Alles is relatief. Dus in een tijd waar 18 inch wielen onder een Audi A1 heel normaal zijn, moeten 26 inch wielen dat onder een Q7 toch ook zijn?
Het Amerikaanse Giovanna Rims introduceerde daarom een nieuwe set wielen voor de inmiddels al wat verouderde Audi Q7. De strakke zesspakers hebben de naam Dramuno-6 en zijn zowel leverbaar in 24 als 26 inch. Groot, maar niet heel extreem. We zijn namelijk al wel wat gewend. Eerder zagen we 30 inch en zelfs 32 inch wielen in de wielkasten van een Q7.
Het ziet er niet onaardig uit, maar toch begint het vanaf ongeveer 24 inch behoorlijk onpraktisch te worden. Waar in hemelsnaam koop je in Nederland banden voor deze wielmaten? Geen bandenshop die dat op voorraad heeft.
En wat dacht je van het comfort? Óf je krijgt extreem dunne bandjes die bij elke drempel je kunstgebit onder je stoel laat verdwijnen, óf de totale wielomtrek neemt toe met het gevolg dat verhoudingen in de aandrijflijn niet meer kloppen en je tellers fiks afwijken. Dan laten we de hogere rolweerstand en brandstofverbruik nog even buiten beschouwing.
Nee, op een gegeven moment houdt het op, dan moeten er teveel consessies gedaan worden. Bovendien is het vanaf een bepaalde maat ook niet mooier meer en gaat het alleen maar om ‘groot, groter grootst’. Al zal dat moment bij iedereen anders liggen. Wat is jouw ideale velgmaat?
dragspert zegt
22″ is toch het maximale wat nog mooi is onder een Q7 lijkt me. Zelf zou ik liever voor 20″ gaan met een randje comfort rubber eromheen. Sowieso rij je dan ook niet voor lul hoor. En vergeet niet dat je met dit soort extreme bandenmaten bijna elke maand een lekke band hebt!
Flapkees zegt
Praktisch niet.. Wel bad ass!
(En je valt op, wat vaak de bedoeling is..)
jrmpower24 zegt
@Flapkees: alles behalve badass.
Te grote wielen zijn gewoon sneu.
awesome zegt
22″ op een SUV is voor mij wel de max.
Het is toch wel afhankelijk van het model van de auto en het type velg.
Een MiTo met 15″ stalen velgen en doppen ziet er extreem armoedig uit, maar met mooi 18″ lichtmetaal een wannahave voor mij.
Overigens ben ik wel voorstander van OEM of goede velgen, dus actievelgjes van de bandentopper om de hoek doen me echt niets….
faster zegt
21 inch is voor mij qua uiterlijk de max. Daarentegen houd ik wel van stug geveerde auto’s, maar dit lijkt me too much.
whoppie zegt
Ti’s komkommertijd?
Carreza zegt
Is een Audi Q7 nog wel praktisch?
spotu2 zegt
@Carreza: Om mee te rijden? Nee.
Om over op te scheppen? Zeer zeker.
Dat is tegenwoordig de enige reden om een SUV ipv een sedan te kopen.
diederickslagter zegt
@spotu2: nee, gaat erom dat het gewoon lekkerder rijd
sulobb zegt
@spotu2: Ook ruimte.
lambo4all zegt
26 inch meer rolweerstand? Waarom dan? HOe groter de wielen hoe meer momentum en hoe makkelijker de wielen hun snelheid behouden.. Daarom heeft een fiets ook zulke grote wielen. HetZelfde zie je bij skeeleren. Wedstrijdrijders rijden op een groot diameter.
MrBrown zegt
@lambo4all: Klopt, maar bijna altijd gaan grotere velgen gepaard met brede banden, wat wel voor een hoger verbruik zorgt. Uitzonderingen als de BMW i3 even buiten beschouwing gelaten.
Alexke zegt
ik heb grote velgen nooit helemaal begrepen , je krijgt immers veel meer nadelen dan voordelen.
Er is natuurlijk een mooie balans van velgenmaat , mijn E46 staat op 17 inch M velgen . ze geven een mooie look zonder al de andere nadelen .
grote velgen zijn :
Zwaarder.
minder comfort
minder remvermogen
minder acceleratie
hoger zwaartepunt
ophanging kan het ongevederde gewicht niet te baas…
enz.
je hebt immers ook sidewall nodig bij trackdays
http://i17.photobucket.com/albums/b79/DaveL485/PH%20shoot/DSCF1489Medium.jpg
nasty zegt
@Alexke: grote velgen zijn vaak ook nodig met een groot remsysteem. Als je de 380mm schijven van de GT-R hebt, heb je inderdaad al 19-20″ nodig om die te kunnen huisvesten.
reistje zegt
Persoonlijk zou ik 19″ of 20″ max doen.
Groter bij een SUV hoort gewoon niet, dat is net alsof je een Ferrari koopt en die verhoogt.
Maar ja velgen blijven subjectieve dingen.
gash zegt
XXL velgen & Audi Q7: beide erg 2006.
escort77 zegt
De ideale velgmaat is een paar mm meer dan de remschijven/klauwen.
100″ is leuk, maar het nadeel is dat die 3″ remschijven dan zo iel overkomen…
stgp zegt
Een mooie 20, maximasl 21″ onder ’n Q7 is wel de max…dit is clownesk!
tupperware zegt
@stgp:
Een Q7 is sowieso clownesk, ongeacht de velg maat.
Hoe groter de Audi èh velgen hoe kleiner het..
lamborgfan zegt
Praktisch? Ja zeker nu kan ik mn velgen wassen met de pleeborstel!
cthijs zegt
Meestal kun je geen fatsoenlijke bocht meer maken zonder dat alles aanloopt .als het kan waarom niet
cadirk zegt
Mijn ideale velgmaat? Kruiwagenwielen, 13 inch onder mijn polo.
Lekker comfortabel met die hoge banden die er bij horen.
berlinetta zegt
21 inch is een mooie maat, 20 zelfs ook nog. Alles daarboven is niet mooier en funest voor het comfort. Alles kleiner dan 20 inch vind ik voor een SUV dan weer een beetje te klein (als je tenminste een stads-SUV hebt dan).
marcus zegt
Ik hoef niet groter dan 17″ op mijn volgende auto. Ik heb al 3x de 18″ velgen op mijn V70 kapot gehad en het comfort is met de 17″ winters veel hoger dan de 18″ zomerset…
rolov zegt
Ziet er goed uit. En op die wegen daar heb je toch geen goede banden nodig? (sarcasme he)
tpa80 zegt
Ben een van de weinige denk ik die het wel mooi vind. vind dit nog net gaan.
Rij zelf ook het liefst op zo plat mogelijke bandenmaat. Als ik velgen koop wil ik die ook zien en zo min mogelijk band. Helaas van 2 stapjes lagere band naar een stapje hoger gegaan, scheelt weer wat geschraap in dit drempelland
Ideale velgenmaat ligt wel aan het model. Rij nu 17″ , 19″ staat in de planning
nvn1993 zegt
Had een tijdje geleden 18″ op mijn mercedes en dat vond ik stiekem wel perfect. Was heel erg comfortabel. Nu heb ik 19″ op mn 5-serie en ondanks het feit dat ik het mooier vind, rijdt het minder fijn dan 18″.
Maar op een q7 is 21″ volgens mij perfect qua looks/comfort.
rsturbors zegt
Not my cup of tea.
schuimbekje3 zegt
In mijn optiek mogen velgen alleen groter worden wanneer dit noodzakelijk is om de remschijven kwijt te kunnen. Niet eerder. In het land waar men nog steeds denkt ‘groter=beter’ moet je niemand serieus nemen. Die denken dat een Golf nog een status auto is.
series2 zegt
Auto voor mensen met weinig zelfvertrouwen……
diederickslagter zegt
Mijn vader had eerst 21′ onder zn Q7, vond hij niet lekker rijden dus had hij er maar 18′ onder laten monteren, dat zag er niet uit dus zijn we overgegaan om 20′, reedt ook niet fijn. Nu is de Q7 weg. Slechte auto voor je rug.
heer zegt
@diederickslagter: hahahahhaahahaha
599gto zegt
@diederickslagter: Dus wat een ander denkt en hoe je bij ´hen´ overkomt is belangrijker dan je rug (gezondheid).
cool
diederickslagter zegt
@599gto: uh nee, ik heb dus eigenlijk juist gezegd van niet..
heer zegt
HahhahahhhaHaaahha
E34M5Touring zegt
23Inch GTS wielen onder de Cayenne. Rijdt prima, we hebben 21inch winterwielen, die hebben minder last van spoorvorming maar verder weinig verschil. Staat ook mooi vind ik. 315/35/23 voor en achter. 26inch vind ik dan net teveel. Vind de Q7 het mooist op die V12 TDI wielen, 21/22 inch ofzo.
draadloos zegt
Heb 20 inch, anders passen de ceramischr remmen niet..
sydney zegt
Het is zeker zo dat af fabriek grotere wielen worden gemonteerd,en dan heb ik het niet eens over de absolute topmodellen.De Astra van mijn ouders staat op 19″ de Insignia van mij, en die mijn van broer op 20″ en de Giulietta van mijn vriendin ook op 19″ Maar ergens houdt het ook een keer op.De max onder een auto als een Q7 ligt imo wel op 22″ en dat is nog op het randje.
sanki zegt
Laat die hype van veeel te grote velgen maar lekker in de USA. Totaal onpraktisch en echt lelijk….
draymond zegt
Mooie velgen maar 21 inch is beter