Hartstikke leuk, die iconische Ferrari’s uit de seventies en eighties, maar sommige mensen hebben meer met het steigerende paard uit Stuttgart. Tijd om een stel iconische Porsches uit de jaren ’70 in het zonnetje te zetten.
Porsche 914-6 GT (1970)
Het ondergewaardeerde pareltje van Porsche, de 914. Duik op Autoscout24.nl en je vindt ze rond de 10.000 euro. De 914 ontstond uit een samenwerking met Volkswagen en oorspronkelijk was het idee om een viercilinder versie van de middenmotor sportauto als Volkswagen te verkopen, en de Porsche badge op een zescilinder uitvoering te plakken. Uiteindelijk wist Porsche de directie van Volkswagen zo gek te krijgen de auto uitsluitend als Porsche te verkopen. De 914-6 GT was de versie die voor rallies en de racerij op de markt kwam in 1970 met een 2.0 liter Carrera 6 motor, en had in sommige gevallen tot 210 pk onder het rechterpedaal. Gewichtsreductie, remmen van de 908 en andere upgrades zorgden ervoor dat dit geen poesje was om zonder handschoenen aan te pakken.
Porsche 912E (1975)
De viercilinder 912 ging in 1969 uit productie. Toch besloot Porsche de auto weer op de markt te brengen in Amerika als instapmodel voor het merk. De auto kreeg een viercilinder 2.0 met 90 pk in plaats van de zescilinder die standaard in de 911S lag. De auto werd slechts een jaar lang geleverd omdat de 924 in Amerika nog niet leverbaar was als opvolger van de 914. De 912E is dus een zeer zeldzame verschijning, er zijn 30.000 912’s geproduceerd, maar slechts 2099 hadden de badge 912E.
Porsche 917 (1970)
Één van de meest iconische racers ooit: de Porsche 917 is een de auto die ervoor zorgde dat Porsche voor het eerst de overall winst pakte tijdens de 24 uur van Le Mans in 1970 (en 1971). De sprint tot 100 in deze racer ging in 2.3 seconden en de topsnelheid van het ding bedraagt 390 kilometer per uur.
Porsche 924 Turbo (1978)
De door Harm Lagaay getekende 924 was oorspronkelijk bedoeld voor Volkswagen maar werd (net als de 914) door Porsche geannexeerd, in dit geval nadat Volkswagen zelf van de productie had afgezien. En omdat de eerder genoemde 914 bij Porsche uit de schappen verdween moest er een nieuw instapmodel komen onder de 911. De 924 Turbo kwam op de markt in 1979 omdat er meer power gevraagd werd door klanten. De 2.0 liter Audi viercilinder kreeg een turbo, waardoor het aantal pk’s steeg van 125 naar 170. Andere wielen, een luchthapper en wat gaten in de neus zorgden ervoor dat de 924 Turbo een sportiever uiterlijk had.
Porsche 928 (1978)
Ook ontworpen door Lagaay en oorspronkelijk bedoeld als opvolger voor de 911 was de 928. Ferdinand Piëch wilde een V10 in de neus hangen maar uiteindelijk kwamen er verschillende varianten V8 in het vooronder. De basisversie met 4,5 liter V8 leverde 240 pk en 363 Nm koppel. De 928 bleef uiteindelijk tot 1995 in productie, er werden iets meer dan 61.000 stuks geproduceerd.
Porsche 911 (930) Turbo (1975)
De Porsche 930 was de eerste 911 Turbo, geboren uit een homologatiewens voor raceauto’s als de 934 en 935. De turbotechniek werd geleend van de 917/30 CAN/AM racer en toegepast op de motor van de Carrera RS 3.0, wat leidde tot de interne naam 930. De eerste 930 kreeg dankzij de turbo 260 pk, maar de leukste seventies Turbo is waarschijnlijk de 3.3 Turbo uit 1978, voorzien van 300 pk. Om alles enigszins beheersbaar te houden werden overigens ook de remmen van de Porsche 917 gemonteerd.
Porsche 935 (1976)
In 1976 werd de Porsche 935 geïntroduceerd. Een legendarische auto912e
die in 1979 de overall winst in de 24 uur van Le Mans wist te behalen. Door de enorme turbocharger op de zescilinder was er een groot turbogat, wat voor een hoop spektakel zorgde in de vorm van vuurballen op circuits: de 935 werd al snel een publiekslieveling. Sommige 935’s haalden 800 pk, wat in combinatie met het gewicht van 970 kilogram absoluut gestoord moet zijn geweest om te rijden. De meest bekende 935’s zijn waarschijnlijk die van Kremer en de “Moby Dick”.
Porsche 911 Carrera RS 2.7 (1973)
RennSport. Ja bitte. De ultieme classic 911! De Carrera RS kreeg een 2687 cc blok met 210 pk onder de bips, bredere wielen, grotere remmen, en als je ‘m als Leichtbau bestelde woog ‘ie nog maar 975 kilo. Er zijn ook nog 49 exemplaren gebouwd met een 300 pk sterk 3.0 blok in 1974, maar de 2.7 heeft net wat meer charme.
camber24 zegt
Bedankt voor de plakbroek
estoque zegt
Leuk artikel.
Voor de mensen die meer willen weten over de Kremer 935, Speedhunters heeft enige tijd geleden een artikel geschreven over deze geweldige auto en hoe ze de Porsche’s van porsche zelf op het circuit voorbleven:
http://www.speedhunters.com/2012/09/jagermeister-k3/
Kijk even naar de Epic turbo’s :D
888natan zegt
De RS 2.7, als ik het geld had zou ik hem steevast kopen. Tjoh wat een gaaaaaf ding!
Robert zegt
@888natan: absoluut en dan ook zoals op de foto boven het artikel: wit met rode striping en Fuchs velgen.
jrk68 zegt
Dit kon natuurlijk niet uitblijven, mare, hadden jullie niet een paar decennia eerder kunnen beginnen?
Ook de jaren 50 en 60 telt de nodige iconische Porsches, de 356, 550 Speedster, 904, 908, om een paar voorbeelden te noemen.
Wel tof dat de 914 dit rijtje gehaald heeft maar die stamt uit 1969, dan had de 914/6 misschien beter gepast.
CasperH zegt
@jrk68: de 914-6 GT komt niet uit ’69 ;) Wat betreft de overige decennia: wie weet, het hoeft niet per sé chronologisch toch?
tupperware zegt
@CasperH:
Beide zijn van 1969, de gewone 914 werd echter tot ’76 gebouwd terwijl de stekker in 1972 al uit de 914-6 getrokken werd.
Hoewel die nu gewild zijn waren ze destijds aan de straatstenen niet te verkopen, het prijsverschil met de 911 was gewoon te klein.
tupperware zegt
@tupperware:
De GT is wel vanaf 1970.
CasperH zegt
@tupperware: juist ;)
thomcarspotter zegt
@CasperH: “De 911E is dus een zeer zeldzame verschijning, er zijn 30.000 912′s geproduceerd, maar slechts 2099 hadden de badge 912E.” is het nou een 911 of 912?
CasperH zegt
@thomcarspotter: 912E, typefoutje, ik pas het aan. Thanks!
Robert zegt
@CasperH: bij dezen al vast mijn suggestie voor de top 10 van de jaren ’80:
De Porsche 911 Dakar (1984)
Sracerr zegt
Porsche 911 (930) Turbo de laatste echte 911, zonder make up spiegels ESP-shit en andere glimmertjes, gewoon puur scheuren met zweethandjes op de straat.en lekker gevaarlijk door de brute power.
madvillain zegt
@Sracerr: Heeft wel degelijk 2 make-up spiegels in de zonnekleppen…
pindakoning zegt
Die Carrera RS blijft een van mijn favoriete klassiekers
991gt3rs zegt
930 turbo graag
gregorius zegt
Hmmm…. Een 914 6cyl. Is dat jongens? Is dat een beetje leuk rijden? Veel gezeur? Lijkt me een grappig dingen om te hebben als het wat is! Iemand ervaring mee?
tupperware zegt
@gregorius:
Het rijdt leuk, maar met 110pk uit een 2 liter boxer trek je niet de keien uit de straat.
Wil je er een beetje sportief mee toeren, dan heb je er een prima kameraadje aan.
Helaas zijn de 6 cilinders zeldzaam en best prijzig, in De lier staat er eentje te koop maar de prijs is n.o.t.k. maar denk aan bedragen boven de 15K.
Daar is veel vergelijkbaar leuk spul voor te koop.
E34M5Touring zegt
Die 914’s vind je nu nog voor 10k. Maar die gaan stilletjes wel steeds verder omhoog qua prijs. Weliswaar niet a la Ferrari Dino maar wel een beetje vergelijkbaar verhaal. Met een paar goeie onderstel mods schijnt het een aardig scheurmonstertje te zijn.
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Ga daar inderdaad maar van uit, 5 jaar geleden kocht je ze nog voor de helft.
E34M5Touring zegt
@tupperware: Op classiccars.com staan er een paar, die beginnen best aan de prijs te raken. Zijn wel in topstaat. Als men die dingen begint te restaureren zien meer mensen waarde in die auto. Denk ik dan. Vind het best een geinige auto. Met een paar mooie Fuchs en een beetje verlaagt ziet ie er best cool uit. Volgens mij kun je qua motoren ook best een paar kanten op. Engine swappen met een oud 911 motortje, zal best leuk lopen met dat lage gewicht.
parker zegt
@E34M5Touring: sorry, maar vraagprijzen zijn geen transactieprijzen. Helemaal bij 911’s is er een soort zeepbel aan het ontstaan doordat iedereen elkaars stijgende internet-vraagprijzen volgt. Beetje raar in een markt waarin weinig animo of geld is op het moment voor dit soort hobby’s en het aanbod 911’s enorm is en nog eens extra gevoed wordt door instroom uit de US en zelfs Japan.
jmcclane zegt
Het meest herkenbare design en zeer succesvol en dat al 50 jaar lang knap dat elke 911 weer scherper en beter wordt.
Voor mij de 930 Turbo graag wat een monster.
eelco1995 zegt
http://www.politievoertuigen.nl/Foto/04120.jpg wat dacht je van deze auto’s
moveyourmind zegt
Wat staat die 912 mooi te wezen op deze foto. Echt een gentleman’s car.
madvillain zegt
Als er 1 ’70s Porsche (naast de 917) wel iconisch is, dan is het de RSR wel!
[img]http://www.ausmotive.com/pics/2012/Porsche-911-RSR-1973-01.jpg[/img]
De 912 hoort absoluut niet in dit rijtje thuis, kan wel zeldzaam zijn maar dat is met een reden;)
toyotafortuner zegt
Stuk voor stuk pareltjes!
peterpan72 zegt
Love the ducktail!
madvillain zegt
Ohja, beste CasparH: de 912E is ALLEEN gebouwd in 1976. Check your facts!
madvillain zegt
@madvillain: Excuse, CasperH
fconderkantlat zegt
930 turbo a.k.a dodemanswagen