Apple CarPlay en Google Auto Link komen eraan en het is Sharp dat daar nu op inhaakt. De elektronicaproducent komt namelijk met LCD-schermen in alle mogelijke vormen, zoals die van een traditionele snelheidsmeter.
LCD-displays hadden tot nu toe altijd een rechthoekige vorm, omdat een deel van de techniek verwerkt was in de rand van de schermen. Dat bracht de nodige beperkingen met zich mee, aangezien die bezel altijd een minimale dikte moest hebben. Met de nieuwe schermen van Sharp is dat verleden tijd, omdat de pixel nu zelf voor de weergave op de display zorgt. Dat maakt het mogelijk om de LCD’s in elke denkbare vorm te gebruiken, waardoor je de snelheidsmeter bijvoorbeeld kunt combineren met een systeem als CarPlay.
LCD-schermen hebben echter een behoorlijk groot nadeel ten opzichte van analoge snelheidsmeters: ze zijn soms nogal slecht zichtbaar bij fel zonlicht. Dankzij Sharp’s IGZO-technologie moet ook dat geen probleem meer zijn, omdat de display zijn informatie daarmee met een hogere pixeldichtheid en meer helderheid kan laten zien. Sharp hoopt zijn Free-Form Display zo snel mogelijk gereed te hebben voor massaproductie, maar kan nog niet aangeven wanneer het zover is.
E34M5Touring zegt
Ik vind het zelden mooier dan analoge meters. Vind het heel snel druk worden, vooral met een digitale snelheidsmeter. Al dat geflits en gezwiep.
jelmer zegt
@E34M5Touring: In potentie zou het juist veel rustiger kunnen worden, omdat het constant aan te passen is. Als je niet houdt van drukte, zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om het grootste deel van de tijd alleen de snelheid in cijfers weer te geven en verder niets. Of bij een circuitdag alleen een toerenteller.
knipperlichtje zegt
Digitale displays zijn de toekomst. Kunnen allerlei informatie weergeven en zijn in theorie beter afleesbaar. Wat ik wel graag zou willen zien is de toevoeging van OLED-techniek, dan heb je geen last meer van het backlight in het donker
reistje zegt
Ik ben er ook geen fan van. Vaak ziet er goedkoop uit, zoals bij de nieuwe S klasse… Het voelt een beetje als je een digitaal horloge in plaats van een analoog horloge.
Het hele “Kies wat je zelf wil” is vaak ook niet echt boeiend…. Ga je naar superturbosport-modus en dan veranderd je bloemetjes meter in een toerenteller.
mashell zegt
Kijk hier kunnen we wat mee. Eindelijk geen rechthoekige navigatie schermpjes in trapezium vormige vakjes meer (Audi letten jullie op?). Mooie echt ronde snelheidsmeters. En wat denk je van smartphones, die hoeven ook niet meer allemaal dezelfde rechthoekige vorm te hebben.
moveyourmind zegt
Hier wordt ik nou echt blij van! Met een beetje geluk kan je zelf de background instellen en het display de suggestie laten wekken dat er echte Veglia, Smiths of retro VDO meters in je auto zitten. En de echte liefhebber bestelt zijn bolide gelijk met een digitaal audiosysteem met DSP processor en touchscreen. Met een simpele swipe verander je het motorgeluid net zo makkelijk van een roffelende vijfcilinder in een zijdezacht lopende zescilinder of een grommende V8.
Mijn angst dat auto’s steeds minder op auto’s zouden gaan lijken blijkt ongegrond, gelukkig maar!
mopar zegt
@moveyourmind: je maakt nu wel heel veel assumpties gebaseerd op een lcd display dat de vorm heeft van een analoge snelheidsmeter……
moveyourmind zegt
@mopar: Ik heb er gewoon niks mee. Jouw merk is toch Chrysler? Zo’n 300M bijvoorbeeld vindt ik bijvoorbeeld fantastisch om in te zitten. Al was het maar vanwege die ivoorkleurige wijzerplaten die ’s avonds zo mooi subtiel groen verlicht zijn. Dat vind ik nou mooi.
erik_land zegt
Er kleeft nog een groot nadeel aan deze LCD’s. Als je ’s nachts rijdt, op een donkere snelweg, kunnen je ogen nooit wennen aan het donker. Deze felle meters geven namelijk veel meer licht af dan een traditioneel instrumentenpaneel. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de veiligheid. Bovendien zien ze er goedkoop uit, vergeleken met de tijdloze ontwerpen uit analoge tijdperk.
mashell zegt
@erik_land: is dat wel zo? Je zou het zelfde moeten hebben met de display van de navigatie, de displays van climate control, radio etc. Ik bedoel in mijn Volvo zit het navigatiescherm zelfs bovenop het dashboard maar geeft geen verblinding. Ook is het donker eigenlijk helemaal niet zo donker, je lijkt toch op de weg en due is verlicht, is het niet door de straatverlichting dan wel door de verluchting van je auto.
torsen zegt
@erik_land: Onzin argumenten. Mate van verlichting is regelbaar (zet er amoled in en het probleem is helemaal weg) en het ontwerp van een teller kun je ook traditioneel doen.
Kijk bijvoorbeeld naar de laatste S en C van Mercedes.
erik_land zegt
@torsen: Ik heb in een aantal auto’s gereden, waarvan de schermen bijna niet te dimmen waren. Op een donkere weg zonder straatverlichting, en daarvan zijn er genoeg, merk ik zeker verschil. Ook met straatverlichting is het effect aanwezig. Misschien kun jij er beter tegen dan ik, maar ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die er last van heeft.