Als het lijstje klopt, dan krijgt de non-QV Giulia de beschikking over vermogens van 150 tot 280 pk.
Na de onthulling van de Giulia QV beef het heel lang stil, en dat kon ook, want Alfa ging de oorspronkelijke planning toch niet halen. Zoals het er nu voor staat gaan we heel misschien eventueel als we geluk hebben en de Italiaanse Goden ons gunstig zijn gezind in Genève de ‘normale’ Giulia’s zien, waarvan recent de mogelijke specs opdoken.
Laten we beginnen met een flinke dikke disclaimer: de specs, die hier verschenen, zijn een opsomminkje dat elke jandoedel zou kunen maken, maar toch achten we de kans dat het ergens uit de systemen van Alfa komt als reëel. We hebben het even overzichtelijk onder elkaar gezet (MT= handbak, AT= automaat)
Diesel
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM (MT/AT, RWD) – 150 pk
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM (MT/AT, RWD) – 180 pk
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM ECO (MT, RWD) – 180 pk
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM (AT, AWD) – 210 pk
Over de vraag hoe verstandig het is om een 2.2 liter grote 150 pk-instapper te hebben zullen de meningen verdeeld zijn (zelfs Honda heeft dat al gedownsized naar 1.6), maar als het klopt, dan is die diesel wellicht voor markten waar nog niet naar uitstoot gekeken wordt.
Een 3.0 V6 diesel vinden we (nog) niet in de lijst.
Benzine
Alfa Romeo Giulia 2.0 (AT, RWD) – 200 pk
Alfa Romeo Giulia 2.0 (AT, AWD) – 250 pk
Alfa Romeo Giulia 2.0 (AT, RWD/AWD) – 280 pk
Louter automaten zien we aan de benzinemotoren gekoppeld, maar met max 280 paarden moet dat wel vooruit komen.
Giulia QV
Onderaan het lijstje zien we 3 varianten van de Giulia QV staan, allemaal gekoppeld aan achterwielaandrijving (RWD). De automaat krijgt 490 pk, met handbak of DCT zou je 500 pk ter beschikking hebben. Dit strookt niet met de eerder gecommuniceerde 510 pk in de QV (die we vooralsnog alleen met handbak hebben gezien), wat munitie is voor twijfelaars. Het zou een omrekening naar Amerikaanse pk’s kunnen zijn, maar 500 HP = 507 PS.
Zegt u het maar!
Update 18-11: voorafgaand aan de LA Autoshow heeft Alfa één (1) motorvariant onthuld: een 2.0 benzinemotor met 280 pk, met RWD of AWD. Precies wat in de lijst staat dus. Tot zover het officiële nieuws van Alfa, dat me sterk doet denken aan een bijstandsmoeder die arm is als een kerkrat, maar toch met heel veel creativiteit zonder noemenswaardige ingrediënten een maaltijd voor haar kinderen op tafel weet te zetten.
martinus zegt
Zo verfijnd als de duitsers zal het allemaal niet zijn. Maart je moet toch een ijskoud autohart hebben als je dit of een Jaguar XE niet verkiest boven de Duitse sedans.
petrolhead4life zegt
@martinus: hoezo ijskoud?
jessepinkman zegt
@martinus: Een warm hart en geld als water: na 3 rondjes rond de kerk de helft is de helft van de waarde afgeschreven. Liever een Duitser.
Hubert zegt
@jessepinkman:
Zolang je hem niet verkoopt is er niets aan de hand.
En als je liever 4jaar in een saaie auto wilt zitten omdat je bang bent voor de afschrijving… triest!
jessepinkman zegt
@Hubert: Dus een c63 of m3 noem jij saai? Doe mij dan maar zo’n verfijnde, saaie AMG..
mrB zegt
@jessepinkman: AMG en verfijnd. Oké ;)
Hubert zegt
@jessepinkman:
c63 / m3???
Eindelijk worden de gegevens vrijgegeven van de ‘normale’ Giulia’s en toch worden ze vergelijken met c63 en m3.
Zegt waarschijnlijk wel hoe spannend zo’n Giulia is ten opzichte van de Duitsers… En dan is een beetje meer afschrijving niet erg.
MrSkyline zegt
@jessepinkman: Aangezien bmw motorgeluid via het audio systeem af moet spelen kan ik inderdaad niets anders zeggen dan “saai”. Doe mij maar een Alfa.
bofkont zegt
@jessepinkman: Nee een nieuwe Duitser schrijft niet af, proest!!!
jessepinkman zegt
@bofkont: Dat zeg ik niet.. Maar toch minder hard dan een Italiaan. Bovendien heb ik die Alfa-gekte nooit echt gesnapt. Neem een 156; FWD, drankprobleem, roestbak en door alle mogelijke problemen de langste occasionvideo op ab ooit. Heb er een keer mee gereden, maar toch 10x liever een E46 (om maar iets te noemen).
xiran zegt
@jessepinkman: mercedessen kunnen ook zeer goed roesten en zijn sommige modellen ook zeer dorstig. Ik snap de voorkeur voor een e46, dit was echter een duurdere auto dan de alfa.
bofkont zegt
@jessepinkman: De 156 is juist een geweldig goede wagen, heb van zowel de 156 als de E46 3 stuks gehad dus een goed vergelijk kan ik wel voor je maken, kwa rijden/sturen doen ze niets voor elkaar onder, roesten doet de E46 ook!! achterste spatborden. Roesten doet een 156 op de bodem, dus idd dat is een puntje van aandacht, maar voor de rest echt een geweldige goede wagen kwa techniek die niets onder doet voor een vergelijkbare Europese wagen van die tijd, de echte roestbakken van eindjaren 90 begin 00 is Mercedes!!
stationcar zegt
@bofkont:
Je vergelijking met de 3 Serie gaat in zoverre mank dat de 156 een klasse goedkoper was, topversies daargelaten. Dus Alfa wil nu dolgraag het premiumhoekje in, maar daar zaten ze met de 156 en 159 zeker niet. Dusja. Het is gewoon een middenklasse merk, that’s it. Niks mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd, alleen de vergelijking met BMW gaat mank omdat die in een andere klasse opereerde.
bofkont zegt
@stationcar: kwa interieur is de E46 idd echt stukken beter, zelfs een E36 van 1997 die ik ook heb gehad was beter daarin, maar kwa rijden is zo’n 156 echt top!
xiran zegt
@bofkont: hahaha idd mercedes rond de ton of de grote dure suv’s schrijven af als een malle.
Daarnaast moet je bidden dat de luchtvering niet stuk gaat. Als dat gebeurt mag je je vakantie annuleren en denkt de dealer: JACKPOT.
martinus zegt
@xiran: Waarom zou u niet op vakantie gaan op het moment dat je auto een defect heeft? Een reparatie duurt meestal niet langer dan 2 dagen, en een leen/lease/huur auto kan altijd nog.
towi1989 zegt
@martinus: Omdat de vakantie-euro’s op zijn door reparatiekosten?
deboes zegt
@jessepinkman: we zullen het nog even uitleggen: als je bv een Mito koopt van 20 mille die schrijft ongeveer 50 procent af in 3 jaar een gelijkwaardige Audi A1 kost 30 mille en schrijft in dezelfde periode 1/3 af, das dus ook dezelfde 10 mille afschrijving…en dan hebben we het nog niet over de kosten van olieverbruik,kettingen, kapotte motormanagement computers en andere deutsche grundliche ellende.
jessepinkman zegt
@deboes: Vergelijken met VAG is te makkelijk.. Een nieuwe Giulietta en een nieuwe 114i schelen slechts €2k. De 114i heeft evenveel vermogen, is een stuk zuiniger, heeft een hogere restwaarde en vergt ongetwijfeld minder onderhoud. Bovendien RWD. Wat wilde je me uitleggen btw?
geertvn zegt
@jessepinkman: minder onderhoud, dat durf ik te betwijfelen. Voor de rest heb je gelijk maar met die BMW 1 wil je toch niet gezien worden.
deboes zegt
@jessepinkman: de praktijkcijfers van ons wagenpark wijzen heel anders uit, de Duitsers zijn duurder in onderhoud en hebben meer storingen (tussen de beurten ook naar een servicepunt) en het praktijk verbruik van de BMW’s wijkt zo’n 30 procent af van het folderverbruik ( ook sjoemel software?). Uitzondering is de mercedes A klasse. De Japanners, Fransen en Italianen zitten tussen 15 en 20 procent. Wil je trouwens een 1 serie op hetzelfde nivo hebben als een guilletta dan gaat het prijsverschil wederom richting 10 mille meer voor de BMW ( daarom zijn afschrijving en restwaarde verschillende kreten) Maar ja plak een BMW logo op een hondendrol en je kan er geld voor vragen, dat hebben ze dan wel weer knap gedaan. Meest positieve auto bij ons is trouwens de citroen ds5.
lekbak zegt
@martinus: dit is een Duitse sedan. Daarom heeft deze auto ook enige kans van slagen…
nielsnl1 zegt
Het enige wat ik zeg is dat je er een hier op de stoep mag parkeren. Paar pk meer of minder doe ik niet moeilijk over.
lincoln zegt
@nielsnl1:
Peekaas zijn uitsluitend interessant voor mensen die niet weten wat een peekaa is ..
nielsnl1 zegt
@lincoln: moet altijd denken aan die quote van Caroll Shelby over koppel en pk’s als het er weer eens over gaat :p
jurdespotter zegt
Gelukkig met rwd en awd!
bassx zegt
500 of 510pk. Zou je die 2% kunnen voelen?
geertvn zegt
@bassx: waarschijnlijk niet maar het toont wel aan dat alfa niet voor eens consequent kan zijn.
jaapiyo zegt
Geen normale benzine variant met handbak…? Man man man…
ramshoek zegt
@jaapiyo:
De markt voor priemijum D-segmenters met een handbak is GIGANTISCH !!! (althans, onder mensen die er niet voor in aanmerking komen…
jaapiyo zegt
@ramshoek: Typische reactie waarvoor de onderbouwing ergens uit de onderbuik vandaan komt.
Gelukkig is het vrij makkelijk om even wat feiten op te zoeken die een realistischere indicatie geven van hoe het nou echt zit. Ik heb me even beperkt tot dé traditionele premium D segmenter voor liefhebbers, de Dreier en mobile.de aangevuurd. Om het eerlijk en relevant te houden gezocht vanaf 2012, dus het model waar de automaat optie de alom geprezen 8-bak van ZF betreft.
Blijkt dat de automaten tegenwoordig in de meerderheid zijn. Kijk aan. Maarrrrrrrrrr, niet minder dan 40% van het aanbod is nog altijd een handbak. Je overdrijft dus behoorlijk.
freezzr zegt
Design gedateerd, check! Motoren gedateerd, check!
ramshoek zegt
@freezzr:
Over het design kun je een aardige boom opzetten. Maar lijkt me een vrij zinloze discussie.
Betreffende de motoren:
2 liter benzine > bestaat nu nog niet
2.2 diesel > bestaat nu nog niet
2.9 V6 biturbo > bestaat nu nog niet.
Ik begrijp je ‘gedateerde motoren’ claim dus niet…
freezzr zegt
@ramshoek: een 2.2 liter diesel met 150pk? De D4 in mijn V60 pompt er flink wat meer uit met minder cc’s. Er was al weinig budget voor een beetje vooruitstrevend design….Kan mij niet voorstellen dat er genoeg budget is om nog een high-tech motor te ontwerpen…
lekbak zegt
@freezzr: een motor beoordelen op specifiek vermogen mag wel bijna het toppunt van kortzichtigheid genoemd worden. De grootste illusie wat betreft motoren is dat een kleine motor zuiniger en schoner is dan een grote motor.
freezzr zegt
@lekbak: ja vandaar dat we dat ook al decennia lang doen.
lekbak zegt
@freezzr: je bedoelt dat de autofabrikanten al decennia lang kleine motoren met laag vermogen in auto’s stoppen omdat dat goedkoper is? Want dan heb je gelijk.
Of die honderd pk nou uit een 1.6 komt of uit een 2.0 maakt voor het verbruik echt geen bal uit.
Wat diesel betreft is een lager toerental eigenlijk altijd efficiënter. In Alphen aan de rijn hebben ze dat 60 jaar geleden al geperfectioneerd. Je kunt een oude industrie met slechts enkele timing aanpassingen nog aan de nieuwste milieueisen laten voldoen. En dan nog is die zuiniger dan de nieuwste toerenmaker.
lincoln zegt
@freezzr:
Wat ga je doen dan met die peekaas ??
Met 440Nm is alles boven de 100 al een soort van onzin ..
freezzr zegt
@lincoln: leuk voor feestjes en partijen!
Ilquadrifoglio zegt
@freezzr: Ik zie er ook één met 210 pk hoor :-)
gtwillem zegt
Laten we hopen dat dit niet klopt. Geen handbak voor de benzineuitvoeringen zou een enorme misser zijn. In een Alfa. Voor een Jaguar XE zou ik het kunnen begrijpen, maar voor een Alfa moet er toch een mogelijkheid zijn voor een handbak? En ik had eigenlijk nog een ‘gewone’ V6 benzine verwacht onder de QV. Beetje op het niveau van de 336, S4 en C450. Ik denk dat Alfa ook beter op dat segment had kunnen mikken in plaats van op M3 jacht te gaan.
Turbo S zegt
@gtwillem: dat denk ik ook maar 280pk in een giulia lijkt me toch voldoende. Bij mercedes is het gat tussen C250 (211pk) en de C400 (ik meen 333pk) veel te groot. Daar hadden mijns inziens zeker 1 zoniet 2 modellen tussen moeten zitten.
audirijder zegt
@mercedesbenze350cdi: C300 en een c350e zitten daartussen.
Turbo S zegt
@audirijder: dat zijn tegenwoordig de mueslibakken van mercedes en die tel ik niet mee. Had het alleen over de benzine motoren.
audirijder zegt
@mercedesbenze350cdi: naar mijn weten is de c300 een benzine variant met zo’n 268 pk en geen plug-in zoals de c350e.
berlinetta zegt
@audirijder: C300 is volgens mij een tweeliterblokje met 245 pk en 370 Nm. Hoe dan ook: zeker geen kinderachtig blokje.
jaapiyo zegt
Ik call shenanigans…Als dit de VS versies zijn zouden er niet zoveel dieselvarianten bijstaan en als dit de Europese versies zijn waar is dan de 1750 Tbi met handbak die precies in de sweet spot van de markt zou zitten (qua verkopen).
En waar is de busso-V6 ?
lincoln zegt
@jaapiyo:
1 diesel ..
Van variatie kunnen we dus niet echt spreken ..
jaapiyo zegt
@lincoln: In ‘Murica zou die ene diesel niet in 3 smaakjes op de markt komen. In Europa heb je bijvoorbeeld een 316d, 318d, 320d en 325d, allemaal met ‘dezelfde’ motor. In de VS daarentegen heb je alleen de 328d. Een spec, dat is wel voldoende daar gezien de beperkte vraag.
w0o0dy zegt
Onzin lijstje denk ik want waarom een 2.2jtd met evenveel vermogen als de (uitstekende) 2.0?
Geen 1750tbi met 240pk en 350Nm lijkt me ook vreemd.
De 1.4 tbi met multi-air en 170pk zou ik ook verwachten als instapper, maar die zou wellicht later komen? Net als een minder extreem opgefokt v6 blok.. Die moet er ook komen dus… Prullenbak met deze lijst.
gtwillem zegt
@w0o0dy: Misschien zijn dit de motoren/transmissie combinaties mogelijk bij introductie, en dat er later nog meer uitvoeringen bij komen. De 1.4 TBI en 1750 TBI zijn typische uitvoeringen voor Europa.
w0o0dy zegt
@gtwillem: blijft nog steeds dat die diesel 2.2 met 150pk onzin is als er een 2.0 is met evenveel pk en meer dan genoeg koppel.
gtwillem zegt
@w0o0dy: Inderdaad nogal vreemd, dat is wat een Renault Laguna 2.2 dCi had in 2001… Misschien een soort lean cycle type diesel?
w0o0dy zegt
@gtwillem: tenzij Alfa Romeo de 2.2 van Mazda inkoopt…
jaapiyo zegt
@w0o0dy: dat is op zich wel een interessante…we weten al dat die twee een samenwerking hebben met de MX-5/Spider die nu een FIAT/Abarth wordt als het ooit doorgaat, dus het zou zomaar kunnen. Alfa was een (de) voorloper met de JTD maar inmiddels zijn hun dieselmotoren ook niet meer de nieuwste.
stephanotis zegt
@w0o0dy: net als de benzinemotor vind je de diesel al in de Jeep Cherokee: https://en.wikipedia.org/wiki/JTD_engine#2.2_Multijet_II
Dutchdriftking zegt
Dit hadden ze dus 5 jaar geleden op de markt moeten brengen, dan was het succesvol. Nu hopeloos achterhaald vrees ik….. Maar toch wil ik er een!
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Iets met spijker op de kop ;-).
quincy zegt
Mazda heeft ook alleen een 2.2 liter diesel met 150 pk in de 3 en 6 liggen. Die komen op dit moment in aanmerking voor 20% bijtelling en vanaf volgend jaar 21%. Als ze de Giulia daar ook in kunnen laten vallen, is het een erg mooi alternatief voor de duitse drie of Jaguar XE.
Ik ben erg benieuwd naar de prijzen en uitrusting.
dawwg zegt
@quincy: Die Mazda 2.2 diesel is ook met 204pk leverbaar (enkel icm een automaat) in het buitenland … dan dekt het het gamma van 150pk, 180pk en 210pk best aardig (in Mazda trim 150pk, 175pk en 204pk).
Voor een nieuw te ontwikkelen blok lijkt een 2.0 (of eigenlijk hele hoge 1.9) veel waarschijnlijker omdat er een aantal landen zijn waarbij 2.0 nog in een gunstiger milieutarief valt en groter niet. Neem VAGs en BMW (en MB, al is die stiekem nog 2.15L) nieuwe Bi-Turbo diesels…
choi zegt
Mazda heeft al bewezen dat downsizing niet werkt, dus wat maakt het uit als ze een 2.2 l motor op de markt brengen?
berlinetta zegt
Lijkt me best een vreemd lijstje. Waar is de 1750 Tbi? En de benzinemotor met 200 pk krijgt alleen rwd, die met 250 pk alleen awd en bij 280 pk kun je kiezen? Daat zit totaal geen logica achter.
Bovendien is het ontbreken van een handbak ook nog raar. In veel landen is een automaat nog altijd duurder dan een handbak.
clarkson zegt
Ik geloof het nog niet zo. Ik kan me niet voorstellen dat er geen benzine met handbak komt. En er zullen ook wel kleinere diesel motoren komen. Die 2.2 diesel met zo weinig vermogen lijkt me ook onlogisch. Maar het design is wel geweldig.
allesmetturbo zegt
Zeer aantrekkelijke auto, maar duurt zoo lang
autodrome zegt
Waar komt dit lijstje vandaan? Iemand?
autodrome zegt
Een Italiaanse facebookpagina met een lijstje van specs lijkt niet de meest betrouwbare bron mensen …
dutchcorvette zegt
Doe mij maar de C63-s coupé
christophe zegt
Geloof er geen snars van. Een 2.2 diesel met 150 pk? Waar is de 2.0 JTDm? En inderdaad, waar is de 1750? De parel van Alfa?
reistje zegt
Lijkt mij inderdaad niet te kloppen. Veel logische motoren missen, de benzine begint bij 200pk en is er alleen met automaat?
Maar wanneer komt dat ding nou eindelijk? Heel leuk die 510pk sterke QV versie, maar we zijn nu alweer een paar maanden verder en er is nog altijd niks bekend over de normale versies. Terwijl dat toch de auto’s zijn waarvan ze het moeten hebben en niet van de QV.
ivofga zegt
Dat de diesel enkel met 2.2 motor te krijgen zal zijn lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Er ligt bij fiat/alfa een super 2.0jtdm blok in de schappen met vermogen van 140 tot 170 pk. Dat ze de magische 2.4 5 cilinder diesel droppen kan ik inkomen en deze vervangen voor de 2.2. Maar louter 2.2 gaat er bij mij niet in.
mout zegt
Wanneer zocht jij voor het laatst naar een 200pk+ D-segment sedan rijdersauto op benzine met automaat?
goodolddays zegt
Een alfa standaard met benzine vanaf 200 pk, zo’n godsgruwelijk uiterlijk en Rwd of awd? Wie nu nog komt met een bmw is geen auto fanaat…
bmw1cabrio zegt
Wat een groot gat tussen 280 pk en 510 pk. Beetje vreemd dat daar niets tussenzit. Daarnaast mis ik inderdaad de 1750 TBi en wat handbakken. Volgens mij worden dit niet de definitieve specs.
deboes zegt
Geen stekker/hybride uitvoeringen…en waar is de 1.7 boxermotor, past wel in zo’n gedateerd modelletje