
Wie biedt er tien? Tot nu toe is acht het maximaal aantal verzetten dat je in je personenauto kunt krijgen (o.a. BMW, Lexus, Audi). Maar mocht je dit niet genoeg vinden, dan biedt versnellingsbakkenproducent ZF uitkomst. Zij lanceren een automatische transmissie met niet minder dan negen versnellingen. En wij weten al wie hem sowieso gaat gebruiken.
Vanaf 2013 vindt deze bak, bestemd voor voorwielaangedreven auto’s, zijn weg naar een aantal Chrysler-busjes. In het persbericht belooft ZF uiteraard een verbeterd brandstofverbruik én ‘driving performance’ ten opzichte van een automatische zesbak. Wat ik me echter meteen afvraag: als de bak zo is afgesteld zoals ik denk, namelijk ook bij lage snelheden meteen in een flink hoog verzet, is het dan niet irritant en tijdrovend om 3-4 trappen omlaag te moeten zodra je het gas even flink induwt?
ZF tacklet dit probleem door aan te geven: “the extremely short response and shifting times are clearly below the threshold of perception. This means that double shifts and direct multiple gearshifts are also made possible. Thus, the new transmission system is equipped with the same ‘sporty genes’ as already its 8-speed automatic transmission predecessors.” Mja, eerst zien, dan geloven. En toch fijn dat je Chrysler-minivan straks over sportieve genen beschikt.
Ik kan me nog een stokoude Renault 4 herinneren met welgeteld drie versnellingen (bediend vanaf het dashboard). De komst van deze bak betekent dat we hier dus al drie keer overheen zijn gegaan. Maar is het echt nodig? De tijd zal het leren.
Heb pas meegereden met de nieuwe 530d touring met die 8traps automaat, maar of het handig is? zuinig zeker, maar permanent schakelen als je een oprit op gaat is nou niet echt heel handig, laat staat zelf flipperen. 6 versnellingen is gewoon prima!
@v8amg: Zeker met het koppel van de 530d is een 8 bak wel heel efficient. Rijdt het niet fijn???
kom op zeg, ontwikkel dan de CVT gewoon verder, max performance bij max vermogen, als je zoveel versnellingen bij elkaar legt, op een toch beperkte snelheid, krijg je hele korte overbrengingsverhoudingen. lijkt mij erg irritant.
aangezien de (realistische) topsnelheid toch beperkt is, is het toevoegen van extra versnellingen boven op wat beschikbaar is, misschien niet efficiënt..
@bakkerst: tjah wel mee eens! en tjah, blijft idd maar schakelen :P
9 versnellingen, dan kun je om de 500 rpm schakelen. Dan kun je beter een CVT nemen.
Ideaal voor diesels, met hun krappe powerband. Kun je je als dieselrijder nog meer een trucker voelen. Lekker werken achter het stuur, al is het de automaat die voor je schakelt. Ook goed voor een nog spaarzamer verbruik. ;-)
@T16:
De hedendaagse diesels hebben een grotere powerband. Vele nieuwe diesels hebben reeds hun max koppel vanaf 1750-2000 rpm en kunnen dit vasthouden tot 3500 rpm of zelfs 4000 rpm. Benzine turbo moteren kunnen zelfs 80-90% van hun hoge koppel vasthouden tot 5000-6000 rpm.
Teveel koppen op een te kleine versnelling kan nooit positief zijn.
Dat was toch ook de reden waarom de Merc SL 55 AMG met 1000 NM of meer aan koppel slechts een 5-bak had ?
@waxweazel: de meeste turbomotoren hebben tegenwoordig hun powerband tussen 1700 en 3500 rpm, zie 1.4 turbo’s van VW bijvoorbeeld.
@NLBUURMAN: dus het zijn net diesels?
@mashell: ze leveren wel steeds meer kracht ja, kijk maar eens naar de koppelcurves van een 1.4 turbo in bijvoorbeeld de tiguan.
@waxweazel: de 65AMG modellen hadden dat idd maar zelfs die zijn nu 6 of 7 traps
Ik heb zelf een drietraps automaat in mijn Suzuki Swift uit ’94, eigenlijk mis ik alleen de 4e versnelling om de toeren op de snelweg (nu 4200rpm @ 120) omlaag te krijgen. 9 Lijkt me een beetje overdreven.
bmw 530 8traps automaat rijdt prima.
Bij rustig optrekken voel je hem niet schakelen.
En bij sportief rijden blijft hij hoger in de toeren
@pieterjan: tis idd een briljante bak omdat je m niet voelt schakelen, maar als je bij sportief rijden toch liever zelf schakelt, zijn het gewoon te veel versnellingen.
Ik moet toegeven dat ik, bij het stevig optrekken, mijn 5de versnelling regelmatig oversla en meteen van 4de naar 6de ga, zodra ik de 120-130km/u aan tik. Nog meer verzetten lijkt mij overbodig.
amerikanen he, meer is beter.
Waar lag Friedrichshafen ook alweer?
@sir_smokalot: het kwam toch in die chryslers? in columbia worden ze toch ook niet uitgemaakt voor junkies omdat wij die handel hier opsnuiven? nou ja eigenlijk wel, maar daar gaat het nou niet om ;)
Ja, en?
Ik heb er 21 op mn fiets!
@oula: dan begrijp je al die commotie niet he?
Hoe krijgen ze die 9 nu amper in een wagen als jij er 21 op je fiets hebt… :p lol
OT: Zuinigheid staat voorop, blijkt hier maar weer eens uit. Ben er geen grote fan van als je puur op snelheid wil gaan, maar voor lange afstanden is dit wel een gemak qua verbruik.
@oula: 21? Beetje Italiaanse racer heeft er nu toch echt 22. Maar dan wel met slechts twee bladen voor.
En wat zou er zijn gebeurd met Mercedes die een 9-trapper wilde maken?
Dit is weldegelijk nodig omdat de auto- en versnellingsbakproducenten elkaar willen overtreffen. Iedereen weet dat 9 gangen veel te veel is (tenzij je met een héél smalle powerband zit). Waarschijnlijk heeft de ontwikkeling minder lang geduurd dan het zoeken naar voordelen die opwegen tegen het teveel aan gangen…
9 is echt achterlijk. Heb laatst in een nieuwe V70 met handbak gereden. 5 versnellingen. Je kon prima 50 in zijn 5 rijden, nadat ik me helemaal gek geschakeld had. Ging je de snelweg op zat je met 3000 rpm op de 100. Met 9 versnellingen zit je wel op een fijn toerental voor 100 en 120, maar voordat je daar bent schakel je ook als een gek
@mrB: Zesbak (wel met de hand roeren) is wel lekker rustig op de snelweg. Je rijdt dan rustig met ± 2400 toeren bij 120. Of met 6000 bij 210.
9 versnellingen! :shock: Dat MOET een automaat zijn.. zelf schakelen is geen optie. Stel je voor het is een handbak en dan onthouden in welke versnelling die staat.. en dag hoor..
@Freewarefreak: “ZF ontwikkelt negentraps automaat” ben jij nou zo dom, of ik nou zo slim?
@NLBUURMAN: Tuurlijk heb ik dat zinnetje ook gelezen.. duh. Jij bent zo dom.. je snapt hem niet.. ;) Ik bedoelde er mee te zeggen: “een negenbak mag nooit een handbak zijn omdat het niet te onthouden is in welke versnelling die dan staat..” “Dus MOET het een automaat zijn..” Capiche? En een ieder die dat wel kan heeft een beter geheugen als ik.. ;)
@NLBUURMAN: Hij zegt gewoon dat er geen manuele versie van kan komen.
Tja, een voor de hand liggende (over)reactie als overheden denken dat alleen auto’s CO2 uitstoten…
Welke fabrikant ontwikkelt nou nog iets anders dan een DSG-variant?
Ik denk dat mijn Vivaro er een stuk vlotter door zou worden als ik 3 versnellingen meer had. Kreng weegt 3 ton en de 115 paardjes hebben het daar best zwaar mee.
@mylvan: Ik zou gewoon gaan voor meer vermogen…..
OT:
Waar gaat dit heen? een 6-bak is al zat, al die schakelmomenten bevorderen mijns inziens het rijplezier niet echt, misschien is het wel verrekte handig, maar dat zal ik op het moment dat ik er zelf wanneer de bak op de markt komt een keer in rijd wel even bekijken.
Waar eindigt dit? Een 147-trapsautomaat?
@xilver: Nee, binnenkort komen ze erachter, dat die CVT (jaja, DAF) eigenlijk wel verrekte handig was.
Zolang het ding automatisch schakelt en je het niet in de gaten hebt kan 9 of 11 of 27 niet teveel zijn. Als dat er voor zorgt dat de wagen een betere vermogensgebruik heeft en een lager verbruik kunnen we dit alleen maar toejuichen. Het aantal versnellingen wordt in de toekomst een net zo onbelangrijk detail als de cilinderinhoud, daar beginnen we onze perceptie van wat normaal en zinvol is langzamerhand al bij te stellen.
@mashell: Idd, veel versnellingen is geen probleem als je het niet merkt dat ze er zijn. Dus over een jaartje of zo, de eerste 10-bak. Was Mercedes daar niet al aan bezig?
Je kunt ook een cvt bak nemen. Dan heb je oneindig veel versnelling.
@Prutsor: Nou, leuk dat je dat zegt. Maar cvt is op een brommert al 3 x R-U-K. En in de Civic hybride van mijn soort van schoonvader al helemaal. Sportief rijden is echt kak op die manier.
OT: Tja, zolang die bak automatisch is, niks aan de hand. Als je ‘m zelf zou moeten schakelen zou ’t pas echt bagger zijn. Ik denk dat dit alleen maar bijdraagt aan rijcomfort (Mits de bak bij de les is) en aan een gunstig verbruik (gunstig is dan weer relatief, als je kijkt hoe Woutert en Sacha rijden, maar jullie snappen mijn punt).
@Truttenschudder: Ik denk dat die CVT een stuk comfortabeler is dan de meesten van ons met een handbak. En 9 van de 10 zijn er ook sneller mee weg bij een stoplicht. Maar als jij het gevoel hebt dat je het beter doet met de hand, veel plezier natuurlijk.
@Poll: Over dat stoplichtsprintje heb je gelijk, maar met gelijk vermogen aan dat van een handbak heb ik toch het gevoel dat zo’n CVT trekt als een natte kut.
En zelf in de bak roeren vind ik fijn, en als dat straks nergens meer leverbaar is, dan maar met flippers :(
Over die 8-traps (8HP) in BMW’s, Audi’s en Volkswagen’s hoor ik alleen maar positieve reacties. Ik zou ook de voorkeur op dit geven dan een DSG-bak, hoewel die dingen wel steeds beter worden. De nieuwste DSG van Volkswagen is wel weer beresterk.
Nu is het gewoon nog even wachten op de 10-traps automaat!
ik rij al meer dan een jaar met een sequentiële 14 bak… pfoe wat een achterstand in autoland :p
(www.rohloff.de)
@tjorque: Maar hoeveel gebruik je ervan? Er zijn de laatste tijd weer discussies op fietssites over het nut van al die versnellingen als je toch alleen maar in gewoon verkeer rijdt. In de bergen, ja, maar op de weg? De traploze NuVinci naaf belooft wel wat, maar moet eerst nog wat lichter worden.
@oxymoron: voor gewoon verkeer 3 tem 11, stijgen 1 tot 6, dalen 10 tot 14…
bijna allemaal dus…
Ik heb er zeven met DSG, moet zeggen dat ik dat erg fijn rijden vind, kan erg sportief zijn (flipperen) maar ook heel comfortabel.
Ik denk dat we het gewoon bij de 6 bak moeten houden.
hij slijt alleen maar harder weg als je iedere x onodig 2 of 3 treden op of af moet schakelen
Je blijft schakelen..