Ja. Dat leest u goed. Er is namelijk een Porsche met vier (4) cilinders op komst. Een heerlijk groene milieubewuste instap-Porsche voor de zelfbenoemde klimaatridder? Of gaat Porsche ons verrassen met een pittig viercilindertje die de boxermotor doet vergeten?
Op de Nurburgring dook laatst dit testexemplaar op waarmee driftig de grenzen van zijn kunnen werd opgezocht. En dit zou wel eens heel goed de terugkerende viercilinder kunnen zijn. In 2011 wil Porsche namelijk de nieuwe Boxster gaan onthullen. Het instapmodel krijgt een 2.0 turbomotor, waarschijnlijk een exemplaar uit het Volkswagen magazijn. Daarnaast kan er tegen die tijd ook een huis-tuin-en-keuken-diesel worden aangekruist op het bestelformulier. Maar hoeveel pk’s gaat dit gespotte beestje eigenlijk meekrijgen? En hoeveel moet er gelapt worden voor zo’n instap-Boxster? De prijs is nog onduidelijk, het vermogen van de 2.0 turbo zal zeker dicht bij de 300 pk liggen. In ieder geval zijn ze er nog steeds volop mee aan het testen. Zo ook in onderstaande video.
bt zegt
geen porsche meer. doe mij maar zo’n heerlijke boxermotor. : )
EJS zegt
Ik zou het erg zonde vinden als het geen viercilinder boxer is maar een vier-in-lijn van Audi/volkswagen.. Toch een beetje een afknapper, gaat nooit zo klinken als die heerlijke boxermotoren van porsche!
Timmie zegt
Haha, alweer een voorbeeld dat zelfs de merken met hoge eigendunk het plebs, genaamd het koperspubliek, slaafs volgt!!!
Gamekiller zegt
hoe noemen we dat ook alweer??
owja….een schaap in wolfskleren ;)
M5Power zegt
@Gamekiller: is een schaap in wolfskleren niet iets helemaal anders? de boxer ziet er nu niet bepaald traag uit
bpc zegt
waarom de boxermoter doet vergeten het kan toch een 4 cyl boxer zijn?@gamekiller wolf in schaapskleren :roll: hij ziet er nu niet zo onopvallend uit hoor
RaKiM zegt
2.0 motor met een turbo met ongeveer 300 pk, wrx sti mss
EJS zegt
@RaKiM:
Die heeft geen 2.0 liter in Nederland;) Volgens mij zelfs alleen in Azië, in Europa hebben we iig een 2,5 liter;)
RaKiM zegt
@EJS: dat is helemaal waar maar ik had het eigelijk gewoon over de sti in het algemeen niet percie die van europa, maargoed ik had duidelijker moeten zijn
EJS zegt
@RaKiM:
Zonder overigens, zo’n klein turbogeblazen blokje voelt vaak juist er explosief, en dat past wel goed bij de auto;)
Dit wordt sws geen wrx sti motor denk ik; VAG heeft al zat motoren in huis en gaat ze heus niet inkopen.. ’t Enige waar je op kan hopen is dat ze van de 6-cilinder boxer 2 cilinders afhalen, meen ooit ergens een uitspraak van één van de hoge piefen van Porsche gelezen te hebben dat de momentele blokken zo gemaakt zijn dat dat relatief makkelijk & goedkoop kon..
kaaskabouter zegt
@ bpc, het spijt me dit te moeten zeggen, maar je begrijpt er niet veel van.
OT: Imho is het niet zo heel erg dat er een straight 4 in komt. Lekker licht, en als de TTS al 260pk heeft zal de unit (als het die motor wordt) in de Porsche zeker geen armzalige prestaties leveren. Voor iedereen die graag een 6 potter wil, koop hem! Dit is een toevoeging, geen vervanging. sommigen lijken dat te vergeten.
bpc zegt
@kaaskabouter: wat begrijp ik er dan niet van waarom zou het geen 4 cyl boxer kunnen hijj is ontwikkeld met een boxer dus is het veel eenvoudiger om terug een boxer te plaatsen
autogier zegt
waarom niet een 5 cilinder van audi als het kleiner moet dat klinkt veel beter
integralechubasco zegt
als ze een beetje ballen hebben bij VAG plempen ze ook een 3.6 boxer in de golf GTI… :)
EJS zegt
@integralechubasco:
Haha, lijkt me ook wel vet, als R+:P wel met turbo’s hea?
integralechubasco zegt
@EJS
tuurlijk, gooi die turbo’s er ook op :) maar wel achterin inbouwen, he…
EJS zegt
@integralechubasco:
haha, ja, op de plek waar de W12 ook lag:) Met achterwielaandrijving en de Boxer uit de 997 GT2..
SLR zegt
ik denk dat dit het laatste keer zal zijn in 2009 dat ik een reactie geef want ik ben en morgen de hele dag weg
een fijne jaarwisseling iedereen
karel zegt
Geef mij maar een 4 cylinder boxer. De revival van de good-old 912!
tt zegt
ik denk inderdaad ook dat het de motor van de S3/TTS zal worden. Kan met wat kleine aanpassingen naar 310 pk.
En ik blijf dat een ongelooflijke prestatie voor zo een klein blok…
Audiracer zegt
@autogier
Het gaat erom dat de uitstoot naar beneden gaat en dat geld ook voor het verbruik. Een 5-cilinder is dus geen optie, die verbruikt in sommige gevallen zelf meer dan een 6-cilinder, dus daar schiet je niks mee op;)
mashell zegt
Als je een 4 cilinder boxer motor wilt moet je een Subaru kopen. Porsche moet met de 911 al zo erg aan het verleden vast blijven houden, het is juist leuk dat ze met de Boxter/Cayman wel met de stand van de techniek mee kunnen gaan. Dus doe maar gewoon een verbeterde versie van de VW/Audi 2 liter.
Duidelijk zegt
Ik denk dat porsche eerder een 4-boxer zou ontwikkelen dan dat ze een 4 in lijn zouden gebruiken. Natuurlijk is een bestaand exemplaar gebruiken vele goedkoper maar dat zou de reputatie op lange termijn enorm hard schaden.
Natuurlijk is dat laatste, in deze periode waarbij men op korte termijn zoveel mogelijk winst wil maken, iets wat geen waarde meer heeft voor CEO’s.
We zullen wel zien wat komt. Ik zou het spijtig vinden als men favoriet merk zich zo zou verlagen naar een geblazen 4 in lijn.
mashell zegt
@Duidelijk: de Cayenne met z’n 6 cilinder VW benzine en TDI van Audi heeft het imago ook niet geschaad.
reggiane zegt
Blijft leuk werk test rijder. Een hele dag lekker stoeien met een leuke sportwagen op de ring en na afloop nog kunnen zeggen dat je hard gewerkt heb die dag.
Ik weet zeker dat er testrijders van Volkswagen om overplaatsing gevraagd zullen hebben.
Cantago zegt
Toch kan dit best een leuk autootje worden! Als hij maar licht is en genoeg vermogen heeft;)
autogier zegt
@ audiracer
ach het gaat er om bij
het downsizen dat 5 minder dan 6 is ;)
Gamekiller zegt
@ BPC
Precies, drm zeg ik ook een schaap in wolfskleren.
Jij leest precies andersom ;)
bpc zegt
@Gamekiller: ow sorry :oops: niet goed gelezen (genant :()
bram zegt
wendelin wiedeking heeft het gewoon allemaal verpest met dat volkswagen gedoe…
meeeee zegt
tja, eigenlijk willen ze het niet, maar moeten ze het..
volgens regels moet elk auto merk een deel schone auto’s verkopen,
zo kan je voorstellen dat Ferrari zich geheel kan compenseren door Fiatjes en dat zo de meeste merken de dans ontspringen.
helaas kon Porsche VW niet overnemen, dus moeten ze nu een andere set bedenken.
wout1235 zegt
ziet er waarschijnlijk mooi uit, maar ik heb het zo niet met 4 cilinders liever een echte boxermotor
BananaFlip zegt
Redelijk alternatief voor een leuke RWD, maar niet iets voor Porsche.
kaaskabouter zegt
@BPC:
Theoretisch kan Porsche er natuurlijk een 4 cylinder boxer in leggen. Maar zoals het filmpje al zegt is het veel waarschijnlijker dat ze de 4-in-lijn uit de volkswagen schappen gaan gebruiken nu porsche onder VW’s vleugels is gekomen. Dat is stukken goedkoper dan 2 cylinders van het bestaande porsche blok af-engineeren. Daarbij vind ik de auto in het filmpje niet echt als een 4-boxer klinken. Gamekiller zei “Schaap in wolfskleren” als ironische verwijzing naar het gezegde “Wolf in schaapskleren”. Daarmee bedoelt hij dat hij te langzaam zal zijn voor z’n porsche uiterlijk. Maar dat had je vast al door.
PCCB zegt
Laat maar komen. Een pittige viercilinder in de boxer moet kunnen, al hoop ik dat er dan bij de nieuwe Boxster ook voldoende werk gemaakt wordt van gewichtsbesparing.
Ruof A Idua zegt
Natuurlijk Gamekiller…..een relatief lichte sportauto met ‘slechts’ 300pk is een ‘schaap in wolfskleren’.
En waar rij je dan zelf in? (op de playstation dan…bedoel niet je fiets naar school)
De 2.O turbo uit de VAG schappen is er in vele varianten maar is zeker geen doetje. Heel veel auto’s gaan hier tegen in het dagelijks verkeer gewoon het onderspit delven. Al dat gelul over geen echte Porsche. Maar wat zouden ‘we’ blij zijn als we er een konden rijden/betalen.
Trevor zegt
bij http://www.skn-tuning.de/ gaat de 2.0 tfsi al door wat tuning naar 345 pk… Daar schiet een boxter echt wel mee op.. Wel begrijp ik niet dat ze niet gelijk het TT-RS blok pakken.. die 5 cilinder moet toch ook wel passen en lijkt mij een veel leuker compromis… Die heeft standaard al 340 pk en 45o nm.. dus met klein beetje fijntuning is daar nog een hoop winst te behalen…
Tostitje zegt
nee ik ben niet zo fan van de porsche boxter…..vind het n beetje een vrouwlijke kant hebben
bram zegt
maar was nu het nut van een 2.0 benzine met 300 pk?
als de 2.9 al in een 211pk versie is, en de 3.4S maar 310 pk heeft? alleen voor het verbruik?
carpicture555 zegt
mwa als die boxermotoren gwn blijven bestaan en steeds weer een beetje opgevoerd en uitgeboord worden, (3,6 – 3,8)
vind ik een viercillinder eigenlijk geen probleem.
een leuk nieuw instapmodel.
en met 300 pk kom je op geluid na ook helemaal niks tekort!