Met een wát?! Met een radiaalmotor (of stermotor), zo’n ding waarbij de cilinders rondom de krukas gemonteerd zitten. Hoewel je ze over het algemeen tegenkomt op oudere vliegtuigen (of trekkers) zijn we de diepste krochten van het internet in gedoken, om te zoeken naar auto’s die voorzien zijn van zo’n bizar blok.
1. Goggomobil met 10.2-liter Radiaalmotor
Wat te doen met een oude en niet al te snelle Goggomobil die in de schuur stof staat te happen? Simpel, prop er een enorme stermotor met negen cilnders in. Deze krachtbron is goed voor maar liefst 360 pk en ruim 900 Nm aan koppel. Wat de maker allemaal heeft gedaan om het project passend te krijgen check je hier. In de tussentijd nemen wij onze hoed af voor iemand met zoveel technische kennis en doorzettingsvermogen.
2. Porsche Type 12
Puristen halen uiteraard de neus op voor alles dat zonder luchtgekoelde boxermotor uit Zuffenhausen komt, maar in een grijs verleden werd er pas écht met exotische lay-outs geëxperimenteerd. In opdracht van Zündapp bouwde Porsche deze Type 12, de “Auto für Jedermann“. Achterin ligt een vijfcilinder stermotor en in totaal werden er drie prototypes gebouwd, die helaas allemaal sneuvelden in de oorlog. Het exemplaar op de foto betreft dan ook een replica. Overigens is deze Type 12 een voorloper van de Volkswagen Type 1, oftewel de Kever.
3. Toyota MR2 met de motor uit een PT-22 vliegtuig
Zo’n 160 pk bij 1.850 tpm, dankzij een cilinderinhoud van maar liefst 8.8-liter verdeeld over vijf cilinders. Je kunt je afvragen of deze conversie de restwaarde van de MR2 goed heeft gedaan, maar het is alleszins een geslaagde poging van de dappere knutselaar in kwestie. Het ding werd overigens gebouwd ter gelegenheid van de 24 uur van Lemons en een complete lijst met aanpassingen en werkzaamheden vind je hier.
4. Monaco Trossi
Deze vooroorlogse Grand Prix-racer uit 1935 is, om het effe ingewikkeld te maken, voorzien van een luchtgekoelde tweetakt stermotor met 16 cilinders. De totale motorinhoud bedraagt een bescheiden 4-liter en de cilinders zaten twee aan twee naast elkaar. Daarbij werd door elk cilinderpaar de verbrandingskamer én de bougie gedeeld en het resultaat van deze bijzonder ingewikkelde constructie was een nette 250 pk bij 6.000 tpm. Wegens probleempjes met de koeling (joh?) en gigantisch onderstuur (75% van het totale wagengewicht rustte op de vooras) werd er helaas nooit mee geracet.
5. Bucket Rover
Toegegeven, het productiestadium zal-ie (hopelijk) nooit halen en je kunt je afvragen hoe serieus we het hele concept überhaupt moeten nemen, maar toch is deze Bucket Rover voorzien van zo’n geweldig dikke motor.
6. Chevy C10 met platte radiaalmotor
Ook dit exemplaar is vooral een looker, want de krukas van het enorme blok onder de kap is niet eens aangesloten op een transmissie. Toch zul je behoorlijk wat bekijks trekken op de meeting bij de McDrive, al raden we aan om te wachten tot iedereen vertrokken is voor je je pronkstuk weer met een paar man achterop een trailer duwt.
7. Volkswagen Kever met radiaalmotor én propaandrijving
Dit moet, na straal- of raketaandrijving, wel dé oplossing zijn tegen bumperklevers en andere irritante medeweggebruikers. De 11-liter zevencilinder pompt 220 pk richting de propeller en weegt ongeveer 250 kg. Om er zeker van te zijn dat de voorkant met zo’n zwaar blok achterin op snelheid niet het luchtruim kiest, heeft eigenaar en bouwer Mike Nieman een paar zakken cement voorin de ouwe Volkswagen gelegd. Als toetje check je hieronder de video waarin dit machtige blok het uitbrult van plezier.
5cilinders zegt
http://youtu.be/SyRJeZ6s8uM
Ik vindt dit altijd een prachtig exemplaar met een mooi filmpje hoe die vent het in elkaar heeft gezet.
norge zegt
Geen Mercedes?
SimonMc zegt
@norge: Met een stermotor óp de motorkap zeker ;)
Pallas zegt
Die Porsche lijkt op een Eend.
Ferry_76 zegt
Dit: http://images.fotocommunity.de/bilder/motorsport/tractorpulling/dragon-fire-8bdd716f-c03f-47e7-a016-438387b07723.jpg
Is de Dragon Fire, een Duitse tractor pulling tractor met een Russische Zvezda M503 motor.
Zeven rijen van zes cilinders, watergekoeld met turbo. Ooit bedoeld voor een Russische bommenwerper (Die e nooit kwam), maar gebruikt voor snelle boten. 143,6 liter inhoud, 4000 pk. In de tractor opgevoerd tot het dubbele, dus 8.000 PK! Het standaard blok is 3,7 mter lang en weegt bijna 5,5 ton.
3246cm252kw zegt
@Ferry_76: Wow die is wel helemaal gruwelijk zeg! Dat is nog eens een motor :-)
dawwg zegt
Zo te zien haalt die kever de Euro6 norm niet :P
Hupke zegt
Die monaco trossi doet het wel voor me, daar wil ik meer van weten.
mikkeloentje zegt
Haha ik wist niet dat een “Goggomobil” een echt automerk was. Dacht dat het gewoon een synoniem was voor een lelijke auto, zoals een Multipla ofzo.
meepinz zegt
Oftewel 7 nutteloze auto’s ..
pudi zegt
Ik snap het niet -_-
Corrado16v zegt
Heeft die MR2 nou niet minder pk dan hij al had? Vind het eerlijk gezegd een beetje zonde.