Wij moesten een paar keer knipperen.
De wat oudere lezer kan zich de Navicross wellicht nog herinneren, maar het is een conceptcar die in 2003 door Lincoln in elkaar werd geschroefd. Ja, we hebben het over het merk Lincoln. Niet de roemruchte reaguurder. De Navicross combineerde het beste van vrijwel alle werelden (volgens z’n scheppers) en dus werd het een sedan die hoog op de pootjes stond en kwam passagiers en bestuurder binnen via heuse suicide doors.
Eigenlijk alles aan deze auto is vreemd. De vormgeving, de deuren, de manier waarop de achterklep opent, het symmetrische dashboard, het leverpasteikleurige leer in het interieur en ga zo maar door. Voorin de neus van de Navicross lag, om de dubieuze features iets te compenseren, gelukkig een supercharged 4.2 V8 met 32 kleppen die alle vier de 20 inchers aandreef.
Om de (theoretische?) terreinvaardigheden van de Navicross te onderstrepen kreeg de concept car Hill Descent Control. Vloermatten ontbreken trouwens. De bodem het interieur is namelijk gemaakt van tropisch hardhout. In ander Lincoln SUV-nieuws: onlangs schreven we over de gigantische Navigator L.
desjonnies zegt
Behalve als er een Bentley of Royce labeltje aangehangen had.
Was’ie als übercool en hyper primijum neergezet.
Ik vind hem overigens net zo functioneel als Porsche, Bentley of Maserati een cross-over functioneel geval op de markt zouden zetten.
En dat ontwerp uit 2003, 1432 jaar geleden!
MoeWat zegt
Wat een gedrocht.. gelukkig komen we die weinig tegen op de Europese wegen.
lincoln zegt
@moewat:
Onzin .. ziet ze juist best wel veel ..
krizus zegt
@moewat: ik kom concept cars nooit tegen op Europese wegen…
potjak zegt
@krizus: gedrochten…
406_v6 zegt
@moewat: zou een welkome afwisseling zijn van al die identieke vagjes, megane’s en andere übersaaie leasesletten.
raym zegt
@moewat: joh is een concept car dus nooit in productie gegaan.
robert110 zegt
En hardhouten vloertje in je wagen, geniaal.
r3fl3x zegt
@robert110: productie versie krijgt kliklaminaat
lincoln zegt
Zijn bij Lincoln al 30 jaar bezig om een mooi uniform smoelwerk bij elkaar te kneien ..
En het lukt ze steeds best aardig ..
Al 14 keer in 30 jaar ofzo ..
En steeds weer over een andere boeg ..
Lincoln concepts uit deze periode (continental 2002 concept en Lincoln 2004 markx) hadden de rust wel goed voor elkaar ..
Jammer .. zal wel een reden hebben gehad om dit niet door te zetten ..
sulobb zegt
@lincoln: Ze hebben best leuke concepten idd. Helaas gaan er weinig in productie en dat is best bizar… Want waarom zouden ze er zo veel geld in stoppen en dan niks aan hebben? :/
lincoln zegt
@sulobb:
Ik weet niet waarom die toko zo loopt te klooien ..
Zelf ik weet het niet ..
terwijl ik toch best wel geweldig ben ..
noosaheads zegt
@lincoln: Haha. Ik heb de XL-500 Concept uit ’53 altijd een geweldig mooi ding gevonden.Ver voor zijn tijd maar toch ook weer niet.
http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/lincoln_xl-500_concept_car_1-1024×768.jpg
awesome zegt
@sulobb: je bent zelf een leuk concept!
FieRo zegt
@lincoln: ik vind deze concept leuker dan de roemruchte Lincoln ..
lincoln zegt
@fiero:
Onzin ..
Onmogelijk ..
Laster ..
Bakerpraat ..
Demonisatie ..
VerAdolfHitlering ..
Leugens ..
Jetcars ..
Roddels ..
Jokkebrokkerij ..
sanderm3 zegt
@lincoln: onze schavuit Lincoln is weer in zn element ?
hight96 zegt
@lincoln: Jetcars maakte hem wel voor mij
ohoogeveen zegt
Want!!
sulobb zegt
Zie je meteen aan de grille. Overigens best soepel getekend. Met wat kleine aanpassingen zou ‘ie wel leuk staan in de straat (in de VS dan…).
porker zegt
Dit soort verschijningen zou ik juist wél graag op onze wegen zien. Beter dan de standaard VAG waggels.
horza zegt
Van de zijkant vind ik het heel erg Rolls en/of Bentley. Of hebben zij het van deze concept?
MaartenD zegt
Roemruchte reaguurder? Kapitein zuurpruim zul je bedoelen!
autodrop zegt
Gaaf ding!
potjak zegt
Dit zag ik meteen, Amerikaanse concepts zien er 9 van de 10 keer top uit. Wanneer in productie maken dit soort wagens in Nederland helaas geen enkele kans (milieuheffing etc.)
lincoln zegt
@potjak:
Lijkt me een standaard Jaguar blok .. weet eigenlijk wel zeker ..
Lijkt me op basis van een S-type .. weet niet helemaal zeker ..
Lijkt me een fake 4×4 aandrijving .. weet eigenlijk wel zeker ..
Edge zegt
Toch jammer dat ze deze nooit in productie hebben genomen. Het heeft wel wat, zo’n SUV-sedan
m550d zegt
@MauritsH, gelieve de volgende keer de AB-huisregel vermelden dat wanneer het merk Lincoln onderwerp is van een artikel, we allemaal met dubbele puntjes moeten reageren .. Dank u ..
Author zegt
@m550d: stom, helemaal vergeten! Zal ik in het vervolg zeker doen ;)
oxymoron zegt
Als je die enorme wielen er onder vandaan haalt en er en gewonere maat onder zet, blijft er best een toonbaar geheel over. Strak. Ik dacht zelfs even aan Skoda …
lincoln zegt
@oxymoron:
Onzin .. noem eens 1 Skoda zonder hoedeplank ??
Innovatie jonguhhhhh ..
elemento zegt
Whah je kan veel autos style hier in vinden.. persoonlijk iets vam lancia ypsilon achterzijd3 ,rolls royce en wielkasten mustang danwel camaro…..alles bij elkaar …voila Lincoln
lincoln zegt
@elemento:
Lancia Fulvia coupe .. toevallig ook uit 2003 ..
Hadden idd van hetzelfde bedrijf kunnen zijn ..
BaRa zegt
@lincoln: Ook eeuwig zonde dat die nooit gebouwd is geweest. Ik zat er destijds hongerig op te wachten, op de Fulvia… heb mijn honger met wat anders moeten stillen.
lincoln zegt
@bara:
Echt eeuwig jammer ..
Dat ding was absoluut de mijne geweest ..
Een ultra chique 65er mustang soort van ..
Beeldige auto ..
BRT zegt
Dat dit een Lincoln is, is toch wel duidelijk te zien.
banaan7 zegt
Zou @Lincoln zou vreemd zijn geworden sinds hij deze concept voor het eerst zag? Liefde op het eerste gezicht? Niet negatief trouwens, allebei best grappig.
mgmgb zegt
In één oogopslag, duidelijk alle trekken van de Lincoln-huisstijl van de vorige generatie Lincolns
6speed zegt
Waarom las ik : alles aan deze reguurder is vreemd??
toyotafortuner zegt
Mwah… Ik herkende er makkelijk Lincoln in. Een moderne Continental Town Car uit de sixties op crossover poten.
frans1 zegt
Op één of andere manier doen de afmetingen en het silhouet mij denken aan de Spijker D12 Peking-to-Paris, het betere jatwerk of was er toch ooit een markt voor?