
Anonimiteit hoeft niet altijd gepaard te gaan met een bescheiden motorvermogen. Hier een aantal voorbeelden.
Terwijl het ijs langzaam van de autoruiten smelt begint het hier op de redactie weer te kriebelen. Tijd veur nieuwe wielen. Urenlang autosites afstruinen naar die ene perfecte danwel imperfecte occasie om het voorjaar mee in te luiden. We kwamen daarbij weer eens uit bij één van onze favoriete categorieën: de sleeper. Kortgezegd, een auto met een gezapig of redelijk standaard uiterlijk, maar met meer dan voldoende pk’s onder de kap. Naar het voorbeeld van onze cameravirtuoos Martijn, die werkt aan een Focus RS in de vermomming van een Volvo V50 (foto).
Enfin, hieronder onze Sleeper Shortlist. Toevoegingen zijn meer dan welkom in de comments.
Mercedes E500 (W212)
Omdat een sleeper ook best modern mag zijn, trappen we af met de Mercedes E500 uit 2010. Met een heerlijk soepele 5,5 V8 biturbo (388 pk & 530 Nm) die je in 5,2 tellen naar de 100 brengt, terwijl niemand het verwacht.
Volvo S80 V8
Zweedse anonimiteit met een atmosferische 4,4-liter V8 onder de kap, goed voor 315 pk en 440 Nm. Bijkomend voordeel is dat de V8-versies altijd rijk uitgerust zijn, maar een tweedehandsje vinden is tamelijk lastig. Iets dat zijn sleeperstatus natuurlijk wel meteen verhoogd.
Opel Vectra 2.8 V6
Accountant in een tokkelende dieselleasebak? Nope, Chuck Testa een 230 pk en 330 Nm tellende powersedan, gedestilleerd uit een 2.8-liter V6 met turrrbo. Voor wie zijn innerlijke New Kid graag een beetje wil verbergen.
Volkswagen Sharan VR6
Stel, je bent aangewezen op een minivan omdat je vaak coïtus onbeschermdus doet, dan kun je je leven een fractie leuker maken door voor een old school Sharan te gaan. Met VW’s bekende 2.8 VR6 die je 204 pk en 265 Nm geeft. Toegegeven: een autobahnracer gaat het nooit worden, maar het trekt zo leuk op tussen de overige mommy-mobielen bij de voetbalclub.
Opel, eh, Lotus Omega
Dit is geen Opel, dit is een auto die in z’n geheel bij Lotus werd gebouwd. In de opdracht van Opel, dat dan weer wel. Onder de kap een 3.6 zes-in-lijn met twee Garrett T25 turbo’s op de in- en uitlaat. Goed voor maar liefst 382 pk en 568 Nm. Op een wagengewicht van 1.540 kg betekende dat een 0-100-tijd van 5,2 seconden. Een occasion vinden wordt echter lastig, want er zijn er in de periode 1990-1992 slechts 950 gemaakt (allen gespoten in de kleur Imperial Green).
BMW 550i (E60)
Omdat ze zo lekker rap in waarde dalen, en omdat een dorstige 4.8-liter V8 veel kopers afschrikt, is de BMW 550i een fraaie sleeper geworden. Ondanks zijn populariteit in het wereldje der neussnoephandelaren blijft het nog steeds een dijk van een sedan. En in de 550i-uitvoering heb je een comfortabele 367 pk en 490 Nm tot je beschikking, waarmee je in 5,6 s naar de 100 km/u stuift.
Lancia Thema 8.32
Hier kunnen we gewoon niet omheen. Toen Lancia een Ferrari V8 in de Thema lepelde, vonden ze feitelijk de sleeper uit. De goddelijkheid uit Modena, omhult door een hoekige sedan. Je garagerekeningen zijn een bitch, evenals het verbruik, maar wat geeft dat nog als je dit ding een keer hoort janken.
U mist nog een paar sleepers? Die staan wellicht in dit overzicht met sleepers waarin je zelf dient te roeren. Anders vernemen we ze graag in de reactievelden.
Wat doet die Opel Vectra V6 in dit lijstje? Zou er eerder een Passat W8 in hebben gezet.
@erwh: Passat W8 die mist echt idd. Of een Peugeot 205 Gentry… Of een Saab 9-5 Aero estate…
Maar die Lotus Omega een sleeper… ??
@griffendahl: 406 t16 of de mi16.
@xiran: De spoilers verraden de potentie van de T16 of mi16(x4) ben ik bang.
@erwh: S80 hoort er ook echt niet in, slome dweilbak voor incontinente babyboomerts
@parker: je blijft een grappig ventje, dat moet ik je nageven.
@erwh: er missen een hoop auto’s, iedereen kent er wel 1 die een ander misschien niet zo snel kan opnoemen.
Ik zelf had de Nissan juke R hier graag tussen gezien. Hoewel het misschien niet voor ieder een sleeper is.
@boogieman: Juke R een sleeper? Whaha. Gast.
@erwh: Gedeeltelijk met je eens. Maar de W8 niet -heel- snel bij de 0->100 sprint.
Ik moet vaak een moderne (dikkere)Turbo benzine- en de moderne (dikkere) diesels voorlaten tot de 100…. dan gaan de 8 pitten en de motorinhoud pas het verschil maken. Maar z’n sprint naar de (onbegrensde) top van 285Km/u. blijft indrukwekkend. Het gemak waar de 8 cilinder mee blijft sjouwen, ook boven de 200Km./u maakt dat zo.
Gelukkig rijd het grootste deel van Nederland met Muesli Benzine turbo’s en diesel turbo’s en die zien geen daglicht. Zelfs de Priussen/Ampera’s/Outlander Phev’s etc.houden de 8 niet bij. Ondanks dat hun elektromotoren bij 0 toeren al maximaal kloppel geven gaat de 8 er met een stevig verschil vandoor.
Audi RS2 mis ik! Heb er eentje in volledige originele staat, en een mooie originele E46 330i coupe voor dagelijks gebruik.
@maxidyne: verdorie dik wagenpark man, super!!
@maxidyne: de rs2 ziet er wel sportief uit.
Geweldig moet dat zijn, de blikken van de petjes achter het stuur die je helemaal zoek rijdt met je s80.
@bouwvakkert: die rij je ook zoek met een d5 hoor ;-)
@ettie: valt tegen , vrij zware wagen.
@bofkont: we hebben zelf een xc70 d5 gehad, het zijn inderdaad geen snelheidsmonsters maar het komt nog wel aardig van zijn plek als je m doortrapt.
Mooi lijstje, maar ik mis de Rover 75 V8
Sorry, een Lotus Omega een sleeper?
Zelfs Jules de Korte ziet dat je daar niet mee moet sollen..
In mindere mate gaat dat ook op voor de Thema 8.32, dat is alleen een sleeper voor leken, elke autoliefhebber weet dat hij met een pareltje te maken heeft.
Als het dan Italiaans moest zijn had dan voor de Thema turbo of een mooie 164 V6 gekozen.
@tupperware: Heel goed punt. De Thema Turbo was zelfs irl nog iets sneller dan de 8.32
@gtwillem:
Haha, alleen heel oude mensen weten dat nog..
@tupperware: klaarblijkelijk wel ja!
De Thema 8.32 was een bijzondere auto, maar 195pk was destijds niet wereldschokkend. De M5 had 286pk, later zelfs 315. De latere E500 had 347pk.
Daarnaast was het hoogtoerige karakter niet helemaal passend voor de Thema, en juist daarin was de Thema Turbo een stuk beter.
Maar ja, een paardje op het motorblok doet wonderen…
@tupperware: autoliefhebbers kennen de ware aard van iedere sleeper hierboven. Het criterium geldt dus juist voor leken. Daarom is de woeste Omega idd beslist geen sleeper. Maar het is wel een zieke kar :D
Skoda Superb met de V6 uit de Passat R36. In zilvergrijs, om hem op te laten gaan in de zee van saaie leasebakken
@ohoogeveen: Inderdaad! Alleen de uitlaten verraden de boel. Maar dan moet je het wel net weten. ;)
Graag de E500! Nog liever de oude 500E w124.
Tweede plaats: Volvo S80V8 tijdloze auto, goed afgewerkt en uitstekende bouw kwaliteit
@rika: 500E is gewoon keiharde porno. Laatst erg dromerig naar zo’n ding zitten kijken. Heerlijk.
@camber24: zo mee eens :-)
@camber24:
Briljante auto, toch vergeet ik de gezichten van de verkopers op de RAI nooit meer.., toen mijn destijds 4 jarige zoontje al trekkend en papa, papa roepend TAXI riep..
Als een volwassene dat zegt is het erg sneu maar als een peuter dat op de beursvloer roept is de reactie onbetaalbaar..
@camber24: wij zijn ook al een tijdje op jacht naar een mooie e500. Alleen dan wel een estate.
@rikus: als estate zijn ze toch niet gemaakt?
@e1000bmw523i: is gewoon als combi geleverd. Maar van de w212 zijn er niet veel verkocht geloof ik. Was ook met vierwielaandrijving leverbaar. Van de w211 kom je ze vaker tegen, zo’n E500 ruimtehok.
@camber24: vooral mooi als je daar zo’n oud bankiersechtpaar in ziet rijden.
Voor mij de S80 V8 per favore.
Ik heb even opgezocht wat die Chuck Testa referentie was. Duidelijk de beste beslissing die ik vandaag gemaakt heb.
Ik vind de Lotus Carlton niet echt een sleeper. Dikke bumpers, luchtinlaten en spoiler geven het een beetje weg. Zelfde geldt voor alle AMG’s, BMW M’s, Audi RS’en. Je ziet er echt wel aan af dat ze flink snel zijn.
De S80, 550i en E500 zijn wel echte sleepers: ze zien er op de (verwijderdbare) typeplaatjes exact hetzelfde uit als de vierpits diesel. Mijn favoriete sleeper van het moment is de BMW 550i Touring Executive. Voor 100k heb je 450pk (!) en hij ziet er net zo langzaam uit als een 518d. Het liefste een beige met normale wielen. Uiteraard geen M-bodykit.
De Audi A4 3.0 TFSI quattro is ook een leuke (272pk). Of een Legacy B4 2.0 GT (280pk).
Als het een oudere auto moet zijn zou ik de Safrane RXE Biturbo kiezen (wel de twin turbo motor, maar niet de Bacara bodykit).
@gtwillem: de Legacy B4 zou ik niet als sleeper willen bestempelen, dan zijn de eerdere GTB en RS namelijk ook sleepers. Maar oké, dit komt van een Subaru liefhebber dus ik herken ze sowieso wel.
De Safrane RXT Biturbo is uiteraard wél een sleeper maar ik vind de Baccara veel mooier om te zien.
@ej20g: de RS en GTB hadden andere bumpers en velgen. De Legacy B4 2.0 GT (en de vorige B4 2.0 GT en 3.0R) zagen er uit als een standaard 2.0i Sport. In Amerika is er nog de Legacy 3.6R, met dik 300pk. Ook leuk!
@gtwillem: ik zit mezelf in de war te sturen zie ik nu. Dacht even dat je het had over de Twin Turbo, maar die heet uiteraard RSK. Het model waar jij het over hebt is inderdaad een sleeper.
@ej20g: de B4 RSK was ook nog best beschaafd, maar had een spoilerlip, iets dikkere bumpers en 17″ velgen. Daarom kwam later de B4 Blitzen, met een Porsche Design bodykit en zeer herkenbare spoiler.
‘B4’ staat bij Subaru overigens gewoon voor de sedan versie. De station versies heten officieel ‘Touring Wagon’.
@gtwillem: jep, klopt. Maar een sleeper vind ik de RSK daarom niet.
De B4 (sedan dus inderdaad) heb ik altijd mooi gevonden, maar zal zelf altijd voor de generatie ervoor gaan. Die zie je veel minder en er zit nog net wat meer karakter in.
@ej20g: ik houd me nog altijd aanbevolen voor een smetteloze twin turbo GT-B Touring Wagon, donkerblauw, 5cm verlagen en 2-delige BBs velgen (binnenkant goud, velgbed gesmeed zilver).
@gtwillem: dat klinkt ontzettend gaaf! Zelf zou ik graag een blauwe RS willen, geheel origineel, handgeschakeld en met schuif-/kanteldak. Maar zie die maar eens te vinden. Om nog maar niet te spreken over andere auto’s die ik nóg liever zou willen hebben.
@gtwillem: Ik heb al 9 jaar zo’n E61 550, en het is best leuk om op de Autobahn alles met Porsche achterop (muv de turbo en de GT2/3 etc) met gemak partij te geven. Verwachten ze echt niet van een Hollandse station. 450 pk is echter overdreven, het zijn er “maar” 367.
@367pk: hij zal denk ik de F10/F11 facelift bedoelen. De huidige 550i heeft 450 pk en 650 Nm koppel. Ik moest het even opzoeken omdat ik dacht dat de 550i F10/F11 nog steeds 407 pk had.
@367pk: de huidige heeft nu toch echt 450pk (ik bedoelde die ook). De 550i E60 is ook een erg gave auto, zeker met handbak en zonder M-sport pakket, maar die zijn zelfs in Dld flink zeldzaam.
Volvo S80 V8 is een leuk ding, klink veel bruter dan je zou verwachten.
Btw in plaats van de Sharan had ik liever de Renault Espace 3.5 V6 gezien, 240pk en echt absurd snel voor zo’n lompe bak. En klinkt bovendien heerlijk.
@trustmeiamanengineer: ik heb toevallig vrijdag nog in zo’n Espace 3.5 V6 gereden. Het is niet mijn soort auto, ook lang niet zo ruim als iedereen denkt. Mijn 850 is voorin ruimer.
Buiten dat, de V6 is heerlijk maar zodra je in een Nissan 350Z gereden weet je dat deze V6 in de Espace zwaar onder zijn kunnen werkt. En het geluid, tsja, in een 350Z klinkt deze motor fantastisch, in de Espace klinkt hij teveel als de gemiddelde V6. Die motor is trouwens ook gelijk het enige écht betrouwbare aan die hele Espace.
@ej20g: Mijn vader heeft er een, dus ik heb er aardig wat rijervaring mee. En uiteraard het ding weegt, met 6 stoelen, bijna 2 ton. Dus een sportwagen is het absoluut niet. Kan me voorstellen dat het blok in de 350Z een stuk fijner presteert en inderdaad klinkt. Maar als je meer dan 5 man moet vervoeren, is dit in mijn ogen de enige MPV die nog en beetje leuk rijd.
@trustmeiamanengineer: helemaal mee eens hoor. Moest het alleen wel even zeggen omdat ik deze motor eerst in een 350Z heb gereden en daarna pas in een Espace. En dan is die motor opeens best een teleurstelling. Verder heb je gewoon gelijk, hij klinkt op zich leuk, gaat best hard voor een MPV (het exemplaar van vrijdag was een Grand Espace overigens) en er is ruimte zat voor passagiers en bagage. Daar is de (Grand) Espace echt een ster in.
Volvo 850 T5R met een boekenkast achterin
@robskilov: kijk, jij snapt het
Die lancia thema blijft zo lekker briljant! Fantastisch
@philipf: Ben een Lancia fan (geïndoctrineerd door mijn vader, gepensioneerde garagehouder) en we hebben velen gehad van aurelia’s, gamma ( echt top) delta’s bèta’s ect en helaas ook thema’s, helaas want thema’s worden niet gezien als echte lancia’s, ze pleuren wel spontaan uit elkaar als een echte lancia maar de wegligging van die dingen is alles behalve typisch lancia
De Volvo S60 R vind ik ook een behoorlijke sleeper. 300 pk en qua uiterlijk heel erg beheerst.
@deora: V70 R of S60/V60 T6 zijn ook goede alternatieven
Volvo c70 t5 !!
Met rica chip zo op 300pk.
En dan graag in de kleur saffron zo mooi !!
@bofkont: moet je even teleurstellen, maar zonder 3-inch downpipe en een Reverse-Intercooler-Pipe-kit ga je 300 pk niet echt halen. Persoonlijk zou ik voor het afstellen naar Fasttech gaan maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
En natuurlijk zijn de twee bovenstaande aanpassingen niet wereldschokkend, maar samen met de afstelling ben je zo €2000 verder.
@ej20g: oke geloof je direct , zover gaat mijn Volvo kennis niet.
@bofkont: dat had ik ook niet verwacht, ik wilde het alleen wel even vermelden. Standaard zijn ze ook al aardig rap dus het extra vermogen heb je niet echt nodig. Leuk is het wel natuurlijk.
Audi a6 4,2?
@ko3n:
Daar val ik inderdaad van in slaap..
@tupperware: het gaat ook over sleepers.
Andere sleepers die er ook in mogen (maatje kleiner maar zeker sleepers) zijn de BMW 130I en Audi A3 3,2 FSI Quattro
@ko3n: ben van mening dat t geen sleeper is: t is een Audi A6 met de grootste standaard motorisering. Maar iig sneller dan de Vectra en Volvo uit dit lijstje, en in principe in 1 adem te noemen met de 550 en E500 uit dezeflde jaargangen.
Maar t rijdt heerlijk: 6.0 naar de 100, maar vooral zeer relaxed day-to-day driving; met de quattro en genoeg power als je even iemand in wil halen. Geen Turbo’s etc; was nog nergens voor nodig. Hij staat nu op 180000km (zie avatar).
@gregorius: Mijn 3.2 A3 staat net voor de 160k. Zit net een ketting revisie in. Rijdt erg lekker met een DSG bak :)
Nog een paar aanvullingen…
Alfa Romeo 155 Q4
Peugeot 405 T16
@griffendahl: meer aanvullingen
* MB 124 280E
* Alfa 75 3.0 America
* Alfa 75 Q4
De Lotus-Omega is geen sleeper.
@rufctr01:
Voor de huidige generatie wel, die zien vooral een ouwe Opel met een Sjonnie spoilerkit ….
@jrk68: ik zeker niet (kom er jammer genoeg vrijwel nooit een tegen maar toch)
Vergeet ook niet de huidige 2.0 diesels van BMW, die kunnen (al dan niet voorzien van chiptuning) ook verassend snel zijn.
@mglopez: verassen doen ze niet hoor.
Een lijstje met sleepers maken en dan de Lotus Omega er wél in zetten, maar bijvoorbeeld de Volvo 850 T-5 en Subaru Forester S-Turbo vergeten. Of om het bij “busjes” te houden, de Opel Sintra 3.0 V6 of Renault Espace 3.0 V6.
@ej20g: Sintra V6? 190pk in een 1.8 ton zware MPV met trage 4-trapsautomaat was net adequaat.
De Mercury Marauder was ook beste sleeper: de koets van een Crown Vic met de motor van een Mustang GT.
@gtwillem:
Geweldige naam ook…Marauder
Een Saab 900 T16 heeft ook een redelijk sleeper gehalte. Zeker als zilvergrijze 5-deursl
De Saab 9-5 2.3T/Aero met 260pk.. Nobody sees the dentist coming….
@w0o0dy:
Laten chippen en met de turbo rommelen. Zonde dat je gelimiteerd bent door de fwd.
Weer die Lancia 8.32 pffff. met zijn 210pk. Das toch geen sleeper… traag oud ding.
Jammer dat de E420CDI er niet bij zit… met chip dik 850nm een bom!
En waar is de Safrane Biturbo
Die E500 is geen BiTurbo maar een NA
@tierelier: klopt. De E500 kreeg met de facelift een biturbo V8, maar dan met 4.7 liter inhoud. Ook een leuke sleeper als je hem als Estate in Elegance trim bestelt.
550i aanschaffen en een embleem van een 520i erop gooien
Sinds een handelaar mij wilde laten zien dat een golf gti 16v poepiesnel, maar hij een suffe Volvo 460 niet bij kon houden, is die 460 turbo voor mij de sleeper. De blik van die handelaar toen die 460 het bij 170 voor gezien hield :-)
@siemi: gechipte gti 2.0 Tfsi zijn bloedje snel.
@bofkont: was al een tijdje geleden. Een gti 16v uit 1986. Heb ik na die blamage niet gekocht
En wat te denken van een GMC typhoon,iedereen ziet een vierkant hok maar rijd bijna alles zoek
@gecko75:
Samen met pickup zusje Syclone destijds gewoon Ferrari-beaters met Ikea capaciteiten inderdaad.
Ik dacht dat je de E63 AMG ook met een normale bodykit kon krijgen bij Mercedes. Dan is dat toch wel de ultieme sleeper of niet?
@berlinetta: Je bedoelt de Mercedes-Benz E63 AMG S 4Matic met optionele Business Package?
Hier heb je een estate op Estatejunk. http://www.autojunk.nl/2014/04/e63-s-4matic-amg-business-package
@berlinetta: Zijn er wel een aantal geleverd enige waar je hen echt aan goed kom herkennen waren de remmen rest was alles gewoontjes
@henkhupelschoten: die voorbumoer is ook gewoon AMG hoor
Buiten de Safrane Biturbo zou de 25 V6 Turbo ook niet in dit lijstje misstaan.Buiten de 15″ BBS waren de uiterlijke verschillen miniem.
Onder andere:
JDM Toyota sedans met een heerlijke JZ-motor.
Audi S6 C4 (Avant) Plus.
Buick Regal GNX/Grand National
Een oudere Alfa 75/155/156/166 met de 3L V6. Of in het geval van de 75 eentje met de 1.8 turbo
Subaru Legacy Blitzen
Chevrolet Impala SS (de 90s sedan)
De meeste van die moderne luxewagens zijn meestal al vlot. Zelfs de langzaamste versies zijn niet langzaam. Een oude 500E is bijvoorbeeld meer sleeper dan een moderne E500.
De thema is, hoewel een ontzettend gave begeerlijke wagen, tegenwoordig niet echt snel meer. Naar mijn mening dus niet echt een sleeper. Wel een lijstje met leuke auto’s trouwens.
Alfa 164 3.0 24v Q4.
FIAT 850 sedan/coupe abarth OT 2000, zooo snel, zeker voor die tijd.
Coombes Jaguar mk2.
Vergeet helemaal de Jaguar S-Type 4.2: 310pk in je Opa’a auto!
Nog een prachtige sleeper:
Subaru Forester 2.5. Is zowel in 210 als 230pk geleverd, met 0-100 in net iets meer dan 6 seconden dacht ik. En dat verwacht je niet van zo’n hok :)
@roadronner: Forester XT ja, de 2.5 X was zonder turbo.
Renault 21 Turbo
De BMW 550i sprint in 5.2 sec naar de 100 en niet in 5.6 sec, de Mercedes 500 had bij de introductie een atmosferische 5.5 liter en geen Biturbo V8, na 2 jaar werd deze motor opgevolgd door een 4.7 Biturbo V8.
Een Ford Mondeo met de 2,5T motor. Niet de ST variant maar gewoon een normale titanium of Ghia. Standaard 220pk maar als je daar een ander chipje in stopt kruipt hij al aardig naar de 300pk.
Ik rij zelf een fiesta st die toch vrij aardig van z’n plek komt. Maar ik daag niet snel überhaupt een 5-serie of een e-klasse uit, ook een 530d gaat behoorlijk hard. Ik vind sws elke ruime middenklasser tegenwoordig een redelijke sleeper.
Mercedes 300 sel 6.7 is één van de oervaders van de sleepers. ….
@michielleendert: 6.3 trouwens zie ik net… De opvolger 6.9 !!!!! En t zier er uit als de eerste de beste 280se
Audi A6 C6 sedan (pre facelift) 4.2 V8 die ontbreekt ook
citroen evasion ct turbo: familiehok dat er cheap uitziet maar toch heerlijk op de weg ligt, en met 150pk en 235Nm best vooruitgaat.
Mazda 3 MPS… Stalen velgen met doppen erop en klaar..
@kingpro: die luchthapper en giga spoiler vallen idd niet op #fail
@stfu: Bedoelde natuurlijk wel de eerste generatie hè, wijsneus..
’89 XJ220 Transit Van.Sleeper en mule ineen.
http://www.greatbritishsportscars.net/xj220-transit-van/
Fiat Croma 2.0 turbo i.e.
Mijn Fiat Coupe 20v turbo maakt ondanks het aanwezige uiterlijk zijn sleeperstatus waar vanwege het feit dat het een Fiat was. Menig GTI’tje en 6 cilinder Bimmers mee schijt gereden. Had een stickertje voor onder mijn kenteken laten maken met de tekst ” It’s just an old Fiat”
Ik kan met mijn oude golf VR6 altijd nog veel leaserijders pesten.
@dutchdriftking ik kan me nog een artikel in de Autoweek herinneren tussen de 174pk VR6 Golf en de 177pk 2.2 D-4D D-Cat Corolla Verso, waarbij de Golf qua prestaties het onderspit delfde.. maar gelukkig zijn niet alle leaseauto’s even potent en hebben 100% zeker ook niet het gouden keeltje van die VR6! Jeetje wat houd ik van dat geluid.
@rd1991: Klopt, ik moest laatst zelfs trappen om een Ampera voor te blijven (tot 50km/u daarna win je het met gemak) en het is tegenwoordig absoluut niet meer de snelste, maar je kan er leuk mee pesten. En het geluid blijft uiteraard fantastisch!
Jaguar S-type R is ook een sleeper.
Enne… een Mercedes Viano 3.0 V6 of Vito 122CDI… godskolere wat lopen die hard….
Een oud Hondaatje en een zak geld bij Sneaky Tuning afgooien resulteert ook in een barre sleeper en een smile a la Joker!
De ultieme sleeper: Tesla Model S P85D met standaard 19″. Trekt sneller op dan een Ferrari 458 Italia ;)
Ford Taurus SHO (vooral de eerste)
Buick Regal met de 3.8 V6 supercharged (FWD maar voor 100,- aan upgrades heb je 350+pk)
BMW E34 M5 Touring (in mijn ervaring dan, menig man heeft zich daar goed in vergist)
Volvo S70 2.4t (zie Touring, blies tot 240 menig E60 dr af)
1991 Chevrolet Impala SS (LS9 dr in en kom maar met die AMGtjes)
Dodge Little red Express pick up (was destijds sneller dan een Ferrari 308 0-100km/h)
En deze: https://www.youtube.com/watch?v=96Hv_jRQMv8
Mijn absolute favoriet. Wat een ziek ding.
Vergeet ik helemaal de Jaguar XF SV8: standaard XF met Supercharged 4.2 V8, zonder de bodykit die later op de XF-R kwam.
Volkswagen Phaeton W12 en V10 TDi niet vergeten.
En toch zou ik voor de Subaru Legacy 3.0r Spec. B gaan. Dat is pas een echte sleeper. 6 cylinder boxer en vierwielaandrijving. Eigenlijk een soort omgekeerde Porsche
De 5.5 liter van de Benz is geen biturbo.
Mondeo ST220
Maar ook een subaru Legacy B4 RSK
Of de ultieme sleeper:
Toyota Camry
http://blog.caranddriver.com/toyota-dressed-an-850-horse-tube-frame-dragster-in-plain-jane-camry-clothing-for-sema/
Ik vind het een zwakke lijst. Dit zijn toch geen echte sleepers…
neem zoiets: een Volvo 245 met een Supra motor.
http://www.carverse.com/postimages/thumbnail_1390976541.jpg
535d
550i zal inderdaad wel wat extremer zijn, maar heb laatst in een gechiptunede BMW 535d gereden, dat is ook echt een beest. De eigenaar vertelde laatst op de teller 285 gereden te hebben, met nog 700 toeren over.
Die omega is echt dik, zou er nog mee te rijden zijn? Doe mij anders de 550 maar
Wat doet die Opel Vectra in dit rijtje ? Dat is geen sleeper… Saai, dat wel, maar snel ?
Neh! Dan kan je ook een Mercedes E280, Een Camry V6 of een Xantia V6 d’r bij nemen.
Gewone auto met de top motorisering zonder sport aspiraties. En niet originele, zelf gebouwde auto’s zijn natuurlijk leuk, maar ik geloof niet dat dit in het verhaal hierboven bedoelt word. Je kan wel een mini cooper uitrusten met een Hayabusa brommert, maar dat…. uh… wacht…
https://www.youtube.com/watch?v=CAn-xio80_s
:-)
Ik mis de Ford Mondeo MK4 2.5 Turbo, standaard 220pk, maar met een paar kleine aanpassingen 300pk/500nm, en dan met het uiterlijk van een 1.6…
Ik zou willen dat AB me er niet telkens aan herinnerde dat zo’n lotus omega bestaat. Die dingen zijn gevaarlijk voor het spaarvarken, veel te bereikbaar en toch veel te kostelijk.
850 T5-R met AWD onderstel en 750 paarden uit die vijfcilinder bitte!