Als we de nieuwste concept cars van Honda zien hebben we het vermoeden dat ze heel goed naar de Tesla Cybertruck hebben gekeken.
Je kunt vinden van Elon Musk wat je wilt, maar Tesla is een van de meest invloedrijke automerken van de laatste decennia. En dat is nog voorzichtig uitgedrukt. Op veel gebieden heeft de revolutionaire aanpak van Tesla navolging gekregen.
Waarin Tesla echter nog niet veel navolging heeft gekregen is het design. Dat heeft er alles mee te maken dat het design van de Tesla Model S en Model 3 lang niet zo baanbrekend was als de techniek. Sterker nog: het design is vrij generiek.
Dat Tesla ook op designgebied revolutionair kan zijn bewees Elon Musk echter met de Cybertruck. Hij verraste vriend en vijand met een pick-up zoals we nog nooit gezien hadden. Een bijzonder gewaagd ontwerp, die toch een schot in de roos bleek te zijn.
Het lijkt erop dat Tesla nu ook op designgebied navolging begint te krijgen. Honda laat vandaag namelijk drie nieuwe concept cars zien, die qua designtaal heel sterk doen denken aan de Cybertruck. De kaarsrechte lijnen, vlijmscherpe hoeken, de koplampen, de kleurstelling: de Honda-ontwerpers hebben gewoon schaamteloos af zitten te kijken bij Tesla.
Aan de namen van de concept cars is ook niet al te veel fantasie te pas gekomen: ze heten respectievelijk e:N SUV Concept, e:N GT Concept en e:N Coupé Concept. Honda liet deze concepts zien tijdens het ontvouwen van hun elektrificatieplannen voor China. Daar zullen ze niet moeilijk doen over kopieergedrag, dat scheelt.
De elektrische concept cars zijn dus in de eerste plaats een voorbode voor wat er komen gaat in China. De auto’s zijn niet alleen bedoeld voor de Chinese markt, maar worden daar ook gebouwd.
Dat is natuurlijk een ‘ver van ons bed’-verhaal, maar Honda laat weten dat ze van daaruit ook geëxporteerd zullen worden. Wie weet komen de Cybertruck-Honda’s straks dus ook onze kant op.
Robert zegt
Ze zullen wellicht beter in elkaar zijn geschroefd, die Cybertruck-klonen van Honda? Ik vind ze niet eens lelijk.
potjak zegt
Ben ik de enige die een heel ander design ziet? Werkelijk geen enkele lijn of stijlelementen van de Tesla is overgenomen door Honda.
mundus zegt
Ik zie het ook niet, buiten de ‘unibody steel’ look zonder golvende lijnen met super vierkant design, enkel dunne doorlopende led-strip, de cockpit-achtige greenhouse en blokkige wielen om
melcon zegt
Klopt, het enige wat overeenkomt is dat het hoekig is maar dat staat uiteraard niet gelijk aan hetzelfde design. Want dan kan ik er ook nog wel een paar en die dateren van iets – 30 a 40 jaar – langer geleden als de cybertruck toen hoekig design in was.
mashell zegt
Dat zie je niet? De kenmerkende stijlelementen: rechte lijnen, scherpe hoeken, doorlopende neon lichtband en RVS kleur zijn identiek.
yajouri zegt
Ik zie echt een graf design 🤢🤮
kevertje zegt
Wat vreemd toch dat quasi alle fabrikanten de conservatieve ICE markt willen winnen voor EV’s met ongeziene avant-gardistische design-oefeningen. Van het soort dat echt doorwinterde auto-designers nachtmerries bezorgt, inclusief de spuuglelijke blauwe led’s, blijkbaar modefenomeen. De realiteit is vooral dat men een hip, non-conformistisch publiek wil aanboren – alleen bezorgd om het groene yuppie statement dat toch maar gemaakt moet worden. Anders had een elektrische Honda, BMW, Mercedes of VW of zelfs Tesla er heel anders uitgezien. Om het met Arthur C Clarke te zeggen, ‘de toekomst zal, als altijd al, heel anders zijn’.
Dutchdriftking zegt
Mooi is in ieder geval anders.
mashell zegt
Ergens in de kelder van het Honda design centrum verscholen achter de CV ketel zit nu een designer zich heel diep te schamen. Japans design was altijd al moeilijk maar het wordt steeds armoediger.
boomhauwer zegt
En Tesla had het design gepikt van de Ferrari Modulo. Gewoon een beetje verhoogd en klaar.
fanboy zegt
Ik vind het een mix van Cybertruck en Toyota Mirai.
flutterby zegt
De Cybertruck is niet ontworpen op uiterlijk maar op functionaliteit. Het is momenteel zelfs de goedkoopste Tesla. Wat je niet ziet is véél belangrijker dan wat je wel ziet.
mashell zegt
Waar heb je dat vandaan? Is toch al lang duidelijk dat deze duurder wordt dan de Model X en niet goedkoper dan de Model 3 en dat design heel erg voorrang had boven functionaliteit (anders zag het er wel uit als een F150 pickup).
flutterby zegt
@mashell: het is een exoskelet en het staal wat ze daarvoor bedacht hebben kan niet gebogen worden, dus geen ronde vormen. In de VS kan je de Cybertruck reserveren vanaf $39.900 (excl btw, Amerikanen..) met 250 miles verwachte EPA en de Model 3 SR+ kost nu $41.990 (excl btw) met 262 miles EPA.
Geen idee wat jou bronnen zijn maar ik hou het liever bij de fabrikant zelf. Er zijn geruchten over een model onder de Model 3 maar zo lang ze niets aankondigen is de Cybertruck de goedkoopste die een commitment achter zit.
Paul58 zegt
@mashell: volgens mij is de geschatte prijs van deze Cybertruck 45k voor een single motor en 56k voor een dual motor (heeft volgens mij op tesla site gestaan en ook te vinden op ev database. Dus flink lager dan een Model X en goedkoper dan een Model 3.
flutterby zegt
@kevin1989: geen idee wie die schatting durft te maken maar afgelopen weekend was Elon Musk niet eens duidelijk of die wel naar Europa komt, of dat ze daarvoor een kleinere variant gaan maken.