En de eerste officiële foto’s zijn er ook.
Maar helaas, het uiterlijk is niet echt een revolutie. Meer een evolutie. Ze hebben gezien hoe dat bij de Duitse conculega’s van Audi (A5) en BMW (5 Serie) niks afdoet aan aandacht en eventuele verkoopcijfers, dus waarom wij niet, lijken ze te denken.
Bij het onthullingsfeestje was het echter wel een kleine verrassing, want Ford onthulde namelijk niet 1, maar 4 nieuwe Fiesta’s. Of zoals ze het zelf jubelend opschrijven:
Ford heeft vier verschillende productievarianten van de nieuwe generatie Fiesta geïntroduceerd: de stijlvolle Fiesta Titanium, de op de Ford Performance geïnspireerde Fiesta ST-Line, de exclusieve Fiesta Vignale en de Fiesta Active crossover.Met een elegant exterieur en een ergonomisch vormgegeven interieur dat is voorzien van een zwevend 8″ HD-touchscreen en van het geavanceerde SYNC 3-communicatie- en entertainmentsysteem van Ford, is de Fiesta ook als eerste Ford uitgerust met een exclusief B&O PLAY-geluidssysteem. De uitgebreide Fiesta-reeks biedt klanten meer personalisatieopties dan ooit en benadrukt zo de sportieve uitstraling en het rijplezier dat de auto al generaties lang tot een favoriet maakt.
Op het gebied van de motoren verandert er ook niet heel veel, maar wat wel knap is, is dat de 1.0 3-cilinder nu ook is voorzien van cilinderuitschakeling. Met deze technologie kan de cilinder binnen 14 milliseconden worden in- en uitgeschakeld. Dat betekent dus nog minder brandstofverbruik en dus lagere uitstoot. En da’s goed voor onze portemonnee het milieu.
Over prijzen en leverdata is nog niks bekend, maar u kent ons, als we dat weten, melden we ons direct.
-edit: Zou je misschien kunnen proberen om met meer dan 1 woord te reageren? Liever zelfs met een volzin, als het lukt! Dank alvast-
@utregcity: Oh sorry hoor. Komt ie, vind hem (haar?) op ’t eerste gezicht lijken op een gefacelifte Aziatische Fiat Grande Punto. Had hogere verwachten van Ford.
Ford doet een VW’tje..
Meer evolutie dan revolutie.
Niet dat het erg is, want ook de huidge Fiesta is nog altijd de best sturende B segmenter op de markt.
Ik hoop wel dat ze wat gedaan hebben aan het troosteloze plastic wat bij de huidige generatie het interieur vormt.. dat lijkt op een oude Corsa of Dacia en zou echt niet meer kunnen in een moderne Ford.
@martinus: dat interieur was inderdaad het zwakke punt. Het lijkt er niet op dat het design budget aan de buitenkant is opgegaan dus er is hoop.
@martinus: Klopt. De perfecte Ford Fiesta is de huidige met een beter interieur. Laten we hopen dat ze dat gaan doen.
@martinus: je dashboard laten ontwerpen door Nokia, dat moet je nooit meer doen!
Echt een showstopper, hoe mooi ik de buitenkant ook vind.
@awesome: is wel hufterproof anders…
@martinus: tja, dan moet ie 40k kosten en dan hoeft niemand m meer..
Ik moest lachen ?
@autofreaker: Dat weten wij niet.
@robbert89: de ? Was een smiley
De Fiesta is wat treurig… hangende mondhoekjes. best jammer.
@dracae: In de medische wereld vaak een indicatie dat het niet goed met je gaat. Zo ook het geval bij deze fiesta.
@ablogjunk: de naam zegt toch wat anders.
@dracae: als je de middengrille bedoelde, dan is ford inderdaad met een erg triestige generatie bezig
..echt nieuw ja..de verschillen zijn enorm…
Het uiterlijk is niet zoveel veranderd, wat zeker niet erg is. Leuke wagen om te zien! Het belangrijkste is het interieur! Dat was hopeloos verouderd.
Oei. Fiesta met afgezwakte lijnen en de grille van een Mini Countryman… Nu toeslaan op de huidige modellen dus!
Wellicht geen grote verandering, maar het huidige ontwerp is nog steeds okselfris. Interieur even opknappen en klaar. Ziet er wel leuk uit!
-edit: die reacties staan er nog gewoon hoor-
@dracae: Ik heb beter gekeken, en ja, het oude artikel is er nog met de reacties… maar vreemd genoeg staat er bij de nieuwe advertorial dat er daar ook een paar honderd reacties zouden zijn..
Ergens klopt er dus iets niet.
https://gyazo.com/9872919c0ca7f0f78e6c7ae33db5d0f2
Ik zie een Punto…
Kijk je mee Fiat?
@muhtar: mocht je nog tijd hebben deze week, ga dan even naar een opticien ;)
@awesome: haha.. Ik zie echt een Punto ;-)
Maar ik heb een drukke weekend gehad, zal misschien daar aan liggen.
@muhtar: gg idd zit iets in.ja die lampen . Ik weet het ook niet
1e indruk is dat ie er braver uitziet dan z’n voorganger
Ze zullen wel gedacht hebben, don’t change a winning formula. Had wel wat meer verwacht. Ben benieuwd naar de achterkant.
Grill ziet er goedkoper uit t.o.v. voorganger, hopelijk hebben ze het interieur een flinke upgrade gegeven
Blijft een leuk sportief ontwerp met zijn markante laag aflopende neus en sterke wigvorm.
En gelukkig is de Fiësta niet de nieuwe Ka achteraan gegaan die als doelgroep afgestemd lijkt te zijn op bejaarden van minstens 105 jaar oud.
Ik denk dat het een trend is om met minimale verschillen een facelift door te voeren. Had het al niet zo op de Fiesta, niets veranderd.
ik zag een Kia.
@marc94: Ik zie al jaren Ford lijnen in nieuwe Kia’s.
Ik vind hem best geslaagd.. niks mis mee!
De oude fiesta is een ijzersterk model. Niet zo gek dat ze deze er op laten lijken. Hopelijk blijft het gewicht ook weer lekker laag, een diesel onder de 1050 kilo in dit segment is een erg goedkope occasion over een paar jaar.
@lekbak: Alles van de VAG groep is toch ook onder de 1050KG? Maargoed daar die 1.2TDI die zou ik niet durven kopen met +120.000km op de teller.
@martinus: vast. Maar heb je ooit de ‘kofferbak’ van een polo gezien? De fiesta is veel meer auto. Comfortabeler en beter sturend ook nog. En de fiesta heeft zelfs een echte motor die de auto versnelt als je dat rechter pedaal in drukt!! Tevens een motor die het wel enkele tonnen uit kan houden trouwens.
@lekbak: Hebben niet al die dingen in het B-segement een kofferbakje waar je maar ~300L of 4 kratten bier in kwijt kan?
Hetzelfde met de spaardieseltjes. Een 1.2TDI of 1.5TDCI het gaat ondanks het lichte gewicht allemaal in >12s naar de 100km/h in deze klasse toch?
Wie goedkoop, lichtgewicht wil dieselen in het B segment en op zoek is naar acceleratie of kofferruimte komt sowieso bedrogen uit. Maargoed, zuinig met de brandstof is het allemaal wel.
Als je 2e hands wilt rijden in een lage km-prijs, zou ik eerder kiezen voor een C-segmenter op gas. Meer ruimte, minder aanbod, vaker tanken maar wel vergelijkbare kosten per kilometer.
@martinus: ik heb best een hoop ervaring met een fiesta maar daarmee kom je echt niks te kort hoor. Een kinderwagen smijt ik zo achterin bijvoorbeeld (wat je dus echt lang niet red bij een polo). En je stapt er ook best goed uit na een lange vakantie rit. Het is dat die benzine motoren zo zwak zijn in mijn prijsklasse anders had ik nu zelf ook fiesta gereden ipv a-klasse.
Je ziet meteen dat je daar nog steeds te hoog in zit
Als je verschillen niet ziet tussen een oude en nieuwe 5 ben je wel echt blind hoor. Wat is er zo mis met evolutie? Dat maakt een model juist zo sterk. Als je een mislukt/lelijk model hebt gehad maf je het roer omgooien. Anders: dom.
Ik vind het een erg leuke auto, absoluut. Nee, het is niet een volledig nieuw karretje maar dat was ook niet nodig. De huidige Fiesta ziet er nog steeds heel erg goed uit. Zeker qua sturen is dat de beste in zijn segment. Dat zal deze ongetwijfeld ook weer zijn. Ik hoop wel dat het interieur verbeterd is, dat kon wel een opfrisbeurtje gebruiken.
@viezefreddyw: Nu hij officieel onthuld is moet ik mijn mening een beetje bijschaven. Hoewel ik het nog steeds een leuk karretje vind, moet ik eerlijk zeggen dat hij bij een standaard uitvoering er toch wat ‘vrouwelijk’ uitziet. Nou ben ik groot voorstander van vrouwelijk maar in dit geval is hij er niet veel mooier op geworden. Ik vond de Fiesta altijd een stoer ding om te zien en dat is nu toch een stuk minder.
Mijn eerste reactie is dat Ford een Corsaatje doet, niet dat dat erg is, maar de Fiesta gaat er niet op vooruit zo.
Natuurlijk is dat maar een eerste foto, wellicht dat hij er in een andere hoek mooier/beter uit ziet.
Ik ben vooral benieuwd naar het interieur, dat moet gewoon hoogwaardiger en mooier.
Hopsa. Laten we vanaf nu voor elk nieuw model een facelift uitbrengen! Waar is de creativiteit naar toe mensen?
Gelekt? Hij is vanmiddag door Ford zelf op hun Twitter en Facebook pagina geplaatst. Nog een kleine aanvulling, het model op de foto is een Fiesta met het ST line pakket, standaard ziet ie er dus iets minder dik uit.
Hij ziet er wat meer Kia en wat anoniemer uit dan de huidige Fiesta. Ik word er niet meteen enthousiast van terwijl de huidige Fiesta toch wel erg leuk is.
Ook jammer dat al die kleine hot hatches groter worden.
Vag, BMW en Daimler doen het al jaren. Ford en opel volgen eindelijk. Wel jammer want een nieuwe Opel of Ford was altijd echt iets nieuws!
Hopelijk gaat Ford eens een keer wat doen aan het interieur. Altijd om te huilen dat plastic en de ergonomie.
Vind het een kek wagentje om te zien…interieur is hopelijk flink opgeknapt, dat is sowieso bij Ford niet echt een sterk punt….
Zit er een beetje te mild uit als je het mij vraagt..
Ik zou zeggen neem even een kijkje op de Facebook-pagina van Autoweek. Daar staan live-pics.
@joost1990_2: Zelfs op de website nu officiële foto’s
@joost1990_2: En de info van Ford die ik hier op mijn bureau heb liggen schreeuwt me toe: “Embargo tot 30 november 2 Pm”. Ideaal.
Als je iets hebt dat goed is, waarom dan veranderen? Bijschaven en nog meer verbeteren, alleen op die manier krijg je binding met een merk. Een merk dat immers zichzelf elke drie tot vier jaar opnieuw uitvindt is onbetrouwbaar.
Laat ze allemaal dit doen, meer duurzaamheid (want beter doordachte auto’s leven langer), meer herkenning. Want hoe mooi was het dat VW in de jaren tachtig ook in de jaren negentig nog te herkennen was? Hoe mooi was het bij Volvo? Bij Mercedes? Bij BMW? In tijden dat alles sneller en sneller gaat mogen sommige zaken wel langzamer.
Budget Fiesta
Snelle Fiesta
Stoere Fiesta
en een witte Kia?
Hij is er niet mooier op geworden. Jammer, het was toch altijd een leuk karretje, zowel om te rijden als om te zien.
Grill is wel vet zo..
Vind de neus wat te lief. De achterkant is juist een heel stuk volwassener met die C-max achterlichten. Het interieur ziet er 10x beter uit dan de huidige, en zo’n groot scherm voor je neus (touchscreen hopelijk) is in dit segment wel erg netjes!
Is dit een nieuw platform/onderstel of enkel een uitgebreide facelift??
Bij Ford is een nieuw onderstel altijd intressant, immers hun sterkste punt.
@Onehp: Het model is helemaal nieuw. Maar het onderstel zal jet bekende ford b-platform blijven. Maar dat sluit niet uit dat die niet beter is geworden. Ford kennende hebben ze daar zeker iets mee gedaan.
Dat scherm doet me hier aan denken haha: http://www.newvibe.nl/wp-content/uploads/2013/02/etch-a-sketch1.jpg
Verder prima karretje, vond het nooit echt een bijzondere auto maar de rode is leuk!
@pier: OH MY GOD, DAT WAS ME LIEVELINGS!
De scherpe randjes zijn eraf. Jammer als je het mij vraagt..
Waarom die crappy losstaande schermen in auto’s tegenwoordig… Vroeger werden die dingen met pijn en moeite geïntegreerd, nu is lijkt het wel alsof het scherm bij het afbouwen nog ff snel is toegevoegd :S
@davelepeef: De schermen worden steeds groter, en aangezien ze niet willen dat je continu voorover geknikt zit om de navigatie te lezen, worden de schermen hoger geplaatst. Het hele dashboard verhogen neemt teveel zicht weg, dus dan krijg je dit als oplossing. Dus het lijkt mij een compromis tussen gebruiksgemak en veiligheid.
@Edge: goed punt. Helaas Erdnüssmusse dan maar ;)
@davelepeef: dat inbouwen kan alleen met kleinere schermen die je geen aanraak functie hebben. Dat is vaak ook lelijk (een rechthoekig scherm in een trapezium vormig vak, vorige A4, Giulia).
De huidige grote moderne aanraak schermen moeten dicht bij de bestuurder op ooghoogte staan. Om geen heel massief dashboard te hoeven hebben staan de schermen vrijstaand.
@mashell: mwoah, Ford had hele fraaie systemen in oa de Mondeo en Focus, generatie terug, met touchscreen gewoon vlak in de middenconsole gebouwd. Vast niet de enige partij, maar ben van Ford beter op de hoogte… Je moest wel verder naar beneden kijken, maar bijv de Mondeo Titanium had een extra display in de tellerbak met essentiële navigatieweergave. Prima.
Het goede behouden en het interieur opgeknapt. Goed gedaan Ford!
Oei dit is even wennen. Misschien moet je ze eerst naast elkaar zien. Maar zo vanaf de foto’s weet ik het niet helemaal…
Het is absoluut een mooi autootje, maar waar de rest van het gamma (en de vorige Fiesta) echt Ford schreeuwt, is dit veel te anoniem. Met een tigernose grille zou het front zo op een Kia passen, en vanaf de flanken en achterkant gezien zou het zo als Opel door kunnen gaan. Een gemiste kans wat mij betreft, want Fords waren toch altijd een stuk minder saai dan de concurrentie.
Niet meer zo leuk als voorheen.
Hmm, kanshebber voor de vervanging van onze DS3. Leuk ding!
Doe mij maar of de witte of de rode, vingale of de stline
En de echte Fiesta ST?
En weer hebben ze niets gedaan aan de waardeloze positionering van de buitenspiegels
Zal me benieuwen wanneer ze er een ST van uitbrengen… jaartje of 3 weer waarschijnlijk..
Na de facelift geeft het geheel bij mij een behoorlijke KIA ceed associatie, terwijl ik dat eerder niet had. Dan liever een echte ceed.
Hoeveel cilinders kun je nog uitschakelen bij een driecilinder??
@frederik: drie? Sleutel omdraaien doet wonderen :-)