Zoals in Nederland het verkeer (net als alles) volkomen gereguleerd is lijkt het in India volkomen ontregeld. En toch schijnt het daar ook redelijk te werken. Bijgevoegde video laat zien hoe er orde uit chaos ontstaat op een stoplicht-loos kruispunt ergens in India. In Nederland zou iedereen binnen de kortste keren met elkaar aan het matten zijn, en in de VS zie ik de schietpartijen al ontstaan. Hoe kan het dan dat in zgn. derde wereld landen het verkeer (als het rijdt) zo in harmonie is? Misschien heeft een gebrek aan regels ook zijn goede kanten…
Wel oppassen over overstekende koeien daar. Enfin (affijn), oordeel zelf:
Met dank aan Steve voor de tip!
P.S. Yahoo heeft een mooie Google-Video kloon gemaakt ontdek ik nu.
AutoGekkk zegt
hahahhaha… Je hebt wel veel motoren in India zeg.
DaMasta zegt
lol:P dat er geen ongelukken gebeuren
Bas zegt
hahaha lekker lomp! :D
luuk zegt
Gestoord gewoon, en dat er (nog) geen ongeluken gebeuren zeg.
luuk zegt
MEDEDELING: HET FILMPJE IS VERSNELD. KIJK MAAR NAAR DIE MENSEN AAN HET BEGIN. DIT IS HARSTIKKE NEP.
Rick dos zegt
En dan maar blijven zeggen dat wij in de beschaafde wereld wonen.
Ik zal maar niet over verkeerslichten beginnen want daar kan ik wel boeken vol over schrijven. Ik zeg alleen dit, ik ben er van overtuigd dat als er in de steden minder verkeerslichten zijn dat er:
a) minder files c.q. opstoppingen zijn.
b) dat de uitstoot van uitlaatgassen drastisch verminderd word.
mvagusta zegt
OMG!!!… hahaha… ongelooflijk! daar wil je ook niet met een auto van een ton rijden!
Ome henk zegt
Rick, ik moet je gelijk geven .. er zijn vaak te veel verkeerslichten.
luuk zegt
Dit filmpje is harstikke nep, als je die mensen aan het begin ziet lopen snap je wat ik bedoel.(het is namelijk versneld).
Florijn zegt
ja wat je hier ziet is geweldig
zelf ben ik deze zomer in tanzania geweest waar het verkeer ook veelal zonder stoplichten werkt en het werkt toch heel goed.
1. Je wacht nooit voor niks
2. Het recht van de sterkste werkt (toeren maken, toeteren, hand uitsteken)
3. iedereen blijft allert
dit is het perfecte systeem sinds ik terug ben in Nederland denk ik bij elk verkeerslicht dat ze het moeten slopen je ziet ook dat de ene stroom steeds weer afgewisseld wordt door auto’s/mototeren van de andere aankomende stroom hartstikke zelfregulerend dus
Stoplichten:
1. ze zijn reteduur (schilderen elke tien jaar een nieuwe neerzetten of wijziging
in de verkeerssituatie)
2. verkeerspleinen zijn zo retesimpel dat het een stukje rijplezier wegneemt
3.hier moeten mensen elke dag weer onderhoud aan plegen die worden hier voor betaald!
4. JE GAAT ER LANGZAMER DOOR!
Florijn zegt
o ja
auto’s van een ton rijden er zeker wel maar die krijgen in zo’n situatie vaak meer respect dan een afgetrapt bakkie je ziet dat ze vaker voorrang krijgen. ze zijn meestal ook een stukje groter haha dan heb je nog eens wat aan een bmw x5 of een porsche cayenne
Simon zegt
@Luuk: Niet zo schreeuwerig doen a.u.b. Versneld of niet versneld, het is toch uniek dat dit heel behoorlijk functioneert. Dit kun je je in Nederland niet voorstellen. Hier gunnen we elkaar geen duimbreed en lagen we (zoals Sacha zegt) binnen de kortste keren bovenop de motorkap op elkaar in te beuken.
luuk zegt
Oke, sorry.
Stan zegt
Het is alleen maar versneld omdat het anders veel te lang duurt. Is dus niks nep aan. Alleen wat sneller omdat anders saai wordt.
dekster zegt
dat is gewoon versneld afgespeeld (gaat toch vlotter zonder lichten?)
JustFendi zegt
hahaha, ja wat moet je dr nou van zeggen, het lijkt goed te werken, maar er kan op elk moment een fatale ongeluk gschieden, bijv. door een idioot die te hard rijdt.. ik ben het er mee eens dat er veel te veel stoplichten zijn in NL, maar het is toch wel goed dat ze er staan.
Dink zegt
Een vriend had eens wat foto’s vanuit z’n hotelkamer te Cairo gemaakt. Er was nl. midden op een kruispunt een ongeluk gebeurd. De volgende dag stond de pechauto er nog . . .
Ik ben wel een rotonde fan.
slk55 amg zegt
van mij mogen ze alle verkeerslichten op kruispunten vervangen door rotondes, dit werkt volgens mij nog het beste, je hebt een goede doorstroming, en er gebeuren niet zoveel ongelukken dan wanneer er geen verkeerslichten zouden staan.
leuk om te weten is dat ‘stoplichten’ eigenlijk niet een officieel woord is/was. het oorsronkeleke woord was ‘verkeerslichten’ maar iedereen noemt ze ‘stolichten’. dit heeft er voor gezorgd dat het een officieel word werd.
Pipo_de_Clown zegt
ehhh ja… ze remmen steeds optijd, maar soms zie je iemand weer optrekken en dan toch maar weer afremmen omdat er 1 voorschiet. Kweenie, toch zou ik er niet willen rijden ha ha :P
ZOEF zegt
Kijk dat is nou nét wat ik bedoel met zelforganisatie:
http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=2883
En in Drachten experimenteren ze ermee!
http://www.smallingerland.nl/index.cfm?pid=867&item=Sitecontent&contentItemID=257
http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=27121
Stom genoeg ben ik de naam vergeten van de verkeersdeskundige die hierachter zit. Ik weet wél dat de man al bakken stront heeft moeten incasseren van de politieke linkerkant. Wat niet anders dan een goed teken is…
LJ zegt
mijn god…wat als het nou spitsuur is:O maar ja…ik denk dat voordat we gaan overwegen we eens moeten kijken naar het aantal verkeersslachtoffers in Nederland en in India..en dan nog eens nadenken…
Alwood zegt
iig wordt het asfalt daar veel beter gebruikt :-P
zou ik opzich wel een langere 1 in me auto willen… je moet toch aardig doortrekken.
AJ zegt
Het filmpje speelt 2x versneld af. Snap überhaupt niet echt wat er zo bijzonder aan is.
Y. zegt
Dit is een kwestie van cultuur. Je moet niet vergeten dat India een zeer hierarchisch ingesteld land is en dat het individu er in relatie tot de groep van ondergeschikt belang is. Alleen in India kan een kastensysteem werken en alleen in landen als India kan het verkeer zo z’n gang gaan.
In dit geval geldt gewoon het recht van de grootste/sterkste. Let maar op: voetgangers zijn het voorzichtigst, want staan helemaal onder aan de ladder. Dan volgen de fietsers, dan de bromfietsers, vervolgens de motorfietsen, die weer ondergeschikt zijn aan de auto’s. En alles wacht eerbiedig voor vrachtwagens en bussen, want die zijn het grootst en stoppen nergens voor, tenzij ze echt niet anders kunnen. Fact of life in India, iedereen legt zich erbij neer, en dat blijkt bijna perfect te werken.
In Nederland zou bijna niemand dit accepteren en zouden er in no-time gevechten ontstaan tussen hufters met een grote bek. Nederlanders zijn veel meer individualist, vinden zichzelf vreselijk belangrijk en wensen zo min mogelijk met anderen rekening te houden. Daarom is er ook zoveel verbazing over dat filmpje – het past niet in ons referentiekader.
Vlor zegt
Klopt, Y. Ik was in Nepal op vakantie, een land waarvan de cultuur hier en daar overeenkomsten vertoont met de Indische. Ook daar hebben ze 2 verkeersregels: links rijden en hij-die-met-het-grootste-vehikel-rijdt heeft het meeste voorrang. Werkte perfect, wat zware ongevallen links en rechts buiten beschouwing gelaten.
MrSelected zegt
Ik ben er geweest,
en ik durfde er gewoon niet te rijden. Als je Nederland gewend bent is dat gewoon een gekkenhuis.
Als iedereen als een idioot rijdt dan komt het vanzelf wel goed..
Steve zegt
versneld of onversneld…in nederland zou zoiets never en nooit werken…zelfs niet op halve snelheid (dus een kwart van wat hier wordt afgespeeld)…
greetingz,
Ruben zegt
Dit is precies hoe je rond de Arc de Triomphe in Parijs rijdt. Werkt ook prima. Over Rome zullen we het maar helemaal niet hebben. Iedereen toetert wel en zet een grote bek op, maar de echte agressie zoals je in Nederland in zo’n situatie zou tegenkomen ontbreekt. Daarom is het ook leuk om daar te rijden en een beetje mee te doen. :-P
Lampredi zegt
Leuk allemaal, maar vergeet niet dat het verkeer van India het aller-aller-aller-aller-gevaarlijkste is van de wereld. Daar vallen meer dooien in het verkeer dan hier door alle andere oorzaken bij elkaar.