Het hoekige duidt wellicht op iets uit Sant’Agata Bolognese. Niets is minder waar.
Op bovenstaande foto is het achterlicht duidelijk een herkenningspunt, en de kenner zal ongetwijfeld direct doorhebben dat het hier om een RX-8 gaat. Maar waarschijnlijk wel de meest onherkenbare RX-8 ter wereld. Deze verzameling hoeken & luchtsleuven is namelijk het noeste werk van een student uit Singapore. Geen foute tuner met een dikke nek, maar iemand die inmiddels jaren aan zijn droomdesign werkt op basis van de gewankelmotorde Mazda.
De maker noemt zichzelf ‘Shawnz’ en heeft het design van zijn Mazda onlangs eindelijk af kunnen maken. Wat opvalt is dat de kleine deurtjes zijn verdwenen waarmee de auto definitief vierdeurs coupé-af is. De voorbumper en sideskirts zijn duidelijk geïnspireerd op de Lamborghini Reventon en voor de bouw is rijkelijk gebruik gemaakt van koolstofvezel, en een beetje fiberglas. Motorisch zou de RX-8 Blacknight -zoals hij is genoemd- getweakt zijn met onderdelen van het Japanse Knight Sports, maar daarover treedt Shawnz niet in detail.
Hieronder het resultaat van de ingrijpende ombouw. Voor een auto die standaard bomvol rondingen zit, is dit niet eens zo heel verkeerd. Of krijgt iemand last van zijn netvliezen bij de aanblik op deze LamboMazda? (bron: Carscoop)
alcantara zegt
Ja.
escort77 zegt
@alcantara:
fipo roepen levert je waarschijnlijk meer +jes op…
on topic: mooi gedaan, goede foto’s en dat het dan totaal mijn smaak niet is, is alleen maar mijn probleem. De eigenaar is er waarschijnlijk heel blij mee.
alcantara zegt
@escort77: Ik geef slechts antwoord op de vraag: ‘zie je welke auto dit is?’.
De eerste foto uit de gallery (voorkant vanaf zijkant) had het moeilijker gemaakt om te zien dat het om een RX8 ging.
gj8003 zegt
@alcantara: En bedankt voor deze reactie met grote bijdrage!
alcantara zegt
@gj8003: Wederom bedankt, maar je hoeft me niet constant te bedanken voor mijn bijdrages. Ik weet toch wel dat je me waardeert.
gj8003 zegt
@alcantara: waarderen is een groot woord….laten we het erop houden dat ik netjes opgevoed ben.
Benny_Weisz zegt
@alcantara: nou, ik zag gelijk welke het NIET was!
tonyvds zegt
Het achterlicht verraadt hem ;)
Anders toch wel moeilijk te zien…
jrk68 zegt
Kleuk, een RX8 MDF edition….
De maker had zich beter “Schwanz” kunnen noemen….
hephie zegt
een rx8, en hij is lelijk :D
dromedaris zegt
Knap werk! De neon mag wel achterwege blijven, maarja… Asians
utr1984 zegt
Mooi? Mwa… Knap? Zeer zeker! Respect voor z’n werk
esphotography zegt
Mazda RX8
mercedesclk350 zegt
@esphotography: Hè?
pjotr zegt
Shwanz? Hij had zeker geen Duits in zijn pakket…
aallex zegt
Van de zijkant gaat ie nog wel
Behalve die heuplijn, achter is gwn een beetje lelijk. En voor is weer zo “gewoon rond” verder ziet het er prima uit voor zo’n doehetzelvert.
dennisr zegt
Ja, ik zag het! :) maarja dat is makkelijk zeggen nu je het inmiddels ook al gelezen hebt.. toch zag ik het echt! xD
Niet echt een mooie..
JamesBond007 zegt
Ja ik zag het vrij snel, maar toegegeven. Het ziet er gaaf uit! Hij maakt gebruik van design elementen van een Reventon maar maakt er geen replica van. Kunnen ze wat van leren in Amerika.
fristie zegt
@JamesBond007: Volgens mij ben jij geen echte James Bond.
JamesBond007 zegt
@fristie: nee ik ben een replica
JamesBond007 zegt
@fristie:
Net als jij, maar dan zonder spelfoudt in m’n naam.
jorn_remi zegt
hmm het ziet er zeer strak uit, alleen iets teveel van een Reventon overgenomen. Naar mijn smaak het het iets meer eigen mogen zijn
JamesBond007 zegt
Hij heeft ook wel wat weg van een Estoque imo!
douwe zegt
@JamesBond007: ik zou zeggen mislukte reventon stijl
motherlover zegt
Het klopt gewoon niet… die rechte hoekige lijnen, gecombineert met hier en daar nog de vloeiendere designtaal van de RX8… Not my cup of tea. Maar cudos voor de eigenaar die gewoon zijn visie in elkaar draait.
E34M5Touring zegt
Ik vind hem standaard mooi genoeg. Niet mijn ding dit.
KaCh1ng zegt
hoe komt het dat die rx8 motors snel kapot gaan? zat voor ene te kijken , ze zijn redelijk goedkoop, maar zijn ze betrouwbaar?
mout zegt
@KaCh1ng: Zijn redelijk betrouwbaar – als je ze niet koud in de toerenbegrenzer jaagt. Het lastige is, dat je niet weet of de vorige eigenaar daar een gewoonte van maakte…
jrk68 zegt
@mout:
Eigenlijk is het grootste minpunt het verbruik. Als je dat kan betalen moet het onderhoud ook wel lukken toch?
mout zegt
@jrk68: Jawel. Revisie schijnt niet eens zo idioot duur te zijn. Meestal alleen vervangen van de ’tochtstrip’ als compressie terugloopt. Stuk minder manuren dan bij zuigermotor.
mout zegt
@jrk68: Oeps. Google geeft me toch wel ongelijk. Revisie wordt zo maar vervanging. En 140.000 op 1 blok wordt als succesverhaal gevierd. Setje seals 1200. Arbeid ook zoiets. Hm. 4-cilinder benzine heeft toch ook voordelen…
jrk68 zegt
@mout:
Dat vind ik best meevallen eigenlijk, 2,4k en je kan motorisch weer 140k/km verder.
Beetje vergelijkbaar met de revisie termijn en kosten van mijn roadie.
Als je graag iets exclusiefs wil rijden heb je voor een 15/16k een auto waar je nog wel ff mee voort kan voor je aan de revisiebeurt toe bent.
mout zegt
@jrk68: 1 / 8 haalt de 100.000 niet. Slechts een enkeling komt met een revisie weg – met 2500 als instapprijs. Verreweg de meeste worden door nieuw vervangen. 4000 kale onderdelenprijs. BTW, uurloon: 6000.
Ik heb XM TD12 gereden. Best exclusief. Maar inclusief gebroken distributie heb ik daarvoor in 100.000 km misschien net 6000 aan onderhoud besteed.
jrk68 zegt
@mout:
Als je dan nagaat dat je ze kan kopen voor 17k met iets over de 50k op de klok kan je nog steeds ff vooruit.
Het is natuurlijk wel een auto van 50k + en als ik het dan vergelijk met onderhoud aan bv een Boxster valt het mij mee.
Vaak ben je met dit soort auto’s goedkoper en beter af bij een specialist dan bij de dealer.
Met mijn Roadster is dat ook het geval. Als je die bij de dealer laat reviseren kost het ook 2 keer zoveel.
Bovendien vergeten ze dan de mogelijke verbeteringen uit te voeren.
Maar als ik zo’n auto zou willen aanschaffen verdiep ik me eerst op de fora en laat ik hem keuren bij zo’n specialist.
Dan weet je wat je kan verwachten binnen afzienbare tijd.
mout zegt
@jrk68: Klopt helemaal. Zo heb ik het trouwens ook gedaan met die XM.
JamesBond007 zegt
@KaCh1ng: daarom heet het een ‘wankel’ motor.
Johan-SV zegt
grappig, meer niet…
ej20g zegt
Ziet er zeker niet verkeerd uit! De neon kan écht niet, maar de rest is het lekker gelikt vormgegeven.
TSAARno zegt
Erg netjes, is er een forum met een worklog oid?
midasracer zegt
Nog lelijker dan het origineel. En die was al lelijker dan de vorige generatie RX8.
jrk68 zegt
@midasracer:
Ehhh, de vorige RX8? Hiervoor had je 3 generaties RX7.
Of bedoel je voor of na de faclift van de RX 8.
Ik heb er ooit mee mogen rijden, mooie ervaring was dat.
midasracer zegt
@jrk68: oh was dat een RX7? Mooie auto was dat. Deze RX8 is volgens mij een flop geweest.
escher93 zegt
Lijkt op de RX-8 die ik vroeger had bij Need for Speed Most Wanted… en dat is geen goed teken!
shicomm zegt
Z’n achterlichtje maakte het makkelijk ;)
Wat een goddelijke wagen !
De liefde voor het werk is duidelijk te zien !
Menig tuner kan hier een voorbeeld aan nemen imho.
fant zegt
Ja, maar dat kwam voornamelijk omdat ik minstens 10 Mazda pagina’s volg op facebook en hem al minstens 3 keer heb zien langskomen :P Wel extreem tof ding. Standaard ook trouwens.
Freewarefreak zegt
Ik vind hem helemaal zo slecht nog niet. Vooral de neus is erg goed gelukt. Verder naar achteren wordt hij mij te druk. De “puist” voor de achterwielen had ik graag anders gezien en de achterbumper is mij veel te druk. Iets meer cleanen en dan vind ik hem echt gaaf. Follow your dreams.. het is zijn auto.
Ook een mooie auto de RX8. Ik hoop echt dat Mazda met iets gaafs terug komt ter opvolging van deze auto.
speedie zegt
Vind hem eerder een mislukte en gedrongen Aventador trekjes kopie
toyotafortuner zegt
Heb een RX-8 liever ‘stock’. Hoewel dit toch wel oke is. Niet té.
964rs zegt
Gaaf ding!
popoff zegt
Z’n achterlicht, inderdaad…..
Ziet er an zich leuk uit. Niet mijn smaak, maar op het oog wel netjes gedaan. Zeker als je bedenkt dat dit een stukje ‘huisvlijt’ betreft en niet het ontwerp van een professionele spoiler-bakker. Ik heb hem liever zoals Mazda hem bedacht heeft.
hahahi20 zegt
Misschien hebben ze bij VAG nog wel een baantje vrij voor deze jongeman.
maurits123 zegt
Ik ben geen kenner van japanse auto’s maar ik kon toch echt wel gelijk zien dat het hier om RX-8 ging.
ronin1130 zegt
Verkrachting van deze Japanse schoonheid door een Italiaan!
mmot05 zegt
@ronin1130: lol, toppunt van ironie
Ikke_ferrari zegt
De RX-8 is sowieso nooit een van Mazda’s toppers geweest, maar zo is ie er niet beter op geworden.
Sowieso -1 voor de neon, en verder steekt het hoekige lijnenspel van de voorkant en de body nu wel erg vreemd af bij de ronde lijnen van het dak en de achterkant.
Knap werk, zonder meer, maar niet mijn smaak.
potver7 zegt
één blik op de achterlichten was voldoende…
nickmercedes zegt
Ik dacht eigenlijk RX-7…
Had hem door elkaar gehaald met de RX-8.. :$ wat een faal :P
Matthijs0402 zegt
Makkelijk te herkennen aan de achterlichten. Wel mooi gedaan.
ropbp zegt
De RX8 is best een mooi model. Deze uitvoering is best mooi uitgevoerd. Iets teveel Lambo-elementen naar mijn smaak.