In tegenstelling tot Sywert van L. profiteerden autoverhuurders niet van corona. Maar inmiddels zijn ze weer aardig aan het opkrabbelen.
Waar een enkele stichting steenrijk werd met corona, hebben de meeste bedrijven géén profijt gehad van de pandemie. Ook autoverhuurbedrijven niet. Alle potentiële vakantiegangers bleven thuis of gingen lekker met hun eigen vervoer op vakantie. Hertz ging hierdoor zelfs op de fles in 2020.
Corona is de wereld nog niet uit, maar op veel vlakken zijn we weer terug bij het oude normaal. Afgelopen zomer ging iedereen weer traditioneel op vakantie. Sterker nog: veel mensen hadden wat in te halen, dus het was juist drukker dan ooit.
De autoverhuur bloeit daardoor ook weer op. Dat blijkt wel uit de jaarcijfers van Enterprise, momenteel de grootste speler in deze branche. De omzet lag met 30 miljard dollar maar liefst een kwart hoger dan in het vorige boekjaar, toen de omzet op een bescheiden 23,9 miljard dollar uitkwam.
Het bedrijf spreekt zelfs van een recordomzet. Ook de vloot huurauto’s nam flink toe. Daar zijn sinds vorig jaar een kwart miljoen nieuwe auto’s aan toegevoegd. Enterprise heeft nu in totaal 2,1 miljoen huurauto’s rondrijden. Ook dit zijn er meer dan pre-corona.
Bij andere verhuurders zijn er eveneens rooskleurige cijfers te zien. Zo lag de omzet van Hertz (die weer een doorstart maakte) het afgelopen kwartaal 12% hoger dan in 2021. Avis moet de resultaten van het afgelopen kwartaal nog delen, maar experts verwachten ook bij hen een flinke stijging van de omzet.
Verhuurders doen dus goede zaken, wellicht ook omdat er soms woekerprijzen worden gevraagd. Wat de prijzen van huurauto’s betreft zijn we helaas nog niet terug bij het oude normaal. En dat gaat wellicht ook niet meer gebeuren.
Foto credit: Atomic Taco
flyerbunch zegt
Nog irritanter zijn de verzekeringen voor all risk zogenaamd die ze je door je strot proberen te rammen en als je ze niet neemt vaak nog eens in kosten brengen ook door zogenaamde schade na dato. Dubbel afgezet! Gelukkig zijn niet alle autoverhuurbedrijven cowboys, maar toch..
rutgerg zegt
Gewoon bij sunnycars boeken dan heb je dit soort onzin niet. Niets dan goeds over sunnycars.
kniesoor zegt
Soms is sunnycars behoorlijk duur. Dus ALTIJD shoppen. Holidayautos, rechtstreeks bij Keddy/Sixt etc etc. Kost even tijd + energie, maar kan nogal wat geld schelen.
faalhaas zegt
Ik boek altijd bij Jetcars, enige meerprijs is velgen 50 euro.
nofxke zegt
Anders dit jaar by Sunnycars in Chicago toch ook 2 uur discussie gehad voor ik de auto meekreeg die ik besteld had.
Eerst extra verzekering proberen verkopen (had al allrisk), dan gaven ze mij kleiner model dan ik had gereserveerd en moest ik bijbetalen voor een groter model (dus voor de auto te krijgen die ik werkelijk had besteld). Toen dat niet pakte moest ik extra betalen voor met een lege tank te retourneren (wat ik ook al had). Toen ze merkte dat er niets van hun plannen lukte vond mijnheer aan de balie het nodig om alle documenten nogmaals manueel over te schrijven. Resultaat 2 uur kwijt en een hoop frustratie voor niets.
Alle verhuurbedrijven zijn hetzelfde…
rutgerg zegt
Das wel minder. Mijn laatste ervaring was op LAX bij Alamo via sunnycars. Vooraf ingecheckt en dan bij de self service kiosk alles regelen. Die kunnen je ook niks aansmeren ;-)
audicoupe84 zegt
Minder bekend SternRent, alle kilometers vrij. Afleveren/ophalen op adres (bespreken met medewerker), en ook inleveren op Schiphol. Luxe, bestel, vracht, scooter
PunicaOase zegt
Meerdere slechte ervaringen mee.. ik gebruik ze niet meer.. Boek nu meestal rechtstreeks en dan de verzekeringen erbij.. soms ietsje duurder, maar er staat dan wel een nette auto.. ipv niks of allemaal gezeik of het lelijkste gedeukte kreng van het parkeerterrein..
rogier_hentenaar zegt
Ik boek altijd een aparte eigen risico verzekering bij Allianz wanneer ik een auto huur, niet duur en dan kun je volstaan met de allergoedkoopste verzekering die de verhuurder aanbiedt. All risk is dan niet meer nodig. Wel een dingetje is om dit de verhuurder duidelijk te maken.
560pk zegt
Sixt member worden (=gratis). Automatisch 10% korting. Altijd zo goed als nieuwe auto’s van de Duitse 3 premiums (of Nissan buiten Europa). Boeken met amex gold of platinum, dan volstaat CDW (basic verzekeringspakket).
560pk zegt
Oh, en probeer als het maar enigszins mogelijk is, NIET collect/return op een luchthaven te boeken, zeker in de VS zitten daar stevige extra kosten op. (Neem een Uber naar/van een downtown location)
gregorius zegt
Ach ja, auto huren is ook een business.
Maar na een jaar of 15 auto’s huren in 6 van de 7 continenten heb ik nog altijd nooit problemen gehad.
Natuurlijk geven ze je wel eens een vies ding; maar dan loop je even terug en regel je het lief, aardig en met geduld.
En verder gewoon van te voren even uitzoeken welke verzekeringen je hebt; al heb ik nog nooit een verhuurder gehad die iets van me af wilde troggelen.
Altijd rekenen op een uurtje om zo’n ding op te pikken.
Altijd, hoe moe je ook bent na een lange reis in een te kleine stoel, met een glimlach aan de balie.
Altijd zorgen dat je je zooi gewoon bij de hand hebt, in zeg een mapje.
Dan zien die mensen ook dat je je shit op orde hebt.
En soms, als je weet dat je bij een maatje Golf wil huren, en je ziet dat maatje Polo relatief goedkoop is; neem die Polo. De mensen aan de balie willen je graag die Golf nog verkopen en soms kost het gewoon hetzelfde als je gelijk die Golf had genomen; maar je hebt wel die medewerker aan de balie blij gemaakt. En bij zo’n blije medewerker, waarbij je al vriendelijk en blij was, komt er vaak nog wel een tip vanaf qua welke auto je dan moet pakken of dat je kan kiezen.
Maar ach, zo werkt het wel vaker in de wereld.
Het enige wat ik nog nooit heb gedaan: direct bij de verhuurder boeken. Volgens mij zijn die sites juist te duur, omdat zakelijke mensen via die sites moeten boeken en dan maakt het toch geen ruk uit of die auto nou 60 of 120 per dag is.
Zelf gebruik ik nog meestal Rentalcars; en soms zet ik m expres op NL, ook al ben ik al in het buitenland; dan weet je iig dat de verzekeringen goed geregeld zijn.
1 keer in Australie (ophalen in Melbourne, afleveren in Sydney); had ik niet de wild-life verzekering genomen.
Dat was nog even schikken toen ik vol in de ankers moest omdat er een kangaroo ten grote van een koe, opeens voor me de weg op sprong. De remmen van de Camry waren iig goed.