Nou, dat is de vraag die onderzocht gaat worden. TNO en Sono Motors gaan onderzoeken of auto’s die op zonne-energie rijden potentie hebben.
Dan denken we natuurlijk gelijk aan Lightyear. Dé Nederlandse autofabrikant dat een voertuig op de markt wilde brengen dat elektrisch was en opgeladen werd met zonne-energie. Helaas is de toko omgevallen, want er was niet genoeg poen. De productie van een dergelijke auto kost namelijk wel wat. Nu gaat TNO en Sono Motors onderzoeken of deze soort auto’s potentieel hebben. Lullig voor Lightyear, misschien hadden ze even op een dergelijk onderzoek moeten wachten.
Zonne-energie aangedreven auto’s
Het is natuurlijk een ideaal scenario: je hoeft je elektrische auto niet meer aan een paal te hangen maar hij wordt opgeladen door de zon. Maar hoe realistisch is dat nou?
TNO gaat samen met onder meer het Fraunhofer ISE, Sono Motors en IM Efficiency via een 3-jarige pilot genaamd SolarMoves onderzoek hiernaar doen. De pilot wordt uitgevoerd in opdracht van het directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer (DG MOVE) van de Europese Commissie. De Europese Unie (EU) gaat vol op het orgel wat betreft de afname van schadelijke stoffen en auto’s moeten er ook aan geloven. Alternatieven moeten dus goed onderzocht worden.
Binnen tien jaar moet er een emissievrij mobiliteitssysteem komen. De vraag is of dat gered gaat worden, want we zijn nog behoorlijk afhankelijk van fossiele brandstoffen. Maar goed, ambities hebben kan altijd.
Emissievrij mobiliteitssysteem
Om hiertoe te komen zijn natuurlijk veel laadpalen en investeringen nodig. Elektrische auto’s zijn namelijk de heilige graal in alle plannen van de EU. Maar elektriciteit moet nog steeds opgewekt worden en dat gebeurt niet altijd op een groene manier. Tevens, als iedereen elektrisch gaat rijden levert dat veel vraag op. De hamvraag is of het netwerk dat wel aankan en of er wel voldoende aanbod is. Daar kunnen voertuigen op zonne-energie bij helpen. Eerder onderzoek wees uit dat dat zonnepanelen op elektrische auto’s ervoor kunnen zorgen dat deze op jaarbasis zo’n 25 procent minder hoeven te worden opgeladen.
Over zeven jaar zouden elektrische auto’s met zonnepanelen ongeveer 10 procent van de hele markt kunnen vormen. Tijdens de pilot worden modellen gecombineerd en geverifieerd door middel van monitoring en tests op de weg. Dit moet resulteren in verbetering van de techniek en meer inzicht hoe de infrastructuur eruit moet gaan zien.
Als je dit zo leest, lijkt een doorstart van Lightyear helemaal niet zo gek. De toekomst moet uitmaken of dit ook zo is.
gregorius zegt
Dit ligt helemaal aan het potentiele aanbod van de zonnepanelen.
Als er overschot is aan zonnepanelen en deze kunnen relatief goedkoop gemaakt worden, dan is het zeker zinnig om op producten met een groot oppervlakte (bussen, opleggers met een vast dak) panelen te schroeven; zeker als die dus (gedeeltelijk) electrisch aangedreven worden.
Als dit aanbod er nog niet is; dan komt het economisch gezien nooit uit en verhoogt het alleen maar de prijs omdat de vraag hoger is.
Wat wel een idee is, en ja, het klinkt communistisch; is als de staat zo’n bedrijf financiert; een maximaal rendement eraan stelt; universiteiten onderzoek laat doen; en, wederom met een maximaal rendement, de productie laat doen, IN NL, en dus werk verschaft.
In dat geval help je de economie, zonder dat je het natuurlijke aanbod verstoort. Ook houdt je productie en intellectueel gedachte goed in NL (en niet in China).
Maar goed, dit zal wel officieel niet meer mogen van de EU; dus dan kan alleen Frankrijk en Italie dit doen, omdat die toch doen wat ze zelf willen.
denniss00 zegt
Even Off Topic, maar komt er eigenlijk nog een artikel over de pas overleden Shoichiro Toyoda?
audirs3 zegt
Het ligt ook volledig aan de locatie, het klimaat en gebruik van de auto. Zeker in bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk, Australië, Florida of Zuid-Afrika kan je een situatie bereiken waarbij je met weinig woon-werk verkeer en korte afstanden eigenlijk nooit aan de laadpaal hoeft te staan. Maar in ons kikkerlandje heeft het niet heel veel toekomst, ik merk het met mijn eigen zonnepanelen, die doen in de winter niet zoveel.
steephh zegt
@audirs3
Zal wel aan mij liggen maar het is toch niet het hele jaar winter?
Tuurlijk, ik merk het zelf ook: in de winter is de opbrengst van de zonnepanelen zeer laag: maar buiten de echte wintermaanden draaien best wel lekkere tot topopbrengsten mits je een beetje moderne zonnepanelen hebt.
audirs3 zegt
@steephh nee eens, mijn 28 panelen hadden gisteren ook 18kw opgebracht, in een hoek op het zuiden. Maar op een auto heb je het maximaal over 2 panelen, in stedelijk gebied veel in de schaduw. Mag je blij zijn als je 1kw over de dag weet op te wekken.
Ik denk dat het wel een meerwaarde zal hebben, om de accu’s op peil te houden. En zeker als je de auto in de zomer bij Schiphol 3 weken buiten laat staan, heb je vast een volle accu. Maar qua kosten efficiëntie kan je zo’n paneel beter op het dak van je huis dan op het dak van je auto leggen.
berlinetta zegt
Ik dacht juist dat zonnepanelen niet optimaal werken bij hele hoge temperaturen. Tot aan 25 graden werkt het goed, alles daarboven neemt het rendement af.
towi1989 zegt
Ho eens even. Lightyear Technologies BV is falliet, niet de holding, en ook niet Lightyear Layer. En die laatste is het bedrijfsonderdeel wat gaat over de productie van zonnepanelen. Niet alleen voor Lightyear Technologies, maar ook voor andere partners. Dat loopt vooralsnog gewoon door.
Dutchdriftking zegt
Het hangt nogal af van de toepassing. Op een bus of vrachtwagen heb je een groot oppervlakte, maar deze gebruiken zoveel energie dat er maar erg weinig sectoren zijn waar dit echt een goede toepassing is. Over het algemeen rijden deze voertuigen namelijk toch wel het grootste aantal uren van de dag. Op personenauto’s is dit heel anders. De gemiddelde personenauto staat 23 uur per dag stil. Als in deze 23 uur er genoeg energie met een zonnepaneel in het dak opgewekt kan worden om het woon-werkritje te doen dan helpt dit enorm. Ook als het zelfs maar een gedeelte van de benodigde energie oplevert.
Stel je rijdt 150km per week, woon-werk, en daarnaast nog 150km voor overige zaken. Dan is dit 1 volle accu per week. Maar omdat je nooit weet wanneer de laadpaal beschikbaar is hang je de auto regelmatig aan de paal om maar zeker te zijn van voldoende actieradius voor wanneer dit nodig is. Als je de 30km woon-werk per dag op je zonnepaneel kunt doen dan hoef je maar de helft van je energie uit een laadpaal te halen. Hierdoor is deze vaker beschikbaar voor de rest van de straat. En als een aantal andere gebruikers in de straat ook dit truckje toepassen kunnen we ineens met minder laadpalen in de straat af. Wel zo prettig voor het straatbeeld.
Wat overigens wellicht nog beter werkt is parkeerplaatsen boven de grond voorzien van een dakje van zonnepanelen waarmee je de geparkeerde auto’s oplaad. Ook dit zal niet voldoende zijn om iedere auto in een halfuur een volle accu te geven, maar levert in een middagje shoppen wellicht wel genoeg stroom op om weer mee naar huis te rijden. Kan je meteen de tijd aan de laadpaal gebruiken als de geparkeerde tijd, dan vergeet je de parkeerapp niet uit te schakelen.
steephh zegt
@dutchdriftking
Hiermee sla je wat mij betreft wel de spijker op z’n kop: we hoeven inderdaad veel minder laadpalen te plaatsen als we in sommige auto’s wat zonnepanelen integreren.
Wat betreft een dakje voor de auto om geparkeerde auto’s op te laden: ook niet gek. In Biddinghuizen staat de grootste solar carport ter wereld, met een oppervlakte van 35 hectare: https://www.solarfields.nl/projecten/overige-oplossingen/mojo-solarcarport-biddinghuizen/
“De solar carport is inmiddels operationeel en bestaat uit 90.000 zonnepanelen waarmee jaarlijks zo’n 35.000.000 kWh elektriciteit wordt geproduceerd. Dit staat gelijk aan de stroom die 10.000 huishoudens jaarlijks gebruiken of aan 100 festivalweekenden.
Door de solar carport parkeren bezoekers straks overdekt én levert het parkeerterrein tegelijkertijd duurzame energie op. Een perfect voorbeeld van dubbel ruimtegebruik!”
Parkeerapp laten integreren met de laadpaal: GE-NI-AAL! Snel, patent aanvragen. :-)
Nerekop zegt
Efficiency van de panelen moet in elk geval nog wat omhoog Anders is het nut beperkt. Op een auto kun je ongeveer 8m2 kwijt als je alles vol legt.
Op het zuiden kun je momenteel ongeveer 175kwh per m2 per jaar halen. Gezien een auto niet altijd perfect op het zuiden staat of überhaupt in de zon (parkeergarages, schaduw in straten) en al helemaal niet de perfecte hellingshoek heeft, ga je dat nooit halen.
Maar bij die 175kwh per m2 haal je dus per jaar Max 1400kwh. Als je rekent met een rendement van 15kwh per 100km voor bijv een Model 3, dan kun je ongeveer 9300km rijden. Het rendement zal echter in het echt veel lager liggen dus een kilometer of 6000 is denk ik al erg optimistisch.
Mocht het rendement met een factor 3 of meer omhoog kunnen en het verbruik omlaag zoals bij een Mercedes EQXX, dan is er wellicht een markt vermoed ik.
herve11f zegt
Zonnepanelen op een auto worden vuil, de opbrengst is dan verwaarloosbaar.