Wat is Audi eigenlijk opgeschoten met de diesel S4?
Audi heeft onlangs de doeken gehaald van de vernieuwde Audi S4. We hebben ons al vaker afgevraagd wat het bestaansrecht is van de deze merkwaardige Audi. Het is niet echt het topmodel (dat is de RS4), maar qua prijs wel flink boven de reguliere A4.
Het is eigenlijk de enige A4 voor de persoon die een Audi A4 wenst met een V6 op benzine. Maar sinds vorige keer is dat niet meer van toepassing, want de nieuwe Audi S4 is een … diesel! Dat is een bijzonder vreemd fenomeen. Diesel lijkt op zijn retour te zijn (eufemisme) en al helemaal in deze klasse. De Audi S4 is overigens niet enige, want ook de SQ5, S5, S6 en S7 zijn tegenwoordig voorzien van een zelfontbrander.
Daarmee zet Audi een lange traditie voort met de Audi S4: het merk met de vier ringen kan blijkbaar geen keuze maken met wát nu de beste motor is voor hun semi-rappe middenklasser. Zo’n beetje elke motorconfiguratie is inmiddels toegepast. Omdat lang niet iedereen naar Ajax-Tottenham aan het kijken is, nemen we ze allemaal even met je door:
Audi S2 (B4)
De Audi S2 is de eigenlijk voorganger van de Audi S4. We slaan de ür-S4 eventjes over, de Audi 100 S4 was namelijk een slag groter. Op basis van de Audi 80 (de voorganger van de A4) werd de S2 gecreëerd. Deze auto speelt nogal een rol in de vergetelheid dankzij de RS2, die in samenwerking met Porsche werd gebouwd en een veel grotere naamsbekendheid geniet. De Audi S2 is echter niet te versmaden. Voor de vooras ligt in lengte een vijfcilinder lijnmotor. Deze produceert niet alleen 230 pk en 350 Nm, maar ook een zalige roffel.
Motor: 2.226 cc vijf-in-lijn, turbo, 20v
Maximum vermogen: 230 pk bij 5.900 tpm
Maximum koppel: 350 Nm bij 1.950 tpm
Leeggewicht: 1.497 Kg
Specifieke massa: 6,51 kg per pk (4,28 kg per Nm)
0-100 km/u: 6,4 sec.
Topsnelheid: 246 km/u
Audi S4 (B5)
De Audi A8 (D2) zette een hele naamsverandering in gang. De Audi 100 werd de A6 en de 80 werd de A4. Alle snelle varianten kregen een ’S’ in plaats van een ‘A’. De S4 kwam in 1997 op de markt. Deze had een 2.671cc grote V6, 100cc kleiner dan de 2.8 V6 waarop de motor gebaseerd was. Dankzij twee kleine turbo’s werd er voornamelijk gezocht naar zoveel mogelijk Newtonmeters, iets wat goed lukte. De V6 was gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Vroeger was je geen echte Autoblog-prominent als je er niet een S4 (B5) op de oprit had staan.
Motor: 2.671 cc V6, biturbo, 30v
Max. vermogen: 265 pk bij 5.800 tpm
Max. Trekkracht: 400 Nm bij 1.850 tpm
Kentekengewicht: 1.540 kg
Specifieke massa 5,81 kg per pk (3,85 kg per Nm)
0-100 km/u: 5,7 sec.
Topsnelheid: 250 km/u
Audi S4 (B6)
Met de B6-generatie van de S4 zocht Audi het hogerop. Qua prijs, prestaties en vermogen leek de auto een regelrechte aanval op de BMW M3 (E46). Qua slagvolume ging de S4 er 1,5 liter op vooruit. Mede daardoor had de S4 zegge en schrijve één pk meer dan zijn gedoodverfde concurrent. Ook nieuw voor deze generatie was een Audi S4 Cabriolet en de mogelijkheid om te opteren voor een zestraps automaat. Met de automaat was de Audi S4 ietsje langzamer en zwaarder dan de versie met handbak. De Audi S4 Cabriolet met automaat heeft een kentekengewicht van 1.895 kg, dus met twee man, wat bagage en brandstof ga je ruimschoots over de 2 ton heen.
Motor: 4.163 cc V8, atmosferisch, 40v
Max. vermogen: 344 pk bij 7.000 tpm
Max. trekkracht: 410 Nm bij 3.500 tpm
Leeggewicht: 1.585 kg
Specifieke massa: 4,61 kg per pk (3,87 kg per Nm)
0-100 km/u: 5,6 sec.
Topsnelheid: 250 km/u
Audi S4 (B7)
De B7 word door Audi gekenmerkt als een aparte generatie, maar dat klopt natuurlijk niet helemaal. Het is een flinke facelift van de reguliere A4 en S4. De A4 B6 was ook een van de laatste ingetogen Audi’s, de B7 was aanzienlijk extroverter. xDe single-frame deed zijn intrede en er waren iets ‘flamboyantere’ lijnen van Walter dia Silva. Toch zie je duidelijk de basis van de ‘oude’ A4/S4 eronder. Alsof een struise boerendochter een Gucci-jurk aan heeft. De originele lijnvoering schijnt er toch wel doorheen. In technisch opzicht veranderde er weinig, exact dezelfde motor ligt in het vooronder. Wel is de B7 S4 ietsje aangekomen ten opzichte van zijn voorganger.
Motor: 4.163 cc V8, atmosferisch, 40v
Max. vermogen: 344 pk bij 7.000 tpm
Max. trekkracht: 410 Nm bij 3.500 tpm
Leeggewicht: 1.660 kg
Specifieke massa:4,82 kg per pk (4,05 kg per Nm)
0-100 km/u: 5,6 sec.
Topsnelheid: 250 km/u
Audi S4 (B8)
Je zou het niet zeggen, maar het downsizen is dus al meer dan 10 jaar bezig! Omwille van de Javaanse neushoorn, Breedsnuit-halfmaki en Hawaaïnse monniksrob vond Audi het nodig om de V8 overboord te kieperen ten faveure van een geblazen zescilinder met een kleiner slagvolume. Het resultaat was de S4 (B8) met 3.0 TFSI, waarbij de ’T’ niet stond voor turbo, maar voor een mechanische compressor. Het is een motor met veel potentie, want met een eenvoudige chip, inlaat en uitlaat zat je zo op 430 pk. Tot de facelift was er keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een S Tronic met eveneens zes verzetten. Na de facelift was alleen de S Tronic leverbaar.
Motor: 2.995 cc V6, mechanische compressor, 24v
Max. vermogen: 333 pk bij 5.500 tpm
Max. trekkracht: 440 Nm bij 2.900 tpm
Leeggewicht: 1.650 kg
Specifieke massa: 4,95 Kg per pk (3,75 kg per Nm)
0-100 km/u: 5,1 sec.
Topsnelheid: 250 km/u
Audi S4 (B9)
Bij de S4 (B9) gooit Audi het weer over een andere boeg. De 3.0 met compressor is een geweldige motor, maar werd vervangen door een V6 met enkele turbo. Zoals je kunt zien onderaan de specsheet is de huidige S4 voornamelijk bij de leze bij de lage toeren. Dit uiteraard om het verbruik te drukken.
Motor: 2.995 cc V6, enkele turbo, 24v
Max. vermogen: 354 pk bij 5.400 tpm
Max. trekkracht: 500 Nm bij 1.370 tpm
Leeggewicht: 1.605 kg
Specifieke massa: 4,53 kg per pk (3,21 kg per Nm)
0-100 km/u: 4,7 sec.
Topsnelheid: 250 km/u
Audi S4 TDI (B9)
De facelift die je meer een modelupdate kunt noemen is voor de S4 het meest ingrijpend geweest. Wéér heeft de S4 een ander motortype. Ditmaal, zoals we al verklapten bij de intro, een biturbodiesel. De Audi S4 is altijd een auto geweest die relatief veel koppel leverde over een breed toerengebied. Echt sportief is de auto nooit geweest, maar in de omgang zijn het enorm fijne motoren geweest. De huidige S4 zet dus eigenlijk door op die lijn van koppelmonster. Waarschijnlijk is het een geweldige auto, een regelrechte concurrent voor de BMW 335d xDrive en Alpina D3 Allrad. We zijn alleen benieuwd of er wel voldoende kopers zullen zijn. Dit geldt natuurlijk ook voor de S5, S6 en S7 met hun dieselmotoren. Het is net alsof ze bij Audi een kraam vol WK-merchandise voor de hoofdprijs verkopen, terwijl de finale al een maand geleden is gespeeld.
Motor: 2.967 cc V6, biturbodiesel, 24v, 48V assistentie (11 pk en 60 Nm)
Max. vermogen: 347 pk bij 3.850 tpm
Max. trekkracht: 700 Nm bij 2.500 tpm
Leeggewicht: 1.855 kg
Specifieke massa: 5,35 kg per pk (2,65 kg per Nm)
0-100 km/u: 4,8 sec.
Topsnelheid: 250 km/u
Meer lezen? De dikste S4 was géén Audi.
't Peugje zegt
Wauw.. 1900 kg voor een A4 Tdi..
jaapies zegt
@straatzakelijk: bizar ja! Maar huh, is zo’n dieselblok (en bijhorende aanpassingen) echt 240 kg zwaarder?
dtwo zegt
@jaapies: Vergeet de de componenten tbv de mild hybrid ondersteuning niet, die zullen ook het nodige aan gewicht toevoegen.
Onehp zegt
@jaapies @straatzakelijk
De 1855kg opgave is met bestuurder van 75kg, dus niet leeg. Ook is de opgave van het lege gewicht van de B9 benzine verdacht laag, volgens de EU definitie is die gewogen op 1798kg door magazines. Dus in de praktijk zal het verschil rond de 100kg liggen, rekening houdend dat ook de TDI nog wat aandikt met diverse opties.
Dutchdriftking zegt
@straatzakelijk: idd link zwaar!
ontploffer zegt
Weinig vermogen tegenover de concurrentie of ben ik nu gek?
willeme zegt
@ontploffer: beetje afhankelijk welke auto je als concurrent ziet. Het is een subtop-model. Meer BMW 335/340 concurrent dan M3 tegenhanger.
ontploffer zegt
@willeme: je hebt helemaal gelijk… het is al laat. Ik had de RS4 in gedachten. Kan maar beter gaan slapen……..
lekkaah zegt
@ontploffer: welterusten
willeme zegt
@lekkaah: zeg dat ook even tegen De Ligt, Ziyech, Van de Beek, De Jong, Tadic, Tagliafico en Onana ..
denniss00 zegt
@willeme: Wie?
willeme zegt
@denniss00: Dat zijn de mensen die aan de andere kant van de steen leven ;-).
camber24 zegt
En toch…. Vind ik een S4 TDI Avant een lekkere configuratie. En dat terwijl ik doorgaans niet zo’n Audi fan ben.
sander1980 zegt
Tis wel lekker, maar tis ook net niks…
shibby zegt
De 700nm koppel zal ongetwijfeld zeer fijn mee te rijden zijn, toch is een TDI uit deze stal in deze tijd een aparte keuze
eaudi zegt
Altijd leuk, iets over auto’s lezen terwijl het halve land achter de buis zit. Bedankt Willem!
Anyway; de S4 is dus maar honderd kilo minder zwaar dan een A8.
leaper035t zegt
@eaudi: Laat Feyenoord spelen en het hele land zit achter de buis!
gasmonkey zegt
@leaper035t: idd erachter, want niemand wil het zien.
pier zegt
1855kg leeg, weer een goede onderstuur machine. De velgen van de B5 blijven overigens mooi.
Onehp zegt
@pier: niet leeg, deze opgave is incl 75kg eu bestuurder, foutje @willeme
willeme zegt
@Onehp: alle opgaven komen gewoon bij Audi vandaan.
Onehp zegt
@willeme: staat er ook bij volgens welke norm in je bron? Jammer genoeg zie ik vaak zelfs press releases waar het mediavolk de definities verwarren of ‘vereenvoudigen’ want dat leest niet vlot weg…
Voor de Sedan S4 tdi kan ik de gewichten niet vinden (?), maar de Avant zou dan 1820kg wegen leeg (unladen) volgens Audi zelf, raar dat de sedan sedan zwaarder zou zijn…
https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-s4-avant-tdi-11550
Voor de oudere S4 zie ik dat dit DIN gewichten betreft, zoals Audi ze vroeger als Duitse fabrikant ook hoorde weer te geven. Maar nu is het EU wat geldt sinds enkele jaren zover ik kan zien.
willeme zegt
@onehp: Het zijn gewoon de fabrieksopgave van het leeggewicht van Audi zelf. Waarschijnlijk gaven ze inderdaad eerst het DIN-gewicht op en nu het EU-gewicht op. Jammer dat ze niet meer DIN hanteren, dat vergelijkt veel gemakkelijker.
wetdualclutch zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
leaper035t zegt
Voor mn persoonlijk gebruik van de wagen ben ik zeker niet tegen de switch naar TDI. In alle comfort lekker cruisen op een golf van koppel op de autostrade en op glooiende b-wegen meer dan capabel genoeg om bochten tegen hoge snelheid te nemen. En wellicht mét diepe roffel op de achtergrond! Laat maar komen!
dracae zegt
Ik heb het al eerder geschreven, niks tegen een diesel in een S4…maar niet in plaats van de benzinemotor, maar er gewoon naast.
Dit is.. zeg ik met pijn in het hart, want ik hou van Audi S modellen en heb er ook eentje gehad.. een zwaktebod!
SimonMc zegt
@dracae: Dat kan ik ook niet snappen. Geef mensen dan toch op z’n minst de keuze… Misschien is dit een trukje zodat de mensen dan een segment hoger gaan shoppen?
michiel_vandelft zegt
Zat ze een diesel leveren heeft Audi hele goede redenen toe. Niet omdat het niet kan kiezen, maar omdat het moet. Diesels stoten nu eenmaal minder CO2 uit, feit. E om de Europese norm te halen kwa CO2, moeten ze wel dus..
michiel_vandelft zegt
@michiel_vandelft: zo autocorrect slaapt ook al ? Eindconclusie: Omdat de Europese normen voornamelijk CO2 gebaseerd zijn, is het logisch dat Audi een blok toepast die hetzelfde vermogen kan leveren met op papier minder CO2 uitstoot. Voordat de NOx discussie begint, dit blok voldoet aan de pas in 2020 geldende norm, dus na Euro6d Temp. Specs zijn volgensmij nog niet bekend maar ik durf heel veel geld in te zetten dat dit TDI blok een lagere NOx uitstoot laat noteren als het uitgaande S4 benzine blok.
mashell zegt
@michiel_vandelft: ze verkopen maar een handjevol van de S4 modellen ten opzichte van de gewone A4 modellen. Porsche levert helemaal geen diesel meer. Het is niet diesel omdat het moet, maar omdat het beschikbaar is. Diesel schandaal in 2015, paniek, paniek, en tadaa in 2019 is er een nieuwe generatie dieselmotoren.
karhengst zegt
700nm is flink wat, maar pas bij 2500 rpm? Klopt dit überhaupt? In dat geval zal het blok toch net wat anders lopen dan de standaard turbodiesel.
weetikveel zegt
@karhengst: hoog specifiek vermogen bij een diesel. Hetzelfde zie je bij een m50d blok, het blok komt voor het aantal pks relatief laat op gang vanwege het hoge specifieke vermogen.
SimonMc zegt
@karhengst: Joekel van een turbo?
Onehp zegt
@karhengst: is meer realistisch. Deze krijgt verder een elektrisch aangedreven kompressor, waardoor ie quasi geen turbogat zal hebben en ook erg laag ik de toeren direct paraat zal staan met plenty koppel. Enkel net geen volle 700Nm dus.
emping zegt
Vind de Audi S4 (B6) de mooiste.
rikv99 zegt
Moet zeggen heb helemaal niks met audi’s maar een handgeschakelde S4 B5 of B8 staat nog wel hoog op het lijstje!
ghost zegt
Een sprintblauwe B7 cabrio alstublieft! Tijdloze wagen!
karaya zegt
Wat extra massa op de vooras kan nooit kwaad.
jipino zegt
Enigszins off-topic maar ik zie die nieuwe A4 praktisch nooit rijden, laat staan de S4.
Poulusma zegt
@ Autoblog, alle S4s op een rij.
Ik mis de Audi 100 S4…. Maar wel de S2 noemen ?
willeme zegt
@poulusma: Dat staat in de tekst ;-). De S2 is de voorganger van de S4. De Ur-S4 was natuurlijk een 100/A6. Vandaar.
Poulusma zegt
@willeme: Dat klopt, maar dan klopt de titel toch alsnog niet ?
willeme zegt
@poulusma: Het wordt anders een veel te lange titel: ‘alle Audi’s S4 op een rij, behalve de 80 S2, want ondanks dat dat de voorganger is, had Audi andere benamingen en zou de Audi 100 S4 er moeten staan, maar dat is de voorganger van de Audi S6′
Dat wordt een beetje krap ;-)
nautique206 zegt
Sq5 TDI zie ik regelmatig rijden, kan dus zomaar een goed idee zijn
appiejappie zegt
De S2, het origineel, prachtig
Joris24 zegt
@appiejappie: helemaal mee eens… Daarom heb ik met een maatje van me de jg-bh-08 gebouwd, geen originele s2 sedan maar niemand die het verschil ziet :)
Joris24 zegt
@joris24: omgekeerd op kenteken met 2.2 20vt uiteraard, incl bumper, 5×112 wielen et cetera.
Joris24 zegt
@joris24: omgekeurd… Kut autocorrect
basr32 zegt
Een s4 B7 voor mij graag.