Ja, jij mag drie keer raden welke auto deze zevenzitter met 1.2 motor is.
Het leuke van het internet is dat al het autonieuws voorbij komt. Vroeger kan je alleen lezen over Daewoo Espero’s, Nissan Maxima’s en Fiat Tempra’s die in de showroom stonden. En dan misschien een héél klein stukje over de Nissan Skyline GT-R, als deze er al was. Anno 2022 is dat geen probleem meer, je krijgt gewoon AL het autonieuws zoals bij een foie gras naar binnen gegoten.
In dit geval gaat het om de Suzuki Eeco. De kans bestaat dat je daar niet van gehoord hebt. Dat is een functionele Suzuki die lijkt te stammen uit een tijd dat auto’s nog functioneel waren.
Sterker nog, als je er zo naar kijkt, komt het over als een jaren ’80 die middels heldere koplampen en wat stickers een jaren ’90-look heeft gekregen. Daar is op zich niets mis mee, maar het is tegenwoordig 2022!
Personenbusje
Het is in basis een bedrijfswagen, maar dan voor personenvervoer. De auto heet oficcieel Maruti Suzuki Eeco, Maruti is de Indiase tak van Suzuki. De auto is een doorontwikkeling van een doorontwikkeling. Dat gaan we voor je toelichten, De Eeco is eigenlijk een Maruti Suzuki versa uit 2001, dat van zichzelf al een doorontwikkelde Suzuki Carry is. Je zult de leeftijd wel aan de auto afzien, maar de nieuwe kleur ‘Metallic Bruis Blue’ moet zorgen voor een moderne vibe.
Het interieur is het hoogtepuntje. Dat is two-tone skai bekleding. Dat is toch wat handiger om anti-perilstaltisch opgewekte substanties op te ruimen. Het meest hilarische aspect is echter de afdekken voor de ruimte waar de radio kan komen te zitten:
Dat is namelijk een stuk plastic, uiteraard. Maar om wat sfeer te maken zijn er muzieknoten in gekerfd. Dt is net zoiets als een Tweety das dragen bij een begrafenis. Natuurlijk, het zal de sfeer iets verbeteren, maar niet heel erg veel.
Zevenzitter met 1.2 (helemaal nieuw!)
Er is overigens nu ook gewoon pure luxe aan boord van deze Suzuki Eeco. Denk aan airconditioning en parkeersensoren. Dit soort auto’s staat er om bekend dat ze nogal ;onveilig’ kunnen zijn, maar in dit geval zitten er items als ABS, twee airbags en remkracht-verdeling op. Dat zal niets helpen, overigens. Als je tegen een absorptie-wagen aan knalt, zijn je ledematen alsnog integraal onderdeel van de crashconstructie.
Tenslotte nog even de techniek. Er is een nieuwe motor! Dat is in dit geval een K-Series motor met een slagvolume van 1.2 liter, goed voor 81 briesende paardenkrachten en 104,4 Nm. Ja, zóveel koppel dat we het zelfs achter de komma moeten vermelden. Voor Indiase milieufreaks is er ook een 1.2 met CNG, die levert dan 72 pk en 95 Nm. Er zijn meer puristische aspecten, want standaard heb je een handbak en achterwielaandrijving.
mocht je trouwens bang zijn dat je crasht in India met de Eeco, dan begrijpen wij dat. En Maruti ook. Dus als je verwondingen dusdanig zijn dat je verder moet met een ambulance, is er nieuws voor je: de Eeco komt er ook als ambulance. Succes!
Meer lezen? Deze zevenzitter met 650 pk is heerlijk overbodig!
fmgarcia zegt
Een tweety das dragen op een begrafenis😂
LoutervanPlezier zegt
Jullie doen net of het iets heel bijzonders is, wij hebben toch al jaren Dacia’s in zevenpersoons uitvoeringen?? Die krengen hebben zelf maar 0,9 tce, nu 1,0 tce motoren. Dus is dat Maruti-busje in Suzuki-vorm helemaal niet zo bijzonder. Misschien zijn prijs, dat zou kunnen, want die zou onder de prijs van een nieuwe Dacia Jogger 7-persoons kunnen liggen à €20.000,00.
Robert zegt
@loutervanplezier: maar die Dacia’s hebben tenminste nog de techniek van hooguit één generatie Renaults geleden, en zijn derhalve nog voorzien van een (tenminste) acceptabele kreukelzone, anders komen ze niet eens door de EU typegoedkeuring.
Dik dertig jaar geleden was ik nog student en had een studievriend van me zo’n Suzuki Carry. Briljant studentenvervoer, want spotgoedkoop in de belasting, verzekering, onderhoud en brandstofverbruik en toch uiterst praktisch bij (groeps)vakanties en verhuizingen. Ze konden destijds alleen ook fantastisch roesten, dat dan weer wel.
Dutchdriftking zegt
Heerlijk dit. Er kan gewoon een dikke dubbel din radio van Ali Express in.
faalhaas zegt
Zo’n auto rijden is wel pure rijbeleving.
Jagris zegt
Dit is gewoon een rijdende doodskist. Als je een beetje vaart erin hebt en een ongeluk krijgt word je opgevouwen als een sardientje in een blikje. Scheelt dan wel weer met de begrafeniskosten, want de kist zit al om je heen.
Elise zegt
Quizvraag: Wat heeft deze auto te maken met een Lotus Elise?
sizedoesmatter zegt
Middenmotor?
Habanero zegt
In het algemeen vind ik het aanbod voor grotere gezinnen een moeilijk verhaal aan het worden is – tenminste als je niet de ganse tijd met een verbouwde VW-camionette of zo wil rondrijden. En dat in tijden van zoveel nieuw samengestelde gezinnen. Heel typisch is dat je in deze situatie al een flinke hypotheek mag betalen en het budget voor een formaat-SUV zoals de XC90 (of iets dergelijks) niet echt aan de orde is. Het aanbod aan ruimtewagens is zo goed als opgedroogd en de 6 of 7 zitters met nog een redelijke bagageruimte kan je op één hand tellen. We zwijgen over de elektrische optie – die is helemaal zo goed al onbestaande…
sizedoesmatter zegt
Mee eens, en hier zit je met zes al klem in. Ik zie geen vijf pubers achterin passen!