Het zijn rare tijden. Met aftermarket velgen ziet jouw Dikke Duitser er tegenwoordig minder aftermarket uit.
Waarschijnlijk worden we met zijn allen allemaal veel te oud, maar soms verlang je weer naar vroeger. Niet alleen omdat er toen nog ‘echte’ motoren waren, maar in dit geval doelen we op de keuze qua velgen voor automodellen (en de Mega Blubber-powerrace was ook wel erg tof)
Het is wellicht smaak en grote kans dat ondergetekende de enige is, maar waarom zijn velgen tegenwoordig zo extreem lelijk? Bijna altijd tweekleurig (als het niet zwart is) en een bijzonder design. In sommige gevallen past het ook totaal niet bij de auto.
Aftermarket wielen minder aftermarket?
Neem even de BMW 5 Serie Touring van het moment, nog de oude G31. Als je daar het duurste ‘Individual’ wiel voor besteld (de Styling 1001), ziet dat er zo uit:
Ligt het aan ons, of is dat geen gezicht? Sterker nog, als je aftermarket wielen bestelt, ziet dat er op één of andere manier minder aftermarket uit:
Nu is het allemaal heel erg smaakafhankelijk, dus wees het gerust oneens, maar het viel ons (@jaapiyo en ondergetekende) wel op.
Cup-velgen
Enfin, dan eventjes door met het daadwerkelijke onderwerp voor dit artikel: Cup-velgen voor een Porsche! In de configurator van Porsche vinden we gelukkig nog voldoende ‘normale’ grijze velgen in normale velgdesigns. Voor de 911 althans, bij de Taycan zien we de trend van bijzondere wielen ook al.
Meestal gaan de tuners eroverheen met NOG apartere velgen, maar bij Project Kahn gaan ze de andere kant op: terug in de tijd. Ze hebben tegenwoordig namelijk briljante retro-velgen voor moderne Porsches. Ze zijn ontwikkeld voor de 991-generatie.
Het meest bijzondere is het design: gewoon een Cup-wiel! Voor meten ze 8,5 x 20 en achter 11,5 x 21. Het is dus een hoogte- en een breedset. De kleur is Hyper Silver, dus geen bicolor-onzin.
Aftermarket velgen passen precies voor de 991 en 992
Je kunt kiezen uit gewone Cup-velgen of driedelige Cup-velgen. Die zijn volgens Kahn specifiek gemaakt voor de 992-generatie. Qua formaat zijn ze even groot als de gewone Cup-velgen.
In principe zijn de 991 en 992 bijna identiek in technisch opzicht, dus qua fitment zal het behoorlijk overeenkomen. Zeker omdat Kahn het wiel dat voor de 991 is bedoeld gewoon op een 992 schroeft. Check voor de zekerheid wel de ET-waarde (offset) eventjes.
Prijzen hebben we ook voor je. Het enkeldelige wiel kost 4.708,56 euro zonder banden. De driedelige wielen kosten ietsje meer, 8.231,76 euro per set, wederom zonder banden.
Dan is het nu tijd voor de slotvraag: zien deze aftermarket velgen er minder aftermarket uit?
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over velgen en hier alles dat je moet weten over velgmaten!
jippie zegt
Ik vind ze niet zo mooi staan. Maar aftermarket wordt hier blijkbaar per definitie als iets lelijks gezien. Daar ben ik het gewoon niet mee eens. Het lijkt mij niet ook niet logisch om ‘aftermarket’ wielen te kopen die net lijken op de standaard wielen van het automerk.
ruisopdelijn zegt
Ja deze cup wielen zijn gewoon gaaf bij een Porsche!
rwdftw zegt
Dit zijn replica’s van de Cup-1 wielen die Porsche al een jaar of 40 in het gamma heeft. Ze worden ook al die jaren al gekopieerd, en net als met de Fuchs velgen is het ontwerp onlosmakelijk met Porsche verbonden.
Het ontwerp is ook tijdloos, dus het kan nog steeds.
Edge zegt
Die Cup velgen voor de 992 staan geweldig. Als ik zelf een Porsche 912 zou rijden, zou ik ongetwijfeld even met Kahn of een Nederlandse importeur bellen voor een setje.
Overigens ben ik het ook helemaal eens over die BMW 5-serie. Het is echter niet een BMW dingetje. De ontwerpers bij vrijwel alle merken krijgen tegenwoordig een harde plasser van “diamond cut” velgen, zoals ze die lelijke dingen dan noemen. Dat is prima als je een Kia Picanto wat spannender wil laten lijken, typische EV-velgen ontwerpt voor mensen die graag willen laten zien hoe milieubewust ze zijn, of als je voor een Franse fabrikant werkt. Zodra je een auto rijdt die er chique of sportief uit moet zien ga je echter volledig de mist in met dat lelijke diamond cut.
ponnie zegt
Het ziet er fancy uit voor de npc’s die dit soort autos nieuw kopen.
Zelfde verhaal met extreem in het oog springende designs zoals enorme grilles, ook puur gericht op het type persoon dat een nieuwe auto koopt.
Turbo S zegt
Ze zien er minder aftermarket uit omdat dit design generaties geleden door Porsche zelf is gebruikt.
Passen deze velgen bij de huidige generatie 911? Dan zeg ik nee helemaal niet, alle OEM velgen die Porsche aanbiedt voor de 992 zien er beter uit.
Op een 964 zien ze er wel goed uit, hou het daar wat mij betreft ook maar bij.
bart1976 zegt
Lekker BBS’en nemen heb ik altijd geleerd van een kenner ;-)
hotze zegt
Zeker, vooral die magnesium BBS-en zijn prachtig. Alleen niet in het blauw dan, zoals bij de 992 GT3RS, dat is te veel kermis.
De bovenste Kahn-velgen kunnen er goed mee door, alleen die achterzijde van de 992, daar valt niets tegenop te tunen, zo matig als dat design is.
Tonnie zegt
Jup, in 1 klap volledig tijdloos zo’n 991/992 met zulke Cup velgen.
mc96 zegt
Die styling 1001 velgen op de G31 zijn echt vreselijk. Je hebt echer ook veel mooiere 20 inch OEM velgen. Ik vind die velgen op de 911 Targa ook erg fraai. Lijken op één of andere manier een beetje op de licht grijs gespoten Fuchs velgen die je in de jaren ‘80 kon krijgen.
maxidyne zegt
De Porsche Cup 1 velgen heb ik onder mijn Audi. Meest gehoorde opmerking: die velgen zijn duurder dan de auto.
JelmerS zegt
Ik heb de BBS Carrera 997 “smalle” Breedset op mijn BMW e85 Z4. Sommige Velg designs van BMW en Porsche hadden in die jaren wat van elkaar waardoor het niet gek lijkt. Voordeel is dat deze Porsche velgen lichter zijn dan die van BMW en achter breder
mashell zegt
De aftermarket velgen met die Neptunus vorken op de BMW mogen gewoon bij het bandencentrum blijven liggen.
Maar die cup velgen van de Porsche zijn een probleem, zoals we allemaal weten op een Porsche mag je nooit en te nimmer aftermarket velgen doen, dat is gewoon heiligschennis. Zelfs als het Fuchs design gemaakt door Fuchs zelf en dus helaas ook deze cup velgen die echt fantastisch staan.
Jan zegt
OEM is altijd het mooiste vind ik persoonlijk.
cossiekiller zegt
Jammer dat ze die 3 delige niet laten zien onder een auto…
De mono’s zien er niet echt goed uit onder dit model.
ponnie zegt
OEM velgen zijn heden ten dage echt een verschrikking, die lelijke goedkope autostyle zwart met afgefreesde spaken look is tegenwoordig echt overal terug te vinden.
flyerbunch zegt
Nostalgie..
Dutchdriftking zegt
Deze velgen vormen wat mij betreft de basis voor een 928 restomod.
ericc zegt
Beter op een coupé en in een frisse kleur. Dan heb je meer een 992 RS zoals de 964 RS. (Niet als GT3!!!)
petroldrinker zegt
Vrijwel altijd wel ja, OEM zijn vaak erg veilig en saai zodat het iedereen aanspreekt…
Maar deze velgen vind ik wel enorm saai om te zien zeg
tmon zegt
Prachtige velgen. Absoluut. Maar passen niet mee bij t huidig design.
Huidig design heeft hardere lijnen, daar horen soortgelijke velgen bij.
T valt in mijn ogen daarom niet mee een juiste velg te vinden.
sfv82 zegt
Deze Cup- velgen in carroserie laten spuiten…zou wel gaaf staan
Dutch79 zegt
OEM staat niet altijd garant voor kwaliteit en kan bij allerlei fabrikanten vandaan komen. Heb voor m’n nieuwe zomerset gekozen voor gesmede Fuchs onder de BMW. Aftermarket zou je denken, maar Fuchs maakt ook OEM velgen voor oa BMW. (Styling 513M voor de F8X M3/M4 in dit geval).