezien dus
theyoungsaablover zegt
@theyoungsaablover: nee? Mijn kennis rijd met deze setup en dat is een heeeerlijke wagen
sulobb zegt
Lomp ding. Saab-fans zullen ‘m wel mooi vinden, maar het is niks voor de gewone mens.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sulobb: Saabs zijn inderdaad niet voor ‘de gewone mensen’… Daar zijn andere merken voor, VOLKSwagen bijv.
sulobb zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: neen ik heb het niet over Saabs. Ik heb het over dit model. Overigens is het niet dat je Saab rijd dat je beter bent dan anderen.
ffred zegt
Doe mij dan maar een 9-3 Viggen!
moveyourmind zegt
In het artikel lijkt het net of dit prototype gebaseerd is op de gewone 900 Turbo cabrio…
Die kwam pas twee jaar later, in 1986, op de markt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@moveyourmind: Dat klopt ook niet… Voor de 900 Cabriolet zijn een aantal prototypes gemaakt obv de 900 Coupe. Dit is er 1 vsn
bassx zegt
Zou corrado z’n neus hierop gebaseerd hebben?
mashell zegt
@bassx: als die het niet is dan de Citroen XM wel.
martijn11 zegt
Alleen andere velgen en hij is compleet
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem gaaf. Niet perse mooi.
mennok zegt
Driekwart van achter, die lijn naar voren bij de deuren, die bobbels op z’n dak, ik krijg een beetje een Koenigsegg gevoel.