• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zijn magneten de volgende openbaring bij autonome auto’s?

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 maart 2014 om 12:31 – 27 Reacties

Mägnøtön vän Völvø


Magneten in het wegdek om zo je auto nauwkeurig positie te kunnen laten houden, Volvo voelt zich er wel toe aangetrokken. De resultaten van een proef worden ‘zeer bemoedigend’ genoemd.

Niet alleen GPS en sensoren moeten de autonome auto van de toekomst in zijn baan houden, Volvo onderzoekt ook het gebruik van ‘wegmagneten’: een patroon van ronde ferrietmagneten die 200 mm onder het wegoppervlak ingegraven worden. Door auto’s met sensoren uit te rusten communiceren beide met elkaar en wordt het voertuig in theorie zeer koersvast.

Momenteel loopt in het Zweedse Gotenborg een grootschalig pilotproject waarin 100 zelfrijdende Volvo`s deelnemen aan het dagelijks verkeer. Bijkomende voordelen van het gebruik van wegmagneten zijn o.a. het voorkomen dat een auto van de weg raakt, het indiceren van de exacte plek van tijdelijke wegmarkering (handig als borden e.d. door de sneeuw onzichtbaar zijn geworden) en het efficiënter benutten van de weg. Dankzij de exacte positionering kunnen rijbanen smaller worden (mits 100% van het wagenpark overstapt op magneetsensoren).

Over het grootste nadeel hoor je Volvo echter niet, maar dit lijkt ons toch vrij essentieel: bij nieuwe wegen kan je er rekening mee houden, maar hoe breng je magneten aan onder bestaand wegdek? En hoeveel gaat een kilometer weg extra kosten met deze magneten? En hebben deze dingen geen verstorend effect op de in auto’s aanwezige elektronica?

Desalniettemin is het altijd goed om zo veel mogelijk mogelijkheden te onderzoeken op dit gebied natuurlijk. Als je op je handen gaat zitten gebeurt er sowieso niks.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
    Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
  • Dit is de eerste auto die op niveau 3 autonoom mag rijden
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, Techniek, Volvo

Vorig bericht: « Video: zo veel kracht zit er achter een airbag
Volgend bericht: Blauwe McLaren P1 steelt de show »

Lees Interacties

Reacties

  1. rottepeer zegt

    11 maart 2014 om 12:34

    ze moeten zo wie zo is een auto op magneet maken want dan heb je geen benzien of electricietijt nodig dus beter voor de milieu en kost geen geld

    Login om te reageren
    • rene-mini zegt

      11 maart 2014 om 12:47

      @rottepeer:

      Ik hep net beina mein ogen verbrant bei het lesen van jau text.

      Dyslexie is tot daar aan toe, maar dit gewoon aanstellerietus of iets dergelijks.

      Login om te reageren
      • daandaan zegt

        11 maart 2014 om 13:04

        @rene-mini: hebben hier eerder te maken met een rotte appel;)

        Login om te reageren
    • marikoelolo zegt

      11 maart 2014 om 13:00

      @rottepeer: Jou spelvouten…

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      11 maart 2014 om 14:15

      @rottepeer: Ik wist niet dat auto’s op magneten gratis waren. Stom dat ik dan altijd zit te kijken naar auto’s op fossiele brandstoffen.

      Login om te reageren
    • timberleek zegt

      11 maart 2014 om 14:50

      @rottepeer: En hoe wou je een auto op magneten laten rijden?

      Login om te reageren
      • rene-mini zegt

        11 maart 2014 om 15:39

        @timberleek:

        Dat is niet eens zo’n hele stomme opmerking van peertje, er zijn treinen (maglev?) die 500km/h gaan met 1/10 van de energie van een normale trein. Door grote permanente magneten in de rails en elektrische magneten in de trein te plaatsen kun je veel voortstuwing creeren als je ze op het juiste moment aan en uit zet..

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          12 maart 2014 om 11:13

          @rene-mini:

          Ja klopt, maar dan heb je dus wel elektromagneten nodig. Niet “domme” magneten zoals in het plaatje.

          Plus dat je het dan gaat hebben over een veelvoud van de magneetkracht en je moet grote lineaire elektromagneten hebben ipv deze.

          Login om te reageren
  2. xavier89 zegt

    11 maart 2014 om 12:39

    Nu moet ik wel over switchen van een kompas naar een tomtom

    Login om te reageren
  3. 6cylinder zegt

    11 maart 2014 om 12:40

    Allemaal leuk en aardig hoor Smoke, maar kun je ons ook vertellen hoe magneten werken..?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2014 om 12:57

      @6cylinder: door inversie van longitudinale discrepantie tussen de veldsterkte van de magnetische noordpool en de kosmische achtergrondstraling. Als je compenseert voor de invloed van de aardstraling kun je de magnetische flux zo uitrekenen.

      Login om te reageren
      • MLTB zegt

        11 maart 2014 om 18:56

        @mashell: Das er eentje van NCOI

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      11 maart 2014 om 13:02

      Heeft iets met Polen te doen geloof ik. Dus om het te laten werken moeten we Polen in de auto zetten.

      Login om te reageren
      • 6cylinder zegt

        11 maart 2014 om 18:05

        @sir_smokalot: Klinkt legitiem, kunnen we meteen de hoge kosten van de aanleg compenseren met lage arbeidskosten.

        Login om te reageren
  4. gash zegt

    11 maart 2014 om 12:50

    Straks krijg je terroristische aanslagen met jihad-magneten die auto’s massaal een ravijn in sturen…

    Login om te reageren
  5. ardonjr zegt

    11 maart 2014 om 12:53

    Andersom zou ook mooi zijn.. Electromagneten in de weg bouwen en statische magneten onder de auto hangen. Bij het passeren kan de auto energie opwekken voor de lantaarnpalen (o.i.d.)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 maart 2014 om 13:44

      @ardonjr: Gefeliciteerd! Je hebt je nominatie voor ambtenaar van het jaar binnen. Binnenkort krijg je samen met de de andere kandidaten die ook een goed plan hebben bedacht om de burger op geniepige wijze nog meer geld af te troggelen een rondleiding door de het ministerie van financiën in Den Haag (lunch niet inbegrepen).

      Login om te reageren
      • ardonjr zegt

        11 maart 2014 om 17:20

        @mashell: Ik denk niet dat we elkaar snappen hier.. Kun je naast grappig proberen te zijn ook toelichten waarom dit idee dan zo’n ramp is?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          11 maart 2014 om 23:30

          @ardonjr: omdat het energie van de bewegende auto naar de vaste infrastructuur sturen is, die weg is volkomen onlogisch. Het energie rendement is dan ook bijzonder laag, brandstof via verbrandingsmotor naar auto beweging -> auto beweging naar elektriciteit -> die elektriciteit via inductie naar de lantarenpalen sturen, als je wilt dat er een beetje licht uit die lantarenpalen komt gaat je dat flink veel dure brandstof kosten.
          Bij elektrische auto’s wordt er juist gewerkt aan de andere richting, via inductie de elektrische auto voeden tijdens het rijden vanuit de vaste infrastructuur. Nog steeds een laag rendement (want inductie) maar flink veel beter doordat de elektrische motor en een elektriciteitscentrale beide een veel beter rendement hebben dan een verbrandingsmotor.

          Login om te reageren
    • timberleek zegt

      11 maart 2014 om 14:51

      @ardonjr:

      Leuk bedacht, maar dat voel jij dus wel in je portemonnee als je over de weg heen rijdt. Het kost jou extra brandstof/vermogen uit je accu.

      Login om te reageren
  6. autoblaag zegt

    11 maart 2014 om 13:12

    Hier werd begin jaren 90 al aan gewerkt in de vs met volledig werkende prototypes. Niks nieuws dus.

    Login om te reageren
  7. bluesbrother zegt

    11 maart 2014 om 13:14

    gebruikt de rotterdamse haven dit al niet om die containers te lossen.
    volgens mij wordt daar zelfs via de (elektrische)magneten gecomuniseerd zodat het voertuig weet waar die is, waar anderen zijn en waar de lading naar toe moet.

    Login om te reageren
    • endofline zegt

      11 maart 2014 om 14:03

      @bluesbrother: Klopt. In de haven van Antwerpen gebruiken ze het ook. Met dit verschil dat ze gewone metalen klinknagels gebruiken die een actieve magneet aan het voertuig zoekt. De nagels zorgen voor een verstoring van het magneetveld en zo kan je het containerwagen bijsturen. Eigenlijk is dit een beter systeem dan hier beschreven. Klinknagels zijn goedkoper dan magneten maar beide hebben weinig toekomst buiten toepassingen zoals een haven. Het eist namelijk een aanpassing van de infrastructuur en dit is in mijn ogen al een grote fail.

      Nee liever systemen met camera’s en radar die elke weg kunnen herkennen.

      Login om te reageren
  8. MLTB zegt

    11 maart 2014 om 13:24

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  9. reistje zegt

    11 maart 2014 om 20:45

    De wegenbelasting is nu al zo hoog.

    Login om te reageren
  10. thomydekat zegt

    12 maart 2014 om 16:21

    heel handig als je op een onverharde weg kug kug

    Login om te reageren
  11. 2getthere zegt

    12 maart 2014 om 16:30

    We wachten het telefoontje van Volvo wel af. We gebruiken al jaren magneten in het wegdek als referentie van de positie van onze voertuigen. Het systeem draait nu 3 jaar probleemloos bij Masdar City in Abu Dhabi: http://www.youtube.com/watch?v=yStQBXuIopE

    Overigens @bluesbrother en @endofline: het systeem in de Rotterdamse haven (bij ECT) gebruikt geen magneten, maar transponders. Is hetzelfde principe, alleen is een magneet passief en geeft een transponder een uniek signaal. In de haven van Antwerpen is een test uitgevoerd op basis van passieve magneten in het wegdek en een automatische Straddle Carrier (van Kalmar). Er zijn geen magneten op de voertuigen aanwezig, maar een sensor die het specifiek signaal van de magneet kan detecteren.

    @gash: de magneten sturen de voertuigen niet. De mageneten dienen puur ter referentie van de berekende positie van het voertuig. Als dusdanig kun je door extra magneten ook niet een voertuig een bepaalde kant op leiden. Dit is uitgebreid getest door TNO alvorens de applicatie van de ParkShuttle bij Kralingse Zoom in Rotterdam in gebruik werd genomen.

    Met vriendelijke groet,

    http://www.2getthere.eu

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North