Enige tijd geleden werden we aangenaam verrast door spyfoto’s en zelfs een spyvideo van een mysterieuze BMW M3 die rondjes aan het rijden was op de Nurburgring. Was het een M3 CSL? Of een GT4, GT2 of andere straatversie van een racer? De BMW freaks van m3post.com denken het te weten!
De afgelopen weken hebben ze de volgende informatie weten te verzamelen over deze bijzondere M3:
Name
It won’t be called M3 CSL.
Instead, BMW will either call it “M3 GT4 Street” or “M3 GT”.Engine | Drivetrain
Naturally aspirated engine with an increased displacement of 4,400 cc (based on the S65).
At least 450 hp, likely more. (445 HP)
No information regarding KERS (KERS will likely debut in the F10 M5)
7 speed DCT only, no manual transmission.
‘State of the art’ exhaust system, but not Akrapovic.- (ARVIN MERITOR /w/200-cell race cats and 2 resonators)Chassis | Brakes | Aerodynamics:
Brembo brakes (6 pistons front – 4 pistons rear) with steel brake discs. (365mm front, 345mm rear SLOTTED DISCS) Ceramic composite brakes optionally available.
Weight reduction of 100 kg (220 lbs) compared to E92 M3, maybe even more. (due to the removal of the rear seat and the switch to lighter RECARO front race seats)
Available as a 2 seater. However, rear seats are optionally available.
Rollbars standard (there’s a delete option).
Adjustable front splitter. (made of ABS plastic)
Adjustable mechanical suspension, no EDC. (SACHS)
25 mm lower compared to E92 M3
Same width as the E92 M3.
Fantastic new wheels. (BBS lightweight cast flow formed MESH)
New ‘state of the art’ seats. (RECARO)General information
Nuerburgring laptime: 7:40 min
Not available through BMW dealer network, but directly from BMW Motorsport.
Street legal (of course).
Exclusively painted in Inka Orange (a hommage to early BMW race and sports cars). Availability of other colors at a later date.
The car was tested secretly in France and on a private race track (likely Miramas).
It will compete with the 911 GT3.
Limited Production (some report 25 units per year).
Price: Unknown, but less than the price for an 911 GT3. ($110,000 EUROS)
Of dit allemaal waar is? Ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. Ik zou je dus vooral aanraden om je eigen conclusies te trekken! (via: m3post.com)
Jackson zegt
Bom op Wielen !!
Sam zegt
$110,000 EUROS?
Benjamin1 zegt
Waarom no0emen ze hem dan niet gewo0o0n CSL ( ja mijn toetsenbor0d doe0t raar)
PCCB zegt
Ik hoop dat ze de vleugel opnieuw op de tekentafel brengen. Zo ziet het er niet uit, naar mijn mening.
Max-autoblogger zegt
BMW csl of wat het ook is zal concurentie toch wel verslaan.
De-Baron zegt
$110,000 EUROS, volgens mij klopt dat niet helemaal
Larick zegt
Nuerburgring laptime: 7:40 min
It will compete with the 911 GT3.
Price: Unknown, but less than the price for an 911 GT3. ($110,000 EUROS)
Limited Production (some report 25 units per year).
Voor 110K kan je er veel meer kwijt dan 25 per jaar. De 911 sport classic kost het dubbele en die heeft geen GT3 specs. Enige gelimiteerde aan de verspreiding:
Not available through BMW dealer network, but directly from BMW Motorsport.
M-lover zegt
hij zal alvast niet GT4 heten, en dat spoilertje zou ik ook geen geld op zetten , ik ga voor GT (als hij uberhaupt uitkomt…)
tvrspeedsix zegt
he was just a tunerboy, and he had a round steeringwheel.
rikkon zegt
@ Sam, de Baron + bpm + btw
Vinny_93 zegt
@rikkon: Ik denk dat Sam en de Baron bedoelen dat er in feite €$100.000 staat.
Daar was ik ook verbaasd over.
OT: Mij niet over-the-top genoeg, geef m dan direct 650pk mee…
FelixF zegt
Hij komt sowieso, als het goed is komt BMW een dezer dagen met een persbericht, daarom is deze informatie ook pas nu naar buiten gebracht door iemand van M3Post met contacten bij BMW M.
De naam GT4 street is al verschillende keren opgedoken dus dat lijkt me erg waarschijnlijk.
De prijs van €110.000 moet je vergelijken met de normale prijs in Duitsland van een E92 M3: €68.000.
robbie zegt
@FelixF: sinds de introductie van de 5 GT kan BMW in mijn ogen geen M3 GT meer uitbrengen. BMW heeft wat mij betreft het recht verloren om de naam GT te gebruiken voor sportieve auto’s!
Timmie zegt
M3 GT lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien dit voor de 5-serie al voor “Gran-Turismo” staat. Maar speculeer er gerust op los. Ik negeer dit meestal.
Besef wel dat de geldmolen van de auto-industrie vooral draait door de speculatiemolen.
Olleh zegt
Ik denk dat ze gewoon 110k dollars bedoelen, omgerekend zo’n 75k in euro’s. Tel daar de BPM + belasting bij op en je zit al snel op de 120-130k in euro’s.
FelixF zegt
@robbie: ‘GT4 street’ klinkt in mijn oren toch nog net even iets anders dan GT.
@Olleh: Dat bedoeld ie zeker niet. De bron van het grootste deel van de info is een Italiaan en de auto zal ook niet in de VS verkocht worden.
Daarbij, een normale M3 kost €68.000 denk je echt dat ze voor €7000 meer een complete hardcore versie gaan verkopen?
GOD zegt
dit is wat ik er over denk:
M3 GT
1550kg
440pk /450nm
SMG4 6 bak
Kevski-Style zegt
Uhm, ik heb uit redelijk betrouwbare bron vernomen dat hij GTR gaat heten ;) ….
Svensson zegt
Dit is wat ik in het originele topic al gepost had:
Erg interessant als deze specs in de goede richting komen, maar één ding snap ik dan weer niet. Waarom nou weer alleen leverbaar met DCT? Dit moet toch een pure driver’s car worden? Ze moeten niet zo moeilijk doen en gewoon een handbak beschikbaar maken. Porsche heeft het dan beter voor elkaar met de GT3 (waar deze mee wil concurreren). Daarop is überhaupt geen PDK te leveren, alleen maar een good old handbak.
Trouwens… ik bekeek net nogmaals het spy-filmpje bovenaan de pagina, maar dit klinkt toch echt gewoon als een handbak hoor. Vooral goed te horen aan het eind als hij vanuit stilstand optrekt en door de versnellingen heen schakelt. No way dat dit een DCT is.
RenesisHP zegt
@Svensson:
Cijfers zijn tegenwoordig belangrijker dan de algehele rijervaring.
RoT___ zegt
Als het GTR wordt hoop ik dat deze ook net zo heerlijk gaat klinken als de M3 e46 GTR. Heb het geluid alleen gehoord via youtube, maar man man man wat klinkt dat lekker.
De meeste versies zullen waarschijnlijk afgeleverd worden met achterbank en zonder rolkooi lijkt mij. Jammer dat ze hem alleen met de DCT leveren, prima bak, maar een handbak past hier beter.
jorden zegt
@ Svensson
Aangezien we nu in een tijdperk zijn beland waar de “automaten” sneller zijn als je rechterhand en linker voet. Is deze DCT bak waarschijnlijk gewoon sneller.
EJS zegt
klinkt wel lekker, een iets aangescherpte versie van de m3 gaat er bij mij altijd in.. een standaard m3 is ook maar zo doorsnee..
en aangezien mercedes ook een upgrade lanceerde voor de c63 modellen is het niet erg onwaarschijnlijk..
Punk zegt
In VS zijn de auto`s sowiezo goedkoper, reken maar op tegen de 2 ton !
Wilco Faber zegt
Lijkt erop dat BMW de M3 een beetje gaat opvoeren om Audi tegengas te geven. Als de specs kloppen is Audi met hun komende versie niet snel meer superieur. Want lichter gewicht en hetzelfde vermogen lijkt me duidelijk.
AriM6 zegt
Klinkt wel leuk.
ik was wel even verbaasd toen ik de tijd las waarin dat ding over de ring gaat.
7.40 is echt f*cking snel.
Even snel als een Veyron of een F430 Scuderia.
Maar goed, $110.000 euros klopt natuurlijk niet.
een dollar teken voor het bedrag zetten en dan nog beweren dat het euro is, beetje vreemd.
Maar iig, dollar of euro, in nederland zal het flink duurder worden door de bpm..
RoT___ zegt
@Vinny93: zoals de M3 met G-Power StageII supercharger?
http://www.youtube.com/watch?v=0lE0-DH_4W0
Beetje jammer alleen dat het echte hoogtoerige karakter van de motor er mee vervalt, maar alsnog een leuk stukje techniek onder de kap!
@Autoblog: is het mogelijk om filmpjes te embedden met de code die onder de link op youtube staat?
RoT___ zegt
Correctie op vorige post, kennelijk is de vraag niet nodig en wordt het automatisch gedaan.
w0o0dy zegt
Als er een echt snelle M3 komt dan zal dat wel een bijzondere auto worden, maar ik vraag me af of dit gerucht wel klopt (of dat er een bmw geile fantast wat cijfertjes “ergens uit heeft getrokken” en dan bedoel ik eigenlijk niet eens z’n duim).
Als je kijkt naar de afzetcijfers dan is de verkoop van de m-divisie keihard geraakt door de crisis (70% minder of zoiets? Ik weet het niet uit m’n hoofd maar wel een hele forse teruggang). Het zou dan niet heel erg logisch zijn om een flink budget los te krijgen voor het ontwikkelen van zo’n model dat in zeer beperkte oplage gemaakt zal worden… Niet bedoelt om te zeiken over/tegen BMW, maar ik vind die combinatie niet zo logisch.
Zou wel cool zijn als ze het toch aandurven, het zou het imago van de M-divisie weer wat goed doen (dat vind ik nogal aangetast met de x5/6 m).
Kevski-Style zegt
@w0o0dy:
Heel veel is uit de luchtgetrokken. Maar er zijn wel een aantal dingen die kloppen. De naam alleen niet …. Zie mijn vorige post :P
w0o0dy zegt
IK kon de cijfers niet meer vinden dus als iemand anders ze wel heeft……
Verder nog een interessant stukkie tekst:
“What about a road-going derivative of the M3 GT4? At which point Segler suggested that a conversation with Mario Theissen might be worthwhile – there was a very strong hint that something will happen this autumn although Segler reiterated the need to leverage BMW’s WTCC efforts (which could mean 2 litres rather than a 4 litre V8).
So, how about a 2 litre turbocharged 3-series? This would soften up the market in advance of the next generation of turbocharged six-cylinder M3…”
Cantago zegt
Geen handbak? Dan is het in mijn ogen geen echte BMW.
arashrsf zegt
ik houd het nog steeds bij mijn eigen conclusie:
een m4 gt2 csl-r performance +
CSL zegt
Dit is gewoon dejavu.
Netals de E36 M3 en de E36 M3 GT.
Deze supersporter zal GT of CSL gaan heten, maar in ieder geval geen CS.
Ik denk overigens dat die gewoon zijn 4liter behoud en door de juiste beademing(lees carbonneen airbox)zo’n 450pk gaat krijgen.
Daarnaast is 1450kg i.p.v. de droge gewicht van 1550kg ook best lekker en ik denk dat ze er nog veel meer eraf kunnen krijgen.
Dat die M3 als een gek door de bocht kan, dat wist ik ook heel lang. die 7:40 of zelfs daaronder kan heel goed kloppen.
Een E46 CSL doet al op zijn gemak 7:50 over!!
w0o0dy zegt
De 4,4 liter en 450pk kloppen, het leeggewicht is 1490kg en de prijs in duitsland 115.000 euro…
Wel erg stoer dat BMW er midden in de crisis mee komt. kudo’s for that. Zal een behoorlijk vlot beestje zijn dit, maar gezien het feit dat de 997 gt3 II 7:40 neerzette en de gt3 rs II 7:33 denk ik dat 7:40 wellicht wat te hoog gegrepen is, maar sneller dan 7:45 is het vast en zeker.