Uitleg over deze krankzinnige stelling volgt.
Als je aan iemand vraagt: wat vind jij een mooie auto? Dan volgt er vaak een antwoord wat uiterst variabel kan zijn. Immers, uitstraling is heel smaakgevoelig. Kijk maar naar ieders favoriete segment, de compacte B-segment SUV. Een auto als de Volkswagen T-Cross is normaal, maar zit weinig sjeu aan. Een Ford Puma is iets gewaagder. Een Hyundai Kona leunt tegen of over het bizarre aan en bij een Toyota C-HR of Nissan Juke haakt het gros van de stijlpolitie wel af. En auto’s die vrij algemeen beschouwd worden als mooi, zitten meestal een paar segmenten hoger. Ook leveren dat soort auto’s vaak het nodige in op praktisch gemak.
Kortom: er bestaat geen ‘mooiste auto ter wereld’. Die bestaat wel, maar die is voor iedereen uniek. Case closed, zou je dan zeggen. Er is echter een manier om wetenschap toe te passen bij het vinden van een objectieve mooiste auto. Zoals de trouwe lezer misschien zich nog herinnert, @jaapiyo noemde de Hyundai LaFesta ooit een Fibonacci-nachtmerrie. De Fibonacci-reeks is bedoeld om proporties aan te geven, dus als iets klopt volgens de Fibonacci-reeks, is het mooi. Relatief objectief gezien, zelfs.
Een nauw verwante theorie aan de Fibonacci-reeks is de gulden snede: een hoogte/lengteratio van 1:1,168. Door ontwerpers al uit het oude Griekenland werd dit systeem gebruikt om uit te vinden wat nou mooi is, wetenschappelijk gezien. Als een object of vorm zich conformeert aan de gulden snede, kun je min of meer objectief zeggen: dit is mooi, dit streelt de oogbollen. Dus, wetenschap, wat is de mooiste auto ter wereld?
Zoals je al zag aan de titel en afbeelding is dat de Smart ForTwo. Het is moeilijk om Smart af te kraken, want er zijn weinig andere auto’s die zowel op de snelweg mogen, als overdwars in een fileparkeerplek passen. Als je zoiets wil maken en vijftien jaar wil behouden, dan moet je soms vorm over functie prioriteit geven. Toch conformeert de Smart Fortwo voor 98,83 procent aan de gulden snede! Dus als we de wetenschap moeten geloven zijn de ForTwo, Volkswagen Up!, Opel Mokka, Toyota Corolla en nog een paar andere onverwachte auto’s de mooiste ter wereld. Zelfs de SsangYong Tivoli XLV staat erin!
Ook is er gekeken naar de objectief lelijkste auto’s. De allerlelijkste is overtuigend de Ford Fiësta ST uit 2013, die slechts voor 34,31 procent trouw is aan de gulden snede. De Audi A1 en RS7, Ford Kuga, Ford B-Max, BMW 3 Serie Touring en Audi A3 zijn ook objectief onaantrekkelijk. Oh ja, en de Mercedes GLC Coupé. Geen commentaar.
Wat leert dit onderzoek, overigens uitgevoerd door CarWow, ons? Sommige dingen zijn beter om subjectief te houden. Ondergetekende kan alvast verklappen dat de top 10 niet vol staat met schitterende auto’s. Volgens mij dan, hè? Jouw buurman is misschien ook wel gelukkig getrouwd met een lelijk mokkel. Dus zo lang hij geen scheidingspapieren aanvraagt, hoef jij je niet te schamen voor je kekke sportieve Ford-hatchback. Wetenschap lost dus niet alles op.
spiderman zegt
Doe dan toch maar een Dino 246 GT, gulden snede of niet…
tjorque zegt
Toen ze het idee voor dit onderzoek hadden: ???
Toen ze dit onderzoek daadwerkelijk gestart hebben: ?????
De uitkomst: ???
Wij: ????
dampu020 zegt
@tjorque: oh, nee toch. ???????????
?
rickthestig zegt
@tjorque: Het was zeker gezellig in de Stuffroom.
MaartenD zegt
Jaguar E-type
Boomer zegt
@maarten020: nee
oranginas zegt
Iedereen die een beetje visueel bezig is merkt al snel dat de Gulden Snede helaas niet voor mooie of aantrekkelijke beelden zorgt en gooit het idee in de afvalbak. Ook dat veel werk van de Oude Grieken gemaakt is met de gulden snede in gedachte is helaas nepnieuws. (Ja je kan veel plaatjes online vinden, maar die zijn allemaal leuk in het voordeel van de gulden snede gepositioneerd, en kloppen dan zelfs vaak niet eens.). Het idee bleef meer iets van de filosofen en de wiskundigen. Je zal altijd vals moeten spelen, want geometrisch mooi is niet optisch mooi (want onze ogen vertekenen alles ook nog eens!). En tja, deze winnaar is een goed voorbeeld van als je dat niet doet ;).
JamesBond007 zegt
@oranginas: precies dit.
Daarnaast, ik vind dat schoonheid niet gemeten moet worden. Schoonheid ervaar je met je gevoel, niet met je meetlat.
vetnek zegt
@jamesbond007: dat maak je je vrouw thuis ook wijs zeker? ?
artje zegt
@jamesbond007:
Ik heb toch liever een vrouw die binnen de juiste proporties blijft.. en ja, daar horen maten bij.
Of ben je er zo een die zegt “dan heb ik meer om van te houden”..
tjorque zegt
@jamesbond007: voor vrouwelijk schoon heb ik een meetstaaf, altijd en onlosmakelijk, bij me hoor.
steventure zegt
Als ouwe Griekse gekken iets mooi vinden is dat niet perse wetenschappelijk.
https://youtu.be/FWWzIIIFLQw
BaRa zegt
Het was Euclides, een antieke Griek, die de gulden snede op de kaart zette. Maar voor 1830 komt de gulden snede niet voor in literatuur over esthetica. De premisse van het artikel klopt niet. Verder gaat de gulden snede niet over schoonheid, maar over balans of evenwicht. Composities hebben echter evengoed nood aan spanning. Daar helpt die gulden snede niet bij. Verder is de gulden snede is een waarde van 1,64 en dan nog een reeks getallen. Maar geen hond die met het blote oog een verschil ziet tussen 3/2 of phi. Als laatste: de Fibonacci-reeks is geen geijkt criterium in esthetica. Dat een getallenreeks in de natuur voorkomt, wil niets zeggen, behalve dat het in de natuur voorkomt. Chaos kom ook voor in de natuur, er is geen reden om eerder naar Fibonacci dan naar chaos te neigen.
mpgc zegt
Beauty is in the eye of the beholder. Er zal best iemand in de wereld zijn die een Smart de mooiste auto vind..
iphonistvongates zegt
Geldt deze qualificatie voor de 1ste, 2de of 3de wereld?
smex zegt
Ik vind sowieso dat autofabrikanten het tegenwoordig moeilijk vinden om de verhoudingen goed te krijgen wat betreft koplampen en grill, maar ook andere aspecten zoals het lijnenspel of de overhang op de wielen. Een voorbeeld van wat in mijn ogen een van de slechts in verhouding gedesignde auto is, die wel veel rond rijdt is de 2012 – 2018 A klasse.
Ekrachess zegt
Nou bedankt hè