Een Dodge Hellcat zevenzitter voor het geval jouw R63 AMG een beetje op zijn einde loopt.
Supersnelle auto’s waarmee je ook dagelijks uit de voeten kunt en zelfs je familie mee op vakantie kunt nemen. Vroeger was dit bijna ondenkbaar. Je had óf een trage stationwagon óf een sportauto en geen kinderen.
700pk Trackhawk
Anno 2020 lijkt alles te kunnen. Zoals een een SUV met meer dan 700 pk. Op dit moment is er al eentje in de vorm van de Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk. Goed nieuws, die auto krijgt er een neefje bij. Jazeker, ook de Dodge Durango krijgt de Hellcat-behandeling. Interessant om te aanschouwen hoe FCA toch nog ruimte ziet om dergelijke 700 pk monsters aan de man te brengen voor relatief weinig geld.
Zevenzitter met extra 2.3 liter
De Dodge Durango Hellcat heeft een 2.3 liter grote compressor bovenop de 6.2 liter grote V8 geschroefd, goed voor zo’n 707 pk. De Durango SRT Hellcat krijgt van Dodge een achttraps automaat (van ZF), vierwielaandrijving en sperdifferentieel op de achteras. Qua prestaties zal de Durango SRT Hellcat net eventjes wat trager zijn. In tegenstelling tot de Grand Cherokee SRT Trackhawk is de Durango namelijk een zevenzitter. Jazeker, óók de Hellcat.
Gewone SRT
Overigens hoef je je geen zorgen te maken dat je bij het verkeerslicht door het anders ingehaald wordt op de sprint. Dankzij het enorme surplus aan vermogen en de vierwielaandrijving kun je de meeste musclecars met gemak de baas. Mocht de Durango SRT Hellcat net even te veel van het goede zijn, maak je geen zorgen. De reguliere SRT met 6.4 V8 zónder compressor zal gewoon leverbaar blijven.
Cameo
De Durango SRT Hellcat heeft overigens al een cameo achter de rug. Tijdens een commercial van Dodge en een wetenschappelijke documentaire over delinquenten zien we rond de achttiende seconde een Hellcat logo op een Durango voorscherm. Net als veel andere FCA-producten wordt de Durango er overigens niet jonger op. Het model stamt uit 2011.
E34M5Touring zegt
Nou nog een Red Eye edition met widebody en hij is perfect! Geweldenaar!!
brammetjedeb zegt
Ik vind het design van die Amerikanen helemaal niet verkeerd. Lekker rechttoe rechtaan.
flatsixx zegt
@brammetjedeb: toch soms wel enigszins tijdloos
enrique zegt
#7 zit thuis op de bank?
brammetjedeb zegt
@enrique: nee, op de pook…
Donstil zegt
Geeft wel een wat vreemde zeven zitter met maar zes stoelen.
kennone zegt
Zelfs de compressor heeft meer inhoud dan de gemiddelde motorinhoud hier in Nederland ??
vaakbenjetebang zegt
Over niet al te lange tijd kijken we hier met zijn allen waarschijnlijk toch wat meewarig op terug. Voor alles is namelijk een tijd en een plaats, en de auto-industrie lijkt maar niet te (willen) beseffen dat ‘nu’ misschien even niet het moment is voor dit soort voertuigen. Nu kun je zeggen ‘petrolheads moeten dit geweldig vinden’ en in zekere zin is het natuurlijk ook geweldig om onzinnig veel vermogen uit een verbrandingsmotor te peuteren en die dan in een onmeunige gezinscontainer te planten. Aan de andere kant worden in veel landen al plannen gemaakt om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor domweg te gaan verbieden vanaf een bepaald moment in de niet al te verre toekomst. Door dergelijke auto’s aan te blijven kondigen in 2020, met alle (al dan niet overdreven) consternatie omtrent klimaat en milieu, geeft de auto-industrie zijn tegenstanders vrijwillig munitie om een misschien wel onzinnige transitie naar BEV door regelgeving af te laten dwingen en niet door natuurlijk technische vooruitgang. Zeker FCA helpt de zaken zo bezien niet vooruit door wel met de ene na de andere 700pk-variant van een achterhaald Amerikaans ontwerp te komen, maar aan de andere kant nul innovatie te laten zien op het gebied van aandrijflijnen – zelfs niet als ’token effort’.
frank2b zegt
Het gebrul van de dinosaurus.
jarnobakker zegt
Oei leuke vervanger voor de S-Max
Dutchdriftking zegt
Heerlijk dit. Na Thanksgiving even alle mede Amerikanen in hun Model X uitlachen in de file bij de laadpaal, en dan vertrekken met een paar hele dikke zwarte strepen op het asfalt!