Truttenschudders met jarretelaandrijving? Lach maar. DAF is en blijft namelijk Hollands grootste automobieltrots. Deze parels bewijzen dat.
Het pientere pookje. Klinkt natuurlijk hopeloos lullig, maar de Variomatic, zoals het ding in vaktermen heet, was revolutionair. De eerste traploze automaat, die er door gebruik van riemen, poulies en centrifugaalkrachten voor zorgde dat bij elke snelheid het optimale toerental met het beste koppel gekozen werd.
Toegegeven, ik ben niet helemaal objectief als het op DAF aankomt. Getuige mijn toendra groene 66 uit ’74. Klinkt als een koffiemolen (reutel in de aandrijfas, DAF-rijders herkennen dit vast), maar rijdt desondanks fantastisch. Met 95 km/u over de snelweg, je bent geheid een headturner.
Uiteindelijk werd DAF’s geniale uitvinding ook een beetje de ondergang. Want dat traploze versnellen door middel van aandrijfriemen werkte perfect, maar maakte de DAF wel een beetje tot een (seniore) vrouwenauto. En die achteruitrijraces hielpen ook niet mee. Men keek vanwege de crashes, niet omdat de DAF’s zo lekker hard achteruit konden.
DAF 750 Pickup – door glenn141
Deze DAF kwam tegelijkertijd met de Daffodil op de markt en werd uitgerust met een 4-takt tweecilincer boxermotor. De motor was groter dan die van de Daffodil, maar de 750 was minder luxe en werd daardoor niet bepaald een verkoopsucces. Deze pickup is een originele speciale variant.
DAF Buggy – door leroybreugel
In de jaren ’70 begon de Eindhovense specialist Harrie Geeris met het bouwen van een buggy op basis van een DAF 66. Het idee was om er een kleine serie van te maken, maar de beste man is nooit verder gekomen dan een paar exemplaren. Dit is de enige die over is gebleven.
DAF Pony – door mikeslsamg
Van dit kleine vrachtwagentje op basis van een DAF 44 werden tussen ’68 en ’69 slechts 700 stuks gebouwd. Waarom zo weinig? Er bleken uiteindelijk niet genoeg mensen geïnteresseerd in zowel de versie met laadbak, als de trekker-oplegger-variant.
DAF Siluro – door ricardo
Onderhuids is dit een DAF 55 Coupé, maar carrosserie-ontwerper Giovanni Michelotti – een grote naam binnen het DAF-wereldje – bouwde er deze tweezits auto met wigvorm van. Na Michelotti’s dood stond de Siluro – Italiaans voor torpedo – vergeten in zijn tuin, inmiddels is de bijzondere auto in ere hersteld en staat ‘ie in het DAF Museum in Eindhoven.
DAF City – door autoblogger
In opdracht van DAF maakte de Turijnse carrosseriebouwer OSI van een Daffodil een heuse stadswagen. Met links slechts één deur voor de bestuurder, maar rechts twee. Het voorpoortier ging in de reguliere richting open, het achterportier op z’n suicides. Het mooiste: geen b-stijl rechts.
DAF YA 66 – door sjoerd95
Wat is dit ding beschimpt. Jarretel Jeep was z’n bijnaam. Het was voor deze DAF 66 in legertenue niet makkelijk om zich als YA 66 tussen de grote legerboys te begeven. Er werden er iets meer dan 1.200 van gebouwd. Nu wordt ‘ie niet langer uitgelachen, maar is het een gewild type onder DAF-verzamelaars.
DAF 66 Super Luxe Coupé – door sjoerd95
Minder bijzonder dan de zes vorige modellen, maar niet minder mooi. De 66 is het laatste model dat DAF onder eigen naam gebouwd heeft (in Born uiteraard), voor Volvo de boel overnam. Deze mini-Mustang Fastback uit ’75 heeft een vermogen van dik 48 pk en staat heerlijk strak in zijn lak.
thomcarspotter zegt
Kijk eens, @Sjoerd95, weer 2 spotjes van jou :p
OT: die 66ya vind ik
Het leukste, staat er eentje in mn dorp (ook al gespot), maar die 66 coupe het mooiste! Ziet er nog goed uit!
norge zegt
Hier denken ze dat het Deutsche Automobiel fabriek is, als ik ze uitleg dat het uit Nederland komt kijken ze me raar aan..
66 Coupe voor mij graag…..In het oranje graag met een NL plaatje achterop.
screamer zegt
@norge: DAF is toch neerlands trots? naja, voor sommige mensen is een auto zo’n ding dat je van A naar B brengt :”(
en helemaal mee eens, de 66 Coupe in oranje, met een heel dun de Nederlandse vlag als racestreep op de zijkanten :)
notsobig zegt
@screamer: Met “hier” bedoeld Norge niet ergens in Nedereland…
notsobig zegt
@notsobig: *Nederland
Vincegail zegt
Bij de DAF City:
“Het mooiste: geen b-stijl rechts.”
Als je door de voorruit kijkt, zie ik toch net boven het scharnierpunt van de linkerruitenwisser (de rechtse voor de kijkertjes) een B-stijl?
carmiggelt zegt
@Vincegail: nope. De deuren vallen over elkaar heen, waardoor het lijkt alsof er wel een b-stijl is. Kijk maar:
Vincegail zegt
@carmiggelt: Dat ziet er beter uit! Dank u!
kareldelille6 zegt
@carmiggelt: wat is een b-stijl?
carmiggelt zegt
@kareldelille6: de dakstijl die normaal gesproken tussen het voor- en het achterportier loopt.
Vincegail zegt
@kareldelille6:
kareldelille6 zegt
@Vincegail: zo lijkt het inderdaad logisch
schuifmuis zegt
@kareldelille6: Ford B-max…. maar goed de plaatjes die geplaatst zijn doen voldoende uitleg geven.
Zelf zie ik liever GeenStijl maar ja dat heeft weer niets met auto`s te maken.
carmasterr zegt
Wat is de Siluro toch ook een prachtbak.
Jammer dat er niet meer van gemaakt zijn.
Dev zegt
Je kunt anders ook gewoon hier in Eindhoven naar het DAF museum. Heb je het in een uurtje gelijk gezien.
jelly zegt
Vergeet ook niet de Speedfest Daf 33 V8 :-) https://www.youtube.com/watch?v=Cspk4kFLPFA&feature=youtube_gdata_player
toyotafortuner zegt
Stuk voor stuk mooie, bijzondere pareltjes!
roppp zegt
Die van Michelotti is natuurlijk fantastisch!!! Een neef van mij had ooit zo’n open leger Daf. Wat een geweldig ding. Was helemaal vergeten hoe dat klonk tot een vriendin met de Volvo 3-serie van haar moeder aan kwam waar ook een variomatic in zat. Het leek net alsof je ging opstijgen…….
nielsvanderweiden zegt
Dat oranje coupeetje dat op de foto’s van de OSI en de Siluro te zien is, had ook in het lijstje gekund. Prototype gebaseerd op de 44, later uitgegroeid tot de 55 Coupé.
En alles is inderdaad te zien in het Daf Museum. Aanrader!
desjonnies zegt
Mooi stukje Mr Carmiggelt en DAF heeft altijd een bijzondere plek in mijn hart gehouden.
Dat komt zeker mede door het grote avontuur wat ene Rob Slotemaker ooit aanging met DAF, de Londen – Sydney marathon waarbij heel NL de DAF’s volgde.
Probleem van een blog is altijd dat je dingen moet weglaten, zoals de vier cilinder Renault krachtbronnen die DAF gebruikte voor de 55, 66 en de latere 340.
Me mag hopen op een vervolg van dit verhaal.
celicatwincam zegt
De Siluro is wel een echte James Bond mobiel!
slowland zegt
De YA66 is een geweldige zomer auto! Eigenlijk is het gewoon een kart waar je de openbare weg mee op mag en vier personen in kan vervoeren.
Mijn YA’tje staat al weer te trappelen, dakje er af en lekker toeren door het Groninger Land!
In het terrein heb je er niks aan :), maar ach dat is ook helemaal niet nodig…..
dafmaf zegt
Naast de Siluro staat toch het prototype van de Daf 55 coupé? Als die zo gebouwd was, was dat een internationale klassieker geworden.
harriehandrem zegt
@ Carmiggelt: Geweldig artikel. Leuk om te lezen. Mijn vader heeft zijn hele werkzame leven bij DAF gewerkt (1964-1998). Vanzelfsprekend reden we dan ook altijd DAF…. Modellen die voorbij zijn gekomen: 33, 44, 46, 55, 66 en daarna twee keer een Volvo 66….
Opa had zo’n coupe en had er simpelweg het dak afgezaagd, zodat het een cabrio werd… Lekker scheuren op zandweggetjes. Torsie? Ach……