
Daar kan over gediscussieerd worden!
Een paar weken geleden behandelde Autoblog een bijzonder project van Hamann. De Duitse tuner ging destijds zeer rigoureus te werk met een M3, een exemplaar met een 6,1-liter grote twaalfcilinder. Jazeker, 6,1 liters in een D-segment auto: te bizar voor woorden eigenlijk. Er zijn wel meer voorbeelden uit die tijd: vroeger werden veel auto’s namelijk op een leukere manier aangepakt. Er moest immers meer werk worden verzet. Tegenwoordig kun je gemakkelijk met een chip, inlaat, downpipe en uitlaat al 35 procent meer vermogen opwekken, terwijl tuners daar vroeger serieus voor aan de slag moesten.
AC Schnitzer S3 Sport (E46)
AC Schnitzer had diverse pakketjes voor de 3 Serie. De ACS3-modellen waren gebaseerd op de gewone E46, de S3 was gebaseerd op de M3. AC Schnitzer is een gerenommeerde tuner, maar ook dit bedrijf toverde er niet zomaar een paar paarden bij. Sterker nog, de S3 leverde exact dezelfde 343 pk. De 3.2 zescilinder zat al behoorlijk op zijn limiet. Wel pakte AC Schnitzer het onderstel aan en godzijdank ook de remmen, niet echt het sterke punt van de standaard E46 M3. Qua uiterlijke wijzigingen is het niet ieders smaak, maar zoals altijd is het wel topkwaliteit én het heeft ook daadwerkelijk een functie.
Hartge H50 V8 (E46)
Ook bij Hartge vonden ze dat er niet veel winst te behalen viel bij de S54-motor van de M3. Hun werkwijze was echter compleet anders dan bij hun collega’s uit Aken. Ten eerste de motor. De 3.2 zes-in-lijn werd vervangen door een moddervette 4,9-liter V8 uit de BMW M5. Het voordeel is dat ze een behoorlijke winst hadden qua vermogen en koppel. De 400 pk en 500 Nm was voldoende om het prestatiepotentieel naar boven te tillen, zonder dat de betrouwbaarheid in het geding kwam. Nog een verschil is het uiterlijk. Ja, er waren veel wijzigingen, maar deze waren juist heel subtiel toegepast. Helemaal goed, zo.
Vorsteiner M3 Coupé (E46)
Ook bij Vorsteiner geen upgrades voor de motor. Daarmee geeft het toch wel aan hoe knap het van BMW was om de 360 pk sterke zes-in-lijn van de M3 CSL te bouwen. Dat waren hele dure extra paarden. De modificaties van Vorsteiner waren wel geïnspireerd door die van de CSL. Zo waren motorkap, achterklep, spoiler en een heleboel andere onderdelen uitgevoerd in koolstofvezel, om het gewicht naar beneden te brengen. Zo kon je een soort CSL maken van je gewone M3.
MCP Racing M3 ‘The Hulk’ (E46)
In Rusland kijkt men net even anders aan tegen tuning. Daar mag het allemaal wel iets flamboyanter. Of het resultaat geslaagd is, mag je zelf oordelen. Origineel is het in elk geval wel. Hun creatie, die ze ‘The Hulk’ noemden, was allesbehalve subtiel. Niet alleen door de groene lak, maar ook door de extra gaten in de bumper – die overigens wel functioneel zijn! Ook is er een koolstofvezel airbox, net als de CSL heeft. In het interieur is ook het een en ander gedaan, waaronder de montage van twee racekuipen. Voor het betere CSL-effect werd de rest van het interieur gestript en werd er een rolkooi gemonteerd. Op zich indrukwekkende hardware, maar man wat doet The Hulk pijn aan je ogen.
G-Power G3 CSL V10 (E46)
Dit is mijn persoonlijke favoriet. Bij G-Power doen ze niet veel aan uiterlijke tuning. Ja, hun M3 was verlaagd en er zaten grotere velgen onder en ook hier een extra luchtinlaat in de bumper. Onderhuids ging echter alles op de schop. Zo ging de S54 eruit ten faveure van een S65-V10. Jazeker, het blok uit de M5 (E60) lag in het vooronder. Qua gewicht scheen het behoorlijk mee te vallen, de S54 was niet de lichtste motor aller tijden, terwijl de S85 voor een V10 juist wel erg licht was. Omdat G-Power een tuner is, werd de motor wel lichtjes gekieteld naar 550 pk en 580 Nm. Daarmee kon je in 4,2 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 335 km/u. Mocht je een M3 hebben, ze schijnen ze nog om te kunnen bouwen voor je. Dat begint bij zo’n 70.000 euro en dan moet je je eigen M3 meenemen. Slik.
IND M3 Coupé (E46)
Bij IND maken ze niet alles zelf, maar werken ze met heel veel onderdelen van andere tuners. Zolang je het maar goed doet, kan dat hele mooie resultaten opleveren. In dit geval is het uitstekend gelukt. Er zit een Vorsteiner bumper en de wielen komen van de firma HRE Wheels. Dankzij het KW Variant 3 onderstel ligt de M3 lekker laag op zijn buik. De kleur is overigens geweldig gekozen, @jaapiyo is als een kind zo blij op het moment. Deze M3 is dankzij een ESS VT2-550 supercharger kit overigens veel sneller dan een standaard M3, daarmee stijgt het vermogen met 217 pk naar liefst 550 pk! Ook qua koppel win je enorm veel, want je hebt nu 583 Nm tot je beschikking. Misschien is deze toch meer een favoriet. Mocht je deze kit op jouw M3 willen, dan is dat aanzienlijk goedkoper dan een V10 erin lepelen. De kit kost exclusief montage zo’n 7.5 mille. Tel uit je winst.
Breyton M3 Coupé (E46)
Volgens sommigen is de BMW M3 in standaard vorm al een snoepje en dat klopt eigenlijk ook. Het was (en is!) een van de weinige auto’s die perfect uit de fabriek kwam rollen. Dat dachten ze bij Breyton ook. Vroeger was het een tuner, tegenwoordig houden ze zich alleen bezig met het monteren van velgen. Deze zijn uiteraard gesmeed en een stukje lichter dan de originele wielen. Kun je die mooi bewaren als je ‘m door wil verkopen.
Hamann Las Vegas Wings (E46)
De twaalfcilinder Hamann M3 Laguna Seca was een bizar apparaat. Erg gaaf dat ze het gedaan hebben, maar het was een behoorlijke klus om die V12 erin te krijgen. Ook is zo’n twaalfcilinder behoorlijk zwaar. Niet wat je wil, eigenlijk. De ‘Las Vegas Wings’ (ja, zo heette ‘ie echt) had weliswaar een andere motor, maar geen V12. Het was de V8 uit de M5, goed voor 400 pk. Je kon deze engine swap overigens ook alleen bestellen zonder alle andere vreemde deuren, spoilers en wielen. Dat moest wel op een speciale manier, uiteraard tegen een bepaald tarief.
Racing Dynamics Tornado S (E46)
Wederom een BMW-tuner waar we bijna nooit meer wat van horen is Racing Dynamics. In de jaren ’90 waren ze op hun absolute hoogtepunt, net zoals BMW dat ook was volgens de kenners. De ‘Tornado S’ was het resultaat van een paar maanden stoeien met de M3. Ook hier werd de zescilinder van de standaard M3 eruit gelepeld en kwam er een V8 voor in de plaats. Wederom een V8 uit de E39, die blijkbaar eenvoudig gemonteerd kon worden. Maar omdat 400 pk véél te weinig is, werd het blok gekieteld tot 515 pk. Daarmee kon deze Tornado S een topsnelheid halen van 305 km/u. Mocht je interesse hebben, de bodykits en velgen zijn nog gewoon leverbaar.
Meer lezen? Dit zijn alle bijzondere varianten van de BMW 8 Serie!
Nope
@menno83: jawel joh! Een beetje fout is lekker. Da’s net als bij vrouwen. En de originele in de schuur leggen als je hem verkoopt!
@brammetjedeb: de velgen bedoel ik…
@brammetjedeb: tuuuuurlijk ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hartge H50 voor mij. Geen polonaise als vleugeldeuren aan m’n ootoo! ??
Als het moet: Hartge & G-Power. Maar liever origineel
@cheatah: Echt waar? Een G-Power E46 met V10 lijkt me zo fantastisch, helemaal omdat ze hem zo ombouwen dat het af fabriek lijkt. Heerlijke hoogtoerige sportmotor, alleen een ‘iets’ specialer geluid en ‘iets’ meer vermogen. Top!
9x nee voor mij
G-Power M3 vind ik het meest geslaagd!
Doe mij maar een originele. Andere uitlaat eronder waardoor je de motor nog iets beter hoort en klaar. Soms kan het zo makkelijk zijn…
nowp voor mij ook geen van deze 9
hooguit een uitlaatlijn eronder, de ducktail vn de csl en heel misschien alpina wielen. aan sommige dingen moet je niet te veel willen veranderen, vind zo een e46 coupe ook vandaag nog steeds een bijzonder mooie auto en sowiso de mooiste 3er tot nu.
De G-Power graag????
Allemaal niet helemaal mijn ding, maar wat is de E46 toch een fraaie wagen. Tijdloos ontwerp. Echt nog een mooie wagen, zeker als coupe.
@viezefreddyw: in CSL-trim zijn ze inderdaad zeldzaam tijdloos. Wel in Silver Grey Metallic dan.
@720s: Titan Sliber Metallic
De G-power mag wel voor de deur komen staan. Ingetogen maar toch duidelijk aangepakt.
De hartge en g-power zien er nog fatsoenlijk uit. Ik zou toch voor de hartge gaan met V8, volgens mij is die motor beter dan de v10.
De AC Schnitzer, fantastisch ding. Beetje over the top, maar het totaalplaatje klopt gewoon.
Maar zie er maar eens één te vinden in bijna nieuwstaat. Hartge is een goede tweede. Juist het andere uiterste, qua looks mooi ingetogen, maar daarom niet minder lekker.
En anders een originele, de E46, zeker de coupé, is één van de mooiste recente BMW’s.
@willeme. Uit een atmosferische S54 valt nog heel wat meer te halen hoor :p. https://youtu.be/cisvgJtNGEU
Beetje off topic misschien. Maar heeft iemand ooit een e46 M3 GTR gespot, of ken je iemand (op het internet) die dat is gelukt? Ik kom vaker een McLaren F1 LM tegen. En daar zijn er ook maar 5 van.
@jamesbond007: BMW had een loophole gevonden in het reglement. Als fabrikant moest de auto te koop staan op minstens 2 continenten bij een dealer. BMW hoefde er maar 2 te bouwen en om er zeker van te zijn dat niemand deze kocht kreeg het een absurd prijskaartje. Er staat er minstens 1 bij BMW zelf, de kans dat iemand de ander spot is nagenoeg nul. Precieze aantallen is niet bekend maar het lijkt me logisch dat BMW er maar 2 heeft gemaakt.
@bassx: er zijn er 10 van op de hele wereld. Verder heb je gelijk, ze zijn op de markt gebracht voor de homologatieregels. De raceversies zijn namelijk wél heel bekend en veelgebruikt.
Retezeldzaam ook, inderdaad. Waar de andere negen zijn gebleven, geen idee. Maar aangezien de vanafprijs meer dan 200k was, zitten verzamelaars die er eentje hebben waarschijnlijk op het dubbele daarvan. Minstens.
Als totaalpakket zou ik ze allemaal niet nemen, maar de hartge splitter op de voorbumper vind ik de mooiste modificatie die er is voor een M3 aan de voorkant. Jammer dat ze niet meer uit te halen zijn.
De Hartge voor mij, subiel aangepast aan de buitenkant maar wel een heerlijk brullende V8 in het vooronder
Racing dynamics!!
Doe voor de kinderen de hulk versie dan maar en voor mij de racing dynamics
6.1 liter in een D-segmenter te bizar voor woorden? De Mercedes C63 met 6.2 liter V8 was gewoon in serieproductie en volgens mij was er ook een Cadillac in hetzelfde segment die zo’n motortje had ;-)
Voor mij origineel of de IND, want turbo ?
Alleen is de vraag dan of het heel blijft allemaal met zoveel newtonmeters…
Neeehee
343pk plus 217pk =
@sjaterantekomen: 560. Ik dacht ook huh.
Gewoon een orginele csl
Liever origineel, maar van deze negen vind ik de Hartge en de Vorsteiner het beste ogen.
De looks van de Hartge, de power en velgen van de G-Power en de kleur van de IND?
Maar het liefste gewoon een ‘normale’ CSL..
Gpower pakketje met de e39 m5 motor alstublieft!
De IND met supercharger. Dat gejank van zo’n supercharger is zooooooo verslavend!
Racing Dynamics…volgens mij leveren die nog steeds velgen aan WTCC/TCR teams en vroeger iig het BTCC.
@duderuud: Of was dat Team Dynamics….
Hoezo komen jullie erbij dat de remmen slecht zijn van een standaard M3 ? Ik ken veel mensen die juist met de originele schijven blijven rijden op het circuit. Enkel met andere remblokken rondom, verder geven die remmen geen centje pijn op Spa of Zandvoort, enkel op Zolder, maar dat is gewoon een heel zwaar circuit voor je remmen. Schijven gaan redelijk lang mee, maar uiteindelijk krijg je haarscheurtjes omdat ze geperforeerd zijn…
@johnhert: het is een veel gehoorde klacht. Maar ik moet zelf als BMW e46 M3 bezitter zeggen dat ik de remmen prima zijn. Misschien niet voor circuit gebruik maar dat geldt voor elke straatauto.
De Hartge H50 V8 (E46) in de kleur van de IND, wat een heerlijke kleur is dat zeg.
Mooi lijstje weer. Mijn keuze? Neem een standaard M3, geef deze CSL looks, en schroef er een compressor op. Een remmen upgrade en klaar is Klaus!
Damn, een s85 in mijn E46 M3 lepelen zie ik wel zitten. Nu nog 70.000 knotsen vinden
@hazyscrat: 70k is belachelijk veel geld. Motorblok kun je wel voor 20k krijgen. Daarnaast heb je nog de manuren en hier en daar wat onderdelen. Maar dat zou naar mijn inziens niet de overige 50k kunnen verantwoorden.
Niemand de Racing Dynamics Tornado S? Die is pas exclusief pooohhh! V10 G-Power ook gruwelijk! Wel een de Manhart Racing M3 CSL V10 gehoord en gezien in het echt en die was helemaal gruwelijk! Ik hou wel van indivdualisering dmv Tuners ?
Heb gvd nog pijn aan mn ogen van die velgen (v10 daar gelaten). Jezus wat zijn mensen toch goed in staat om de creatie’s van de Heer te ‘personaliseren’.
Ik word oud..
De bovenste, wel eerst de winkelkarhandgreep eraf slopen.
Voor die G-Power wil ik wel wat plek in mijn garage vrij maken!