Kabeltje repareren? Geen probleem, het enige wat je nodig hebt is wat gereedschap, een linker- en rechterhand en oh ja, vrijwel het hele interieur moet gestript worden.
Innovatie in een auto komt altijd van twee kanten. Aan de ene kant zijn de elektronische hulpmiddelen en gadgets een uitkomst voor extra comfort en extra aankleding in een auto. Het nadeel is echter dat een auto daardoor min of meer een rijdende smartphone wordt. Prima, totdat er iets kapot gaat.
Jeep heeft kapotte kabel
Het betekent vooral dat auto’s tegenwoordig kilometers aan elektrische kabelbomen hebben. En er zijn automerken die… berucht zijn om het niet altijd even goed laten functioneren van die kabelbomen. Zoals Jeep. Begrijp ons niet verkeerd, het zijn toffe auto’s als ze werken. Maar dan heb je ook gelijk het probleem te pakken.
Een Jeep-monteur doet het even voor met een Wagoneer, een vrij dure SUV van het merk. In de VS kwam er eentje de werkplaats in rollen met in theorie een vrij simpel probleem: het infotainmentschermpje voor de achterpassagiers doet het niet. De oplossing voor het probleem is een stukje kabelboom, volgens de monteur niet veel groter dan 30 centimeter. Om bij dat stukje te komen moet je echter rigoureus te werk gaan. Zeer rigoureus zelfs.
Gestript
De Wagoneer moest namelijk volledig gestript worden. En dan bedoelen we echt dat het hele interieur eruit gehaald moest worden. Kijk zelf maar.
En dat voor een auto uit 2023. Daardoor viel deze reparatie voor de Jeep Wagoneer wel onder de garantie, maar het maakt de monsterklus er niet minder op. Het hele eruit krijgen en er weer in stoppen van het interieur heeft ongeveer 14 uur gekost, maar de totale arbeidsloon (inclusief diagnose en wat andere arbeidszaken) kwam neer op 25 uur. Voor een stukje kabel. Overigens doet de Jeep het weer naar behoren, dus het is wel geslaagd.
Als nieuw
Waar de monteur, een poster op Reddit, wel trots op is: alles zit er weer terug op en de klant heeft geen klachten over slechte afwerking, piepjes en kraakjes (al zou dat wel meer FCA-esque voelen). Toen de klant een email ontving met de plaatjes van hun auto in deze staat, besloten ze om terug te keren naar de garage met een paar dozen met ijsjes, voor hun inspanningen. Eind goed, al goed.
MarcoM zegt
Ooit een Volvo V70 gehad met breuk in de kabel van de achterklep waardoor de melding achterklep open op het display stond. Volvo wilde de complete kabelboom gaan vervangen naar achteren en daar een forse som geld voor rekenen, maar met dank aan het Volvo forum heb ik het zelf kunnen oplossen door bij het schanier de kabelbreuk te solderen. Half uurtje werk.
Gele Koplamp zegt
Repareren garages überhaupt nog wel eens? Of is vervangen de norm?
techniekmeneer zegt
Uiteraard repareren garages wel. Echter wel alleen als ze achter de kwaliteit van een reparatie kunnen staan.
Richmond zegt
Ligt eraan wat. Als het garantie of coulance is sowieso vervangen. Maar een lekke uitlaat wordt zover mogelijk gelast. Maar aangezien her uurloon vaak her meeste kost eb repareren vaak langer duurt dan vervangen. En op onderdelen verkopen zit ook een bonus
techniekmeneer zegt
Aangezien het bij een schanierpunt zit blijft dit een storingsgevoelige reparatie.
Homer55 zegt
Is dit weer Amerikaans interessant doen of moet er echt tot in de kofferbak gestript worden voor een stukske kabel? Heb wel wat moeite om het te geloven…
techniekmeneer zegt
Ja, dat is zeker mogelijk.
Ik heb een aantal jaar geleden een complete kabelboom moeten vervangen van een (destijds 2 jaar oude) Honda CRV. Dit iv.m. een sporadische storing.
Aangezien deze nog in de fabrieksgarantie zat moest dit uiteraard goed gerepareerd worden.
Ook hier zo’n beetje álles uit de auto moeten halen om de complete kabelboom te kunnen vervangen.
Homer55 zegt
Na een “doe je eigen onderzoek” gaat het hier ook om een compleet kabelboom.
rismo zegt
Mijn huidige case: E92 335i, eerste eigenaar, volledig dealer onderhouden.
Evaporator van de airco kapot dus geen airco en stank in de kabine, Deze evaportators zijn ontworpen om levenslang te functioneren maar er was een periode een matige batch die onder coulance toentertijd werd vervangen.
Want:
Onderdeel – 600 euro
En 2 volle dagen werk want het gehele dashboord en middenconsole moet eruit en er weer in, maar werkelijk echt alles, stuur, metalen steunen, kabels…
En dan hopen dat je niet een totale kraak ellende terugkrijgt of vage storingen.
Totaal 2500 / 3000 euro.
Dus ja het bestaat echt.
techniekmeneer zegt
Kennen ze bij BMW het Nederlandse woord ‘verdamper’ niet?
Verdampers gaan wel vaker kapot hoor, bij alle merken auto’s. En meestal moet inderdaad het hele dashboard eruit om dit te vervangen. De verdamper zit namelijk in het kachelhuis, bij de kachelradiateur.
pomoek zegt
Is wel een veelgehoorde klacht over moderne auto’s. Ik vermoed dat als deze auto buiten de garantie had moeten worden gerepareerd de kinderen verstoken waren gebleven van het infotainment achter.
moveyourmind zegt
Owww, ik zie het al…
Het is gewoon het zekeringetje, dat ik daar niet gelijk aan gedacht heb. Maar ik zet hem gelijk weer in elkaar meneertje, dan heeft u over drie weken uw auto al weer terug.
En om u tegemoet te komen nemen wij de kosten voor het onderdeel gewoon volledig voor onze rekening, hoeft u alleen hede uren te betalen.
Flutterbear zegt
Ethernet loop, zo gek is Tesla niet die al sinds de X het aantal kilometers kabels aan het beperken is.
mashell zegt
Maar ethernet is een collision medium, geen garantie dat de signalen ook aankomen. Voor bijvoorbeeld de knipperlichten moet er nog een CAN bus naast de ethernet. Het is wel een trend, al een aantal jaren en niet alleen bij Tesla, dat ethernet de infotainment bus wordt.
moveyourmind zegt
Owww, ik zie het al…
Het is gewoon het zekeringetje, dat ik daar niet gelijk aan gedacht heb. Maar ik zet hem gelijk weer in elkaar meneertje, dan heeft u over drie weken uw auto al weer terug.
En als onderdeel van onze excellente service nemen wij de kosten voor het onderdeel volledig voor onze rekening! Hoeft u alleen de uren te betalen.
Specht zegt
Bij diefstalschade van bijv navigatiesysteem moet in 9 van de 10 gevallen ook de gehele kabelboom vervangen worden bij VAG merken. Dashboard en middenconsole moeten er dan ook uit en afhankelijk van verdere schade de rest dus ook. VAG levert geen losse kabelbomen enkel compleet.
Kabelreparaties worden ook wel gedaan, maar meestal alleen bij voorraadautos die te koop staan.
mashell zegt
Wat is “geen losse kabelbomen enkel compleet”? Ze leveren een losse stekkers en daar gaat het meestal om dat de boeven sneller de kabelbook knippen dan de stekker losmaken.
Cabrioot zegt
Aangezien de kabelboom 1 van de eerste dingen is die in een auto worden ingebouwd bij het bouwen ervan is het niet gek dat als er iets mis is met de kabelboom een groot deel van de auto gedemonteerd moet worden 😉
Tony EV zegt
En elk knopje is een stukje meer kabelboom…
mashell zegt
Hoeft niet. Als het knopje een CAN of LIN transceiver bevat kan die gewoon op een bestaande kabel.
Hawkeye72 zegt
Wel een fijne auto, die nieuwe Wagoneer, in de VS meerdere keren in gereden, veel ook. En die kabelboom van dubieuze kwaliteit; ach, ik zit toch nooit achterin…
V8Vantage zegt
Dan maar geen werkende Infotainment achterin. Kinderen vervelen zich deze dagen te weinig en zijn daardoor snel over prikkel ofhebben zelfs last van stress symptomen. Dus hoe minder infotainment hoe beter ’t is. Het ouderwetse stripboek kan weer terugkomen.