Als het aan het merk zelf ligt wel, want Cadillac bevestigt dat ze bezig zijn met het oprichten van een Formule 1-team.
Er zijn maar weinig nieuwe F1-teams te vinden sinds een goed aantal jaren. Ja, er is het nodige geschoven met namen en kleurstellingen, maar over het algemeen zijn de teams in de basis al jaren hetzelfde. Er is ruimte voor opschudding in 2026, wanneer bijvoorbeeld Audi de sport bij gaat wonen. Daar komt nu hoogstwaarschijnlijk nog een merk bij en het is, wellicht ietwat onverwachts, Cadillac.
Cadillac in de Formule 1
Yep, Cadillac wil de Formule 1 in. Dat bevestigde General Motors vandaag. Overigens is die datum van 2026 een logische datum, maar zeker nog niet bevestigd. Wel is bevestigd dat het een Amerikaans team wordt, maar wel met een technologiecentrum in het Verenigd Koninkrijk. Zoals vrijwel elk team, dus.
Andretti
Het team gaat “Andretti Cadillac” heten. General Motors heeft namelijk voor de Formule 1 missie van Cadillac de handen ineen geslagen met Andretti Autosport, uiteraard het raceteam van Michael Andretti in onder meer de Indycar, maar de F1-banden worden uiteraard duidelijk als je weet dat Mario Andretti zijn vader is. De naam Andretti in de Formule 1 is dus niet geheel onbekend. Overigens hebben Cadillac en Andretti eerder ook samengewerkt voor de Indycar-serie. Andretti en GM willen met hun deelname de sport nog aantrekkelijker maken voor het Amerikaanse publiek, waar momenteel natuurlijk NASCAR en Indycar vooral de autosporten zijn.
Zoals gezegd is dit voor nu het ultieme doel van Andretti en Cadillac voor de Formule 1, maar er moeten nog allerlei overeenstemmingen komen vanuit de FIA en andere teams om tot een definitieve deelname te komen. Het streven is echter duidelijk en een welkome verrassing voor de autosport.
tmenges zegt
Wel mooi dit hoewel ik het vreemd vind klinken, bij Cadillac denk ik aan een trage zuipende zompige lompe sloep i.p.v formule 1. Maar goed, kon weleens anders uitpakken aangezien ze ook auto’s bouwen die beter sturen dan Amg’s of bmw M.
O plaat zegt
Niet alleen in de zwaarste uitvoeringen, ik ben zeer tevreden met mijn cts met de 2L turbo, 240pk met AWD op een uitstekend uitgevoerde full size sedan en voor een betere prijs dan een Eklasse. Maar bij de gemiddelde Europeaan is onbekend onbemind.
porker zegt
Moeten ze wel eerst toegelaten worden. Concorde teams gaan daar vast voorliggen. Alleen als er meer verdiend wordt kan er meer verdeeld gaan worden. Dat moeten ze dus aantonen. Dat ze een esset zijn.
heckblende zegt
Concorde eindigt in 25
Richmond zegt
volledig amerikaans teams gaat met 3 amerikaanse races echt wel voor extra sponsors en kijkcijfers zorgen. Haas wordt niet gezien als volledig Amerikaans.
sanki zegt
Ik hoop het. En ben ook wel voor dat dat niet van de huidige teams afhangt. We kunnen echt wel 2 a 4 extra wagens op de baan hebben zoals het 10 jaar terug (of meer) ook was…
rismo zegt
Die hebben gezamelijk bakken met geld geinvesteerd de afgelopen 10 jaar, dus die willen wel profijt hebben en geen achteruitgang. doordat bij uitbreiding de inkomsten met meer teams verdeeld moeten worden.
Dus Cadilac en co moeten een sterke case opzetten en de rest overtuigen (Meer tv inkomsten, verschuiving van inkomsten naar de bestaande teams, andere crea ideeen).
Zou wel grappig zijn een outsider…
flyerbunch zegt
Update: men is bezig om een deal voor Alpine motoren te gaan gebruiken. https://www.gpblog.com/nl/nieuws/171247/andretti-cadillac-bevestigt-motoren-waarschijnlijk-van-alpine.html
Richmond zegt
Ja ze ze zullen een bestaande fabrikant gebruiken voor het ev deel eb zelf de v6 maken. Denk niet dat ze een volledige Renault aandrijflijn gaan implementeren en dan alleen Cadillac gebruiken voor de naam en logos..dat gaat het Amerikaanse publiek niet accepteren.
pomoek zegt
Op zich is dit niet kansloos. Volgens mij moeten ze 200 miljoen inschrijfgeld betalen dat gaat worden verdeeld over de andere 10 teams. Dit om het verwateren van de televisie inkomsten te verzachten. Het is, zo begrijp ik, zelfs mogelijk dat de andere teams die bonusregeling kunnen laten vervallen als ze van mening zijn dat Cadillac/Andretti een aanwinst is voor de sport. Gezien de groeiende belangstelling vanuit de VS is dat niet eens zo’n gekke gedachte. Vooralsnog gaat het om niet meer dan een voornemen om te komen tot een “expression of interest”.