In Geneve en op onze allereigenste AutoRAI zal Volvo zeven nieuwe DRIVe modellen laten zien. Daarmee komt er voor bijna het complete Volvo gamma een zuinige, bijtellingsvriendelijke en in de lease-regeling passende variant beschikbaar.
Alle huidige DRIVe-modellen zijn uitgerust met een conventionele dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak die is aangepast voor een extra laag brandstofverbruik. Volvo verdeelt het DRIVe-gamma in drie categorieën, die verbonden zijn met drie CO2-uitstootniveaus: 120, 130 en 160 g/km. Niet geheel toevallig komen deze categorieën ook overeen met de speciale emissiebelastingen en premies voor groene mobiliteit die regeringen in diverse Europese landen heffen en bieden. Voor de C30, S40 en V50 betekent dit dat de bijtelling op slechts 20% uitkomt. Deze drie, maar ook de V70 en S80 krijgen een A-label mee. De voorwielaangedreven XC60 en XC70 DRIVe hebben een B-label.
Behalve de aangepaste dieselmotoren en versnellingsbak heeft Volvo nog een aantal andere zaken aangepakt om tot een lager verbruik te komen. Zo is er een start-stopsysteem gemonteerd en zijn de DRIVe modellen voorzien van een regeneratieve oplaadvoorziening. Deze laadt de accu op zodra de bestuurder het gas- of het rempedaal loslaat terwijl een versnelling is ingeschakeld. Dat levert een brandstofbesparing op van 2 tot 3 procent. Andere banden en een efficiëntere elektrische stuurbekrachtigingspomp geven de laatste grammetjes CO2 besparing.
Nieuw in het gamma zijn de V70 en S80 DRIVe die met dezelfde 1.6 dieselmotor (109 pk en 240 nm) zijn uitgerust. Over de prestaties rept Volvo nog niet in concrete cijfers, maar zuinig zijn ze in ieder geval wel. Zowel de V70 als de S80 verbruiken slechts 4,9 liter per 100 km, een ruime 1 op 20 dus. Ook de XC60 en XC70 ontkomen niet aan de DRIVe dans: beide modellen krijgen de 2.4d (175 pk en 420 nm) in combinatie met louter voorwielaandrijving. Daardoor komt het verbruik slecht sop 5,9 liter per 100 km en de CO2 uitstoot op 159 g/km.
Laagste Laagste CO2-uitstoot in diverse marktsegmenten
Zeven nieuwe DRIVe modellen voor Volvo
Volvo toont op de Autosalon van Genève en daarna op de AutoRAI 2009 zeven zuinige DRIVe-modellen. Die laten allemaal de laagste CO2-uitstoot van hun segment noteren. De extreem lage cijfers voor de C30, de S40 en de V50 zijn bereikt mede dankzij een geavanceerd start-stopsysteem.
Verbruik CO2 -uitstoot Label
• Volvo C30 3,9 l/100 km 104 g/km A-Label
• Volvo S40 4,0 l/100 km 107 g/km A-Label
• Volvo V50 4,0 l/100 km 107 g/km A-Label
• Volvo V70 4,9 l/100 km 129 g/km A-Label
• Volvo S80 4,9 l/100 km 129 g/km A-Label
• Volvo XC60 6,0 l/100 km 159 g/km B-Label
• Volvo XC70 6,0 l/100 km 159 g/km B-LabelHet DRIVe-label prijkt op modellen in Volvo’s gamma die binnen hun segment het milieuvriendelijkst zijn. Alle huidige DRIVe-modellen zijn uitgerust met een conventionele dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak die is aangepast voor een extra laag brandstofverbruik.
‘Onze blik is in 2009 volledig gericht op de DRIVe-modellen. Dat toont aan dat het voor Volvo mogelijk is om snel in te springen op de toenemende vraag naar milieuvriendelijke auto’s met een laag brandstofverbruik. Op de Autosalon van Parijs in 2008 presenteerden we al de DRIVe-modellen van de C30, de S40 en de V50. Nu zijn zowel de markt als wij klaar voor de volgende stap’, zegt Stephen Odell, Vice President van Volvo Car Corporation. ‘Door het DRIVe-programma uit te breiden met de grotere V70, S80, XC60 en XC70 biedt Volvo in het premiumsegment een van de sterkste gamma’s van aantrekkelijke, zuinige én milieuvriendelijke auto’s aan’, vervolgt Stephen Odell.Bijtellingstarief
Volvo’s DRIVe-gamma is verdeeld in drie categorieën, die verbonden zijn met drie CO2-uitstootniveaus: 120, 130 en 160 g/km. ‘De categorieën tonen aan dat het Volvo menens is met zijn ambitieuze CO2-doelen in de afzonderlijke segmenten. Ze komen ook overeen met de speciale emissiebelastingen en premies voor groene mobiliteit die regeringen in diverse Europese landen heffen en bieden. Wij willen verdergaan met het verlagen van de uitstoot door nieuwe, nog milieuvriendelijker producten te ontwikkelen’, legt Stephen Odell uit.
Vanaf de zomer van 2009 zijn de Volvo’s C30, S40 en V50 1.6D DRIVe verkrijgbaar met een geavanceerd start-stopsysteem. Dat zorgt voor een nog lagere CO2-uitstoot van slechts 104 g/km voor de Volvo C30 en 107 g/km voor de S40 en de V50. Deze drie modellen komen hierdoor alledrie in aanmerking voor het bijtellingstarief van 20%.
Eerste Volvo’s met start-stopsysteem
Om een aanzienlijke afname van de kooldioxide-uitstoot te realiseren zijn de nieuwe DRIVe-versies van de C30, de S40 en de V50 uitgerust met twee slimme, nieuwe voorzieningen. Een daarvan is een start-stopsysteem, dat de motor uitschakelt als de auto stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file. Als de bestuurder dan de versnellingsbak in neutraal zet en het koppelingspedaal loslaat, schakelt de motor zichzelf uit. Zodra de bestuurder de koppeling weer intrapt, slaat de motor weer aan.
Deze techniek beperkt het gemiddelde brandstofverbruik – evenals de gemiddelde uitstoot van kooldioxide – met 4 tot 5 procent. Start-stoptechniek is vooral effectief in stadsverkeer; dan kan de brandstofbesparing oplopen tot wel 8 procent.
Snelle starttijd, extra accu
Als de auto stilstaat en de motor is uitgeschakeld, gaan enkele elektronische systemen – zoals dat van de airconditioning – ‘op stand-by’ om brandstof te besparen. Desondanks controleert het start-stopsysteem constant het comfortniveau en activeert het de betreffende systemen weer als dat nodig is – in het voorbeeld van de airco als de temperatuur in het interieur oploopt.
Het start-stopsysteem heeft geen invloed op comfortverhogende zaken als de geluidsinstallatie of andere voorzieningen waarvan de klant wil dat ze blijven werken.
Dit controlesysteem – dat uniek is voor Volvo – en het daaruit voortvloeiende hoge comfortniveau zijn mogelijk dankzij de toepassing van een kleine, extra accu die de grotere accu ondersteunt met extra vermogen. Dankzij die extra accu kenmerken de DRIVe-varianten zich door hun vermogen snel en soepel te starten, terwijl het audiosysteem bijvoorbeeld totaal geen hinder ondervindt van de geactiveerde startmotor. Daarmee onderscheidt het start-stopsysteem van Volvo zich van dat van de concurrentie. Veelzeggend is ook dat de grotere standaardaccu is verbeterd en garant staat voor 175.000 start-stopmomenten.
De bestuurder ontvangt constant informatie over de werking van het start-stopsysteem via een informatiescherm in het interieur. Door een druk op een speciale DRIVe-knop op de middenconsole is het systeem uitschakelbaar. In de standaardstand is het systeem ingeschakeld.
In de toekomst regelt die speciale DRIVe-knop ook extra systemen, zoals de economy-standen in toekomstige varianten, die vooral moeten bijdragen aan een laag brandstofverbruik.
Bewegingsenergie laadt accu op
Een ander nieuw element in de 1.6D DRIVe-uitvoeringen van de C30, de S40 en de V50 met start-stopsysteem is een regeneratieve oplaadvoorziening. Deze laadt de accu op zodra de bestuurder het gas- of het rempedaal loslaat terwijl een versnelling is ingeschakeld. Door de bewegingsenergie van de auto op te slaan, heeft de accu de verbrandingsmotor niet nodig om bij te laden. Dat levert een brandstofbesparing op van 2 tot 3 procent.
V70 en S80
Voor het eerst is er nu ook een DRIVe-uitvoering van de Volvo V70 en de S80. Beide auto’s zijn uitgerust met dezelfde 1,6-liter dieselmotor en dezelfde handgeschakelde versnellingsbak als de C30, S40 en V50. Wel is in het geval van de Volvo V70 en S80 de motorsoftware aangepast en zijn de overbrengingsverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling anders.
Deze aandrijflijn zorgt er in belangrijke mate voor dat de grotere sedans en gezinsauto’s van Volvo zuiniger omspringen met brandstof en minder CO2 uitstoten.
• Het brandstofverbruik van de V70 is verlaagd tot 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km; een verbetering van 18 procent ten opzichte van de huidige 2,0-liter dieselmotor.
• Het brandstofverbruik van de S80 is eveneens verlaagd tot 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt ook 129 g/km; een verbetering van 15 procent ten opzichte van de 2,0-liter dieselmotor.
‘Wij vinden dat de klant ondanks de kleinere motorinhoud niet hoeft in te leveren op rijeigenschappen of comfort. Deze DRIVe-versies van de V70 en de S80 hebben voldoende prestatiepotentieel. Daarbij zijn ze bijzonder milieuvriendelijk, op een niveau dat geen enkele concurrent in dit segment zelfs maar benadert’, zegt Stephen Odell.
Diverse andere factoren dragen ook bij aan het lagere brandstofverbruik, zoals de banden met een lage rolweerstand. Bovendien zijn de DRIVe-versies van de V70 en de S80 uitgerust met een elektrische stuurbekrachtigingspomp. Die levert precies en op een efficiënte wijze de bekrachtiging die de bestuurder nodig heeft, met als bijkomend voordeel een lager brandstofverbruik. Alle DRIVe-varianten zijn voorzien van dit stuurbekrachtigingssysteem.
De V70 is voorzien van de volgende speciale voorzieningen voor een lagere luchtweerstand:
• Gesloten grille
• Verlaagd onderstel (20 mm voor, 15 mm achter)
XC60 en XC70
Voor modeljaar 2010 breidt Volvo het gamma van de XC60 en de XC70 uit met een voorwielaangedreven DRIVe-versie met een 2,4-liter dieselmotor. Voor beide auto’s bedraagt de CO2-uitstoot 159 g/km en het brandstofverbruik 6,0 l/100 km, de gunstigste cijfers in de klasse.
Behalve de voorwielaandrijving zorgt ook een aantal kleinere aanpassingen ervoor dat deze auto’s concurrerende verbruiks- en uitstootcijfers laten noteren. De motorenexperts van Volvo slaagden er ook in de wrijving en pompverliezen in de dieselmotor te reduceren, evenals de drukval in het in- en uitlaatsysteem.
De inspuitdruk is vergroot door toepassing van de nieuwste hogedrukpompen. Bovendien is de brandstofinjectie verfijnd met behulp van een piëzo-elektrisch systeem. De krachtbron heeft nu een lagere compressie, een efficiëntere verbranding en is voorzien van de nieuwste software voor het motormanagement. Ook is de turbocompressor verbeterd, met een hoog koppel bij lage toerentallen tot gevolg.
De versnellingsbakverhoudingen zijn verbeterd zodat er zuinig gereden kan worden. Als de bestuurder bijvoorbeeld in de hoogste versnelling 100 km/uur rijdt, dan is het toerental – net als het brandstofverbruik – lager dankzij de nieuwe aandrijflijn.
Een belangrijk onderdeel was het behoud van de dynamische rijeigenschappen die deze auto’s kenmerken. Meer vermogen, een hoger koppel en een sportieve onderstelafstemming bezorgen de voorwielaangedreven versie de juiste XC60-dynamiek. Het is de perfecte keuze voor de klant die een lagere CO2-uitstoot belangrijk vindt, maar daarvoor geen rijplezier wil inleveren. De XC70 DRIVe slaagt erin een hoge mate van comfort en zijn kenmerkende onverschrokkenheid te combineren met een laag brandstofverbruik. Net als de andere DRIVe-modellen is de XC70 DRIVe geschikt voor alle rijomstandigheden. Dat betekent dat de auto vooral is getest in situaties waarin klanten hun auto het meest gebruiken. Daardoor sluiten de lage verbruikscijfers in ons persmateriaal zo nauw aan bij de verbruikscijfers die klanten bij een normale rijstijl ook op hun boordcomputer zien verschijnen.
Zuinig modellengamma
De door Volvo doorgevoerde verbetering van de milieuvriendelijke eigenschappen van zijn producten blijven niet beperkt tot de DRIVe-varianten. Want ook de rest van het gamma van Volvo profiteert van de brandstofverbruikverlagende maatregelen in deze auto’s. Bovendien zullen de automatische transmissies van nieuwe uitvoeringen die de komende twee jaar uitkomen 5 tot 7 procent efficiënter zijn.
‘Het is ons doel om in elk segment auto’s aan te bieden met de laagste CO2-uitstoot. Het DRIVe-concept staat symbool voor dit proces. Met de auto’s die het DRIVe-label dragen, boekten we de meeste vooruitgang. Hoe dan ook, de focus op lage verbruikscijfers omvat al onze producten en aandrijflijnen. Door het aanbieden van een breed modellengamma, met zeer zuinige en krachtige alternatieven, kan de klant zijn eigen milieukeuze maken’, zegt Stephen Odell.Prestaties, CO2-uitstoot en brandstofverbruik van Volvo DRIVe-modellen 2010:
Model Motor Vermogen CO2-uitstoot Verbruik
C30 Start-stop 1.6D 109 pk/240 Nm 104 g 3,9 l/100 km
S40 Start-stop 1.6D 109 pk/240 Nm 107 g 4,0 l/100 km
V50 Start-stop 1.6D 109 pk/240 Nm 107 g 4,0 l/100 km
V70 1.6D 109 pk/240 Nm 129 g 4,9 l/100 km
S80 1.6D 109 pk/240 Nm 129 g 4,9 l/100 km
XC60 2.4D 175 pk/420 Nm 159 g 6,0 l/100 km
XC90 2.4D 175 pk/420 Nm 159 g 6,0 l/100 km
Beschrijvingen en feiten in dit persbericht hebben betrekking op het internationale modellengamma van Volvo Car Corporation. Beschreven details kunnen optioneel zijn. Voertuigspecificaties kunnen per land verschillen en kunnen zonder verdere aankondiging worden gewijzigd.
Jochempie zegt
Niet slecht voor zo’n S80! Van de C30 had ik wel nog iets beter dan 1:25,3 (?) verwacht..
L-Fred zegt
Ze moesten ook wel. Volvo had nog geen enkele auto met een laag energielabel.
RVH zegt
109 pk in een v70/s80? dat lijkt mij wel heel erg weinig. zo zijn ze niet vooruit te branden lijkt mij. Verder een erg mooie ontwikkeling.
Ff mierenneuken: ”Daardoor komt het verbruik SLECHT SOP 5,9 liter per 100 km en de CO2 uitstoot op 159 g/km.”
een heel klein spellingfoutje..
Laue zegt
@ RVH
Voor wie enkel van A naar B wil is elke auto met meer als 100 pk al teveel.
Alwood zegt
lol, volgens mij een foutje in het persbericht… Onderaan noemt Volvo een XC90 2.4D die slechts 6L zou gebruiken.
OT: leuk, maar komt dat vooruit dan?! Moet zeggen dat die 1.6D van Volvo nog best lekker rijdt, plenty of torque in tegenstelling tot de opeltjes bij lage toeren. Maar dat is dan een ervaring met de C30, de V70 en S80 zijn een flinke maat groter.
De XC60 en XC70 met slechts voorwielaandrijving zijn verder ronduit belachelijk. Neem dan gewoon een V50 of V70 :? Vooral van de ‘outdoorsy’ XC70 vindt ik het een slechte zaak. Zal alleen best verkopen omdat Nederland te goedkoop is voor awd auto’s.
Aan de andere kant is het natuurlijk geweldig om een 2.4D vijfcilinder (ex D5) met 20% bijtelling te rijden.
SPK zegt
Een goed begin, maar waar blijven de zuinige benzine motoren? Is er iemand die iets weet over de introductie van die 1.6 liter benzine motor die in de concept S60 zit?
a_tomba zegt
Een 1.6 in een s80/v70? Bovendien hadden ze de auto’s wel even een leuk kleurtje mogen geven (ford focus rs groen oid). Dat zilvergrijs komt echt mijn neus uit.
a_tomba zegt
@redactie
In het persbericht hebben ze het als laatste over de XC90, niet XC70:
XC90 2.4D 175 pk/420 Nm 159 g 6,0 l/100 km
Alwood zegt
@SPK
de 1.8 benzine die in de S60 concept gaat zijn weg volgens mij niet eerder dan 2011 naar de markt vinden. Het Volvo milieuplan is pas kort geleden in gang gezet en bouwt gestaag op naar écht zuinige modellen in 2011/2012.
Wat betreft de benzinevarianten heeft Volvo een aardig aanbod van “f” modellen. Kan je allemaal ethanol in gooien enzo, gemaakt van wijn, plantenresten en Afrikaans eten ;)
bmw zegt
Zonde dat het allemaal diesels zijn. Waarom kan een benzine-auto niet uitgerust zijn met start-stop, recuperatie van remenergie, groene banden, betere spreiding van de bak, betere aerodynamice, vermindering van gewicht, optimalisering van de motorsturing, enz ?
Ik wil ook eerst dat verbruik eens in de praktijk zien, voor ik het geloof. Mijn auto (januari 2009, dus vers van de pers) zou met zijn 1300 Multijet een gemengd verbruik van 4,5l/100km moeten halen, maar ik kom aan 5,5. Of wordt dit beter na een tijdje rijden?
Joep zegt
@Alwood: Hoe kom je er nou bij dat die 5-pitter 20% bijtelling krijgt? Dat geldt enkel voor de C30, S40 en V50 (en ja, inderdaad verwarrende titel boven dit bericht!)…
Grens voor diesels blijft 116 gr/km voor die 20%, daar komt geen 5-pitter bij in de buurt voorlopig.
Superflip zegt
Jammer dat ik m’n V50 al in de zomer van 2008 besteld heb, anders had ik mss ook wel voor een DRIVe gekozen!
Jochempie zegt
Nog steeds niet binnen?
rs zegt
Een V70 met een 1.6 motor? kan die dan berg op rijden?
BlaatSchaap zegt
Ik zie in de prijslijsten dat er ook Edition I en II versies zijn van de Drive modellen van bijvoorbeeld de S40 en V50, betekend dit dat er dan wel modellen zijn met mooie 17″ velgen en een bijtelling van 20″ ? Ik moet zeggen dat ik die dichte velgen niet echt heel geslaagd vind, maar als de mooie velgen van de Edition versies er gewoon opzitten, heeft Volvo er wellicht een koper bij :)..
theo zegt
Als ze nou de benzine en de flex fuel modellen ook verbeteren met bovenstaande technieken krijg je misschien wel benzine volvo’s met 14 en 20% bijtelling. En wat is er nou beter voor het mileu dan een superzuinige flexifuel volvo? Das twee vliegen in één klap.
In principe staat er in het persbericht dat ze de technieken wel willen doorvoeren in het gehele gamma, dus wellicht hebben we even geduld nodig en moeten we wachten op de info over de nieuwe benzine drive modellen?
Larrs zegt
109pk is niet zo interessant om zuinig te rijden, het koppel daarentegen wel. En dat is 240nm. Voor de V70 en S80.
Lijkt me wel voldoende.
Al zal de topsnelheid wel erg laag zijn.
Laurens zegt
Eindelijk weer eens diesels waarbij het om kosten per km gaat in plaats van rijplezier. Een 200D ging ook niet harder dan 130.
SPK zegt
@ Alwood
Bedankt. Het gaat mij niet zozeer om het milieu aspect, maar meer om de bijbehoorende belastingen die de prijs nogal op kunnen drijven. Mijn vader wil graag een XC60 hebben, maar rijdt eigenlijk niet zo veel en wil daarom een benzine motor. Hij vindt een vanaf prijs van 62.500 euro voor een T6 gewoon te gortig en hoopt daarom op een kleinere benzine motor, maar dat kan nog wel even duren dus.
Peter zegt
Afgelopen week heb ik in Zweden met een V70 2.0 F(lexifuel) rondgereden, en die was niet vooruit te branden. Ik hou mijn hart dan ook vast voor de prestaties van de 1.6d in zo’n grote bak…
Trouwens, enigszins off topic, is het normaal dat zo’n flexifuel ding op E85 (ethanol) een heel stuk minder zuinig is dan op good old Euro95? Het verbruik steeg zo’n 20% toen ik ethanol had getankt.. daarna maar weer gewoon aan de benzine gegaan.
Laurens zegt
@Peter
ja, net zo normaal als een diesel die 20% minder gebruikt. Kwestie van hoeveel energie er in een liter brandstof zit.
Maar ik dacht dat de Zweden E85 subsidiëren?
Alwood zegt
@SPK
ok, het zou niet heel gek zijn als Volvo een XC60 2.5ft klaar heeft staan… Die is niet zo zuinig als een 1.8GTDLi(?) maar er hoeft ook niet zo heel veel extra BPM over betaald te worden :P
Anders blijft de V/XC70 over…
@Joep
ok, tnx… ik was in de veronderstelling dat de C30 14% had en de rest 20%… blijkjt dat de regels toch wat strenger zijn :) Eerlijk gezegd zie ik het nut van de XC60&70 hiermee niet meer in :? Gewoon semi-zuinige wanabe’s.
Peter zegt
@Laurens
Met de huidige lage olieprijs is het niet lonend om E85 te tanken. Benzine was ongeveer 110 SEK (net iets meer dan 1 Euro), E85 was 96 SEK. Dus met het hogere gebruik kom je met E85 toch duurder uit. Gecombineerd met de mindere actieradius is benzine dus aantrekkelijker.
Laurens zegt
@Peter
ook als je het spul zelf stookt?
Maar waarschijnlijk hebben ze de prijsstelling zodanig gemaakt dat je er niet op voor- of achteruit gaat.
Een of twee uitstervende Saab liefhebbers beweren wel dat je meer vermogen hebt als je op E85 rijdt, maar dat is alleen bij turbo motoren waar je de druk wat verder kunt opschroeven omdat het spul wat klopvaster is.
Peter zegt
@Laurens
Bij de meeste Zweden is de eigengestookte Ethanol waarschijnlijk al op voordat het in de tank is gekomen.. ;)
Ik had ook begrepen dat bij een turbo motor het vermogen op E85 toeneemt.. helaas was ‘mijn’ V70 uitgerust met een miezerig atmosferisch Ford 2.0 blokje.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
109 pk in een S80???????
Ja, zo kan ik het ook!!
@ Peter: klopt toch niet helemaal, want je betaald ook geen wegenbelasting en in de grote steden parkeer je gratis… Maar je hebt gelijk, bij een hogere olieprijs wordt het verschil weer groter, aangezien de prijs van Ethanol hier niet aan gekoppeld is.
@ Laurens: klopt, 30% extra vermogen en koppel bij de Saab BioPowers, dit vanwege de hogere energiewaarde in Ethanol. De software wordt hier niet voor aangepast.
Peter zegt
@Svenska Aeroplan AB
Aha… dat van die belastingvoordelen wist ik niet. Voor een huurauto zou ik dus ook geen parkeergeld hoeven betalen?
(niet dat ik tijdens deze vakantie een parkeermeter ben tegengekomen hoor.. maar misschien handig om te weten voor de volgende keer)
‘gratis’ 30% extra vermogen.. geen wonder dat die BioPowers zo populair zijn! ;)
a_buis zegt
Waar gaat het nou over zeg. Rij je in een dikke Volvo komt ie niet van zijn plek! Als je geld wilt besparen neem je iets anders. Wil je milieu besparen ga dan dichter bij je werk wonen en/of gewoon minder rijden. Nee, we willen alles. We willen en – en. Groen rondtuffen in een Volvo op BMW met een mooi A label, geld besparen en consumeren maar! Of doneren we het bespaarde aan een goed doel? PS ik ga mooi voor de 520d, A label maar wel lekker 177 pk! Only human….
Sorcerer zegt
Inderdaad: krap meer dan 100 pk in een V70/S80… pfff…. Koppel van 240 Nm klinkt inderdaad wel als voldoende, maar ook maar krap voldoende…
Doe mij maar een lekkere 5-cilinder. Gelukkig is de nieuwe 5-cilinder diesel van Volvo alvast een stuk zuiniger dan de oude (met twinturbo nog wel en 175 of 205 pk). Ben benieuwd wat dat in de toekomst gaat brengen, en wanneer de nieuwe S60 nou eindelijk komt…
Bob de Roy zegt
Snap die 109pk ook niet helemaal.. Heb zelf het genoegen gehad met een S60 2.4D te mogen rijden (ruim 3 jaar geleden) dat was 130pk, en tsja het was voldoende maar hield al niet over. En dan zeker in een 200kg zwaardere auto 20pk minder..
Topsnelheid komt volgens volvo op 177km.h voor de V70 en 182 voor de S80.. Tsja..
Jasper Schouten zegt
Als ik het volgens mijn manier beredeneer; een grote auto met kleine motor heeft veel brandstof nodig om vooruit te komen, wat het verbruik en de prestaties beide niet ten goede komen. Ze hadden beter een wat grotere motor kunnen nemen (lees; 2.0 d) en die wat terug kunnen schroeven, zodat ze iig genoeg newton meters hadden.
Martijn zegt
Uitstekende keuze van Volvo.
In tegenstelling tot de meeste petrolheads op dit forum nemen veel mensen genoegen met 240Nm in een V70/S80. Overigens had de S80 al lang een A-label met de 2.0 Diesel.
De XC60 & XC70 FWD hebben wel degelijk zin, allereerst is het werkelijk verbruik (en vermogen) aanzienlijk gunstiger dan de huidige 2.4D 163 pk. Ten tweede, hoe groener het label hoe minder milieu toeslagen. Ten derde is de XC60 nu nog gunstiger qua verhouding PK’s, verbruik en kosten dan de concurrenten X3, Q5, GLK en Freelander
Grote Smurf zegt
240 Nm in een wagen van 1800kg met een extra-lange versnellingsbak – boeiend! Dit gaat weer zo’n leuk voorbeeld zijn waar het dagelijks verbruik het dubbel is van het normverbruik, gewoon omdat je de kar niet vooruit kan branden.
RenesisHP zegt
Dit zullen ze bij Volvo zelf ook heel erg leuk vinden.
Volvo ziet een wat hoger motorvermogen als veilig. Een S80 met 109pk gaat daar behoorlijk tegenin.
frensj zegt
Mijn volvo c30 (non-drive) zou ook zogezegd op 4,9 liter uitkomen… Op de snelweg aan 120 haalt hij misschien NET die 4,9, maar eerder 5,1 nog. En ijn totaalverbruik ligt momenteel op 5,7. Dit is met dagelijks 2x ongeveer 50km snelweg met ervoor en erna een 2-3 km 70 of minder.
Zal ook wel wat aan mijn rijstijl liggen, want toen ik in zweden op vakantie was kwam ik op bv 5,4 uit, nog altijd veel meer wel.
Timmy zegt
1.6d 110 pk 240nm koppel? Klinkt alsof de 1.6hdi van uit mijn berlingo in een s80 is gelegd. Is hetzelfde blokje als in de mini cooper d.
Dus mijn vraag: is dat een psa/bmw motortje? Vroeg het me even af. Want de waarde zijn in ieder geval net hetzelfde. Hoewel mijn Berlingo wel iets meer stookt. Weegt leeg ook 1400kilo en stroomlijn is niet denderend. Maar volgens mij toch lichter dan pakweg een s80. Dus hoe geraken die op 4.9 liter? Of is dat tegen 100 op de rollen?
bmw zegt
Het normverbruik is niet realistisch, dat weten we ondertussen allemaal, vrees ik. Tel er gerust een liter bij…
frensj zegt
Ik dacht ook dat het normverbruik op rollen gemeten werd, maar bij de DRIVe modellen zijn zo goed als alle aanpassingen aerodynamisch (op de schakelbak na dacht ik), en dat merk je op rollen dus niet. Dus dan is het misschien louter theoretisch zelfs…
En die 1.6 diesel is van PSA ja.
Marco zegt
Naar mijn idee zou een aangepaste 2.0D versie beter zijn in de S80 en V70. Ford duwt toch ook geen 1.6 TDCi in de Mondeo? Gezichtsverlies, letterlijk en figuurlijk. 2.0D met langere bak, start-stopsysteem etc moet ook wel zuinig zat zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Peter: dat verschilt, moet je even vragen of ze aangemeldt zijn. Kun je zien aan het ‘wegenbelasting-voldaan-stickertje’ op de nr.plaat. Daar staat dan een code op.